USA 242a med B234f och turbo - 9/23 Gubbkrök!
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 912
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: USA 242a med B234f och snikturbo - 13/12/26 Uppstartsvid
Helt rätt stuk till en sån motor!
Kan tänka mig att en och annan får lång näsa vid rödljusen.
Kan tänka mig att en och annan får lång näsa vid rödljusen.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: USA 242a med B234f och snikturbo - 13/12/26 Uppstartsvid
Nu är jag i Sverige igen och ska fortsätta med plugget. Innan jag flög så gjorde jag plats i verkstan så att bilen kunde stuvas undan lite. Flyttade in pappas MX5a också. Den ska få en V8a så småningom.
Re: USA 242a med B234f och snikturbo - 13/12/26 Uppstartsvid
Bilens förlovade hemland
Vad krävs förutom att göra jobbet där, får du bygga hur effektstarkt som helst om du vill. Någon Amerikansk motsvarighet till SFRO har jag aldrig hört om, är det ett helt vanligt besiktningsorgan som godkänner eller stjälper?
Vad krävs förutom att göra jobbet där, får du bygga hur effektstarkt som helst om du vill. Någon Amerikansk motsvarighet till SFRO har jag aldrig hört om, är det ett helt vanligt besiktningsorgan som godkänner eller stjälper?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: USA 242a med B234f och snikturbo - 13/12/26 Uppstartsvid
Det beror helt på vilken stat du befinner dig i.
Kalifornien har de strängaste lagarna, vilken är något ironiskt med tanke på dess enorma bilkultur. Alla bensinbilar tillverkade efter 1975 måste besiktigas och ligga under vissa utsläppsgränser. De har också vad som kallas "visual inspection" av motorn. Det är olagligt att byta ut eller ändra delar som berör bilens utsläpp. Det är en ganska luddig lag som i princip kan användas till att underkänna vilka modifieringar som helst. Är bilen äldre eller dieselreggad så är den befriad från "visual inspection".
I Massachusetts (där min bil bor) är det lite enklare. Om bilen inte har OBDII (d.v.s. 1996 eller äldre) så är den helt utsläppsbefriad. Den måste fortfarande besiktigas, men det är en baggis. De kollar saker som belysning, säkerhetsbälten och glapp i hjulupphängning.
Vissa stater (t.ex. Kansas) har ingen besiktning överhuvudtaget. Bara bilen är skattad och försäkrad så kör man.
Finns inga stater med lagar rörande effekt. Klarar man (eventuell) besiktning så är det fritt fram.
Sjävla besiktningnen görs oftast på privata bilverkstäder som är certade av staten. Jag tror att vissa stater har egna besiktningsställen också.
Trots allt detta så kan det ofta vara svårt med amatörbyggda fordon i USA. Lagskillnaderna från stat till stat skiljer sig ännu mer där.
Kalifornien har de strängaste lagarna, vilken är något ironiskt med tanke på dess enorma bilkultur. Alla bensinbilar tillverkade efter 1975 måste besiktigas och ligga under vissa utsläppsgränser. De har också vad som kallas "visual inspection" av motorn. Det är olagligt att byta ut eller ändra delar som berör bilens utsläpp. Det är en ganska luddig lag som i princip kan användas till att underkänna vilka modifieringar som helst. Är bilen äldre eller dieselreggad så är den befriad från "visual inspection".
I Massachusetts (där min bil bor) är det lite enklare. Om bilen inte har OBDII (d.v.s. 1996 eller äldre) så är den helt utsläppsbefriad. Den måste fortfarande besiktigas, men det är en baggis. De kollar saker som belysning, säkerhetsbälten och glapp i hjulupphängning.
Vissa stater (t.ex. Kansas) har ingen besiktning överhuvudtaget. Bara bilen är skattad och försäkrad så kör man.
Finns inga stater med lagar rörande effekt. Klarar man (eventuell) besiktning så är det fritt fram.
Sjävla besiktningnen görs oftast på privata bilverkstäder som är certade av staten. Jag tror att vissa stater har egna besiktningsställen också.
Trots allt detta så kan det ofta vara svårt med amatörbyggda fordon i USA. Lagskillnaderna från stat till stat skiljer sig ännu mer där.
Re: USA 242a med B234f och snikturbo - 13/12/26 Uppstartsvid
Intressant. så om du bygger din bil i Massachusetts och får den gatlegal, och senare väljer att sälja och köparen är från Kalifornien, är bilen då godkänd även där?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: USA 242a med B234f och snikturbo - 13/12/26 Uppstartsvid
Nej, den måste vara laglig i staten den är reggad i.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1052
- Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
- Ort: Karlskrona
Re: USA 242a med B234f och snikturbo - 13/12/26 Uppstartsvid
Vad händer här då? Är det samma glaciärfart som på räjsbilen?
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: USA 242a med B234f och snikturbo - 13/12/26 Uppstartsvid
Tyckte det gick ganska fort fram till nyår.
Jag har varit i Sverige fr.o.m. mitten på januari. Ska till staterna i sommar. Då kanske det blir fart på bygget igen. Vi får se!
Jag har varit i Sverige fr.o.m. mitten på januari. Ska till staterna i sommar. Då kanske det blir fart på bygget igen. Vi får se!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1052
- Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
- Ort: Karlskrona
Re: USA 242a med B234f och snikturbo - 13/12/26 Uppstartsvid
Ah najs! Ja det var extrem fart fram till nyår! Men det är ju lite svårt att meka när bilen befinner sig på en annan kontinent, så det förklarar mycket varför det inte hänt något Vad är planerna när du är tillbaka i staterna?
Mvh
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Mvh
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: USA 242a med B234f och snikturbo - 13/12/26 Uppstartsvid
Ska jobba i sommar. Får jag tid att meka på denna så finns det en del mer eller mindre jobbiga saker att se över.TurboTeamSyd skrev:Ah najs! Ja det var extrem fart fram till nyår! Men det är ju lite svårt att meka när bilen befinner sig på en annan kontinent, så det förklarar mycket varför det inte hänt något Vad är planerna när du är tillbaka i staterna?
Mvh
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Kan ju passa på att sammanställa en liten lista på vad som måste åtgärdas när jag ändå har funderat lite.
x Koppling. Tryckplattan är av okänd kvalisort och verkar inte riktigt gilla när laddet kommer. Tänkte byta mot något grövre, kanske från KEP. Tyvärr så är deras kundtjänst helt jävla kass och de vägrar svara på mail.
x Varvräknaren funkar inte. Tror min drivkrets är trasig.
x Infästning till tändspolar. Är rädd för att de kan hoppa ur läge av motorns vibration.
x Dåligt med frigång mellan oljetråg och styrväxel. Byggde motorfästena med tom motor. När jag väl hängde dit allt så säckar bussningarna en del. Kan möjligtvis lägga en buckla i tråget så det går fritt.
x Värmesköld mellan downpipe och elhärva.
x Vettigare avgassystem. Bilen brölar som fan med sidutblåset.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1052
- Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
- Ort: Karlskrona
Re: USA 242a med B234f och snikturbo - 13/12/26 Uppstartsvid
Ja tid är oftast bristvara tyvärr. Vart fick du tag i den kabelgenomföringen till sprutet? Finns det på någon svensk sida?
Mvh
Mvh
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: USA 242a med B234f och snikturbo - 13/12/26 Uppstartsvid
Jag köpte den på www.connecticc.com. Det är den enda leverantören av militärkontaktdon jag känner till som har en webbshop. Det finns onekligen att köpa i sverige, men då blir det nog både krångligt och dyrt.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: USA 242a med B234f och snikturbo - 13/12/26 Uppstartsvid
Här händer det tyvärr inte mycket, men jag hoppas på ändring inom kort
Väntar på besked om heltidstjänst som elektronikkonstruktör på SpaceX i Los Angeles. Läget ser mycket lovande ut, men det är ju inte samma som att ha det svart på vitt.
Redar det ut sig så ska jag få bilen ditfraktad så jag kan jobba vidare med den.
I väntan på bättre tider ( ) har jag hittat nya fälgar till bilen. Blir 17x9 Speedline från Ferrari 348 med 255/40R17 Falken Azenis RT615K.
Som dessa fast lite annan storlek. Brorsan har en uppsättning på sin bil och de känns skitbra.
Väntar på besked om heltidstjänst som elektronikkonstruktör på SpaceX i Los Angeles. Läget ser mycket lovande ut, men det är ju inte samma som att ha det svart på vitt.
Redar det ut sig så ska jag få bilen ditfraktad så jag kan jobba vidare med den.
I väntan på bättre tider ( ) har jag hittat nya fälgar till bilen. Blir 17x9 Speedline från Ferrari 348 med 255/40R17 Falken Azenis RT615K.
Som dessa fast lite annan storlek. Brorsan har en uppsättning på sin bil och de känns skitbra.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: USA 242a med B234f och turbo - 9/29 Väntan på bättre tid
Fick bilen utforslad till Los Angeles för ett par månader sedan.
Dock svårt att hitta tid till bilen. Fullt ös på jobbet och andra projekt. I helgen tog jag mig i kragen och skruvade lite.
Tyckte bilen misstände innan så jag skickade iväg spridarna på rengöring. De var helt klart inte perfekta, men inte helt kassa heller.
Passade på att byta bränslefilter i samma vända och skruva i ett nytt batteri. Glömde koppla ur det "gamla" när jag ställde av bilen. Krypströmmen drog ned batteriet till 0.2V.
Tyckte fortfarande bilen misstände, så det blev en hel del felsökande. Flyttade på tändspolar, flyttade på spridare, växlade utgångar i boxen, flyttade på kontaktdon, mätte upp härvan, kollade efter luftläckage, osv. Inget verkade hjälpa. Blev fan inte klok på det. Till slut så blev jag less och bara ville köra en sväng. Efter några repor så tyckte jag den gick jämnare.
Misstänker att det är en kombination av urkass kalibrering i boxen och en motor med ett fåtal mil sedan jag renoverade. Har bestämt mig för att fixa kalibreringen och se hur den beter sig.
För övrigt så var det en jäkla motivationshöjare när laddet kom i trean.
Har en del olika saker som måste fixas. Det mesta är småfix, men vissa grejor vill jag åtgärda innan jag vågar köra några längre sträckor.
- Kopplingen är skitdålig. Pedalen fjädrar knappt tillbaks. Tänkte handle en KEP steg 4 tryckplatta. Byter not vajern i samma vända.
- Hastighetsmätaren funkar inte. Ej inkopplad. Har redan en triggergivare som ska monteras i växellådan. Fixar det i samband med kopplingsbytet.
- Litet oljeläckage från oljereturen. Osäker var oljan trycks ut.
- Inkoppling av oljematning, tryckvakt och tryckgivare är lite halvkass. Tänkte fräsa ett fördelningsblock som kan sitta fast i rambalken.
- Måste montera ett luftfilter. Har redan ett. Saknar bara en 4" aluböj.
- Varvräknaren funkar inte. Kasst drivrelä eller felkopplat.
- Lite andra småsaker. VEMSdisplayen sitter snett, oljetempsloggningen funkar inte, vill koppla in en huvudbrytare till batteriet.
Har dessutom lagt vantarna på en ny turbo. Nästan ny GTX3067R. Kanske lite i största laget för mina effektmål, men den lär ändå leverera bättre respons än HX35an.
Ska avvakta lite med att skruva i denna. Funderar på att bygga ordentligt grenrör i samma vända.
Dock svårt att hitta tid till bilen. Fullt ös på jobbet och andra projekt. I helgen tog jag mig i kragen och skruvade lite.
Tyckte bilen misstände innan så jag skickade iväg spridarna på rengöring. De var helt klart inte perfekta, men inte helt kassa heller.
Passade på att byta bränslefilter i samma vända och skruva i ett nytt batteri. Glömde koppla ur det "gamla" när jag ställde av bilen. Krypströmmen drog ned batteriet till 0.2V.
Tyckte fortfarande bilen misstände, så det blev en hel del felsökande. Flyttade på tändspolar, flyttade på spridare, växlade utgångar i boxen, flyttade på kontaktdon, mätte upp härvan, kollade efter luftläckage, osv. Inget verkade hjälpa. Blev fan inte klok på det. Till slut så blev jag less och bara ville köra en sväng. Efter några repor så tyckte jag den gick jämnare.
Misstänker att det är en kombination av urkass kalibrering i boxen och en motor med ett fåtal mil sedan jag renoverade. Har bestämt mig för att fixa kalibreringen och se hur den beter sig.
För övrigt så var det en jäkla motivationshöjare när laddet kom i trean.
Har en del olika saker som måste fixas. Det mesta är småfix, men vissa grejor vill jag åtgärda innan jag vågar köra några längre sträckor.
- Kopplingen är skitdålig. Pedalen fjädrar knappt tillbaks. Tänkte handle en KEP steg 4 tryckplatta. Byter not vajern i samma vända.
- Hastighetsmätaren funkar inte. Ej inkopplad. Har redan en triggergivare som ska monteras i växellådan. Fixar det i samband med kopplingsbytet.
- Litet oljeläckage från oljereturen. Osäker var oljan trycks ut.
- Inkoppling av oljematning, tryckvakt och tryckgivare är lite halvkass. Tänkte fräsa ett fördelningsblock som kan sitta fast i rambalken.
- Måste montera ett luftfilter. Har redan ett. Saknar bara en 4" aluböj.
- Varvräknaren funkar inte. Kasst drivrelä eller felkopplat.
- Lite andra småsaker. VEMSdisplayen sitter snett, oljetempsloggningen funkar inte, vill koppla in en huvudbrytare till batteriet.
Har dessutom lagt vantarna på en ny turbo. Nästan ny GTX3067R. Kanske lite i största laget för mina effektmål, men den lär ändå leverera bättre respons än HX35an.
Ska avvakta lite med att skruva i denna. Funderar på att bygga ordentligt grenrör i samma vända.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: USA 242a med B234f och turbo - 2/23 Nya tag
Mappade lite mer igårkväll. Upptäckte att jag gjort en tankevurpa när jag baskalibrerat. Kopierade tänd och bränslemapp från en polares vitmotorbygge. Han har likadana spridare, så bränslet är helt ok, men jag glömde back tändningen. Drog av några grader på hela mappen och motorn verkar mycket gladare.
Efter ett tiotal repor ute på vägen så hade jag smygt upp till 5000 varv och ca. 170kpa. Då började bilen bluddra och ha sig. Såg att batterispänningen låg på 11.5V. Blev lite fundersam eftersom generatorn är sprillans ny från skroten. Hoppas det inte är svårare än sladden till fältströmmen som hoppat ur någonstans. Såg dock inget uppenbart i motorrummet.
Har bestämt mig för att handla en Sachs 763a. Går att skruva rakt på mitt svänghjul och lär hålla för mina effektmål.
Kontaktade också en dynofirma i närheten. Han har gott rykte och verkade inte vara rädd för bilen eller sprutet. VEMS är högst ovanligt i staterna. Blir lätt att folk inte vill röra vid något okänt. Han påstod att med en hyfsad gatmapp så skulle han kunna mappa höglast på ett par timmar. Skulle kosta $440 (ca. 3700kr). Tänker mig boka till våren.
Efter ett tiotal repor ute på vägen så hade jag smygt upp till 5000 varv och ca. 170kpa. Då började bilen bluddra och ha sig. Såg att batterispänningen låg på 11.5V. Blev lite fundersam eftersom generatorn är sprillans ny från skroten. Hoppas det inte är svårare än sladden till fältströmmen som hoppat ur någonstans. Såg dock inget uppenbart i motorrummet.
Har bestämt mig för att handla en Sachs 763a. Går att skruva rakt på mitt svänghjul och lär hålla för mina effektmål.
Kontaktade också en dynofirma i närheten. Han har gott rykte och verkade inte vara rädd för bilen eller sprutet. VEMS är högst ovanligt i staterna. Blir lätt att folk inte vill röra vid något okänt. Han påstod att med en hyfsad gatmapp så skulle han kunna mappa höglast på ett par timmar. Skulle kosta $440 (ca. 3700kr). Tänker mig boka till våren.