Sida 1 av 5

USA 242a med B234f och turbo - 9/23 Gubbkrök!

Postat: lör dec 14, 2013 1:18 am
av Karl Buchka
Om min och brorsans B8444s 242a är longloppsbygget så får väl detta klassas som en spurt. Har varit sugen på ett lite enklare projekt som inte behöver vara så jävla genomgånget.

Receptet är följande:

1983 242DL, USA-modell med de gamla skärmarna
B234f block och topp, bortplockade balansaxlar
Yoshifab.com h-profilstakar och ventilfjädrar
Kortat originalinsug med 960-spjäll
940 Turbo grenrör med adapterplatta från Yoshifab.com
HX35 med uppportat avgashus
Femväxlad T5 ur en Mustang
6-puckad sinterlamell
4" downpipe och 3" sidutblås
eBay laddluftkyl
VEMS
800cc spridare, CBR600 tändspolar

Chassit har jag inte funderat så mycket på för tillfället. Blir att få bilen körklar först.

Påbörjade bygget i somras. Takten har avtagit lite på sistone, men uppstart lär komma inom kort.

Objektet i fråga.
Bild

Motorn plockades ned och fick lite kärlek.
Bild

Pinnbulten ur ett 240 nav funkar utmärkt som plugg till ett av balansaxelhålen.
Bild

Testpassning.
Bild

Lite lack, omgång med honingsverktyg, nya ramlager och h-profilstakar.
Bild

Nya motorfästen.
Bild

Lackat motorrum.
Bild

Fräste in triggerkrans i ett äldre platt svänghjul.
Bild

T5 med adapterplatta.
Bild

Gröpte ur delningen i avgashuset och portade upp wastegaten.
Bild

Svetsade på ett par AN10 portar på ventilkåpan och blaskade på lite färg.
Bild

Bild

Motorn i. Bytte alla packningar och skruvade på det nyare oljepumpsdrevet med en 12.9 skruv.
Bild

3" tryckrör, eBay laddluftkyl och 960 elfläkt.
Bild

Sävardump.
Bild

Nytt wastegatefäste, BMRS ProGold AN10 oljeretur, oljetrycksgivare och uttag till avgasmottrycksgivare.
Bild

Bild

Rostfri växelspak med acetalknopp.
Bild

Hemmasmidd catchcan med AN10 inlopp och dräneringsventil i botten.
Bild

4" downpipe som övergår till 3" sidutblås.
Bild

Sulade den hemska jävla USA-fronten. Denna sitter sig mycket bättre.
Bild

Elcentral. Monterad på passagerarsidan vart gamla styrdatorn satt.
Bild

Motorhärva. Alla kablar är överdragna med Raychem DR25 krympslang och har krympta och limmade Raychemändor. Kontakterna är märkta med krympslangslappar täckta i genomskinlig krympslang. Delningar och fogar har limmade övergångar.
Bild

Bild

Bild

Övergång från kupe till motorrum går via en 32-polig MIL-DTL-26482 II.
Bild

Bild

VEMSdisplayen sitter i ett av utblåsen.
Bild

Justerratten till det utblåset är drevat till en vridpot som numera får agera laddtrycksstyrning.
Bild

Launch contol trigger sker via ett ombyggt chokereglage.
Bild

Så här ser det ut i dagsläget.
Bild

Börjar som sagt närma sig uppstart. Har beställt hem en ny tankgivare pga. av den gamla var rostig. Ska hänga en Walbro 255LPH pump i den och plocka bort den gamla huvudpumpen. Har lite småfix kvar med elen också. Hoppas på brumm-brumm ljud innan jul.

Övriga byggbilder hittar man här: https://picasaweb.google.com/1091212935 ... reetCar242#

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Postat: lör dec 14, 2013 9:26 am
av blackadder
Vilket hantverk! Allting ser ju superproffsigt ut!

Bra jobbat!

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Postat: lör dec 14, 2013 9:39 am
av jonas landin
Riktigt fint "snabbygge"!

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Postat: lör dec 14, 2013 11:24 am
av NiclasA
satans så fint:)

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Postat: lör dec 14, 2013 11:49 am
av philleee
Vad har du för tryck på dem fjädrarna? Bra pris på dem men ser inte på deras hemsida.

Edit: googlade och hittade! 63kg vid 28mm om jag förstår det rätt, inspänd ca32kg 38mm

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Postat: lör dec 14, 2013 12:00 pm
av JacobH
Gillar din definition av snabbygge, "som inte behöver vara så jävla genomgånget" ;) Antar att detta bygge också stannar i USA tyvärr och vi aldrig får se det i Gbg...

Riktigt snyggt med laddtryckstyringen! Egen ide eller? Gillar när lösningar integreras i orginallayouten så att det inte syns att de är ombyggt.

Lycka till med bygget så hoppas vi på många uppdateringar under jul :D

// Jacob (CFS11)

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Postat: lör dec 14, 2013 2:04 pm
av Mattias-M
mina herrar, ni är genier.

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Postat: lör dec 14, 2013 3:15 pm
av mattias
Fräsigt! det är rätt ok "normal nivå" på bygget. :)

Jag antar att du återanvänt nån gammal box du byggt själv, för idag kan du köpa den färdig med drivsteg som klarar peak-and-hold (spridarna är låg-ohmiga) och få bättre kontroll på låg-lasten, hör av dig om det är nåt jag kan lösa.

Det ska bli intressant att höra hur triggermönstret du fräst fungerar, jag har provat samma sak på min B230 och där släpar tändningen något på högre varv beroende på avståndet mellan givare och tänder, mer avstånd mer eftersläp. Med original svänghjul med hål istället för frästa "dalgångar" så var det förstås inte så, och det har inte med polariteten på givaren att göra om någon misstänker det.

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Postat: lör dec 14, 2013 9:57 pm
av mickeidiket
Fint!

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Postat: lör dec 14, 2013 11:07 pm
av Karl Buchka
Tackar och bockar, killar!

philleee, trycket låter bekant. Minns tyvärr inte exakt.

Jacob, japp, denna blir också kvar i USA. Laddtrycksreglering är eget påhitt. Håller med om att det är roligt när det inte ser modifierat ut. Har inga extramätare i kupen. Är ute efter lite "sleeperstuk".

Mattias, det är en gammal box. Byggde den dock inte själv. Uppskattar att den såldes någon gång 2005-2006. Peak and hold hade varit fint, men i nuläget nöjer jag mig med mättade drivare. Har redan dragit sladdar till en kamgivare och kör Dual Output på tändspolarna. Kan vara intressant att gå över till aktiv strömbegränsning när jag får för mig att gå över till sekventiell tändning.

Intressant det du säger om triggermönstret. Ska se till att undersöka eventuellt tändsläp när motorn är igång. :thumbright:

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Postat: sön dec 15, 2013 6:53 pm
av Grusbusen
Tjusigt busbygge :thumbright:

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Postat: mån dec 16, 2013 10:00 am
av Klabbe Persson
Ni e duktiga pågar :) Kul ideer!!

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Postat: tis dec 17, 2013 12:22 am
av Karl Buchka
Tack ska ni ha!

Klabbe, hur fan blir det med din och brorsans 242a? :)

Laddtrycksröret till insuget ligger precis över batterihyllan. Fick köpa hem ett batteri modell mindre. Blev ett Odyssey PC680 till rena vrakpriset.

Bild

Provade på lite titan och inconelsvetsning häromdagen. Inte helt lätt, men resultaten var helt klart över förväntan.

Bild

Bild

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Postat: tis dec 17, 2013 5:53 am
av blackadder
Om man ska gå efter gaskåpan verkar det gå åt lite gas. Hur är det att svetsa i? Som aluminium?

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Postat: tis dec 17, 2013 7:29 am
av pajsarn
Jag ser att du har svetsat i blocket där balansaxelgrunkan satt förut.
Funkar det bra?

Är det under insuget?