Volvo 164 -71 b230fk och m90. långtidsprojekt.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Dekarson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: sön dec 16, 2012 10:29 pm
Ort: Övik

Volvo 164 -71 b230fk och m90. långtidsprojekt.

Inlägg av Dekarson »

Startar ett projekt som troligtvis kommer att ta tid.
Första steget blir att slipa och lacka bilen.
Motor blir en b230fk med m90 låda.
Skall reggas med motor som den är original för att sedan trimmas.
Största problemet just nu är hur jag ska lösa det med hastighetsmätare.

Bild

Bild
Projekt i garaget: Volvo 164 -71
Användarvisningsbild
t-lila
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: mån jan 19, 2009 11:23 pm
Ort: visby
Kontakt:

Re: Volvo 164 -71 b230fk och m90. långtidsprojekt.

Inlägg av t-lila »

Kör hårt.
Lite synd att du överger 6cyl.
orginal är för gubbjäv...
Kör:volvo 965-95 bruksbil SÅLD
Subaru Legacy 2,0D bruksbil skrotad
Mazda 6 2.2d 2016
volvo 242-75 busbilen
volvo 164 t6-71 projektbilen
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=30871" onclick="window.open(this.href);return false;
Dekarson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: sön dec 16, 2012 10:29 pm
Ort: Övik

Re: Volvo 164 -71 b230fk och m90. långtidsprojekt.

Inlägg av Dekarson »

Har kollat igenom en den byggtrådar där orginalmotorn turbokonverterats. Men bestämt mig för att köra med en fk för att det är enkelt. Lätt att få ihop ett bygge med den motorn samt att regga med den.
Jag hoppas på att få igång bygget nu när jag har ett bra garage.
Projekt i garaget: Volvo 164 -71
CRH
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:16 am
Ort: Örnsköldsvik

Re: Volvo 164 -71 b230fk och m90. långtidsprojekt.

Inlägg av CRH »

Kul med 164 projekt :thumbright:

Angående hastighetsmätaren
Givarkrans och kåpa från en Volvo med elektrisk givare i bakaxeln och en CabelX?
http://www.atrol.com/cablex.htm

Eller behåll M400 lådan (om du har en sån) kapa kåpan och svetsa ihop med det du behöver.

Tycker också att det är lite synd att du går på en fyra med det långa motorrummet i 164an, borde inte vara nå problem att regga med tex:
B5254T 2.4L 2435 cc I5 20v Turbo Mitsubishi 13g turbo Bosch Motronic 4.3 193 hp (144 kW) @5100 rpm 270 N·m (200 lb·ft) @1800 rpm

Blir säkert bra vilket som :)
//Christer
Dekarson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: sön dec 16, 2012 10:29 pm
Ort: Övik

Re: Volvo 164 -71 b230fk och m90. långtidsprojekt.

Inlägg av Dekarson »

Tycker också att det är lite synd att du går på en fyra med det långa motorrummet i 164an, borde inte vara nå problem att regga med tex:
B5254T 2.4L 2435 cc I5 20v Turbo Mitsubishi 13g turbo Bosch Motronic 4.3 193 hp (144 kW) @5100 rpm 270 N·m (200 lb·ft) @1800 rpm
Vore givetvis trevligt med en sån motor istället. Mycke sitter dock i att det är så enkelt och billigt att lägga i en b230fk.
Styrsystemet blir ett lh2.4 från senare 240, har ett par liggandes.
Så första steget blir att satsa på att hamna kring 250-300 utan att ändra allt för mycket. Större turbo, spridare, chip osv.
Projekt i garaget: Volvo 164 -71
Dekarson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: sön dec 16, 2012 10:29 pm
Ort: Övik

Re: Volvo 164 -71 b230fk och m90. långtidsprojekt.

Inlägg av Dekarson »

Börjat förbereda bilen för lack. Måste tyvär slipa nästan hela bilen plåtren för att rätt till tidigare ägares dåliga underarbete.

Bild

Har rensat ut lite grejer nu för att börja mäta för den nya motorn. Kan tillägga att man funderat en hel del på att lägga i en B5254t. Kan tyvär för lite om motorstyrningen till den.

Bild
Projekt i garaget: Volvo 164 -71
Dekarson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: sön dec 16, 2012 10:29 pm
Ort: Övik

Re: Volvo 164 -71 b230fk och m90. långtidsprojekt.

Inlägg av Dekarson »

Har inte hänt allt för mycket här, blästrat och målat motorn. Nya lager och packningar har kommit hem. Loppen är honade och klara.
Plockat ut bakrutan för att blästra lite runt rutramen.

Bild

Bild

Bild
Projekt i garaget: Volvo 164 -71
Skriv svar