Vw 1600 Fastback med Volvosnurra - Street legal!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Tack för svar, ska prova att hålla dem i rätt läge. Bra att veta innan jag gör egna fästen också :)
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Tack Steve och Toni, rullarna funkar utmärkt när man håller dem på rätt håll...

Har gjort mockup 1.0 för bälteshållaren. Rullen ska sitta ungefär där hålet är nu. Hade tänkt att skruva rullen genom plåten och in i hålet men då tog rullen emot plåten bakom så jag får flytta upp och fram den lite. 2.0 blir i tjockare plåt. Tänkte köra 5mm, räcker det eller ska man gå upp till 7mm?
Bild

Har även påbörjat mittendelen till ovansidan på instrumentbrädan. Fyrkantiga hålet är för varningsblinkersknappen, Det avlånga är för luft till rutan och småhålen är för lambdamätaren som hamnar i en fin biltemahållare ovanpå.
Bild

Har även svetsat igen massa hål på plåten mellan kupé och motor, körde den i plåtbocken som jag sett andra göra, den blev otroligt stum av det, låter knappt alls om man bankar på den. Väldig skillnad mot innan då den fungerade bra som bongotrumma. Har även målat den och satt fast den. Satte tätningslist och popnitade den. Vet inte om man ska skylla sånthär på Biltemas popnitstång som lite random struntar i att spotta ut pinnarna, Julas popnit eller som vanligt handhavandefel? Hände på 2st så jag fick kapa, borra ur dem och sätta dit nya.
Bild

Och slutresultatet.
Bild

Nu är det bara i med rutorna så är kupén stängd...
Senast redigerad av mekluuba den tor aug 24, 2017 9:54 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av Lidenfors »

bra jobbat , räcker med 5mm fäste för bältet..
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av Toni »

Har för mig att bultarna till bältena ska vara fingängade och 10.9 kvalitet, men jag är inte 100 på det...
Senast redigerad av Toni den ons okt 14, 2015 8:26 am, redigerad totalt 1 gånger.
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Tack Mattias. Hur går det själv med Camaron?

Toni: Mina gamla var 8.8 men det är 9/16 fingänga. Men visst borde det vara bättre med mer duktila eftersom det blir skjuvning i dem.

Edit: Såklart skall skruven inte skjuva, förbandet ska ju sitta ihop mha. friktionen.
Senast redigerad av mekluuba den sön okt 18, 2015 3:59 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Bältesfäste 2.0 i 5mm plåt. Bockade i pressen på jobbet. Rullen och snöret sitter med M10 8.8 flänsskruv dragen 52Nm. (47Nm + 10% för flänsskruv)
Hoppas jag aldrig behöver få reda på om det är rätt byggt eller inte... :whistle:

Bild

Och monterat i bilen.
Bild
Senast redigerad av mekluuba den tor aug 24, 2017 9:57 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Tänkte sätta in stolarna i bilen så att man kunde rycka i spakarna och få en känsla för hur det kommer kännas på vägarna någon sommar... (När nu bilen tänkt bli klar?) Funderade först på att få dem justerbara i längsled men körde på budget och smackade ihop helt egna fästen istället.

Skenorna, måttade in stolen i vad jag tyckte var bra läge med diverse lådor till hylsnyckelsatser, gamla kartonger, spillvirke osv. Skenorna som skruvas i stolen har 3st hål så att jag kan justera 5cm fram och bak från ursprungsläget om det skulle behövas.
Bild

Fäste till stolen och ramen till fästet.
Bild

Färdigt och grundmålat.
Bild

Monterat på stol.
Bild

På med fästet.
Bild

Stol i bil. Måste bältet gå igenom stolen eller funkar det utanför? Hur har ni andra gjort? Vad säger besiktningen?
Bild

Stol på passagerarsidan, har nästa byggt klart andra fästet också men inte svetsat det än om det skulle behöva moddas...
Kan man ha bältet såhär?
Bild

Var lite tråkigt att torrgasa utan gaswire så jag meckade ihop en mojäng till där wiren går upp framför motorn och monterade den.
Bild
Senast redigerad av mekluuba den mån aug 28, 2017 7:32 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av Kirre »

ballt med 1600 :) ett tips, bygg om ditt ms1 v2.2 till ett ms1 "v3" som du triggar via hallgivaren i fördelaren. Jag kör med ett sånt i min 244, här finns det lite info om den
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
TVR
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: fre dec 08, 2006 10:46 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av TVR »

mekluuba skrev: Stol i bil. Måste bältet gå igenom stolen eller funkar det utanför? Hur har ni andra gjort? Vad säger besiktningen?
För din säkerhet ska det gå igenom hålen! Annars riskerar man otrevliga skador på kroppens mjukdelar vid en eventuell olycka.
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Kirre: Yes, jag har tänkt ta det som ett steg 2 (När jag lyckats få bilen att gå) att även få in tändning i MS. Kabelhärvan är förberedd.

Tack TVR. Får bygga en liten konsol för bältena mot mitten för att få ner infästningen så att man kan trä bältet genom hålet.
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Har meckat lite till idag.

Instrumentpanelsgrejen 2.0 utan hål för fläkt. Upptäckte när jag tvättade bilen att det måste sitta nått i hålet i torpedväggen annars rinner det in vatten från lufthålen under rutan. Ska jaga tag i vad-det-nu-är som sitter i hålet orginal.
Så nu skiter jag i kupéfläkt så länge och smällde ihop en enkel grej för de högt prioriterade sakerna lambda och knapp för varningsblinkers :)
Bild

Byggde även en mock-up för bältesfästena i mitten, var svårt att få en uppfattning med mall i papper. Ska sitta över kardantunneln.
Bild
Senast redigerad av mekluuba den fre sep 01, 2017 8:42 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Plattan till instrumentpanelen monterad. Nu kan jag ha bra koll på lambdan och enkelt varningsblinka då motorn skär...
Bild

Mallen för bältesfästena i mtten passade helt perfekt över kardantunneln...
Bild

...synd bara att bältena hamnade helt fel. Hamnade på tok för långt fram om jag ska dra dem genom stolen. Får bli en ny lösning med bältesfäste genom golvet till en platta under bilen.
Bild

Var trött på inredning så jag monterade nya orangea blinkers istället. De gamla var vita, gör så mycket som möjligt för att komma igenom besiktningen smidigt. Tänker att om allt är i ordning så kanske dom glömmer titta om motorn har rätt effekt :)
Bild
Senast redigerad av mekluuba den fre sep 01, 2017 8:44 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av Steve »

Äldre än -75 så får man ju ha vita blinkers som blinkar med vitt sken framåt och det har dom bra koll på bilprovarna
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Tack Steve. då har jag lagt ytterligare 340kr i det berömda svarta hålet. Får trösta med att jag gick upp i watt-tal så jag i vilket fall inte får anmärkning på för svag blinkers...
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av Husse1 »

Ang. bältena, kan du inte sätta låset för vänster bälte på höger sida om tunneln och vice versa?
Då kommer ju låset längre från stolen.
Du får i.o.f då sätta dem något olika i längd så de går fritt från varandra.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Skriv svar