Audi S1 Gtr

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
ErikFloren
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: sön dec 29, 2013 5:47 pm
Ort: Gimo

Re: Audi S1 Gtr

Inlägg av ErikFloren »

Uppvärmningen blir till en början befintlig vattenradiator och om det inte räcker så blir det en luftkonvektor på element vattenrören ......typ som inner delen på en luft/luft värmepump fast den går på elementvattnet
Senast redigerad av ErikFloren den mån okt 05, 2015 10:07 pm, redigerad totalt 1 gånger.
ErikFloren
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: sön dec 29, 2013 5:47 pm
Ort: Gimo

Re: Audi S1 Gtr

Inlägg av ErikFloren »

Har inte haft något alls att med bilen att göra sen jag börja bygga garage...all tid o pengar går till garaget
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Audi S1 Gtr

Inlägg av Johan_P »

ErikFloren skrev:Uppvärmningen blir till en början befintlig vattenradiator och om det inte räcker så blir det en luftkonvektor på element vattenrören ......typ som inner delen på en luft/luft värmepump fast den går på elementvattnet

Det är faktiskt inte en sån dum ide. Blir typ som kupevärmaren i bilen typ. Vart inne på samma sak faktiskt fast i huset. Mycket tid går det åt. När man klurar på det i början då tänker man oftast att äsch är ju bara lite väggar och fixa till golvet det är ju snart gjort, Jo tjena sen är det ju alla andra små grejer som tar lika lång tid. Skulle bara montera en billyft här om dagen och bara det tog ju 2 dagar. Men utrymme är viktigt när man bygger bil har jag märkt :hihi:
ErikFloren
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: sön dec 29, 2013 5:47 pm
Ort: Gimo

Re: Audi S1 Gtr

Inlägg av ErikFloren »

Har börjat tillverka garageportar i galvade u-profiler.. dom kommer blir isolerade med 100mm tjock frigolit...
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Audi S1 Gtr

Inlägg av Tegheim »

Johan_P skrev:
ErikFloren skrev:Uppvärmningen blir till en början befintlig vattenradiator och om det inte räcker så blir det en luftkonvektor på element vattenrören ......typ som inner delen på en luft/luft värmepump fast den går på elementvattnet

Det är faktiskt inte en sån dum ide. Blir typ som kupevärmaren i bilen typ. Vart inne på samma sak faktiskt fast i huset. Mycket tid går det åt. När man klurar på det i början då tänker man oftast att äsch är ju bara lite väggar och fixa till golvet det är ju snart gjort, Jo tjena sen är det ju alla andra små grejer som tar lika lång tid. Skulle bara montera en billyft här om dagen och bara det tog ju 2 dagar. Men utrymme är viktigt när man bygger bil har jag märkt :hihi:
Första gången jag såg det var när jag var hos Ronnie Hilmersson och han hade en kylare från en Swift på väggen i garaget med original fläkt bakom :hihi:
Sjukt värmespridning när fläkten startade!

Fördelen med exempelvis luftvärmepump är att du slipper fukten.
Vi har en Fujitsu Nocria 14-pump på 100kvm med 3.40m i takhöjd, plus förhöjt för 4-pelare. Håller lätt 14-16° året om med pumpen inställd på 16°.
Även loftet som ligger ovanför får lite värme, ligger omkring 12° trots att det är stängt dit.

Våra stora missar var att inte isolera plattan, billiga fönster och att slagportarna inte blev så täta som vi hoppats.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
ErikFloren
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: sön dec 29, 2013 5:47 pm
Ort: Gimo

Re: Audi S1 Gtr

Inlägg av ErikFloren »

Smart o rolig lösning med swiftkylaren :hihi:
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Audi S1 Gtr

Inlägg av Johan_P »

Mitt första garage jag hyrde var det en vedkamin i. Och där gjorde vi samma sak med en gammal kylare. vi byggde om skorstenen så det gick vatten rör igenom den och in i en kylare med expansionskärl. :)
ErikFloren
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: sön dec 29, 2013 5:47 pm
Ort: Gimo

Re: Audi S1 Gtr

Inlägg av ErikFloren »

Haha... du inser väll att du byggde en egen panna med vatten krets :D :thumbright:
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Audi S1 Gtr

Inlägg av Johan_P »

Hehe ja men just då visste man ju inte att det fanns något liknande. Men det vart så dålig värme med bara kaminen. Det var ju bara varmt runt och inte i hela lokalen. Har för mig vi tog en gammal tvättmaskinspump som cirkulerade vattnet. tål ju värmen och var på 230v.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Audi S1 Gtr

Inlägg av Steve »

Hänt nåt mer med bygget?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Audi S1 Gtr

Inlägg av Johan_P »

Det undrar jag med. Hur går det med garaget å bilen? Är ju nyfiken. :thumbright:
ErikFloren
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: sön dec 29, 2013 5:47 pm
Ort: Gimo

Re: Audi S1 Gtr

Inlägg av ErikFloren »

bilen har jag inte rört
garaget börjar bli klart...
så här ser det ut just nu
funderar på golv färgen någon som provat biltemas
Bild
Magnus9
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: lör jun 11, 2016 10:59 am
Ort: Sundsvall

Re: Audi S1 Gtr

Inlägg av Magnus9 »

Tidigare ägare har målat med den i mitt garage och jag tycker den sitter dåligt och känns mindre slitstark.. Jag skulle satsa på en bättre 2k färg..
Fint garage, grym bil :thumbright:
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende
Inlägg: 588
Blev medlem: ons mar 31, 2004 3:35 pm
Ort: Emmaboda

Re: Audi S1 Gtr

Inlägg av Filaren »

Målat med Hagmans 2k epoxi golvfärg.
Och gjort spår med tjocklack o sand för dubbdäcken.
Tycker det har funkat bra.

Bild

Målade även i friggeboden med samma färg, men där flytspacklade jag innan.

Bild
Garage och renovering färdigt år 2...
MatsN
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Ort: Lule

Re: Audi S1 Gtr

Inlägg av MatsN »

Å jösses vilket bygge! Å min favoritbil med :-)

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Skriv svar