BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: Sv: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Inlägg av Niklas Sandström »

Nä parallellen var så tidig iår, vi har ju fortfarande snö kvar här och isbanan går nog fortfarande att köra på. Största anledningen är dock att vi håller på för fullt med Fredriks supercar för att hinna till premiären.
/ Niklas Sandström
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Inlägg av wuffee »

ska fredrik inte åka supernationell alls iår då?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Inlägg av Niklas Sandström »

Nä han har ingen sån bil kvar så det blir bara supercar.
/ Niklas Sandström
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Inlägg av wuffee »

kommer bilen gå i sverige??

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Inlägg av Niklas Sandström »

Nä den blev såld till Finland
/ Niklas Sandström
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Inlägg av Niklas Sandström »

Hade lite strul med min Gopro så jag fick bara film från tredje tävlingen (första på söndagen i Morjärv)

https://www.youtube.com/watch?v=uyJtPOYAFHY
/ Niklas Sandström
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Inlägg av Per Ohlsson »

Bra kört Niklas!
Ska bli kul att se hur den rätta motorn kommer att bli.
Där du har seglat, där har jag rott!
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Inlägg av Niklas Sandström »

Tack för det Per, Jag längtar tills man får prova den nya men den jag har nu går inte dåligt den heller :)

Första tävlingen i Kalix, den bryter ett par gånger i starten annars hade jag nog varit först till första kurvan. Sen var det inget fäste nånstans varken innerspår eller ytter.
https://www.youtube.com/watch?v=XpTRNalALoY
/ Niklas Sandström
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Inlägg av wuffee »

killen som tar starten är de en äkta mg metro? :).. pep iväg duktigt :)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Inlägg av Niklas Sandström »

Jo Anders Nyman har är en äkta 3l V6 Metro, fyrhjulsdriften gör att han tar dom flesta starter.
/ Niklas Sandström
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Inlägg av Per Ohlsson »

Man blir sugen att köra när man ser filmer så här. Mitt i vintern känns det bara jobbigt. Långa resor, däck som ska pumpas, inga gridgirls osv. Ändå kändes det helt underbart då jag körde min sista istävling i Överkalix år 2012, så länge bilen fungerade i alla fall.

Jag gläds med dig över titeln. Det måste vara en skön känsla.
Där du har seglat, där har jag rott!
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Inlägg av Niklas Sandström »

Och så final racet i Kalix. Har börjar den gå riktigt dåligt missar flera gånger i starten och sedan under racet också.

Provade ytterspår i starten men det var som att man stod stilla där ute med inget fäste.
https://www.youtube.com/watch?v=uHIMm-aulgo
/ Niklas Sandström
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Inlägg av Niklas Sandström »

Nu är det väl dags att skriva lite om sommarens körningar :-)

Körde lite rallycross i sommar på Norrlandsveckan.

Första tävlingen gick i Piteå, tidsträningen gick hyffsat med en elfte tid med tanke på att dom två varven var det enda jag har kört där på banan på fyra år.

Första omgången blev ett bottennapp, råkade döda motorn när jag letade dragläge i starten och slant med foten. Starten gick när jag gnuggade med startmotorn för att få igång den. Kom ikapp ett par bilar men blev trängd av banan när jag skulle köra om och fastnade halvt i en sandfålla så tiden blev inte bra.

I andra omgången gick starten bättre och jag var först i första kurvan, men blev påkörd på höger bak så fälgen gick sönder. Däcket satt kvar på fälgen men tappade luften så det gick inte fort att köra, var inte sist i mål men tiden blev inte bra igen.

Tredje omgången, en bra start igen och var tvåa i första böj. Ettan snurrade och jag tog mig förbi men då behagade hjulbultarna gå av på höger bak, hjulet rullade under bagaget och tryckte sönder plåten där. I samband när hjulet rullade under bilen så kastades den upp i luften och när den landade på bromsskivan så sprack den men det värsta var att luftdomkraften krokade i asfalten och vreds under bilen och slet då loss en del av karossplåten. Röret som håller dämparen vek sig runt bärarmsinfästningen så domkraften blev krokig.

Bild

Det har varit rätt många garagetimmar så jag blev lite less och hade inte tänkt fixa igång den till nästa tävling. Men då hade några av min konkurenter farit till garaget och börjat rikta till den så då var det ju bara att ställa upp :shock:

Nästa tävling var i Kalix.

Tidsträningen gick ganska bra och jag fick en åttonde tid.

Första omgången fick jag dåligt startspår på yttern och kom inte in utan fick släppa flera bilar före, tappade lite tid i kön och fick en elfte tid.

I andra omgången fick jag samma dåliga startspår, gjorde dock en riktigt bra start och höll gas så länge jag vågade. Just innan jag skulle börja bromsa så fick jag en smäll i sidan och åkte sidledes ut i lösgruset där det inte hände något när jag bromsade. Gled i lösgruset och träffade en sandfålla på tvären i ca 80km/h och det slutade inte bättre än att jag rullade två varv innan den landade på hjulen igen. Tack och lov så landade den på taket två gånger så hjulupphängningarna och stötdämparna klarade sig. Fick krocktesta buren som klarade sig men den mesta plåten såg inte så rolig ut.

Bild


Så nu ser det ut så här i garaget.

Bild

Det for lite mer plåt när jag började, kapade bort där hjulet hade demolerat samt bakstammen som har fått några tryckare bakifrån. Ska göra nya torn så dämparna får lite bättre plats samt att jag ska göra dom justerbara i höjd.

Bild


Något lite mer roligt så har jag fått tillbaka motordelarna från preparering, nu skulle man ju bara haft lite tid över och börja montera ihop den också :doh:


Bild
Högkompkolvar för E85, blev ganska djupa vetilurtag för att klara vanosen med kammarnas höga lyft.


Bild
Suzuki Hayabusa raceventilfjädrar så nu klarar överdelen iaf 11k rpm :D


Bild
Lite annan durationl på dom nya kammarna samt 2mm högre lyft :)


Bild
Några fler roliga delar.
/ Niklas Sandström
Fyrken
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: tis maj 27, 2008 4:17 pm
Ort: Göteborg

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Inlägg av Fyrken »

Vilken skitsäsong!
Tröttnar man inte på att behöva laga halva bilen efter ett race?

Riktigt goa motordelar! Det känns som om 500hk inte ska vara orimligt, eller?

Vi är nog många som vill höra en dynovideo samt höra den på banan precis som dina tidiga motorer!
Volvo S40 4x4 "evighetsprojektet"
997 Turbo Syvecs edition "stödkorven"
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: BMW M3 GTR rallycross/isracing/drifting och lite bus

Inlägg av Niklas Sandström »

Jo ibland kan det bli lite tungt att ta sig till garaget, men när det väl funkar så överväger flinet motgångarna :doh:

Är det inte över 500hk så blir jag lite besviken.

Bild
/ Niklas Sandström
Skriv svar