Philles 940 16v - HX55 - ZF

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Re: Philles 940 16v turbo - Ford tryckare

Inlägg av philleee »

Haft fullt upp med annat så det har inte blivit mycket skruvande!

Slipat in de flesta ventilerna jag har, även letat efter avgasventiler, kanske har ett gäng på G.

Ska komma igång o porta toppen snart är det tänkt, behöver dock inhandla lite grejer först!
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Philles 940 16v turbo - Ford tryckare

Inlägg av NikkO »

Tror inte att dom tryckarna kommer fungera, kammen är avsedd för en 35mm tryckare, nu är shimset bara 31mm och då kommer kammen kanske gå utanför kanten. Bara en liten varning.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Re: Philles 940 16v turbo - Ford tryckare

Inlägg av philleee »

Tack för det,

Har funderat lite på det också, får se om det går, finns andra som kört med tryckarna, frågan är bara vilka kammar dem hade!

Så det blir att köpa kammarna, kolla om det funkar med tryckarna, går det så kör jag på. Annars får jag kika på andra lösningar.
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Re: Philles 940 16v turbo - Ford tryckare

Inlägg av philleee »

Pga för mycket annat att göra så har det skruvats mycket lite!
Blir jobbyte och mycket plugg på fritiden nu!

Men följande har skett:
fått hem de sista avgasventilerna, ska rengöras och slipas in imorgon.

Bestämde mig för ett turbobyte! Fick tag på en skadad holset hx55, liten skada på impeller och turbinhjul.
ska höra med jens här om han säljer delar till bra pris annars är det möjligt att jag kör den som den är, men det återstår att se.
67mm in, 22 hus med t4 & vband ut.

35an mot 55an:
Bild

Lagerhuset är grymt mycket mindre då den bara är oljekyld=)

Kanske byts hx35:an mot ett par fina axt kammar i helgen, lär behövas för att få fart på den något större turbon!

Mer uppdateringar kommer i helgen!
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Re: Philles 940 16v turbo - HX55

Inlägg av philleee »

Beställt hem kinastakar. Får se om dem håller måttet, ska bli kul o se. 36$styck. Hoppas inte på något än..

Lägger upp mer info o bilder när dem kommit hem!

Ska ta en heldag snart o se till att få gjort smågrejer som ska göras. Uppdaterar med bilder när det sker!
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
partyvan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 67
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:21 pm
Ort: mjölby

Re: Philles 940 16v turbo - HX55

Inlägg av partyvan »

Hx55 är manligt:) vart ifrån handlade du stakarna? Tänkte beställa hem från ebay men hittade inte då billigt
Rperformance
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: mån apr 20, 2009 8:22 pm

Re: Philles 940 16v turbo - HX55

Inlägg av Rperformance »

55an är alldeles för stor för ditt effekt mål, börja med 35an och byt när resten av motorn håller/orkar med...
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Re: Philles 940 16v turbo - HX55

Inlägg av philleee »

Det har du helt rätt i, men det finns ett par faktorer som spelar roll i mitt huvud.

Först hade jag gärna kört med 35:an och haft 55:an på hyllan, men har inte råd att ha båda liggandes så jag måste sälja en, då väljer jag att spara 55:an så jag har utrymme att ladda på mer när resten av bilen håller.

Förhoppningsvis blir det inte allt för segladdad, men det är inte något jag oroar mig för med E85, portad topp, fint insug och vassare kamaxlar.

Mina förhoppningar är att de mekaniska tryckarna jag hittat fungerar bra. Sen har jag ögonen på dessa ventilfjädrarna: http://www.summitracing.com/int/parts/m ... /overview/

Som borde, om jag tänkt rätt fungera bra (ska kika mer på det sen) Så jag ska kunna varva runt 7000 iaf hoppas jag på.

Sen vet jag inte, det är möjligt att jag får råd att byta låda samt koppling under säsongen o då är det inte mycket mer som hindrar mig från ~500whp

Partyvan: Aliexpress stakarna
Kan dock inte säga ett skvatt om kvaliten på dem än. Får helt enkelt se hur dem är när jag får dem, ska se om man kan få dem uppmätta då också. Fick bra kontakt med säljaren i alla fall.
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
Användarvisningsbild
Caddyman
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:05 pm
Ort: Skaune
Kontakt:

Re: Philles 940 16v turbo - HX55

Inlägg av Caddyman »

Hör av dig när du får hem dem.
Jag skulle vilja mäta upp dem o kolla hur dom är.

//Henke.
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Re: Philles 940 16v turbo - HX55

Inlägg av philleee »

Det ordnar vi!
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: Philles 940 16v turbo - HX55

Inlägg av 7aan »

philleee skrev:Beställt hem kinastakar. Får se om dem håller måttet, ska bli kul o se. 36$styck. Hoppas inte på något än..

Lägger upp mer info o bilder när dem kommit hem!

Ska ta en heldag snart o se till att få gjort smågrejer som ska göras. Uppdaterar med bilder när det sker!
Har handlat mycket grejer från aliexpress och det har alltid vart bra grejer. Handlat tial dumpar och wgs och dom ser bra ut och funkar jävligt bra iaf för dom priserna.

Ang varvtal på din motor så tror jag du kan köra rätt mycket varv. Jag körde dock 8ventilare med folkraceshopens förstärkta fjädrar och dom ska va specade för 8000rpm så vi körde varvstopp på 7800rpm.

Hade dock ingen effekt och hämta där uppe men fick en "längre" växel så den slapp bogga när man mata i 3an med slicks ;)

Man kan bygga en jävligt billig rödblocket som är skottsäker med Ali grejer i dagens läge,
Bara man har tid och vänta, jag brukar få grejerna på 3veckor från Kina :D
Micke Grönlund
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Re: Philles 940 16v turbo - HX55

Inlägg av philleee »

Det låter bra det Micke, har följt din tråd om 940in ;-)

Jag tänkte lite så också, inte nödvändigtvis mer effekt där uppe men det blir lite längre register, känns inte som att man kommer köra karateväxlingar med m90in heller.

Jag tror de mesta från ali funkar bra som du säger att det gör, bara man väljer "rätt" grejer.

Fick hem insuget från MHR efter att bussgods märkt paketet fel.

Riktigt fint och priset, 1500:- kan man inte annat än tacka för!

http://imageshack.us/a/img713/2299/a4q1.jpg
http://imageshack.us/a/img593/7195/w7ed.jpg
http://imageshack.us/a/img194/669/n4lt.jpg


850 spjäll.
AN6 anslutningar på railen.
3 Vakuumanslutningar.
Senast redigerad av philleee den mån maj 12, 2014 3:27 am, redigerad totalt 1 gånger.
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
ohaglund
För mycket laddtryck
Inlägg: 129
Blev medlem: lör nov 30, 2013 11:27 am
Ort: Skånes LA

Re: Philles 940 16v turbo - HX55

Inlägg av ohaglund »

Såg ju bra ut de där.. Riktiga trattar också eller??
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Re: Philles 940 16v turbo - HX55

Inlägg av philleee »

Ja det är det!
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: Philles 940 16v turbo - HX55

Inlägg av 7aan »

Ja jag vet inte om jag ska bygga på nya brukisen eller om jag ska bygga en halv elak b230 16v maskin men endå med hydralkam och en hx52 med 16hus.

Vi får se hehe ;)
Micke Grönlund
Skriv svar