USA 242a med B234f och turbo - 9/23 Gubbkrök!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
AnkanindaVolvo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: lör nov 16, 2013 11:16 pm
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Inlägg av AnkanindaVolvo »

Grymt! finns fan inge bättre ord!
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Inlägg av Karl Buchka »

Tack!

Blev åter ett produktivt kvällspass. Tankade och provtryckte soppasystemet, fixade VEMSskiten med givarna, tätade om kompressorhuset, kopplade in mottrycksgivaren, lagade det nya instrumenthuset, tryckte dit justerskruvarna till strålkastarna, kopplade in varvräknaren, kopplade in spolarpumpen, gjorde om fästet till oljetrycksgivaren, flyttade lite på ett rör ur styrväxeln som tog i tråget, smidde ihop en TDCpekare och ryckte laddluftkylen och kylaren.

Hittade inte täckkåpan till tankarmaturen så det fick bli att göra en ny.

Bild

Justerskruvarna på plats.

Bild

Ett gammalt tändstift fick nytt liv som kolvstopp.

Bild

Märkte upp TDC på remhjulet.

Bild

Uppstartslistan börjar bli bra kort nu. Flyter det på så kan det t.o.m. bli liv i skiten imorgon.
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
J.Eklund
För mycket laddtryck
Inlägg: 236
Blev medlem: tor feb 28, 2008 4:23 pm
Ort: Vimmerby

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Inlägg av J.Eklund »

Gillar tråden skarpt!
Jonas Eklund


"Happiness is a Hot VW"
_Hot VW's by Brorsson_

____ Du är saknad! ____
https://youtu.be/3WEh8zvbFcw

Tack till:
http://www.vimmerbybildemontering.se
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: USA 242a med B234f och snikturbo

Inlägg av Karl Buchka »

Tack ska du ha, Jonas!

Nu lever den!

Videobevis: http://www.youtube.com/watch?v=qjB5u8nCMlU :thumbright:
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: USA 242a med B234f och snikturbo - 13/12/26 Uppstartsvid

Inlägg av 7aan »

Grymt! Här går det undan!

Den där kommer bli rolig :D
Vad kör man för bränsle i us&a har dom sprit på mackarna osv?
Micke Grönlund
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: USA 242a med B234f och snikturbo - 13/12/26 Uppstartsvid

Inlägg av Karl Buchka »

Tack!

Bränsleutbudet beror helt på vilken stat du befinner dig i. Bensin är oktanklassat efter (RON+MON)/2 (till skillnad från Europa som bara går efter RON) och finns i allt från 87 up till 93. Mackar i Massachusetts har oftast E10 i 87, 90 och 93, men ingen E85. I t.ex. Kalifornien så tankar man E15 i 87, 89, 91 och E85 på de flesta mackarna.

E85utbudet här i Massachusetts är som sagt dåligt. Finns kanske 5 mackar i hela staten med E85. Inte särskilt praktiskt. Blir 93 för hela slanten. Det är i stort sett samma som 98 RON.
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende
Inlägg: 1034
Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Ort: Östersund,Lit

Re: USA 242a med B234f och snikturbo - 13/12/26 Uppstartsvid

Inlägg av stecka »

Är de inte lätt å få tag i avgas 100 LL därborta?
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: USA 242a med B234f och snikturbo - 13/12/26 Uppstartsvid

Inlägg av Daniel-635 »

Onekligen ett väldigt påkostat snikbygge !
Det ska bli intressant att se hur det funkar för er med det lilla batteriet, ganska få som testar att använda dessa.
20 Ah ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: USA 242a med B234f och snikturbo - 13/12/26 Uppstartsvid

Inlägg av Karl Buchka »

Stecka, ja, 100LL är inte svårt att hitta, men för de pengarna kan man lika gärna köra blyfritt racebränsle, typ VP109. Kostar samma och man skonar bredbandslambdan.

Daniel, påkostat vet jag inte. Allt är väl relativt. Har bara lagt en bit över 10000kr på hela bygget. Hitintills funkar batteriet fint. Har flera polare som kör med PC680 i sina bilar och de har inte rapporterat några startbekymmer. Enligt Odyssey så har den 16Ah.

Tog en sväng hem till en polare igår och hämtade min gamla kardan. Den satt i min gamla 242a med vitfemma. Har likadan växellåda i denna, så vi hoppades på att den bara skulle kunna skruvas dit. Tyvärr så vart kardanen ca. 40mm för lång. Jaja, bara att korta skiten.

Avsaknad av svarv försvårade lite, men det gick till slut.

Bild

Sedan kopplade vi in strålkastare och belysning. Kollade också att tändningen stämde. Kör med den inbyggda "Four cylinder 60-2" inställningen i VEMSet. Verkade stämma helt perfekt. Har dock inte kollat om den vandrar något i högre varv.

Lyckades t.o.m. köra en runda också. Kopplingen behöver sig en justering och det sipprar olja ur topphalvorna.

Glömde filma någon körning, men det blev en snutt när vi lekte med launch controlen.

http://www.youtube.com/watch?v=eWgE6ofuEXk
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
Grusbusen
Forumsberoende
Inlägg: 686
Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
Ort: Skogen. Sydvästra Småland.

Re: USA 242a med B234f och snikturbo - 13/12/26 Uppstartsvid

Inlägg av Grusbusen »

Kul med uppstart :thumbright:
Camcarriern är inte rolig när den läcker. Använd Loctite 510 så blir det tätt. (är samma som i Volvos org. tuber)
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: USA 242a med B234f och snikturbo - 13/12/26 Uppstartsvid

Inlägg av Daniel-635 »

Karl Buchka skrev: Daniel, påkostat vet jag inte. Allt är väl relativt. Har bara lagt en bit över 10000kr på hela bygget. Hitintills funkar batteriet fint. Har flera polare som kör med PC680 i sina bilar och de har inte rapporterat några startbekymmer. Enligt Odyssey så har den 16Ah.
Påkostat med goda idéer och väl utfört hantverk då :wink:

Vi hade värme problem på en Diesel truck på jobbet, som bara kokade ur 75 Ah standard batteriet.
Efter att vi bytte till ett liknande 24 Ah Odyssey funkade den utmärkt, troligen mycket för att det lilla batteriet blev bättre kylt, men det orkade med även en Diesel motor.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: USA 242a med B234f och snikturbo - 13/12/26 Uppstartsvid

Inlägg av Karl Buchka »

Grusbusen skrev:Kul med uppstart :thumbright:
Camcarriern är inte rolig när den läcker. Använd Loctite 510 så blir det tätt. (är samma som i Volvos org. tuber)
I nuläget är den monterad med Loctite 518. Har klickat hem lite 510. Får se om det hjälper. :thumbright:
Daniel-635 skrev:Påkostat med goda idéer och väl utfört hantverk då :wink:
Man tackar och bockar. :)
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: USA 242a med B234f och snikturbo - 13/12/26 Uppstartsvid

Inlägg av Karl Buchka »

Plockade ner övre halvan av toppen ikväll och tätade om. Insåg att jag hade lite 510 i en Volvobehållare som jag köpt till ett gammalt vitmotorbygge.

Jämför man databladen på Loctite 518 och 510 så ser de snarlika ut. När vi ryckte kambryggan så hade 518:et blivit till sörja vart oljan hade legat emot. För jävla konstigt. Skruvade ihop skiten i September. Inte så att det inte haft tid att härda.

Här rengör brorsan tätningsytan. Man kan se att de mesta kunde helt enkelt torkas eller lyftas av.

Bild

Nytätat och momentdraget.

Bild

Kollar man i uppstartsvideon så ser man hur mätaren till oljetemp bara ballar ur. Hade en k-givare i tråget som gick till en av EGTingångarna på VEMSet. Antingen är givaren kass eller så är förstärkarkretsen kass. Dessutom sipprade det olja ur anslutningen i tråget. Vart ganska less och skulle precis skruva i en plugg när jag insåg att vitmotorns kyltempsgivare har samma gänga. Har några sådana på hyllan så det var bara att skruva dit. Förlängde sladdarna något och fick en kalibreringstabell av en polare. Behöver bara göra ett par små angrepp inne i boxen så ska det vara klart med den saken.

Bild
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende
Inlägg: 1034
Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Ort: Östersund,Lit

Re: USA 242a med B234f och snikturbo - 13/12/26 Uppstartsvid

Inlägg av stecka »

Aha ok hade fått för mig att dom säljer de billigt over there. Det blir väldigt bra de ni pysslar med.
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: USA 242a med B234f och snikturbo - 13/12/26 Uppstartsvid

Inlägg av Karl Buchka »

Nu sitter motorn ihop igen. Toppen verkar täta fint nu. Fick dock lite andra läckagebekymmer med vevhusburken. Har bytt o-ringar på den nu så vi får väl se om den fortsätter spy ur sig olja.

Inredningen är numera hel och det mesta funkar. Varvräknaren strular dock lite. Ska pyssla lite med det framöver. Har skruvat på en motorhuv och nya fälgar också. Minns inte vad de heter. Någon nyare originalfälg. De sitter med hemmasmidda 40mm spacerplattor.

Bild
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Skriv svar