Sida 8 av 9

Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF - WHAT!? EN UPDATE

Postat: tor jun 30, 2016 6:31 pm
av Caddyman
:thumbright: :thumbright: :thumbright: :thumbright: :thumbright:
Som Gert Fylking sa ÄNTLIGEN!!! :wink:

Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF - WHAT!? EN UPDATE

Postat: lör maj 13, 2017 7:02 pm
av MVA-Productions
Och hur gick det här då? ;)

Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF - WHAT!? EN UPDATE

Postat: fre maj 26, 2017 2:46 pm
av philleee
Tjena!

Tyvärr inte allt för snabbt framåt, men det är nya tag nu, som jag brukar säga - (känner mig som en riktig mytoman här på forumet numera.)

Förra helgen bestod av städning, utrymmet som hyrs är så packat med grejer och all övrig tid har lagts på bruksbilsmeckande, det har tagit för mycket tid, som vanligt.
Nu är dock bruksbilen i bra skick och rullar på.

Har en plan för bilen som jag jobbar på, inga häftiga mål osv men bilen MÅSTE fan ihop.

Planen är snarlik den tidigare, i övrigt så har jag inhandlat de spridarna jag hade tidigare, Bosch 965, dessa sätts på "orginal" motorn och kommer att köras så till besiktning och toppbytet, mest för att det var enklast att göra så :)
Bild


Kinapumparna skiter jag i som skrivit tidigare, här är nya pumpen, o det blir "bara" en i år:
DW IL 350.
Bild

Den 15G turbon jag fick tag på var helt sönder.
Köpte andra begagnade delar via Maskin o bil i Ludvika för rätt längesen (~1 år?) som demonterades för nån månad sedan, de var också helt slut, så jag gav upp iden om att bessa med en 15G och letar nu 13c som ni kan se i "Köpes" delen.

Störde mig lite på en plåtbit där jag ritat ut mätarhål som sedan bara legat, så jag kapade till den lite hastigt:
Bild

Som ni kan se på bilden nedan av HX55 turbon samt halva toppen så är det rörigt! (Och ska städas innan mer meckande)
Bild

Bild EFTER påbörjad städning:
Bild
Vad som också syns i bilden ovan är Haynes reparationsbok, verktygshög nere till vänster, täckte att ligga på till höger, allt som frekvent använts i bruksbilsmecket :P

Som ni även ser här, där jag också påbörjat o städat en hel del så är där mycket kvar.
Bild



Jag tänkte försöka ta lite nya bilder då de gamla är borta (och rensa upp trådens början)
Förhoppningsvis kan jag posta ny uppdatering under helgen beroende på om jag blir klar med städningen.


Edit:
Precis uppnått 531 inlägg... Härligt nummer :)

Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF - WHAT!? EN UPDATE

Postat: lör maj 27, 2017 1:32 pm
av philleee
Hade ca en timme över idag, så pillade lite med besiktnings toppen istället för att städa :)
Samt inventerade o mätte lite grejer så jag kan beställa det som behövs.

Rejält mögig:
Bild
Bild

Tvättade lite med avfettning:
Bild
Bild
Bild
Fortfarande skitig som fan men grymt mycket bättre. Hoppas att mer avfettning o sen på med högtryckstvätten kommer lösa det sista..

Lastat inför tvätt imorgon:

8v besiktningstopp ---------- 16v toppen ---------- Original insug för besiktning.
Bild

Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF - Something is happening..

Postat: sön maj 28, 2017 9:46 am
av 740Bodo
gött de börjar rulla på igen :D det var en del grejjer intryckt i det garaget ja :lol: jobba på :thumbright:

Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF - Something is happening..

Postat: sön maj 28, 2017 8:40 pm
av MVA-Productions
Härligt att de börjar hända saker igen!

Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF - Something is happening..

Postat: mån maj 29, 2017 5:56 am
av philleee
Thanks!

Plockade hem VEMStune igen och började kika på min gamla mapp...

Behöver reda ut hur man ska fixa en ny basmapp för det nya kompet.
Gissar på att man kan sänka tändning över hela i princip o kanske ge lite mer bränsle men har dålig koll, får väl ta en studiedag på youtube!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=16&t=94527


Såg att tryckargalleriet var lite skadat:
Obviously tagen innan tvätt :hihi:
Bild

Hade ett till men det var mer slitet överlag o såg inte alls bra ut, så jag får putsa till detta i bästa mån o köra.


Har förövrigt kikat lite på mitt kina bränslefilter och det är så jävla dåligt att jag kommer slänga skiten i tunnan. Inte värt att riskera motorn för ett filter när ett bra kostar under 1000.
Det är dåliga gängor, det är fullt med små aluminium spånor etc, o därav vill jag inte ens sälja det.
Alla oringar har torkat trots de legat kallt i fuktig miljö, finns dock billiga som tål bränsle på swedol.
Får bli ett AEM eller liknande.

Ska se över catchtanken med, men den minns jag var finare.

Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF - Something is happening..

Postat: mån maj 29, 2017 8:48 am
av philleee
Upptäckte att jag fått fel ARP bultar till stakarna, de är lite för långa o sticker upp.
Beställt nya från PPF, hoppas de kommer innan helgen.
Även ventiltätningar o dylikt för besiktningstoppen.

Målet är att ha bes motorn så gott som klar nästa helg, helst lördag.

Sen är det en hel del annat som ska fixas innan den kan åka i.
Elsystemet ska ses över, lådan ska passa in osv osv.
Behöver dock städa klart innan jag kan ligga under bilen :)

Edit:
Fick precis mail om att bultarna inte var i lager, men kan fixa klart toppen och annat i alla fall.

Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF - Something is happening..

Postat: sön jun 04, 2017 5:07 pm
av philleee
Inte haft så mycket tid som jag väntat i helgen, men här är vad som hänt:


Har fått en donator topp som är riktigt kletig o smetig!
M-Kam så den kommer från en sugis, hade även kantkugg.
Bild

Bild

Som jag sett på nästan alla tidigare 530 toppar jag demonterat så hittar man detta i ett par tryckare:
Bild

Jag hade ingen aning om att det satt olika ventilfjädrar i 8v topparna, men här synes 8v turbo längst bak (störst), 16v till vänster och 8v sugis till höger.
8v sugis är nästan identisk (lite högre) än min 16v standard fjäder.
Bild

Slipade in ventilerna på min andra 8v topp och har fixat det mesta med den så den är bara att slänga på blocket så fort jag fått tag på indikator klockan o kontrollerat nollan

Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF - Something is happening..

Postat: tor jun 15, 2017 12:41 pm
av philleee
Fick precis sms om att bultarna från PPF ligger på posten så nu kan bottendelen åka ihop i helgen!
Ska fundera över en skvalpplåt i tråget med, mitt tråg har nån standard plåt o är inte tomt som man ser vissa andra verkar vara.

Har fått tag på turbo och grenrör inför besiktning. Så om någon behöver 15G delar så har jag allt utom turbinhjul med axel.
Dvs renoveringskit samt begagnade tryckklockor, kompressorhjul, hus, lagerdelar etc.

Jag hade tänkt köra den som 8v fast med 16v dreven så ska fixa rätt på generatorfästet, o då passar det perfekt för 16v topp bytet sen med.
Servot är det tänkt ska bytas mot ett v50 servo, så slipper man tänka på det o blir av med en rem i alla fall.

Ska över till Helsingör och även agera flyttgubbe i helgen, men lite pill ska det allt hinnas med trots allt.

Fick även åka med i en 240 med b234 turbo, så man är ännu mer taggad nu :thumbright: :thumbright:

Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF - Something is happening..

Postat: tor jun 15, 2017 8:24 pm
av MVA-Productions
Tänk på att 16v dreven är bredare och remmen kommer inte att styra som den ska och kan hoppa om du gör de! Om du inte skaffar en bredare rem till 8v med :)

Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF - Something is happening..

Postat: fre jun 16, 2017 5:24 am
av philleee
Tack för tipset! Köper en ny så har jag den som besiktningsrem helt enkelt :) Blir billigare än att skaffa nya drev för 8v o mindre meckande i längden då jag slipper byta annat är remmen :)

Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF - Something is happening..

Postat: sön jun 18, 2017 2:58 pm
av dundersmurfen
Angående bränslefilter så finns nog inget bättre än orginal. Det är ju nipplar i dom så man kan skruva dit önskad anslutning. Finns även ett mercafilter som vi kört mycket med som har om jag minns rätt m12×1.5 gänga i båda ändar och rejäl filteryta, i papp såklart så man slipper skit i spridarna.

Bild

Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF - Something is happening..

Postat: sön jun 18, 2017 4:37 pm
av philleee
Ja det kanske man kan testa, har exakt ett sånt liggandes, nytt =)

Funkar det med E85 också då?

Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF - Something is happening..

Postat: tor jun 22, 2017 12:35 am
av dundersmurfen
Ja varför skulle det inte funka med e85.