Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre nov 16, 2018 9:53 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 190 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13
Författare Meddelande
InläggPostat: tis mar 27, 2018 7:04 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör jun 29, 2013 9:47 pm
Inlägg: 68
Ort: Luleå
Vilken kul sommarbil!!! :D

/M


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 28, 2018 6:19 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2392
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Kul med en dyno film. :thumbright:

Den ser väldigt mjuk ut i bakfjädringen, eller påverkar det att den står på rullen ?

Med 0,4 bar laddtryck, onödigt stor turbo (för att hålla nere Nm) och max laddtryck vid 6000 rpm.

Kan du hålla dina 198 Nm hela vägen, få 160 Hk och behålla växellådan :roll:

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 29, 2018 5:58 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön sep 03, 2006 10:45 am
Inlägg: 288
Ort: Gävle
En typ3 är ganska mjuk bak. Jag kör Porsche 944 Turbostavar som är 23,5mm tjocka men finns grövre att få tag på. Min är fortfarande mjuk men betydligt bättre än med originalstavarna.
Eftermarknads så finns riktigt grova. :)

_________________
SkogenRacing Gävle


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 01, 2018 7:53 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Inlägg: 229
Ort: Göteborg
Streetvw: haha, ja :) du har erfarenhet vet jag ;)

Daniel635: ja, den är jättemjuk. Räknar inte med några kamikaze-starter eller streetrace utan mer äta glass och trampa ur den på sköna landsvägar :) men det finns ju andra lådor och jag såg att jag verkar kunna köra laddtrycksstyrning med mitt sprut... Så vi får se vilken vög jag tar när ekonomin kommer tillbaka efter föräldraledigheten...

JBlom: du bara radar upp tips och tricks. Superbra saker att veta :)

_________________
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 19, 2018 7:40 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Inlägg: 229
Ort: Göteborg
Blev tyvärr ingen sommarbil denna sommaren. På tok för bra väder för att hänga i garaget och dessutom rasade race-bilen så den fick prio 1. Men lite har jag hunnit med.

Började med att byta ruta. (Massa svets/vinkelslip-sprut på den. Blev en dyr läxa) Dom går att köpa nytillverkade för under 2000kr så det var inget att tveka på. Beställde även en ny gummilist men trots att jag ringde för att försäkra mig om att få rätt så fick jag fel.. Men den gamla var fräsh nog så den fick åka tillbaka igen.

Bild
Bil utan ruta.

Bild
Bil med ny ruta.

Grejat med bakluckan. Detta är första gången jag lackar något större som dessutom skall synas så det tog lite tid.

Bild
Efter att testmonterat 3D-pritade grejer för att hitta rätt hålbild till huvlåsen så fick jag hem vattenskurna bitar ur 3mm plåt. Blästrade på bilden.

Bild
Svetsade på plats.

Bild
Hyfsat rak efter en del riktande och lite glasfiberspackel. Grundmålad.

Bild
Lite jämnare efter några omgångar sprutspackel.

Bild
Första lagret svart.

Bild
Ringarna runt fläkthålen klara.

Bild
Och luckan med. Blev lite apelsinskal men det kanske går lösa med rubbing. Är ingen vidare finish på övriga bilen så det ska nog duga :)

Köpt ett justerbart kamdrev också som åker på nån gång i framtiden...
Bild

Nästa grej är att mappa in bra tomgång med db-killer i avgassystemet, montera bakluckan och sedan få bilen utdömd av besiktningen...

_________________
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 22, 2018 10:43 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1167
Ort: BjörnL Uddevalla
Såg att du inte hade en bra bild på kurvan.. Ändrade på skalan så du fyller ut hela pappret, nu ser det brutalt ut för du är uppe å rör nästan utanför



Bild

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 22, 2018 11:41 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Inlägg: 229
Ort: Göteborg
Dundersmurfen: Oj banan! Utanför pappret är ju nästan bara turbobilar med flera hundra hästar... så nu kommer den gå som ett skott med det pappret.

Har våtslipat och monterat luckan. Är ganska nöjd med resultatet. Långt ifrån superbra men för att vara första lackjobbet så blev det bra tycker jag. Bilens lack ser ut som skit i övrigt så det ska nog passa bra.

Bild
Våtslipat, rubbat och vaxat.

Bild
Galler i hålen och aero-catch.

Bild
Bild
Bild
Grejerna på bilen.

_________________
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 23, 2018 12:40 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Inlägg: 229
Ort: Göteborg
Japp då har lite hänt igen.


Bild
Fixade till några plåtar för bältesinfästning bak.

Bild
Bälten på plats.

Bild
Fällbar passagerarstol från landrover. 4 bult rakt ned så superenkelt att bygga en ram som passade i mitt befintliga stolsunderrede.

Bild
Sanningens ögonblick...

Bild
Den gick igenom!!!!!

Nu kommer lite text kring allt detta.
Jag började med att göra massa småpill som är för mycket för att skriva. Kolla lampor, skruvar, slangar, osv. osv.
Sen åkte jag in på besiktning livrädd för att dom skulle fälla mig på den för stora motorn och arbetet det skulle innebära. Men det gick bra, fick en schysst besiktningsman som kollade igenom bilen, fråga lite blygt om motorn men brydde sig inte när jag svarade undvikande att jag inte riktigt visste. Han tyckte att man skulle komma åt bältena i bak men att baksäte inte var nödvändigt. Fick även en anmärkning på kass ljusbild på en framlyktan. Han satte en anmärkning på att stolen inte gick att fälla istället för att sätta 2a på bälten bak. Därmed slapp jag ombes. och klarade mig undan med en efterkontroll. Fixade lampan på helgen och lånade garagegrannens fällbara stol, svetsade ett fäste till den och slängde i. Sen tillbaka till besikningen och nu är bilen alltså laglig på gatan i 2 år då den sista besiktningen nånsin på bilen skall göras.

HUURR GÖTTT SOM HEEELST!!!

_________________
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 23, 2018 1:17 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Inlägg: 334
Ort: Tibro
Stort Grattis ;) bra jobbat, ser fram emot ett finbesök.

_________________
viewtopic.php?f=3&t=65038


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 23, 2018 6:07 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör jun 29, 2013 9:47 pm
Inlägg: 68
Ort: Luleå
Bra jobbat. :thumbright: Då kan du verkligen dra upp riktlinjerna för att göra fastbacken till en gatlaglig streetracer med bra effekt under huven. Något som jag inte lyckades med!

/M


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 190 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010