USA 242a med B234f och turbo - 9/23 Gubbkrök!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Henkken
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: ons jan 04, 2012 4:51 pm
Ort: Åland

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Inlägg av Henkken »

Gillar laddtrycksstyrningen! eller ja, gillar hela projektet
"Bäst att göra av med pengarna innan dom är slut!"
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Inlägg av Karl Buchka »

blackadder, kåpan förbrukar faktiskt mindre än man tror. Gallret ska tydligen finfördela gasen på ett effektivt sätt. Kåpan är från CK Worldwide och heter "Large Diameter Gas Saver". Hela satsen kostar drygt 400kr här i staterna. Smältan i titan vart ganska lik stål, dock med den irriterande egenskapen att tillsatsen gärna fastnade om man inte var noggrann med att peta den rakt in i smältan. Inconel låg någonstans mellan stål och alu. Båda metallerna är reaktiva som fasen. Det ska vara rent rent rent. Gäller också att man rotgasar och inte snålar med efterflödet.

pajsarn, svetsade igen matningshålen på båda sidor blocket. Har ett antal polare som sagt att det funkar bra.

Henkken, tack!
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Inlägg av Karl Buchka »

Klippte ut en fästplatta till batterikåpan. Sitter blinda muttrar i kanterna.

Bild

Fick hem kort till att bygga in SDkortsloggning i VEMSet.

Bild
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Inlägg av Vr6_mannen »

vad är det som är på plåten Med Vems boxen ? det som är uppe till vänster är det relä kort ?
alex b
För mycket laddtryck
Inlägg: 147
Blev medlem: tis feb 19, 2008 7:10 am
Ort: Los Angeles

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Inlägg av alex b »

Jag är den medverkande brodern på detta bygget.

Det är en säkrings- och reläpanel från Bussmann:

Bild

Riktigt smidig pryl. IP66 klassad med plats för fem relä och tio säkringar.

Här är artikelnr från http://www.mouser.com

Särkingspanel med "högt" lock: 504-15303-4-0-4
Metri-pack 280 sockel: 829-12110844
12V/35A relä: 893-3011CCR1U0112VDC

Artikelnummret ovan är versionen utan några interna kopplingar. Det finns några olika varianter med diverse internkopplingar för gemensan plusmatning till säkringar och relä.
Vr6_mannen
Forumsberoende
Inlägg: 799
Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Ort: Skåne Kristianstad
Kontakt:

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Inlägg av Vr6_mannen »

Såg rätt så smidig ut :)
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Inlägg av Karl Buchka »

Lyckades ha sönder ett par justermuttrar i strålkastararmaturen. Fick hjälp att ta fram nya av en polare med tillgång till 3Dskrivare.

Bild
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Woohoo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: ons sep 15, 2010 1:52 pm
Ort: Örebro

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Inlägg av Woohoo »

Det finns i alla fall inget snik med att göra nya justeringsmuttrar till strålkastarna med hjälp av 3D skrivare, det är ju bara sjuk :)
Oerhört härligt projekt med mycket häftiga och annorlunda idéer. Keep it up.
/Erik Gunnarsson
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Inlägg av Karl Buchka »

Erik, tack så mycket!

Fått batteriet på plats.

Bild

Vart smidigt att överföra skruvmönstret från batterihyllan till fästplåten med de här skruvdornen.

Bild

Brorsan smällde ihop lite pluggar så att tryckrören kunde provtryckas. Vågade inte högre än ca. 1.4kg. Funderar på om det kan vara värt att köra hydrostatiskt test istället. Hittade iaf. ett par småläckor med hjälp av såpa och vatten.

Bild

Med samband av provtryckningen fick vi äntligen tillfälle att testa Sävardumpen. Tror den har legat på hyllan i nästan 5 år vid det här laget. Den verkar funka som den ska. Gjorde en liten filmsnutt av dumpljudet för de som är intresserade.

http://www.youtube.com/watch?v=lvuaNxIuP_g

Hittade även ny laddtrycksmätare. :hihi:

Bild
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Inlägg av Performance_seeker »

Karl Buchka skrev:Lyckades ha sönder ett par justermuttrar i strålkastararmaturen. Fick hjälp att ta fram nya av en polare med tillgång till 3Dskrivare.
Snyggt!! Den första användbara tillämpningen av en 3D-skrivare jag sett !! :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Inlägg av Performance_seeker »

alex b skrev:....Det är en säkrings- och reläpanel från Bussmann:
Riktigt smidig pryl. IP66 klassad med plats för fem relä och tio säkringar.
Jag gillar den där, det bästa jag sett hittills, tackar för tipset!
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Inlägg av Performance_seeker »

Karl Buchka skrev:....Gjorde en liten filmsnutt av dumpljudet för de som är intresserade. :hihi:
Hahaha, lite pys är alltid kul! :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Inlägg av lyyski »

Får ladda på riktigt med den mätaren hörrö!;)
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Inlägg av Klabbe Persson »

Åter igen bra jobbat grabbar!!!
Vårt står helt still, dels så sålde jag huset, så vi har inget garage, sen fick jag o sambon en liten grabb i oktober. Så just nu räcker inte tiden till. Men alla delar och bil är undanställt så när tid lust och plats återfinns så fortsätter vi. Iof finns lusten igentligen, blir sjukt sugen när man ser era uppdateringar.....
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Inlägg av Karl Buchka »

Tack ska ni ha, killar!

Klabbe, låter som att du har fullt up! Hoppas du kan få lite tid med bilen så småningom.

Blev ett nattpass igår. Körde järnet på soppasystemet från ca. 22 till 03. Byggde ihop tankarmaturen med nya pumpen, drog ny matningssladd, tömde tanken på gammal bensin, drog lite nya slangar och skruvade dit ett äkta biltema filter.

Behöver bara hänga i tankarmaturen och pytsa på färsk soppa så kan vi provtrycka bränslet. Känns för jävla skönt att ha denna biten avklarad.

Bytte ut originalgenomföringen med en annan jag hade liggande. Nu finns det ordentlig jordkabel och inte bara ett flatstift som sitter fast i locket.

Bild

Bild

Det har spökat lite i VEMSboxen på sistone också. Visar sig att linjärregulatorn som matar ut 5V till givare tappar nästan 2V så fort man kopplar in TPS, oljetryck och bränsletryck. Misstänker att LDOn har sett bättre dagar. Har några på hyllan som nog kan funka så det får bli att byta ut den.
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Skriv svar