Alfa Romeo Busso motorbygge

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
rschneberger
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: tor aug 02, 2018 2:46 pm
Ort: Borensberg
Kontakt:

Alfa Romeo Busso motorbygge

Inlägg av rschneberger »

Hej,
Jag håller på med ett motorbygge (NA) baserat på en Alfa Romeo V6 3.2 som numera är 3.75 i storlek. Allt åstadkommet genom att öka diameter från 93 till 101mm på cylindrarna.
Det jag håller på med just nu är att porta topparna, där har jag ökat max flöde på insug från 244 till 275cfm och på avgas från 171 till 200cfm, mätt vid 28".

Jag har ingen referens och jag vet egentligen inte vad de där siffrorna betyder, mer än att de flöder bättre än original. Men om det är ett bra flöde eller om jag ska fortsätta slipa, det vet jag inte.

Ventilerna i motorn är 35.5 på insug och 31mm på avgas.

Däremot så har jag en del frågor som jag inte lyckas läsa mig till svar på. De flesta portningssidor som finns (fanns) är ju döda sedan 2007 och finns inte längre, men genom att använda "wayback" (internetarkivet) så går det att hitta en del information från tiden runt 2003-2007. :-)

Efter det verkar det som att alla började åka turbo och gemene man slutade porta toppar och istället skruva på laddtrycket.

Iallafall.

Insuget:
Jag har fått upp det låga flödet på 2-4mm ganska bra, och där har jag tolkat mina flödningar som att det nog mest är förbränningsrum samt sätesvinklar som spelat in mest.
Sedan har jag försökt låta bli mellanväggen på insugssidan, men lyckades tyvärr gör den lite bredare i området mellan ventilskaft och själva brunnen, vilket direkt skapade ett visslande ljud och att jag inte får ut så mycket flöde som jag kan. Provar jag med en svetstråd i det området så ökar flödet och visslet försvinner.
Hur är det med taket ovanför ventilen, ska man gräva ur det, eller är det sån fart på luften där att den helt enkelt inte bryr sig?
Likaså innerradien, den är inte speciellt stor original, men väldigt fult gjord med stora märken från fräs osv.
Där har jag bara tagit så pass mycket material att alla frässpår är borta, men kan man ta ännu mer? Dvs, om jag plattar ner innerradien, kommer det att öka flödet eller kommer det bara innebära att luften fortsätter rakt fram och krockar med luften som kommer längs taket?

Avgaset:
Efter första slipningen så höjde jag kurvan rejält vid 2mm, det syns inte så bra på grafen, men lyften upp till 6mm har jag även flödat med en mindre strypfläns i bänken och där syns skillnaderna mycket mer.
Därefter åkte ventilstyrningarna samt att jag breddade kanalen på på sidorna, i kanaltaket samt mittväggen och även öppnade upp ut mot grenröret.
Det gav en ganska stor skillnad och efter det blev jag modig och höjde även ventiltaket samt slipade av innerradien.
Det två sista sakerna gjorde att jag tappade flöde mellan 6-9mm i lyft, men maxflödet ökade.

Jag vill inte byta ventiler i toppen, för det kan jag inte göra själv, men i övrigt suktar jag efter kunskap.
Det här är en motor som mest kommer att gå trackdays, men jag vill ju ha körbarhet med ett register från 3500-7500 isch.

Jag skickar med lite bilder också. Inget är slutslipat så det kan vara lite ruff yta...

Flödning av avgaset är gjort genom att "blåsa", dvs jag har flödestestat med luften i rätt riktning.

Sätesvinklarna är inte heller klara. I Insuget så har jag använt ett 75 graders stål men det som ska vara mot förbränningsrum samt avgaskanalen väntar jag på fräsar till, då mina huvuden var lite för stora för att passa. Tanken är 30-45-75 i vinklarna. Ventilerna som jag flödat med är dock slipade. Insugsventilen har en 30 gradig slipning på baksidan mot skaftet och avgasventilen har motsvarande 60 grader på framsidan som är tillslipad.

mvh //Ricky
Graf efter sista portningen 20230202.png
Graf efter sista portningen 20230202.png (134.32 KiB) Visad 1522 gånger
20230202_184759 Avgas.jpg
20230202_184759 Avgas.jpg (197.18 KiB) Visad 1522 gånger
20230202_184742 avgas2.jpg
20230202_184742 avgas2.jpg (265.15 KiB) Visad 1522 gånger
Senast redigerad av rschneberger den fre feb 03, 2023 12:29 pm, redigerad totalt 2 gång.
rschneberger
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: tor aug 02, 2018 2:46 pm
Ort: Borensberg
Kontakt:

Re: motorbygge

Inlägg av rschneberger »

Här kommer fler bilder.

nvh //Ricky
Senast redigerad av rschneberger den fre feb 03, 2023 10:05 am, redigerad totalt 1 gånger.
rschneberger
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: tor aug 02, 2018 2:46 pm
Ort: Borensberg
Kontakt:

Re: motorbygge

Inlägg av rschneberger »

ventilstyrning efter slip.png
ventilstyrning före slip.png
rschneberger
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: tor aug 02, 2018 2:46 pm
Ort: Borensberg
Kontakt:

Re: motorbygge

Inlägg av rschneberger »

innerradie före slip.png
Innerradie efter slip.png
rschneberger
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: tor aug 02, 2018 2:46 pm
Ort: Borensberg
Kontakt:

Re: motorbygge

Inlägg av rschneberger »

Förbränningsrum före slip.png
Skärmbild från 2023-02-03 10-01-56.png
Skärmbild från 2023-02-03 10-02-45.png
rschneberger
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: tor aug 02, 2018 2:46 pm
Ort: Borensberg
Kontakt:

Re: motorbygge

Inlägg av rschneberger »

2023-01-30-20-09-54_20230130_172730.jpg
2023-01-30-20-09-54_20230130_172730.jpg (54.83 KiB) Visad 1519 gånger
20230202_184826insug .jpg
20230202_184826insug .jpg (221.65 KiB) Visad 1519 gånger
rschneberger
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: tor aug 02, 2018 2:46 pm
Ort: Borensberg
Kontakt:

Re: motorbygge

Inlägg av rschneberger »

ventilprofil2.jpg
ventilprofil2.jpg (56.77 KiB) Visad 1508 gånger
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Alfa Romeo Busso motorbygge

Inlägg av blackadder »

Intressant projekt!
En flödesbänk har funnits på "saker-att-göra-när-jag-får-tid" listan länge.
Mestadels för att göra precis som du, testa och se vad det blir för någon skillnad.
Om jag har fattat det hela rätt så gör det störst skillnad om man kan få upp flödet innan maxlyft då ventilen passerar det området 2 gånger.
hur ser bänken ut?
rschneberger
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: tor aug 02, 2018 2:46 pm
Ort: Borensberg
Kontakt:

Re: Alfa Romeo Busso motorbygge

Inlägg av rschneberger »

blackadder skrev: fre feb 03, 2023 1:55 pm Intressant projekt!
En flödesbänk har funnits på "saker-att-göra-när-jag-får-tid" listan länge.
Mestadels för att göra precis som du, testa och se vad det blir för någon skillnad.
Om jag har fattat det hela rätt så gör det störst skillnad om man kan få upp flödet innan maxlyft då ventilen passerar det området 2 gånger.
hur ser bänken ut?
Ja, enligt min okunskap så tror jag ju att det är så, dvs de ökningar man gör "på vägen" gör mer nytta än det man vinner högst upp. Därav som jag blev lite besviken när jag lyckades sabba flödet på sista slipningen av avgaskanalen, även om den nu fortfarande är bättre än original.

Kammarna jag använder lyfter ju max 12.5mm och ramperna är är så pass att de går att köra med hydrauliska lyftare på de varvtal som jag tänkt mig, enligt tillverkaren.

Slänger upp lite bilder på bänken också....

Från början var det en pitot-bänk som jag aldrig lyckades repetera i, så nu är den ombyggd till en strypfläns-bänk. För att mäta undertrycket så använder jag en vanlig slang formad som ett U-rör med vatten i, och för differenstrycket använder jag en Testo 150. Den våta drömmen är väl en flödesdator, men den här lösningen ger rätt siffror och är 8000:- billigare än en sådan.

Så idag består den av en fläktlåda - rör -strypflänslåda där strypflänset går att byta - rör, där jag kan få ner en cylinderadapter på upp till 103mm för att simulera cylindern.
Flödet är vändbart så att jag kan testa både insug och avgas.

Inget märkvärdigt.

mvh //Ricky
Skärmbild från 2023-02-03 17-46-03.png
Skärmbild från 2023-02-03 17-45-03.png
Skärmbild från 2023-02-03 17-41-49.png
rschneberger
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: tor aug 02, 2018 2:46 pm
Ort: Borensberg
Kontakt:

Re: Alfa Romeo Busso motorbygge

Inlägg av rschneberger »

Skärmbild från 2023-02-03 17-49-29.png
Skärmbild från 2023-02-03 17-47-18.png
Skärmbild från 2023-02-03 17-46-48.png
Användarvisningsbild
Runeson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: fre jul 19, 2013 2:16 pm
Ort: Mjölby

Re: Alfa Romeo Busso motorbygge

Inlägg av Runeson »

Intressant! Flödesbänken var cool en sån skulle man bygga. har du några tips? :)
Jonas Runeson

BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
rschneberger
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: tor aug 02, 2018 2:46 pm
Ort: Borensberg
Kontakt:

Re: Alfa Romeo Busso motorbygge

Inlägg av rschneberger »

Runeson skrev: ons feb 08, 2023 7:48 am Intressant! Flödesbänken var cool en sån skulle man bygga. har du några tips? :)
Tipset är nog att googla hela internet och youtube och sen värdera informationen. Det här forumet har nog bland den bästa, uppdaterade, infon.
Det här är ju generation 3 av min bänk och mitt mål från början var ju att kunna göra före/efter-mätningar, men sen upptäcker man att repeterbarheten inte fungerar och till sist så vill man kunna jämföra sig med andra för att dels kunna avgöra sitt eget portningsarbete, men även kunna ha riktiga siffror att räkna på.

Min bänk har totalt kostat 3000:- samt oändliga timmar med Google.

mvh //Ricky
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Alfa Romeo Busso motorbygge

Inlägg av nkro »

Googlat lite på flödesbänkar. Jag greppar inte riktigt ändringen av flödet. Är inte strypflänsen bara gjord för ett håll. Vad hade du för mätning på Pitot bänken. Tänkte bygga en enkel själv. Har Pitot rör och tryckmätare liggandes. Säker ngn motor också. Funderade på en annubar istället. Det finns ngn tillverkare som har Pitot mätning men det är dåligt med bilder på själva mätflänsen.
Niklas
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Alfa Romeo Busso motorbygge

Inlägg av blackadder »

Erland har ju en väldigt bra beskrivning på sin hemsida.

http://www.topplocksverkstan.se/flodesbanken.html
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Alfa Romeo Busso motorbygge

Inlägg av nkro »

Tänkte ngt åt det här hållet.

http://www.flowperformance.com/system.html

Men då måste man få till mätflänsen.
Niklas
Skriv svar