Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons jun 28, 2017 11:31 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 121 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor dec 11, 2014 7:53 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Inlägg: 1019
Ort: Halmstad
Annars ett tips. Jag använde mig av rullen till dasspappret, det passade bra utanför röret.

Ser bra ut, vad siktar du på för effekt sen?

_________________
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 11, 2014 8:30 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån mar 14, 2011 11:03 am
Inlägg: 235
Ort: ljungbyhed
Ja försökte mäta o fixa också. fick damp o gjode min kollektor på frihand med vinkelslip istället :thumbright:

Bild

_________________
10.50 224km/h på emmaboda flygbana 2016

Följ oss även på facebook
http://www.facebook.com/TeamBonnmeck


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 11, 2014 8:31 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Inlägg: 553
Ort: Landskrona
Tack, jo jag hade dock inte så många hemma, och mina har alltid varit mindre än dessa rören... Finns ju lite olika dassapappersrullar :D

Mitt absoluta mål är 600 hästar, så man hamnar en bit över alla 8v snurrorna :)
Innehållet i motor bör tåla det... Men det återstår att se.

Eldon:
Haha jo det kan man också göra! Kan ju bli bra ändå ;)

_________________
Philip Wiberg
0727 286 853
945 – 1995, LTT brukis.
940 – 1997 16v hx55 projekt - Äntligen​ på gång!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 15, 2014 7:21 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Inlägg: 553
Ort: Landskrona
Kolvbultarna var OK, så kommer fortsätta bygga på motorn i veckan!

_________________
Philip Wiberg
0727 286 853
945 – 1995, LTT brukis.
940 – 1997 16v hx55 projekt - Äntligen​ på gång!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 08, 2015 11:38 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Inlägg: 553
Ort: Landskrona
Hivat i de sista kolvarna:
Bild

Testat dra runt den, o det går med momentnyckeln på 20nm så det känns rätt :D

_________________
Philip Wiberg
0727 286 853
945 – 1995, LTT brukis.
940 – 1997 16v hx55 projekt - Äntligen​ på gång!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 14, 2015 4:10 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Inlägg: 553
Ort: Landskrona
Test monterat en fjäder med orginalbrickorna:
Bild

Lagt på toppen så man får en finare helhetsbild än tidigare:)
Bild

Påbörjade att kapa rören o skulle göra kollektorn men helt plötsligt blev det åska o världens snöstorm ute så det var bara att packa ihop o gå in igen.

Ska beställa brickor till tryckarna så jag kan mäta ventilspel.

Blir mer o mer tid i garaget nu, inte bara skönt att det går åt rätt håll, det är sjukt kul också!

Edit: fixat bildstorleken.

_________________
Philip Wiberg
0727 286 853
945 – 1995, LTT brukis.
940 – 1997 16v hx55 projekt - Äntligen​ på gång!


Senast redigerad av philleee tor jan 15, 2015 7:07 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 14, 2015 4:14 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 30, 2013 11:27 am
Inlägg: 129
Ort: Skånes LA
Tur de händer något iallafall.. Du hade ingen roligare färg till ventilkåpan ;)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 14, 2015 4:33 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Inlägg: 553
Ort: Landskrona
Jajemän;) funderar på sån färg som blir spräcklig eller vad man kallar det. Denna är inte slutgiltig kan jag säga, ser inte bra ut i verkligheten. Men röd blir den, funderar lite på att göra samma som med blocket, halva svart. Bara för att jävlas :hihi:

_________________
Philip Wiberg
0727 286 853
945 – 1995, LTT brukis.
940 – 1997 16v hx55 projekt - Äntligen​ på gång!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 14, 2015 4:42 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 30, 2013 11:27 am
Inlägg: 129
Ort: Skånes LA
Aa okej den färgen heter krymplack å biltema har.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 14, 2015 6:02 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Inlägg: 553
Ort: Landskrona
Så var det ja, får bli det sen :thumbright:
Halva svart halva röd om jag får till det, annars röd.

Köpte en AFCO kylare här på forumet också. Rejäl sak:)

_________________
Philip Wiberg
0727 286 853
945 – 1995, LTT brukis.
940 – 1997 16v hx55 projekt - Äntligen​ på gång!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 16, 2015 1:15 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 30, 2013 11:27 am
Inlägg: 129
Ort: Skånes LA
jasså rädd att original inte ska räcka till :P


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 16, 2015 3:06 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Inlägg: 553
Ort: Landskrona
Nja, har inte ens kvar den:)

_________________
Philip Wiberg
0727 286 853
945 – 1995, LTT brukis.
940 – 1997 16v hx55 projekt - Äntligen​ på gång!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 16, 2015 7:13 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:05 pm
Inlägg: 104
Ort: Skaune
O hur går det här då??


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 16, 2015 7:19 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Inlägg: 1092
Ort: Södertälje
den borde ju va mappad och klar och uppdatering v2 på väg? :D

_________________
Micke Grönlund


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 30, 2016 4:52 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Inlägg: 553
Ort: Landskrona
NÄMEN! LEVER HAN?

Det var längesen man ens gick in på forumet kan jag säga. O det har stått stilla allt för länge...

För att dra det hela så kort som möjligt så var jag tvungen att lägga ner ett tag då jag först o främst bytte jobb, det var kul och inom min utbildning (Nätverk och säkerhet) men då jag jobbat som montör på BorgWarner (tidigare Haldex) så var det mycket att ta igen inom IT, när man knappt suttit vid en dator på nästan tre år.... Det gjorde att jag fick plugga mycket på fritiden och även under arbetstid vid tillfälle då jag jobbat skift. (e.x 8-17 plugg tills sovetid)

Ovan på det så var det extremt mycket stress under ca ett år på jobbet, man kunde t.o.m slumra på sina lediga dagar o vara helt "väck", nästan somnat i bilen pvg hem.... 4 skift och annat som ställt till det rejält! Arbetsbelastning och akuta problem hos kunder deluxe!

Detta gjorde att jag valde att prioritera det som var viktigt för att livet ska gå framåt, jag kände att allt jag "behövde" göra, stressade mig ännu mer, så jag fick prioritera för att jag inte skulle bränna ut mig eller liknande dumheter.

Nu har stressen lagt sig, jag har sagt upp mig och kommer påbörja nytt jobb i oktober! Woop woop!
Jag kommer att börja med att slutföra ett par MS arbeten som Möller väntat otroligt länge (och tålmodigt) på.

Sedan kommer jag att ta upp bygget och för h*lvete se till att det blir klart denna sommaren, om jag så ska mecka hela semestern så ska jag banne mig ha en körbar bil!!!!!!
Under tiden har jag även byggt upp en buffert av pengar så lite kommer gå till bilen och övrigt till sparande. O det har gjort att jag kan kosta på mig lite andra grejer.

Planen just nu är att besiktiga bilen med följande setup:

b230fk med 16 kolvarna.
Deatschwerks il350 pump (yes, jag kommer sälja kinapumparna!) Även införskaffat ny slang ist för kinaslangen. (nya från ppf, svart.)
13c eller 15g turbo (om jag orkar byta på brukisen..)
Svart KL IC.
VEMS motorstyrning
Spridare, vet ej men kommer kanske låna från brukisen.
ZF Lådan med 765 plattan.

O för de som undrar så känner jag ingen bes. man så det ska bli kul att se resultatet!

Just nu är följande återstående:
-Rengöra topp & montera 8v topp
-Köpa STD grenrör, pm om du har!
-Dra nya soppaledningar, montera topp.
-Dra ny el, jag kapade orginalhärvan då inte mycket änvändes längre.
-Färdigställa vevhusventen, orginal är slaktad, nya = plåt med anslutningar och stopp för drevet. (bilder kommer)
-Montera ZF, fixa allt runtom.
-Bygga avgas, org.Downpipe, 3,5" resten och antagligen slutrör i 2,25 (vband) som är orginal, för ljuddämpning.

Som vanligt så kommer bilder på allt jag gör, förhoppningsvis reder bilderna ut e.v frågetecken gällande bygget!

Efter bes. så fortskrider arbetet med 16v modellen, dvs grenrör, avgas o dyligt kommer att ordnas, första säsongen med org kolvar kommer bilen att gatumappas, och nästa år byggs den om med DP kolvar från PPF.
Återkommer snart... :)

_________________
Philip Wiberg
0727 286 853
945 – 1995, LTT brukis.
940 – 1997 16v hx55 projekt - Äntligen​ på gång!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 121 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Arnesson Rallycross, Hakan och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010