Philles 940 16v - HX55 - ZF
Postat: lör nov 02, 2013 3:57 pm
Tjenare,
Bilen: volvo 940, 1997, b230fk.
Planerna var först att bygga på 8v toppen och en portad inhandlades av Tommy Luhr
men sen fick jag tag på 16v grejer billigt o tänkte att det skulle vara roligare och man kan lättare nå mer effekt som jag har planer på i framtiden.
Jag föredrar lite vassare sugmotor och sedan ladda mindre för att uppnå önskad effekt och ett roligare register.
E85
Motor:
B230FK block, endast honat i nuläget.
Standard Vev
H stakar (Ali: OTOP kina)
16v std kolvar
Nya ringar och lager, glyco och NE.
Standard oljepump.
Bosch 1680 Spridare (Vita/blåa)
Ska bygga eget grenrör, ca 42.6mm invändig diameter, tryckkärlsrör.
Kommer göra en CAD på det så man kan göra om det i rostfritt eller vad man nu vill ha i slutändan, skapar separat tråd på detta framöver.
Plenum, Martin H (MHR) gamla plenum. Trattar, 850 spjäll mm, riktigt fint.
Holset hx55 turbo, #22 hus.
Bör kunna ladda inte allt för sent med tanke på att toppen är portat o där sitter vassare kammar.
Blir den seg kanske jag ordnar ett 14-16 turbinhus från nån HX40.
Svänghjul:
Dannej, djupt som är svarvat o stiftat för 765 platta.
Växellåda:
ZF från 525tds, 5vxl 12 splines.
765 Sachs platta.
ASS Växellådsbalk.
Topp:
Slipad av Möller!
Standard ventiler (mirade)
Ställbara kamdrev ala kina.
Omslipade kammar - AXT298 (11.5 260g (@1mm))
Ståltryckare, köpte först till ford diesel 1.8 som har chims o funkar bra, men då jag vill ha ned vikten fick det bli vanliga ståltryckare från ACM till ett bra pris, med längre tapp.
Manley 22190-16 ventilfjädrar (Dodge SRT-4)
Custom brickor under orginal retainers för att passa fjädern och korrekt tjocklek för att få upp fjädertrycket och nå fjäderns arbetsområde.
Bränslesystem:
Org pump i tanken -> catchtank på 3liter.
Pump 2: DW IL350 - Borde vara god för ca 6-650HP E85.
Malpassi btr i nuläget, kommer bytas om det behövs.
AN6 hela vägen, svart slang från PPF.
Bytte till VEMS början på 2012, funkat riktigt bra som bruksbil med det utöver ett par små självorsakade fel.
Osäker på hur den ska diffas, eventuellt en locker diff då den inte kommer gå som brukis.
Bilstein dämpare och lesjöfors sänkfjädrar runt om.
Mål för 2020/2021:
Skicka ned motorn, lådan, besiktiga som orginal (VEMS, BMW låda, 16v kolvar (högre komp), 16v drev med 24mm rem, annars STD)
Bygg om bränslesystem, bakaxelbrygga, diffa bakaxeln, byt topplock etc. Mappa hos Möller, KÖR SOM ETT SVIN.
Mål ca 450-500 WHP.
Uppdaterar varje gång jag varit ute och pillat med något.
Bilen: volvo 940, 1997, b230fk.
Planerna var först att bygga på 8v toppen och en portad inhandlades av Tommy Luhr
men sen fick jag tag på 16v grejer billigt o tänkte att det skulle vara roligare och man kan lättare nå mer effekt som jag har planer på i framtiden.
Jag föredrar lite vassare sugmotor och sedan ladda mindre för att uppnå önskad effekt och ett roligare register.
E85
Motor:
B230FK block, endast honat i nuläget.
Standard Vev
H stakar (Ali: OTOP kina)
16v std kolvar
Nya ringar och lager, glyco och NE.
Standard oljepump.
Bosch 1680 Spridare (Vita/blåa)
Ska bygga eget grenrör, ca 42.6mm invändig diameter, tryckkärlsrör.
Kommer göra en CAD på det så man kan göra om det i rostfritt eller vad man nu vill ha i slutändan, skapar separat tråd på detta framöver.
Plenum, Martin H (MHR) gamla plenum. Trattar, 850 spjäll mm, riktigt fint.
Holset hx55 turbo, #22 hus.
Bör kunna ladda inte allt för sent med tanke på att toppen är portat o där sitter vassare kammar.
Blir den seg kanske jag ordnar ett 14-16 turbinhus från nån HX40.
Svänghjul:
Dannej, djupt som är svarvat o stiftat för 765 platta.
Växellåda:
ZF från 525tds, 5vxl 12 splines.
765 Sachs platta.
ASS Växellådsbalk.
Topp:
Slipad av Möller!
Standard ventiler (mirade)
Ställbara kamdrev ala kina.
Omslipade kammar - AXT298 (11.5 260g (@1mm))
Ståltryckare, köpte först till ford diesel 1.8 som har chims o funkar bra, men då jag vill ha ned vikten fick det bli vanliga ståltryckare från ACM till ett bra pris, med längre tapp.
Manley 22190-16 ventilfjädrar (Dodge SRT-4)
Custom brickor under orginal retainers för att passa fjädern och korrekt tjocklek för att få upp fjädertrycket och nå fjäderns arbetsområde.
Bränslesystem:
Org pump i tanken -> catchtank på 3liter.
Pump 2: DW IL350 - Borde vara god för ca 6-650HP E85.
Malpassi btr i nuläget, kommer bytas om det behövs.
AN6 hela vägen, svart slang från PPF.
Bytte till VEMS början på 2012, funkat riktigt bra som bruksbil med det utöver ett par små självorsakade fel.
Osäker på hur den ska diffas, eventuellt en locker diff då den inte kommer gå som brukis.
Bilstein dämpare och lesjöfors sänkfjädrar runt om.
Mål för 2020/2021:
Skicka ned motorn, lådan, besiktiga som orginal (VEMS, BMW låda, 16v kolvar (högre komp), 16v drev med 24mm rem, annars STD)
Bygg om bränslesystem, bakaxelbrygga, diffa bakaxeln, byt topplock etc. Mappa hos Möller, KÖR SOM ETT SVIN.
Mål ca 450-500 WHP.
Uppdaterar varje gång jag varit ute och pillat med något.