Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån dec 18, 2017 9:44 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 121 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor jun 30, 2016 6:31 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:05 pm
Inlägg: 104
Ort: Skaune
:thumbright: :thumbright: :thumbright: :thumbright: :thumbright:
Som Gert Fylking sa ÄNTLIGEN!!! :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 13, 2017 7:02 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Inlägg: 285
Ort: Ulricehamn
Och hur gick det här då? ;)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 26, 2017 2:46 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Inlägg: 556
Ort: Landskrona
Tjena!

Tyvärr inte allt för snabbt framåt, men det är nya tag nu, som jag brukar säga - (känner mig som en riktig mytoman här på forumet numera.)

Förra helgen bestod av städning, utrymmet som hyrs är så packat med grejer och all övrig tid har lagts på bruksbilsmeckande, det har tagit för mycket tid, som vanligt.
Nu är dock bruksbilen i bra skick och rullar på.

Har en plan för bilen som jag jobbar på, inga häftiga mål osv men bilen MÅSTE fan ihop.

Planen är snarlik den tidigare, i övrigt så har jag inhandlat de spridarna jag hade tidigare, Bosch 965, dessa sätts på "orginal" motorn och kommer att köras så till besiktning och toppbytet, mest för att det var enklast att göra så :)
Bild


Kinapumparna skiter jag i som skrivit tidigare, här är nya pumpen, o det blir "bara" en i år:
DW IL 350.
Bild

Den 15G turbon jag fick tag på var helt sönder.
Köpte andra begagnade delar via Maskin o bil i Ludvika för rätt längesen (~1 år?) som demonterades för nån månad sedan, de var också helt slut, så jag gav upp iden om att bessa med en 15G och letar nu 13c som ni kan se i "Köpes" delen.

Störde mig lite på en plåtbit där jag ritat ut mätarhål som sedan bara legat, så jag kapade till den lite hastigt:
Bild

Som ni kan se på bilden nedan av HX55 turbon samt halva toppen så är det rörigt! (Och ska städas innan mer meckande)
Bild

Bild EFTER påbörjad städning:
Bild
Vad som också syns i bilden ovan är Haynes reparationsbok, verktygshög nere till vänster, täckte att ligga på till höger, allt som frekvent använts i bruksbilsmecket :P

Som ni även ser här, där jag också påbörjat o städat en hel del så är där mycket kvar.
Bild



Jag tänkte försöka ta lite nya bilder då de gamla är borta (och rensa upp trådens början)
Förhoppningsvis kan jag posta ny uppdatering under helgen beroende på om jag blir klar med städningen.


Edit:
Precis uppnått 531 inlägg... Härligt nummer :)

_________________
Philip Wiberg
0727 286 853
945 – 1995, LTT brukis.
940 – 1997 16v hx55 projekt - Äntligen​ på gång!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 27, 2017 1:32 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Inlägg: 556
Ort: Landskrona
Hade ca en timme över idag, så pillade lite med besiktnings toppen istället för att städa :)
Samt inventerade o mätte lite grejer så jag kan beställa det som behövs.

Rejält mögig:
Bild
Bild

Tvättade lite med avfettning:
Bild
Bild
Bild
Fortfarande skitig som fan men grymt mycket bättre. Hoppas att mer avfettning o sen på med högtryckstvätten kommer lösa det sista..

Lastat inför tvätt imorgon:

8v besiktningstopp ---------- 16v toppen ---------- Original insug för besiktning.
Bild

_________________
Philip Wiberg
0727 286 853
945 – 1995, LTT brukis.
940 – 1997 16v hx55 projekt - Äntligen​ på gång!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 28, 2017 9:46 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 26, 2011 12:17 pm
Inlägg: 228
Ort: Halmstad
gött de börjar rulla på igen :D det var en del grejjer intryckt i det garaget ja :lol: jobba på :thumbright:

_________________
Mikael Bodo Magnusson
Bodo´s 740Turbo - 3,2L 24v M104Turbo
Laputa Motorsport


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 28, 2017 8:40 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Inlägg: 285
Ort: Ulricehamn
Härligt att de börjar hända saker igen!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 29, 2017 5:56 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Inlägg: 556
Ort: Landskrona
Thanks!

Plockade hem VEMStune igen och började kika på min gamla mapp...

Behöver reda ut hur man ska fixa en ny basmapp för det nya kompet.
Gissar på att man kan sänka tändning över hela i princip o kanske ge lite mer bränsle men har dålig koll, får väl ta en studiedag på youtube!
viewtopic.php?f=16&t=94527


Såg att tryckargalleriet var lite skadat:
Obviously tagen innan tvätt :hihi:
Bild

Hade ett till men det var mer slitet överlag o såg inte alls bra ut, så jag får putsa till detta i bästa mån o köra.


Har förövrigt kikat lite på mitt kina bränslefilter och det är så jävla dåligt att jag kommer slänga skiten i tunnan. Inte värt att riskera motorn för ett filter när ett bra kostar under 1000.
Det är dåliga gängor, det är fullt med små aluminium spånor etc, o därav vill jag inte ens sälja det.
Alla oringar har torkat trots de legat kallt i fuktig miljö, finns dock billiga som tål bränsle på swedol.
Får bli ett AEM eller liknande.

Ska se över catchtanken med, men den minns jag var finare.

_________________
Philip Wiberg
0727 286 853
945 – 1995, LTT brukis.
940 – 1997 16v hx55 projekt - Äntligen​ på gång!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 29, 2017 8:48 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Inlägg: 556
Ort: Landskrona
Upptäckte att jag fått fel ARP bultar till stakarna, de är lite för långa o sticker upp.
Beställt nya från PPF, hoppas de kommer innan helgen.
Även ventiltätningar o dylikt för besiktningstoppen.

Målet är att ha bes motorn så gott som klar nästa helg, helst lördag.

Sen är det en hel del annat som ska fixas innan den kan åka i.
Elsystemet ska ses över, lådan ska passa in osv osv.
Behöver dock städa klart innan jag kan ligga under bilen :)

Edit:
Fick precis mail om att bultarna inte var i lager, men kan fixa klart toppen och annat i alla fall.

_________________
Philip Wiberg
0727 286 853
945 – 1995, LTT brukis.
940 – 1997 16v hx55 projekt - Äntligen​ på gång!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 04, 2017 5:07 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Inlägg: 556
Ort: Landskrona
Inte haft så mycket tid som jag väntat i helgen, men här är vad som hänt:


Har fått en donator topp som är riktigt kletig o smetig!
M-Kam så den kommer från en sugis, hade även kantkugg.
Bild

Bild

Som jag sett på nästan alla tidigare 530 toppar jag demonterat så hittar man detta i ett par tryckare:
Bild

Jag hade ingen aning om att det satt olika ventilfjädrar i 8v topparna, men här synes 8v turbo längst bak (störst), 16v till vänster och 8v sugis till höger.
8v sugis är nästan identisk (lite högre) än min 16v standard fjäder.
Bild

Slipade in ventilerna på min andra 8v topp och har fixat det mesta med den så den är bara att slänga på blocket så fort jag fått tag på indikator klockan o kontrollerat nollan

_________________
Philip Wiberg
0727 286 853
945 – 1995, LTT brukis.
940 – 1997 16v hx55 projekt - Äntligen​ på gång!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 15, 2017 12:41 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Inlägg: 556
Ort: Landskrona
Fick precis sms om att bultarna från PPF ligger på posten så nu kan bottendelen åka ihop i helgen!
Ska fundera över en skvalpplåt i tråget med, mitt tråg har nån standard plåt o är inte tomt som man ser vissa andra verkar vara.

Har fått tag på turbo och grenrör inför besiktning. Så om någon behöver 15G delar så har jag allt utom turbinhjul med axel.
Dvs renoveringskit samt begagnade tryckklockor, kompressorhjul, hus, lagerdelar etc.

Jag hade tänkt köra den som 8v fast med 16v dreven så ska fixa rätt på generatorfästet, o då passar det perfekt för 16v topp bytet sen med.
Servot är det tänkt ska bytas mot ett v50 servo, så slipper man tänka på det o blir av med en rem i alla fall.

Ska över till Helsingör och även agera flyttgubbe i helgen, men lite pill ska det allt hinnas med trots allt.

Fick även åka med i en 240 med b234 turbo, så man är ännu mer taggad nu :thumbright: :thumbright:

_________________
Philip Wiberg
0727 286 853
945 – 1995, LTT brukis.
940 – 1997 16v hx55 projekt - Äntligen​ på gång!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 15, 2017 8:24 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Inlägg: 285
Ort: Ulricehamn
Tänk på att 16v dreven är bredare och remmen kommer inte att styra som den ska och kan hoppa om du gör de! Om du inte skaffar en bredare rem till 8v med :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jun 16, 2017 5:24 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Inlägg: 556
Ort: Landskrona
Tack för tipset! Köper en ny så har jag den som besiktningsrem helt enkelt :) Blir billigare än att skaffa nya drev för 8v o mindre meckande i längden då jag slipper byta annat är remmen :)

_________________
Philip Wiberg
0727 286 853
945 – 1995, LTT brukis.
940 – 1997 16v hx55 projekt - Äntligen​ på gång!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 18, 2017 2:58 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1028
Ort: BjörnL Uddevalla
Angående bränslefilter så finns nog inget bättre än orginal. Det är ju nipplar i dom så man kan skruva dit önskad anslutning. Finns även ett mercafilter som vi kört mycket med som har om jag minns rätt m12×1.5 gänga i båda ändar och rejäl filteryta, i papp såklart så man slipper skit i spridarna.

Bild

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 18, 2017 4:37 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Inlägg: 556
Ort: Landskrona
Ja det kanske man kan testa, har exakt ett sånt liggandes, nytt =)

Funkar det med E85 också då?

_________________
Philip Wiberg
0727 286 853
945 – 1995, LTT brukis.
940 – 1997 16v hx55 projekt - Äntligen​ på gång!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 22, 2017 12:35 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1028
Ort: BjörnL Uddevalla
Ja varför skulle det inte funka med e85.

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 121 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010