Volvo 242 -75 - 404whp 533wnm

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo 242 -75 - B230FK - Så noga som möjlig på låg budge

Inlägg av Lillen »

Heja heja.
Bugetprojekt är alltid kul!
VW & Volvo.
Sleiggan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: mån dec 31, 2012 3:46 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: Volvo 242 -75 - B230FK - HX35 monterad

Inlägg av Sleiggan »

Hx35:an har kommit på plats och bilen går igen.
Bild

Ändrade REQ.fuel enligt mina tidigare beräkningar, gick ganska bra dock lite fett.
Kör nu bara på ca 0.5 i ladd får se till att koppla in laddtrycksventilen så att det går att styra med MS
Blev även 3" DP fick skumma resonanser vid 2500rpm :(
Någon som har bra tips på hur hög tändning man kan köra med, känner mig lite lost på den just nu(kör på bensin)
/Jesper Hägglund

Volvo 242 -75 404whp 533wnm
Sleiggan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: mån dec 31, 2012 3:46 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: Volvo 242 -75 - B230FK - HX35 monterad

Inlägg av Sleiggan »

Tjenare! Så här nästan ett år senare...

Ja det grenröret jag köpte sprack ju nästan varannan helg så efter lite gnetande så köpte jag ett Ajdén rör måste säga att jag är mycket nöjd med den!
Bild

Så nu ser det ut så hära:
Bild

Var även och besiktade bilen för ett tag sedan gick bara bra besiktningsmannen tyckte det var en väldigt intressant bil, så besiktningen gick väldigt bra :hihi:

Även farsan har bytt insug på bilen sin, eftersom han är så tråkig och inte har nån tråd så får jag lägga upp nån bild
Bild

Så nu över till det lite tråkigare... jag rasade ju min m47:a :evil: när jag då skulle montera in min reserv m47:a som inte passade alls(240 och 740 m47 är helt olika), så blev jag så less så att det blev köpt en 6vxl BMW diesel låda, vilket är vad jag håller på med just nu
Bild

Har även tänkt prova på lite test 'N tune uppe på Kubbe Raceway den 23/5 så kom och kolla.

Nån som vet vad man ska köra för olja i lådan?
/Jesper Hägglund

Volvo 242 -75 404whp 533wnm
F-Son
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön mar 02, 2014 10:44 am
Ort: Piteå

Re: Volvo 242 -75 - B230FK - Rasad M47:a

Inlägg av F-Son »

Jag har också en BMW låda, dock ej 6vxl, men jag kommer köra Cougar transmissionsolja i den. Finns att läsa om den här http://savarjens.weebly.com/olja-mm.html

Snyggt bygge förövrigt! Bra jobbat :thumbright:
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.

Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183

509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
lewwan
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: sön aug 04, 2013 6:34 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo 242 -75 - B230FK - Rasad M47:a

Inlägg av lewwan »

Vad kör farsan din för bil? Såg ju spännande ut!
Jag kör också med ajden grenrör och är grymt nöjd med det. Det var dock ett helvete att klä in med avgasbandage.....
Volvo 242 -75 454hk/600nm
Sleiggan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: mån dec 31, 2012 3:46 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: Volvo 242 -75 - B230FK - Rasad M47:a

Inlägg av Sleiggan »

F-Son skrev:Jag har också en BMW låda, dock ej 6vxl, men jag kommer köra Cougar transmissionsolja i den. Finns att läsa om den här http://savarjens.weebly.com/olja-mm.html

Snyggt bygge förövrigt! Bra jobbat :thumbright:
Tackar! :lol: Okay, har hört att man bör använda rätt olja i dom lådorna annars kan man bränna upp synkringar
lewwan skrev: Vad kör farsan din för bil? Såg ju spännande ut!
Jag kör också med ajden grenrör och är grymt nöjd med det. Det var dock ett helvete att klä in med avgasbandage.....
Han kör en gammal gul Camaro från 75
Bild
Jooo skiiit stor skillnad mellan mitt gamla och Ajdén röret och visst finns det roligare att hålla på med än avgasbandage, kliar ju så fort man tänker på det...
/Jesper Hägglund

Volvo 242 -75 404whp 533wnm
lewwan
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: sön aug 04, 2013 6:34 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo 242 -75 - B230FK - Rasad M47:a

Inlägg av lewwan »

ja den såg ju riktigt fin ut! hahah ja det har du rätt i!
Volvo 242 -75 454hk/600nm
Användarvisningsbild
Erik N
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: fre okt 21, 2005 1:12 pm
Ort: Piteå

Re: Volvo 242 -75 - B230FK - Rasad M47:a

Inlägg av Erik N »

Tänk på att dessa nyare bmw manuella lådor är känsliga på oljan, se verkligen till att köpa den typ av olja som är beskrivet på etiketten. Inte ovanligt med problem med syncringar med fel olja i dess.
Svetsar och skruvar i det mesta

Erik Norrman Piteå
Sleiggan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: mån dec 31, 2012 3:46 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: Volvo 242 -75 - B230FK - Rasad M47:a

Inlägg av Sleiggan »

Tjenare!

Har efter ett tags förkylning gjort ett ryck med lådan.

Började med att modifiera balken som även blev flyttad bak en bit.
Bild

Det blev även byggt en "kardan-svarv"
Bild

Här är version 1 av spakstället som vid montering av lådan stöp typ överallt i tunneln
Bild

Så vad tycks kommentera kom med tips!
/Jesper Hägglund

Volvo 242 -75 404whp 533wnm
Sleiggan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: mån dec 31, 2012 3:46 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: Volvo 242 -75 - B230FK - BMW låda på väg in

Inlägg av Sleiggan »

Dags för uppdatering!

Efter en tids skruvande så sitter lådan nu där! Visst har det inte varit "bara" utan några motgångar har man stött på.

När allt var färdigt och bilen ner hissad så skulle det ju provstartas och det gick ju jätte bra, förutom att det var nått metall mot metall ljud. Jaha bara riva allt igen da...

Visade sig vara tryckplattan som tagit i hylsan som urtrampningslagret glider på... Det är lätt att vara efterklok
Bild

Nu till nått roligare!
Har fått tag på en lamelldiff! änkan till ägaren ville bara bli av med allt skrot på gården så jag fick ta den (satt i en 7/940 bakaxel)
Dock så är den i behov av en renovering så en sån sats är beställd!
Bild

Har även varit hos en kompis och installerat MS i hans 242 turbo. Måste säga att om man gjort nått en gång så är det mycket lättare andra 8)
/Jesper Hägglund

Volvo 242 -75 404whp 533wnm
lewwan
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: sön aug 04, 2013 6:34 pm
Ort: Umeå

Re: Volvo 242 -75 - B230FK - Renovering av lamelldiff

Inlägg av lewwan »

Såg att bilen är ute på blocket? less på den? :(
Volvo 242 -75 454hk/600nm
Användarvisningsbild
Sebastiaan245
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: mån nov 11, 2013 6:59 pm
Ort: Hallands Län

Re: Volvo 242 -75 - B230FK - Renovering av lamelldiff

Inlägg av Sebastiaan245 »

jag har skickat dig en email via blocket!
Volvo 245L VAN - 2,5L, dubbla Weber 45, FS296/Månen7 kam.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
Sleiggan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: mån dec 31, 2012 3:46 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: Volvo 242 -75 - B230FK - Ny topp på G!

Inlägg av Sleiggan »

lewwan skrev:Såg att bilen är ute på blocket? less på den? :(
Inte alls less på bilen,jag hade en annan bil på gång som jag blev sjukt sugen på men det blev ingen affär, så nu fortsätter jag på 240:in.


Annars har det inte hänt så mycket, körde 9,34 125 km/h uppe på kubbe inte nån värsting tid direkt, men är bara att satsa på bättre tid nästa år!

Har inte gjort så mycket på bilen i sommar då jag spenderade den arbetandes i Norge under 5 veckor.

Men nu under vintern så ska vi väl byta lite grejor, så jag for och köpte en topp som jag hoppas få lämna in till nån på "tillfixning"(Jens?) :hihi:

Bild
/Jesper Hägglund

Volvo 242 -75 404whp 533wnm
henkeke
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: mån jan 25, 2016 10:25 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: Volvo 242 -75 - B230FK - Ny topp på G!

Inlägg av henkeke »

Dax för en uppdatering här tycker jag :thumbright: Vet ju att bilen lever fortfarande, är det smygtrimning som sker? :hey:
Sleiggan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: mån dec 31, 2012 3:46 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: Volvo 242 -75 - B230FK - Bilen lever än!

Inlägg av Sleiggan »

Okej da henke uppdaterar väl :whistle: (han bör förövrigt starta en tråd också, han har även en riktigt frän 240 som man har varit och hjälpt han lite med)
Bild
Då de nu börjar närma sig 2 år (hur de nu är möjligt) så är väl en uppdatering på sin plats.

Som tidigare skrivit så lever "den gröne" fortfarande, ska försöka minnas detta så bra som möjligt, men hade den bilen som bruksbil förut vilket kanske inte va det smartaste valet...
Bild
då axiallagret skar, förmodligen pga starter med koppling nedtryckt etc. Då kom jag på att man kanske skulle skaffa nått annat att köra vardagligt så det blev köpt en 04:s s60, som funkar i ur och skur.

Så då blev motorn renoverad med "ny" vev nya lager packningar etc. Blev även ditsatt en små portad 531, kändes som att bilen gick bättre efter detta.

Efter de så blev de ju dags för besiktning, fick dock nedslag på h-mätare som jag visste gick fel... :doh: och på en styrled, detta fixades och nu går den till 2019.
Blev less på att farsan inte besiktat den gule camaron så for och gjorde de också, gick väl sådär men även den går till 2019

Nu har skruvar suget och jakten på hästarna kommit tillbaka, så nu är det monterat en bättre ic jag byggde också om dom hemska böjarna jag hade där förut
Bild
Fått dit en ms2 processor och en 4 bars mapsensor också
Har även beställt en msd box, edis är säkert bättre men, är mindre krångligt de här.
Är även sugen på att köra på e85, byta spridare till några 1200-1300cc. Lär väl behöva en värre bränslepump då?
Skulle så klart fått dit en värre kam också.
Efter de så hade nog en bänkning suttit fint :hey:

Det är väl de lilla som hänt, så kom med tips tyck till!
/Jesper
/Jesper Hägglund

Volvo 242 -75 404whp 533wnm
Skriv svar