Vw 1600 Fastback med Volvosnurra - Street legal!
Postat: tis jan 07, 2014 9:16 pm
Hej på er,
Tänkte att det var dags att lägga upp en tråd på mitt bygge. Främst för att jag jämfört med de flesta här på forumet är sämst på att meka och dels för att någon förhoppningsvis hojtar till när jag gör helt åt skogen för fel.
Köpte bilen när jag var 17år, mekade några år med den och startade den faktiskt 1 gång innan det var dags för studier. Bilen åkte in i ett gammalt garage fram tills dess att jag blev 26 och kände att det var dags att ta tag i skiten.
När jag hämtade den insåg jag att jag som 17åring inte hade några större talanger för bilmek. Allt är ihop-knepat och klåpat. Hade dessutom haft inbrott i garaget med uppbänd huv, klippta kablar och stulen ratt som resultat.
Bara riva isär och göra om och förhoppningsvis göra lite mer rätt än förra gången.
Bilen var renoverad av ägaren före ägaren före mig. Då besiktigad med B20. Det står alltså utbytt motor i pappren.
Bilen väger 940kg i pappren. Den har glasfiberskärmar runt om och saknar inredning.
Har satt ett blygsamt mål att få motorn att snurra i bilen innan sommaren. Får se hur det går...
Här står den, i samma odugliga skick som jag lämnade den för 9 år sedan.
Förvånansvärt lite rost på skivorna, förvånansvärt hårt satt de trots förvånansvärt lite rost.
Solljus, här i lackkulören "9års damm".
I röven sitter en B21 med turbo. Snett monterad intercooler för äkta bonnmekskänsla. Antagligen lättaste sättet att montera skiten enligt 17åriga jag.
Motorstyrningen är ett MS 2.2 sk. lassesprut. Vilket innebär ca 0 dokumentation. Har någon lyckats lista ut vad som behöver lödas om eller ändras för att även styra tändning med detta så hojta gärna till.
Började med att banka till huvlåset. så att huven gick att stänga.
Motorn utan snedmonterad IC. Det finns en Matias här på forumet som saknat en bränsletrycksmätare några år. Nu vet du vart den varit...
Bosch 0 280 155 830 - 391cc/min @ 3,8 bar. Borde utan problem räcka till de runt 200hk som jag tänkt i bilen till att börja med.
Hade aldrig sett dessa innan. Torx med extra pinnar?
ca 10s googlande ledde till nedstående inköp och 2st demonterade drivaxlar.
Turbon. Ser ut som att vingarna ätit något. Bör impellern bytas eller räcker det med att slipa till dem?
Bonnalyftet-2000!
Gula dämpare är rejs!
Kabelhärvan är nog det jag skäms mest över att tvingas erkänna att jag gjort själv. Inte en enda lödning. Allt är klämt ihop med blåa klämgrejer och kablar i olika dimensioner, färger och former. Kan mycket väl vara anledningen till att bilen endast startade en gång.
Aset ur bilen.
Tändspole till 740 turbo.
Renoverade bromsarna. Damaskerna var trasiga vilket gjorde att kolvarna hade rostat fast lite.
Tryckluft-skruvstäd-tryckluft-skruvstäd....
Motorn i motorbock.
A-kam... Enligt jobbarkompisen sämsta skiten på en sugmotor men han kunde inte säga hur den beter sig på en turbo?
Med mitt blygsamma mål på 200hk borde den inte sätta begränsningar?
Fördelare till volvo 240. Denna skall bytas om jag lyckas lista om man kan styra tändning med mitt sprut. I så fall blir det en med Hall-givar i. Annars har jag inte undersökt vad som krävs.
Tog med två jobbarkompisar till garaget som hjälpte till att döma ut blocket.
Topp 531 med rejält urtagna förbränningsrum.
Hemlig slang som går ned i tråget... sitter den fel? vad har den annars för funktion?
Mycket klegg i oljan. Inga metalldelar som tur är.
Ska troligtvis hämta ett block i helgen så att jag kan börja sätta ihop saker igen.
Tänkte att det var dags att lägga upp en tråd på mitt bygge. Främst för att jag jämfört med de flesta här på forumet är sämst på att meka och dels för att någon förhoppningsvis hojtar till när jag gör helt åt skogen för fel.
Köpte bilen när jag var 17år, mekade några år med den och startade den faktiskt 1 gång innan det var dags för studier. Bilen åkte in i ett gammalt garage fram tills dess att jag blev 26 och kände att det var dags att ta tag i skiten.
När jag hämtade den insåg jag att jag som 17åring inte hade några större talanger för bilmek. Allt är ihop-knepat och klåpat. Hade dessutom haft inbrott i garaget med uppbänd huv, klippta kablar och stulen ratt som resultat.
Bara riva isär och göra om och förhoppningsvis göra lite mer rätt än förra gången.
Bilen var renoverad av ägaren före ägaren före mig. Då besiktigad med B20. Det står alltså utbytt motor i pappren.
Bilen väger 940kg i pappren. Den har glasfiberskärmar runt om och saknar inredning.
Har satt ett blygsamt mål att få motorn att snurra i bilen innan sommaren. Får se hur det går...
Här står den, i samma odugliga skick som jag lämnade den för 9 år sedan.
Förvånansvärt lite rost på skivorna, förvånansvärt hårt satt de trots förvånansvärt lite rost.
Solljus, här i lackkulören "9års damm".
I röven sitter en B21 med turbo. Snett monterad intercooler för äkta bonnmekskänsla. Antagligen lättaste sättet att montera skiten enligt 17åriga jag.
Motorstyrningen är ett MS 2.2 sk. lassesprut. Vilket innebär ca 0 dokumentation. Har någon lyckats lista ut vad som behöver lödas om eller ändras för att även styra tändning med detta så hojta gärna till.
Började med att banka till huvlåset. så att huven gick att stänga.
Motorn utan snedmonterad IC. Det finns en Matias här på forumet som saknat en bränsletrycksmätare några år. Nu vet du vart den varit...
Bosch 0 280 155 830 - 391cc/min @ 3,8 bar. Borde utan problem räcka till de runt 200hk som jag tänkt i bilen till att börja med.
Hade aldrig sett dessa innan. Torx med extra pinnar?
ca 10s googlande ledde till nedstående inköp och 2st demonterade drivaxlar.
Turbon. Ser ut som att vingarna ätit något. Bör impellern bytas eller räcker det med att slipa till dem?
Bonnalyftet-2000!
Gula dämpare är rejs!
Kabelhärvan är nog det jag skäms mest över att tvingas erkänna att jag gjort själv. Inte en enda lödning. Allt är klämt ihop med blåa klämgrejer och kablar i olika dimensioner, färger och former. Kan mycket väl vara anledningen till att bilen endast startade en gång.
Aset ur bilen.
Tändspole till 740 turbo.
Renoverade bromsarna. Damaskerna var trasiga vilket gjorde att kolvarna hade rostat fast lite.
Tryckluft-skruvstäd-tryckluft-skruvstäd....
Motorn i motorbock.
A-kam... Enligt jobbarkompisen sämsta skiten på en sugmotor men han kunde inte säga hur den beter sig på en turbo?
Med mitt blygsamma mål på 200hk borde den inte sätta begränsningar?
Fördelare till volvo 240. Denna skall bytas om jag lyckas lista om man kan styra tändning med mitt sprut. I så fall blir det en med Hall-givar i. Annars har jag inte undersökt vad som krävs.
Tog med två jobbarkompisar till garaget som hjälpte till att döma ut blocket.
Topp 531 med rejält urtagna förbränningsrum.
Hemlig slang som går ned i tråget... sitter den fel? vad har den annars för funktion?
Mycket klegg i oljan. Inga metalldelar som tur är.
Ska troligtvis hämta ett block i helgen så att jag kan börja sätta ihop saker igen.