USA 242a med B234f och turbo - 9/23 Gubbkrök!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: USA 242a med B234f och turbo - 8/23 Nya tag
Nu har bilen i stort sett stått och samlat damm sedan mars. Generatorn vägrade att ladda batteriet och det satte myror i huvud på mig. Ledsnade ganska ordentligt i en lång stund. La mycket tid på brorsans bil, div. racebilar, polares bilare och halkade t.o.m. in på lite nya intressen.
Brorsans bil. Den ska få en vitsexa och nylackat motorrum inom kort.
Byggde ihop en AR15 och pangade en massa ute i öknen:
Idag gjorde jag äntligen framsteg med min bil. Visade sig att verkstan som renoverat generatorn söp bort sprinten som satt mellan generatoraxeln och remhjulet. Satte i en ny och spände remmen ordentligt. Då hoppade spänningen upp till 14V och allt såg fint ut.
Far ut och mappade lite. Vart första gången jag kunde varva ut den utan den bluddrade eller misstände. Fan vad gött!
Fångade en liten burn på film (som slutade med kopplingsslir när jag slängde i tvåan): https://instagram.com/p/6LqnDJlIqp/
Har mycket att fixa, men nu känner jag mig sjukt taggad. Kommer garanterat fler uppdateringar framöver.
Brorsans bil. Den ska få en vitsexa och nylackat motorrum inom kort.
Byggde ihop en AR15 och pangade en massa ute i öknen:
Idag gjorde jag äntligen framsteg med min bil. Visade sig att verkstan som renoverat generatorn söp bort sprinten som satt mellan generatoraxeln och remhjulet. Satte i en ny och spände remmen ordentligt. Då hoppade spänningen upp till 14V och allt såg fint ut.
Far ut och mappade lite. Vart första gången jag kunde varva ut den utan den bluddrade eller misstände. Fan vad gött!
Fångade en liten burn på film (som slutade med kopplingsslir när jag slängde i tvåan): https://instagram.com/p/6LqnDJlIqp/
Har mycket att fixa, men nu känner jag mig sjukt taggad. Kommer garanterat fler uppdateringar framöver.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: USA 242a med B234f och turbo - 8/10 fungerande generator
Lite mer småfix med bilen i helgen. Köpte renoverade bromsok, belägg, klips, och skivor. Allt gick loss på dryga tusenlappen. Fint med 240 och billiga reservdelar.
Ikväll bytte jag olja och filter. Blev Mobil 1 helsyntet och en originalfilter. Har för vana att köra med typ biltemas billigaste, men tänkte att man får kosta på sig lite bättre grejor till denna motorn.
Brorsan drog ut och körde en liten runda så jag kunde höra bilen utifrån. Ämnar bygga ett ordentligare avgassystem med ljuddämpare bak så den inte dånar så hemskt.
Lite film: https://instagram.com/p/6jbzUglIvS/
Ikväll bytte jag olja och filter. Blev Mobil 1 helsyntet och en originalfilter. Har för vana att köra med typ biltemas billigaste, men tänkte att man får kosta på sig lite bättre grejor till denna motorn.
Brorsan drog ut och körde en liten runda så jag kunde höra bilen utifrån. Ämnar bygga ett ordentligare avgassystem med ljuddämpare bak så den inte dånar så hemskt.
Lite film: https://instagram.com/p/6jbzUglIvS/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 554
- Blev medlem: sön mar 08, 2009 12:01 am
Re: USA 242a med B234f och turbo - 8/10 fungerande generator
Strøken jobb med bilen som alltid!:)
Kult med Ar15, kjøper du alt i deler og setter i hop sjølv framfor og kjøpe komplett våpen?
Kult med Ar15, kjøper du alt i deler og setter i hop sjølv framfor og kjøpe komplett våpen?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: USA 242a med B234f och turbo - 8/10 fungerande generator
volvobrage, tack! Har beställt en ny koppling nu som borde komma om någon vecka. Nya turbon med tillhörande grenrör är också på gång.
Japp, köper bitarna bara. Vapenlagarna i detta landet är ganska slappa. Köper man undre lådan (lower receiver) som ett halvfabrikat så behöver man ingen licens. Krävs bara att man gröper ur lite material med fräsen så har man en färdig undre låda. Allt annat är helt licensfritt och kan bara klickas hem från nätet.
Japp, köper bitarna bara. Vapenlagarna i detta landet är ganska slappa. Köper man undre lådan (lower receiver) som ett halvfabrikat så behöver man ingen licens. Krävs bara att man gröper ur lite material med fräsen så har man en färdig undre låda. Allt annat är helt licensfritt och kan bara klickas hem från nätet.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1052
- Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
- Ort: Karlskrona
Re: USA 242a med B234f och turbo - 8/10 fungerande generator
Roligt att det rullar på igen!
Du som bor i staterna, hur är priserna på skrotarna om man ska ha tag i ett par dörrar till 242?
Du som bor i staterna, hur är priserna på skrotarna om man ska ha tag i ett par dörrar till 242?
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: USA 242a med B234f och turbo - 8/10 fungerande generator
TurboTeamSyd, en dörr på närmsta skroten kostar ca. $45. Det knepiga är att hitta en 242. För 10 år sedan så var det gösslat med Volvo 240 på skroten men nu börjar de bli ganska sällsynta. Jag åker till skroten en eller två gånger i månaden och ser sällan mer än en sunkig 244a åt gången.
I helgen märkte jag att expansionskärlet var helt brunt inuti. Trodde jag blåst topplockspackningen men det visade sig "bara" va rost i vattnet. Tips från coachen: fyll inte kylsystemet med kranvatten innan du låter bilen stå i nästan två år.
Har fått tips av en polare att man kan skölja ur rost och skit med hjälp av vinäger. Någon med synpunkter på saken? Verkar inte vara några stora rostavlagringar utan mest partiklar som bara färgat vattnet bajsbrunt.
Hittade en uppsättning BMW Style 5 fälgbanor (18x8) till en billig peng. Provade att stoppa i centrumet ur en gammal BMW TRXfälg. Tror det kan bli ganska snyggt!
I helgen märkte jag att expansionskärlet var helt brunt inuti. Trodde jag blåst topplockspackningen men det visade sig "bara" va rost i vattnet. Tips från coachen: fyll inte kylsystemet med kranvatten innan du låter bilen stå i nästan två år.
Har fått tips av en polare att man kan skölja ur rost och skit med hjälp av vinäger. Någon med synpunkter på saken? Verkar inte vara några stora rostavlagringar utan mest partiklar som bara färgat vattnet bajsbrunt.
Hittade en uppsättning BMW Style 5 fälgbanor (18x8) till en billig peng. Provade att stoppa i centrumet ur en gammal BMW TRXfälg. Tror det kan bli ganska snyggt!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 554
- Blev medlem: sön mar 08, 2009 12:01 am
Re: USA 242a med B234f och turbo - 8/10 fungerande generator
Kult!!Legg ut mykje bilder av framgangsmåte under ombygginga av felgar:)
Både du og bror din har fantastiske prosjekt, kjekt og følge med her!
Både du og bror din har fantastiske prosjekt, kjekt og følge med her!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: USA 242a med B234f och turbo - 8/10 fungerande generator
volvobrage, man tackar och bockar!
Har varit ett jävla hallå med min kopplingsbeställning. Skickade pengar för över en månad sedan och har fortfarande inte fått hem något. Börjar bli lite drygt. Ska i alla fall bli en enkelskivig Toyotakoppling med keramisk lamell som passar min växellåda. Kopplingen ska hålla för ca. 740nm.
Annars har jag sysselsatt mig med annat småmek. Spolade ur kylsystemet med vinäger och vatten. Det verkar ha gjort susen. Blandade hälften vinäger/hälften vatten och varmkörde bilen utan termostat. Spolade sedan ut och varmkörde ett par gånger med vanligt vatten. Avslutade med att tappa på destilerat vatten och glykol.
Hittade en spricka i kopparledningen till mottrycksslangen. Bytte till en rostfri ledning med tjockare vägg.
Byggde nytt avgassystem. Kapade av kröken vid sidutblåset och byggde vidare bakåt.
Har varit ett jävla hallå med min kopplingsbeställning. Skickade pengar för över en månad sedan och har fortfarande inte fått hem något. Börjar bli lite drygt. Ska i alla fall bli en enkelskivig Toyotakoppling med keramisk lamell som passar min växellåda. Kopplingen ska hålla för ca. 740nm.
Annars har jag sysselsatt mig med annat småmek. Spolade ur kylsystemet med vinäger och vatten. Det verkar ha gjort susen. Blandade hälften vinäger/hälften vatten och varmkörde bilen utan termostat. Spolade sedan ut och varmkörde ett par gånger med vanligt vatten. Avslutade med att tappa på destilerat vatten och glykol.
Hittade en spricka i kopparledningen till mottrycksslangen. Bytte till en rostfri ledning med tjockare vägg.
Byggde nytt avgassystem. Kapade av kröken vid sidutblåset och byggde vidare bakåt.
Re: USA 242a med B234f och turbo - 9/23 Gubbkrök!
Hade sådär på min bil och tycker den började leva om alldeles för mycket(börjar bli gammal ), blir som resonans i bilen när avgassystemet slutar under karossen
Ska jag bygga sleeper igen så har jag nog kvar original slutburk och sätter en cutout-ventil före den som får öppna över ett visst varvtal eller tryck
Ska jag bygga sleeper igen så har jag nog kvar original slutburk och sätter en cutout-ventil före den som får öppna över ett visst varvtal eller tryck
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: USA 242a med B234f och turbo - 9/23 Gubbkrök!
Steve, det har du nog rätt i. Hur som helst så kan det inte vara värre än det hemska sidutblåset jag bytte ut. Så fort jag trötnar så får det bli 3"utblås rakt bakåt eller ett avgasspjäll.
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1312
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
Re: USA 242a med B234f och turbo - 9/23 Gubbkrök!
Snyggt jobbat
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 14
- Blev medlem: tor dec 10, 2009 12:29 pm
- Ort: på änden av silvervägen, litt inn i norge
Re: USA 242a med B234f och turbo - 9/23 Gubbkrök!
3" gubbkrök ?Karl Buchka skrev:Steve, det har du nog rätt i. Hur som helst så kan det inte vara värre än det hemska sidutblåset jag bytte ut. Så fort jag trötnar så får det bli 3"utblås rakt bakåt eller ett avgasspjäll.
idrett lukter svette, ekte sport lukter eksos !
Re: USA 242a med B234f och turbo - 9/23 Gubbkrök!
Grym sleeper:)
Re: USA 242a med B234f och turbo - 9/23 Gubbkrök!
Kan tänka mig att bilen i USA väcker en del uppmärksamhet, tänk dig i Sverige med den då ;D
Mycket snyggt byggt!
Mycket snyggt byggt!
Re: USA 242a med B234f och turbo - 9/23 Gubbkrök!
Ni två är inte riktigt kloka... Satan vad snyggt det blir. Tar ni emot inneboende?
//Calle
Håkan, alltid saknad, aldrig glömd!
Bruket Racing
Tack till Blenco speedshop!
Håkan, alltid saknad, aldrig glömd!
Bruket Racing
Tack till Blenco speedshop!