Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons jan 17, 2018 10:11 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 121 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre maj 02, 2014 10:03 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9704
Ort: Sävar
Spridar-flödesbänken blir intressant att se, jag har problem med för lite pump och lite rapplande elektronik så det vore kul att uppgradera. Inspiration av vad du hittar på blir bra för mig så får man fundera en stund, jag har ändå inte tid att fixa en ny förrän till vintern.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 02, 2014 12:03 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Inlägg: 558
Ort: Landskrona
Kul att höra Mattias,

Som sagt så blir det lite längre fram men det kommer mer info om den sen, tycker det är riktigt kul att knåpa ihop egna grejer!

_________________
Philip Wiberg
0727 286 853
945 – 1995, LTT brukis.
940 – 1997 16v hx55 projekt - Äntligen​ på gång!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 02, 2014 12:55 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån sep 26, 2011 7:05 pm
Inlägg: 59
Ort: Umeå - Västansjö
Såg ju väldigt lockande ut med dom kinastakarna! Väntar spänt på att du får hem dom så man vet om de är nått :thumbright


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 02, 2014 2:15 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Inlägg: 558
Ort: Landskrona
Inget illa menat, men du får nog läsa tråden för dem är hemma :thumbright:

Kommer bilder på grejerna sen, har bara glömt att ta med kameran när man varit ute o skruvat!

_________________
Philip Wiberg
0727 286 853
945 – 1995, LTT brukis.
940 – 1997 16v hx55 projekt - Äntligen​ på gång!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 02, 2014 2:40 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån sep 26, 2011 7:05 pm
Inlägg: 59
Ort: Umeå - Västansjö
Right, de va ju ett gammalt citerat inlägg ja läste :P

Följer de med skruv till stakarna?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 02, 2014 6:03 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Inlägg: 558
Ort: Landskrona
Hehe ja det var det:)

Nej det får man köpa själv, finns med ARP gänga.

_________________
Philip Wiberg
0727 286 853
945 – 1995, LTT brukis.
940 – 1997 16v hx55 projekt - Äntligen​ på gång!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 07, 2014 6:45 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Inlägg: 558
Ort: Landskrona
Liten uppdatering då!

Tyvärr får jag inte längre ladda upp på imageshack, så tog en random sida som vänder på bilderna själv av någon konstig anledning, rekommenderar INTE postimage.org
Får duga idag dock.

Bild
Fått hem kammarna från Axelsson, Märka AXT298 i röven :)

Kamdrev 2 stycken lika:
Bild

Vevstakar
Bild

Ali catchtank
Bild

Turbomössa, nästan gratis från kina.. T6. Turbon som ska användas, lite rostigt avgashus men i övrigt ser den nääästan ny ut :wink:
Bild

Inbyggt WG
Bild

Sen då, hur man pluggar inbyggd wastegate. Det blir helt tätt, det lovar jag.
Bild

Från en luftmanick till en annan.. hx55:an med skadade impellrar får bli hyllvarmare, och om det skulle behövas reservdelar så vet jag var den står :)
Bild

Farfar sponrar bygget!
Bild

How to make SOHC to DOHC:
Bild

Pumpar o filter, får se om det verkligen behövs tre, helst inte :) Får bli ett flödestest vid tillfälle.
Bild

KinaSlang
Bild

Målade blocket:
Bild

Men vänta nu....
Bild

Ja just det, multifärgat :D Hoppas det stör någon :mrgreen:
Bild

Ska ta en runda imorgon o pilla vidare.
Mycket småpill som inte är värt att skriva om men det som är kommer med på bild :hihi:

_________________
Philip Wiberg
0727 286 853
945 – 1995, LTT brukis.
940 – 1997 16v hx55 projekt - Äntligen​ på gång!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 07, 2014 7:37 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Inlägg: 1092
Ort: Södertälje
Fint satan va mos de kommer bli :D
Den kommer bli jävligt vild kan jag tänka. Kör du std kolvar?
Står säkert längre bak i tråden hehe är lat av mig.

Min gamla motor lever fortfarande. Dock om bromsad till 446whp och 700wnm. Fullt ladd(2,2bar) från 4k då är det 650wnm. Helt std kolvar :D

Lycka till ska bli kul och se resultatet. Man saknar röblock lite ;)

_________________
Micke Grönlund


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 07, 2014 7:51 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån sep 26, 2011 7:05 pm
Inlägg: 59
Ort: Umeå - Västansjö
philleee skrev:
Hehe ja det var det:)

Nej det får man köpa själv, finns med ARP gänga.

Okej :)
Fina stakar!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 07, 2014 8:16 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Inlägg: 558
Ort: Landskrona
7aan skrev:
Fint satan va mos de kommer bli :D
Den kommer bli jävligt vild kan jag tänka. Kör du std kolvar?
Står säkert längre bak i tråden hehe är lat av mig.

Min gamla motor lever fortfarande. Dock om bromsad till 446whp och 700wnm. Fullt ladd(2,2bar) från 4k då är det 650wnm. Helt std kolvar :D

Lycka till ska bli kul och se resultatet. Man saknar röblock lite ;)


Hehe ja den kommer nog bli helt hysterisk;)

Tanken med kolvarna var att svarva upp gropen 2mm djupare, men eftersom alla nojjar över att det kanske inte håller och jag kommer köra med en fin topp (vill inte pajja den pga kolvras det första jag gör..) så valde jag att köra på std 16v kolvar. Högt komp men lägre ladd, blir säkert roligare bil då dessutom.

Fan va gött, grymt att kolvarna är så pass hållbara!

Rödblock är najs, och en bra instegsmotor i trimvärlden tycker jag, lätt att leka med och ganska förlåtande om man inte gör något helt galet :hey:

_________________
Philip Wiberg
0727 286 853
945 – 1995, LTT brukis.
940 – 1997 16v hx55 projekt - Äntligen​ på gång!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 08, 2014 8:16 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Inlägg: 558
Ort: Landskrona
Beställt fjädrarna som jag tidigare skrivit om, samt ARP bultar, från staterna. Fick bli expressfrakt så man kan få ihop grejerna!

Riktigt billigt, tycker fjädrarna i Sverige i sjukt dyra till 16v.

_________________
Philip Wiberg
0727 286 853
945 – 1995, LTT brukis.
940 – 1997 16v hx55 projekt - Äntligen​ på gång!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 11, 2014 10:23 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Inlägg: 286
Ort: Ulricehamn
Angående att svarva kolvarna så mätte jag lite på en std turbokolv och jämförde med måttet du skrev om din kapade 16v kolv och dom verkar vara gjutna i samma former fast svarvade lite djupare. Fick nämligen tjockleken i gropen till 5mm. Så personligen tror jag nog man hade vågat svarva dom! :wink:
Själv råkade jag dock köpa komplett kitt från spm till min motor på elmia... :roll:
Lycka till med fortsatta bygget! Följer varje uppdatering!

Mvh


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 11, 2014 10:42 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Inlägg: 558
Ort: Landskrona
Gött, alltid kul att få höra sån information.

Inte förvånande egentligen, ser ju lika ut förutom på toppen som du säger är olika.

Haha det blir fint det! Själv blir det nog finare kolvar nästa säsong, men jag tror jag kommer vilja behålla högt komp så får se vad det blir för kolvar då, alla eftermarknads verkar ju ha lågt komp. Kanske kan beställa enligt mått... Får se.

Förövrigt har jag slipat kolvringar, lackat ventilkåpan samt remhjulet till vattenpumpen (rött) Har dock inte bilderna på det här men ska ut och hona blocket imorgon så det kommer flera uppdateringar nu i veckan! :)

_________________
Philip Wiberg
0727 286 853
945 – 1995, LTT brukis.
940 – 1997 16v hx55 projekt - Äntligen​ på gång!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 12, 2014 2:53 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Inlägg: 286
Ort: Ulricehamn
Spm säljer ju även smidda 16v kolvar till sugmotorer så de är bara att kolla hemsidan ;)

Mvh


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 19, 2014 4:39 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Inlägg: 558
Ort: Landskrona
Ja det gör dem ju, men ska jag byta kolvar så ska det vara rätt grejer, högkompat, med bra kolvringar och placeringar för turbobil!

Förövrigt så har jag varit ute och honat blocket, blev riktigt fint, testade först med olja och det gick men tog en jävla tid o blev inte ett väntat resultat, så jag kollade upp vad andra brukar köra med och det fick bli WD40. Det gick segare och gav snabbt en slipad yta som ser bra ut så jag hoppas att det kommer bli bra!

Har inte möjlighet att ladda upp bilder idag men det kommer snart :)

_________________
Philip Wiberg
0727 286 853
945 – 1995, LTT brukis.
940 – 1997 16v hx55 projekt - Äntligen​ på gång!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 121 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: FAH, gottlieb och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010