Sida 7 av 9

Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF - Kollektormall

Postat: tor dec 11, 2014 7:53 pm
av Se88e_K
Annars ett tips. Jag använde mig av rullen till dasspappret, det passade bra utanför röret.

Ser bra ut, vad siktar du på för effekt sen?

Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF - Kollektormall

Postat: tor dec 11, 2014 8:30 pm
av Eldon
Ja försökte mäta o fixa också. fick damp o gjode min kollektor på frihand med vinkelslip istället :thumbright:

Bild

Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF - Kollektormall

Postat: tor dec 11, 2014 8:31 pm
av philleee
Tack, jo jag hade dock inte så många hemma, och mina har alltid varit mindre än dessa rören... Finns ju lite olika dassapappersrullar :D

Mitt absoluta mål är 600 hästar, så man hamnar en bit över alla 8v snurrorna :)
Innehållet i motor bör tåla det... Men det återstår att se.

Eldon:
Haha jo det kan man också göra! Kan ju bli bra ändå ;)

Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF - Kollektormall

Postat: mån dec 15, 2014 7:21 pm
av philleee
Kolvbultarna var OK, så kommer fortsätta bygga på motorn i veckan!

Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF - Kollektormall

Postat: tor jan 08, 2015 11:38 pm
av philleee
Hivat i de sista kolvarna:
Bild

Testat dra runt den, o det går med momentnyckeln på 20nm så det känns rätt :D

Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF - Kollektormall

Postat: ons jan 14, 2015 4:10 pm
av philleee
Test monterat en fjäder med orginalbrickorna:
Bild

Lagt på toppen så man får en finare helhetsbild än tidigare:)
Bild

Påbörjade att kapa rören o skulle göra kollektorn men helt plötsligt blev det åska o världens snöstorm ute så det var bara att packa ihop o gå in igen.

Ska beställa brickor till tryckarna så jag kan mäta ventilspel.

Blir mer o mer tid i garaget nu, inte bara skönt att det går åt rätt håll, det är sjukt kul också!

Edit: fixat bildstorleken.

Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF - Kollektormall

Postat: ons jan 14, 2015 4:14 pm
av ohaglund
Tur de händer något iallafall.. Du hade ingen roligare färg till ventilkåpan ;)

Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF - Kollektormall

Postat: ons jan 14, 2015 4:33 pm
av philleee
Jajemän;) funderar på sån färg som blir spräcklig eller vad man kallar det. Denna är inte slutgiltig kan jag säga, ser inte bra ut i verkligheten. Men röd blir den, funderar lite på att göra samma som med blocket, halva svart. Bara för att jävlas :hihi:

Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF - Kollektormall

Postat: ons jan 14, 2015 4:42 pm
av ohaglund
Aa okej den färgen heter krymplack å biltema har.

Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF - Kollektormall

Postat: ons jan 14, 2015 6:02 pm
av philleee
Så var det ja, får bli det sen :thumbright:
Halva svart halva röd om jag får till det, annars röd.

Köpte en AFCO kylare här på forumet också. Rejäl sak:)

Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF - Kollektormall

Postat: fre jan 16, 2015 1:15 pm
av ohaglund
jasså rädd att original inte ska räcka till :P

Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF - Kollektormall

Postat: fre jan 16, 2015 3:06 pm
av philleee
Nja, har inte ens kvar den:)

Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF - Kollektormall

Postat: ons dec 16, 2015 7:13 pm
av Caddyman
O hur går det här då??

Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF - Kollektormall

Postat: ons dec 16, 2015 7:19 pm
av 7aan
den borde ju va mappad och klar och uppdatering v2 på väg? :D

Re: Philles 940 16v - HX55 - ZF - Kollektormall

Postat: tor jun 30, 2016 4:52 am
av philleee
NÄMEN! LEVER HAN?

Det var längesen man ens gick in på forumet kan jag säga. O det har stått stilla allt för länge...

För att dra det hela så kort som möjligt så var jag tvungen att lägga ner ett tag då jag först o främst bytte jobb, det var kul och inom min utbildning (Nätverk och säkerhet) men då jag jobbat som montör på BorgWarner (tidigare Haldex) så var det mycket att ta igen inom IT, när man knappt suttit vid en dator på nästan tre år.... Det gjorde att jag fick plugga mycket på fritiden och även under arbetstid vid tillfälle då jag jobbat skift. (e.x 8-17 plugg tills sovetid)

Ovan på det så var det extremt mycket stress under ca ett år på jobbet, man kunde t.o.m slumra på sina lediga dagar o vara helt "väck", nästan somnat i bilen pvg hem.... 4 skift och annat som ställt till det rejält! Arbetsbelastning och akuta problem hos kunder deluxe!

Detta gjorde att jag valde att prioritera det som var viktigt för att livet ska gå framåt, jag kände att allt jag "behövde" göra, stressade mig ännu mer, så jag fick prioritera för att jag inte skulle bränna ut mig eller liknande dumheter.

Nu har stressen lagt sig, jag har sagt upp mig och kommer påbörja nytt jobb i oktober! Woop woop!
Jag kommer att börja med att slutföra ett par MS arbeten som Möller väntat otroligt länge (och tålmodigt) på.

Sedan kommer jag att ta upp bygget och för h*lvete se till att det blir klart denna sommaren, om jag så ska mecka hela semestern så ska jag banne mig ha en körbar bil!!!!!!
Under tiden har jag även byggt upp en buffert av pengar så lite kommer gå till bilen och övrigt till sparande. O det har gjort att jag kan kosta på mig lite andra grejer.

Planen just nu är att besiktiga bilen med följande setup:

b230fk med 16 kolvarna.
Deatschwerks il350 pump (yes, jag kommer sälja kinapumparna!) Även införskaffat ny slang ist för kinaslangen. (nya från ppf, svart.)
13c eller 15g turbo (om jag orkar byta på brukisen..)
Svart KL IC.
VEMS motorstyrning
Spridare, vet ej men kommer kanske låna från brukisen.
ZF Lådan med 765 plattan.

O för de som undrar så känner jag ingen bes. man så det ska bli kul att se resultatet!

Just nu är följande återstående:
-Rengöra topp & montera 8v topp
-Köpa STD grenrör, pm om du har!
-Dra nya soppaledningar, montera topp.
-Dra ny el, jag kapade orginalhärvan då inte mycket änvändes längre.
-Färdigställa vevhusventen, orginal är slaktad, nya = plåt med anslutningar och stopp för drevet. (bilder kommer)
-Montera ZF, fixa allt runtom.
-Bygga avgas, org.Downpipe, 3,5" resten och antagligen slutrör i 2,25 (vband) som är orginal, för ljuddämpning.

Som vanligt så kommer bilder på allt jag gör, förhoppningsvis reder bilderna ut e.v frågetecken gällande bygget!

Efter bes. så fortskrider arbetet med 16v modellen, dvs grenrör, avgas o dyligt kommer att ordnas, första säsongen med org kolvar kommer bilen att gatumappas, och nästa år byggs den om med DP kolvar från PPF.
Återkommer snart... :)