Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön jun 25, 2017 9:46 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 121 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör nov 02, 2013 3:57 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Inlägg: 553
Ort: Landskrona
Tjenare,

Bilen: volvo 940, 1997, b230fk.

Planerna var först att bygga på 8v toppen och en portad inhandlades av Tommy Luhr
men sen fick jag tag på 16v grejer billigt o tänkte att det skulle vara roligare och man kan lättare nå mer effekt som jag har planer på i framtiden.


E85

Motor:
B230FK block, endast honat i nuläget.
Standard Vev
H stakar (Ali: OTOP kina)
16v std kolvar
Nya ringar och lager, glyco och NE.
Standard oljepump.

Bosch 1680 Spridare (Vita/blåa)

Ska bygga eget grenrör, köpte rör på forumet, ca 42.6mm invändig diameter.
Plenum, Martin H (MHR) gamla plenum. Trattar, 850 spjäll mm.

Holset hx55 turbo, 19hus T6.
67mm inducer.
Är den för seg så kommer avgashuset att bytas till 16 eller turbon att bytas helt.

Svänghjul:
Dannej, djupt som är svarvat o stiftat för 765 platta.

Växellåda:
ZF från 525tds, 5vxl 12 splines.
765 Sachs platta.

Topp:
Slipad av Möller!
Standard ventiler (mirade)
Ställbara kamdrev ala kina.

Omslipade kammar - AXT298 (11.5 260g)
Ford 1.8 diesel mekaniska tryckare (art nr sid 2)
Manley 22190-16 ventilfjädrar (Dodge SRT-4)
Ej testad kombination, men bör fungera :)

Bränslesystem:
Org pump i tanken -> catchtank på 3liter.
Pump 2: DW IL350 - Borde vara god för ca 6-650HP E85.
Malpassi btr.
AN6 hela vägen, svart slang från PPF.

Bytte till VEMS någon gång 2012, funkat riktigt bra som bruksbil med det utöver ett par små självorsakade fel.

Svetsad bakaxel, boxad momentbrygga.

Bilstein dämpare och lesjöfors sänkfjädrar runt om. Kommer kanske ändras beroende på vad jag kommer köra, som det känns nu (2017) så kommer det nog mest gå brett.

Uppdaterar varje gång jag varit ute och pillat med något.

_________________
Philip Wiberg
0727 286 853
945 – 1995, LTT brukis.
940 – 1997 16v hx55 projekt - Äntligen​ på gång!


Senast redigerad av philleee fre jun 09, 2017 5:26 am, redigerad totalt 33 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Philles 940 16v turbo
InläggPostat: lör nov 02, 2013 4:14 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Inlägg: 553
Ort: Landskrona
Lyfte ur motorn:
http://imageshack.us/a/img191/6827/n300.jpg

Kass bild men gängat oljereturen:
http://imageshack.us/a/img23/4103/g4j6.jpg
http://imageshack.us/a/img41/9375/9xjr.jpg

Upptäckte att någon har varit o skruvat innan!
http://imageshack.us/a/img706/5485/c36w.jpg
Det tackar vi för.

Ska provtrycka tryckplattan innan den används.

Fuelrailämne:
http://imageshack.us/a/img850/3192/f9en.jpg

Toppen, ett par ventiler är ur, plockade ur alla idag och rengjorde toppen.
http://imageshack.us/a/img819/1834/tf54.jpg

Krökt ventil:
http://imageshack.us/a/img593/1444/mam8.jpg


Lite grejer:
http://imageshack.us/a/img819/5640/8chr.jpg




Stakarna säljes! 4 smala 16v, 4 tjocka.

Var bara tvungen att lägga på toppen.....
http://imageshack.us/a/img20/8027/pkrq.jpg

Blocket ska målas svart och ventilkåpan röd.

Avsågad 16v kolv:
http://imageshack.us/a/img69/7690/udmf.jpg

EDIT: Imageshack har ändrat på bilderna från 1024x768 så fick ta bort infogandet i tråden då dem var lite väl stora (~3900x2200) kommmer lägga upp dem på annan site vid tillfälle så jag kan visa dem här igen istället för länkar till dem.

_________________
Philip Wiberg
0727 286 853
945 – 1995, LTT brukis.
940 – 1997 16v hx55 projekt - Äntligen​ på gång!


Senast redigerad av philleee mån maj 12, 2014 3:22 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Philles 940 16v turbo
InläggPostat: lör nov 02, 2013 8:56 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön mar 04, 2012 9:34 pm
Inlägg: 65
Ort: Norrtälje
finfint! där här ska följas!

_________________
Jesper Andersson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Philles 940 16v turbo
InläggPostat: sön nov 03, 2013 2:06 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön aug 19, 2012 12:12 pm
Inlägg: 106
Vilken BMW tar du spjället från? Schysst annars, bra bilder!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Philles 940 16v turbo
InläggPostat: sön nov 03, 2013 2:20 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Inlägg: 553
Ort: Landskrona
Tackar!

Spjället kommer från en bmw v8 som sitter i någon 740/750 minns inte vilken. Sitter tps klart på det redan :) Kan ta en bild nästa gång!

_________________
Philip Wiberg
0727 286 853
945 – 1995, LTT brukis.
940 – 1997 16v hx55 projekt - Äntligen​ på gång!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Philles 940 16v turbo
InläggPostat: mån nov 04, 2013 8:32 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 26, 2011 12:17 pm
Inlägg: 227
Ort: Halmstad
Trevligt Projekt,, kul me mycket bilder :thumbright: kommer följas!!

_________________
Mikael Bodo Magnusson
Bodo´s 740Turbo - 3,2L 24v M104Turbo
Laputa Motorsport


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Philles 940 16v turbo
InläggPostat: mån nov 04, 2013 9:58 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Inlägg: 270
Ort: Ulricehamn
Blir nog kanon detta! Kan du skriva upp godstjockleken på den sågade 16v kolven? Håller på med i princip samma setup som dig och funderar på om kolvtoppen blir stabil nog om man svarvar ur den.

Mvh


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Philles 940 16v turbo
InläggPostat: tis nov 05, 2013 10:09 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Inlägg: 553
Ort: Landskrona
Yeah!

Har själv varit en stor läsare av projekttrådar o bilder gillas alltid!

Kolven mätt med skjutmått är 8mm precis, skulle gissa på att man får det till ca 7,8–7,9mm med mikrometer:)

_________________
Philip Wiberg
0727 286 853
945 – 1995, LTT brukis.
940 – 1997 16v hx55 projekt - Äntligen​ på gång!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Philles 940 16v turbo
InläggPostat: tor nov 07, 2013 7:15 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Inlägg: 553
Ort: Landskrona
Plockade ner oljepumpen idag, måste säga att det är tur silen sitter där för titta vad som låg där i den..
http://imageshack.us/a/img818/9138/caky.jpg

Blocket: (syns inte att det gått 26000mil, tom org honingen syns vädligt tydligt.
http://imageshack.us/a/img69/4418/q17c.jpg

Påbörjade inslipningen av ventilerna.
http://imageshack.us/a/img6/1274/3e1y.jpg
Kamdreven anlände från Robban på forumet!
http://imageshack.us/a/img713/4177/glgr.jpg

EDIT: Imageshack har ändrat på bilderna från 1024x768 så fick ta bort infogandet i tråden då dem var lite väl stora (~3900x2200) kommmer lägga upp dem på annan site vid tillfälle så jag kan visa dem här igen istället för länkar till dem.

_________________
Philip Wiberg
0727 286 853
945 – 1995, LTT brukis.
940 – 1997 16v hx55 projekt - Äntligen​ på gång!


Senast redigerad av philleee mån maj 12, 2014 3:24 am, redigerad totalt 3 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Philles 940 16v turbo
InläggPostat: fre nov 08, 2013 5:56 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Inlägg: 980
Ort: Stockholm, Haninge
Fränt, detta skall följas!! :thumbright:

_________________
Tommy Landholm


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Philles 940 16v turbo
InläggPostat: fre nov 08, 2013 7:37 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Inlägg: 270
Ort: Ulricehamn
Det innebär att kolvtoppen i svarvat utförande skulle bli runt 6mm? Känns lite väl klent tycker jag :(
Mvh


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Philles 940 16v turbo
InläggPostat: fre nov 08, 2013 8:09 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Inlägg: 553
Ort: Landskrona
ca 6mm ja, vet inte om det är tillräckligt, men jag tänker testa, sen får vi se om det håller eller inte. När man ska över 550-600 häst så kommer jag åtminstone köra på smidda eftermarknadskolvar men just nu håller budgeten inte för det ;D

_________________
Philip Wiberg
0727 286 853
945 – 1995, LTT brukis.
940 – 1997 16v hx55 projekt - Äntligen​ på gång!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Philles 940 16v turbo
InläggPostat: tor nov 14, 2013 3:42 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Inlägg: 553
Ort: Landskrona
Har inte hänt mycket mer än att jag skruvat ut det sista ur blocket.

Nästa vecka blir det att rensa upp elsystemet och så smått börja slipa ner och bättringslacka motorrummet om jag får hem grejerna i tid!

Har förövrigt lött ihop ett ms1v3 4 bars mappsensor och för enkelspole (edis eller vanligt fördelarsystem) och vr givare. mest för skojs skull, måste dra nytta av elutbildningen på något sätt..
Jimstim kommer hem nästa vecka aå jag kan testköra kortet sen blir det att sälja det.

_________________
Philip Wiberg
0727 286 853
945 – 1995, LTT brukis.
940 – 1997 16v hx55 projekt - Äntligen​ på gång!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Philles 940 16v turbo
InläggPostat: tor nov 14, 2013 5:15 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön sep 01, 2013 3:33 pm
Inlägg: 15
Följer. Lycka till :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Philles 940 16v turbo
InläggPostat: tor nov 14, 2013 5:40 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor sep 01, 2011 5:26 pm
Inlägg: 161
Håller på med liknande projekt själv, vad ska du köra för bränsle? Själv tänkte jag köra e85 och behöver därmed inte sänka kompet och slipper svarva 16v kolvarna alls. Har en projekttråd på gorg du hittar om du klickar på länken i min signatur :)

_________________
http://www.garaget.org/Phranz


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 121 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Lars Wennberg och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010