USA 242a med B234f och turbo - 9/23 Gubbkrök!
Postat: lör dec 14, 2013 1:18 am
Om min och brorsans B8444s 242a är longloppsbygget så får väl detta klassas som en spurt. Har varit sugen på ett lite enklare projekt som inte behöver vara så jävla genomgånget.
Receptet är följande:
1983 242DL, USA-modell med de gamla skärmarna
B234f block och topp, bortplockade balansaxlar
Yoshifab.com h-profilstakar och ventilfjädrar
Kortat originalinsug med 960-spjäll
940 Turbo grenrör med adapterplatta från Yoshifab.com
HX35 med uppportat avgashus
Femväxlad T5 ur en Mustang
6-puckad sinterlamell
4" downpipe och 3" sidutblås
eBay laddluftkyl
VEMS
800cc spridare, CBR600 tändspolar
Chassit har jag inte funderat så mycket på för tillfället. Blir att få bilen körklar först.
Påbörjade bygget i somras. Takten har avtagit lite på sistone, men uppstart lär komma inom kort.
Objektet i fråga.
Motorn plockades ned och fick lite kärlek.
Pinnbulten ur ett 240 nav funkar utmärkt som plugg till ett av balansaxelhålen.
Testpassning.
Lite lack, omgång med honingsverktyg, nya ramlager och h-profilstakar.
Nya motorfästen.
Lackat motorrum.
Fräste in triggerkrans i ett äldre platt svänghjul.
T5 med adapterplatta.
Gröpte ur delningen i avgashuset och portade upp wastegaten.
Svetsade på ett par AN10 portar på ventilkåpan och blaskade på lite färg.
Motorn i. Bytte alla packningar och skruvade på det nyare oljepumpsdrevet med en 12.9 skruv.
3" tryckrör, eBay laddluftkyl och 960 elfläkt.
Sävardump.
Nytt wastegatefäste, BMRS ProGold AN10 oljeretur, oljetrycksgivare och uttag till avgasmottrycksgivare.
Rostfri växelspak med acetalknopp.
Hemmasmidd catchcan med AN10 inlopp och dräneringsventil i botten.
4" downpipe som övergår till 3" sidutblås.
Sulade den hemska jävla USA-fronten. Denna sitter sig mycket bättre.
Elcentral. Monterad på passagerarsidan vart gamla styrdatorn satt.
Motorhärva. Alla kablar är överdragna med Raychem DR25 krympslang och har krympta och limmade Raychemändor. Kontakterna är märkta med krympslangslappar täckta i genomskinlig krympslang. Delningar och fogar har limmade övergångar.
Övergång från kupe till motorrum går via en 32-polig MIL-DTL-26482 II.
VEMSdisplayen sitter i ett av utblåsen.
Justerratten till det utblåset är drevat till en vridpot som numera får agera laddtrycksstyrning.
Launch contol trigger sker via ett ombyggt chokereglage.
Så här ser det ut i dagsläget.
Börjar som sagt närma sig uppstart. Har beställt hem en ny tankgivare pga. av den gamla var rostig. Ska hänga en Walbro 255LPH pump i den och plocka bort den gamla huvudpumpen. Har lite småfix kvar med elen också. Hoppas på brumm-brumm ljud innan jul.
Övriga byggbilder hittar man här: https://picasaweb.google.com/1091212935 ... reetCar242#
Receptet är följande:
1983 242DL, USA-modell med de gamla skärmarna
B234f block och topp, bortplockade balansaxlar
Yoshifab.com h-profilstakar och ventilfjädrar
Kortat originalinsug med 960-spjäll
940 Turbo grenrör med adapterplatta från Yoshifab.com
HX35 med uppportat avgashus
Femväxlad T5 ur en Mustang
6-puckad sinterlamell
4" downpipe och 3" sidutblås
eBay laddluftkyl
VEMS
800cc spridare, CBR600 tändspolar
Chassit har jag inte funderat så mycket på för tillfället. Blir att få bilen körklar först.
Påbörjade bygget i somras. Takten har avtagit lite på sistone, men uppstart lär komma inom kort.
Objektet i fråga.
Motorn plockades ned och fick lite kärlek.
Pinnbulten ur ett 240 nav funkar utmärkt som plugg till ett av balansaxelhålen.
Testpassning.
Lite lack, omgång med honingsverktyg, nya ramlager och h-profilstakar.
Nya motorfästen.
Lackat motorrum.
Fräste in triggerkrans i ett äldre platt svänghjul.
T5 med adapterplatta.
Gröpte ur delningen i avgashuset och portade upp wastegaten.
Svetsade på ett par AN10 portar på ventilkåpan och blaskade på lite färg.
Motorn i. Bytte alla packningar och skruvade på det nyare oljepumpsdrevet med en 12.9 skruv.
3" tryckrör, eBay laddluftkyl och 960 elfläkt.
Sävardump.
Nytt wastegatefäste, BMRS ProGold AN10 oljeretur, oljetrycksgivare och uttag till avgasmottrycksgivare.
Rostfri växelspak med acetalknopp.
Hemmasmidd catchcan med AN10 inlopp och dräneringsventil i botten.
4" downpipe som övergår till 3" sidutblås.
Sulade den hemska jävla USA-fronten. Denna sitter sig mycket bättre.
Elcentral. Monterad på passagerarsidan vart gamla styrdatorn satt.
Motorhärva. Alla kablar är överdragna med Raychem DR25 krympslang och har krympta och limmade Raychemändor. Kontakterna är märkta med krympslangslappar täckta i genomskinlig krympslang. Delningar och fogar har limmade övergångar.
Övergång från kupe till motorrum går via en 32-polig MIL-DTL-26482 II.
VEMSdisplayen sitter i ett av utblåsen.
Justerratten till det utblåset är drevat till en vridpot som numera får agera laddtrycksstyrning.
Launch contol trigger sker via ett ombyggt chokereglage.
Så här ser det ut i dagsläget.
Börjar som sagt närma sig uppstart. Har beställt hem en ny tankgivare pga. av den gamla var rostig. Ska hänga en Walbro 255LPH pump i den och plocka bort den gamla huvudpumpen. Har lite småfix kvar med elen också. Hoppas på brumm-brumm ljud innan jul.
Övriga byggbilder hittar man här: https://picasaweb.google.com/1091212935 ... reetCar242#