Vw 1600 Fastback med Volvosnurra - Street legal!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Svetsat ihop läckan i kylarröret och monterat expansionskärlet.

Vatten, check!
Bild

Sen har det mest jävlats.. elen alltså. Började med att bränslepumpen fastnade efter att jag kopplat in den. Fyllde med 5-56 och körde ström baklänges och framlänges ett par gånger och vips var den med i matchen igen. Sen visade det sig att ett relä alltid öppnade oavsett om det var ström på signal eller inte. Får fixa ett nytt, funkade att testa med i vilket fall.
Bild

Nu är allt kopplat utom tankmätaren och megasquirt. Tankmätaren fattar jag inte riktigt. Hela mätarhuset med oljelampa, generator osv. verkar vara plusjordad orginal... Ska till skroten och fixa ett spjällänkage till insuget också. Sen kan jag sätta på insuget och börja koppla in megasquirtet....
Senast redigerad av mekluuba den tor aug 24, 2017 9:40 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Kopplat el... nu är det snart över. Upptäckte massa konstiga beteenden. Efter många timmar felsökande upptäckte jag att min säkringshållare från nån gammal volvo är byglad internt, alltså ingjutet i plasten. Trots det finns det ett stift in till varje säkring.

Sen har jag meckat dit insug, testat soppatryck (tack för lånet av mätaren Matias), jordat motorn och fyllt på olja.

Idag var Fredrik från jobbet med och kommunalmekade.

Nu snurrar motorn på egen startmotor!!!!!!!!!
Bild

Kopplade på ett extra batteri senare för mitt var sjukt trött som ni ser...

Hur länge behöver man snurra på startmotorn innan man får oljetryck? Jag skruvade på oljepumpen när jag hade isär motorn så jag vill försäkra mig om att det fungerar innan jag gör några startförsök...

Kabelhärvan för MS sitter i bilen så nu ska jag koppla in boxen och försöka få givare att fungera.

Fler tips på tester innan uppstart för att slippa riva motorn igen....?
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: Vw 1600 Fastback med volvosnurra

Inlägg av David V »

Med lite halvbra batteri kanske du får nöta 10-15 sek på startmotorn innan du får oljetryck första gången.

Hur tänker du trigga Megasquirt? Hallgivare i fördelaren eller något på veven?

/David
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Jag har ett gammalt MS1 V2.2 så jag tänkte köra en 2-stegsraket.

Laddar in extra-koden direkt och kör bara bränsle till att börja med och triggar då på tändspolen.
I steg 2 har jag förberett för att koppla på mig på hall i fördelaren och trigga tändningen med MS på F-idle-utgången.

Fick inge oljetryck sist efter över en minuts körande så jag tänkte dra av kamremmen och köra mellanaxeln på full fart med skruvdragaren och se om nått händer... Kan ju vara så att min biltema oljetrycksgivare är kass också.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Vw 1600 Fastback med volvosnurra

Inlägg av fredde_vit_pv »

du kan ju med fördel ta lös fördelaren eller oljeburken och dra upp oljepumpsdrevet
och sedan köra upp trycket med borrmaskin!
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Vw 1600 Fastback med volvosnurra

Inlägg av dundersmurfen »

Jag är ingen expert på ms men funkar det att trigga på tändspolen? Där finns rätt stygga spännings spikar på både plus och minussidan på primärlindningen på tändspolen. Så du inte bränner nåt i boxen menar jag. Koppla in på hallgivaren direkt?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Bild på insuget på plats.
Bild

Gjorde precis så fredde, fortfarande inget oljetryck.
Riva ner oljetråget 2.0.. förra gången för att jag missat oljestickan, denna gången för detta.... (Hade inte ens behövt riva)
Satt dessutom massa mer skit i vägen som jag monterat sen sist jag rev ner...
Bild

Oljepumpen var ok men det visade sig att denhär grejen skulle sitta i motorn och inte i skrotlådan...
Bild

Dundersmurfen, såhär ser det ut när man triggar på minuspolen på spolen :)

(Uppstartsfilmen verkar vara beslagtagen av photobucket :( )

Fy fan i helvete va gött! Såhär bra har jag inte mått sen jag käkade kebabpizza senast!
Senast redigerad av mekluuba den tor aug 24, 2017 9:45 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Vw 1600 Fastback med volvosnurra - It´s Alive!!!!

Inlägg av dundersmurfen »

Ja tänkte bara på att man har stundvis 400 volt typ på jorden där.. men det verkar funka fint och det är bra!
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med volvosnurra - It´s Alive!!!!

Inlägg av mekluuba »

Jajamen det funkar, skittaskig tomgång men det är några givare som är fuskkopplade och så saknade vi tändningslampa. Men riktig motivationshöjare att höra den gå.

I manualen för MS1 i grundutförande så tar man varvtalssignalen från spolen så jag antar att boxen är skyddad mot dom strömmarna på något sätt. Men jag tackar såklart för inputen.
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med volvosnurra - It´s Alive!!!!

Inlägg av mekluuba »

Det gäller att prioritera byggordning i ett projekt så att man känner att det går framåt. Har stört mig på hålet i rattstången som jag gjorde för att få dit blinkers för 10 år sen.

Knåpade ihop en hållare till brytaren och satte ihop en snygg spak av en 120mm insexskruv. 12.9 borde hålla för att blinka hårt!
Bild

Fick kröka den lite för att få rätt avstånd till ratten, riktigt nöjd med resultatet :)
Bild

Har även gjort en liten plåt för mina fina biltema-brytare. Bilden såg bättre ut i mobilen... Svetsade i m6 bakifrån så slipper jag synliga skruvar.
Någon som vet om det finns liknande brytare fast 2-pol som man kan ha till varningsblinkers? Hittade inga bra på elfa...?
Bild

Fick även in TPSen på riktigt i sprutet, lite krångel med Tempgivarna. Ska googla och se om jag kan få värden på dem.
Senast redigerad av mekluuba den tor aug 24, 2017 9:47 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med volvosnurra - It´s Alive!!!!

Inlägg av mekluuba »

Har varit lite paus i bilbyggandet nu. Har byggt ett köksbord och hängt i Kroatien lite.

Var i garaget och kopplade in tankmätare, blinkersindikator, oljelampa, laddlampa och indikator för hel- och halvljus. En jävla massa sladd är det bakom instrumentbrädan nu.
Har även skruvat fast tanken för sista gången, förhoppningsvis. Hittade bra skumgummitejp som jag satte emellan så tanken ligger mjukt mot karossen.
Bild

Och mer sladd skall det bli bakom brädan :) Tack skatteverket för bredbandslambdan.. AEM UEGO 30-4110 med Bosch 4.9 lambda.
Köpte från mrtuning.se istället för E-bay. Mätaren hemma på bordet på 2 dagar.
Bild
Senast redigerad av mekluuba den tor aug 24, 2017 9:48 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Saker som lyser....

Bild
Oljelampa och generatorlampa.

Bild
Bredbandslambda. Fick klippa upp min fint installerade smalbandare och hiva i reservdelslådan.

Som ni ser på bilden så står den på AFR, ska man köra det eller Lambda? Vad är bäst att vänja sig vid? Tänkte köra 98-oktan till att börja med men soppaslangar, pump osv skall klara även E85 sen när det blir dags att sätta på turbo.
Senast redigerad av mekluuba den tor aug 24, 2017 9:49 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Nu har skrället legat på is typ hela sommaren. Fick förlängt det rivningshotade garaget och handlat lite skräp. Betar av listan inför provkörning.

Hål i hatthyllan....
Bild

Öppningsbart hål i hatthyllan med MS-box.
Bild

Bälten från en gammal SAAB 900. De verkar ha fastnat i inrullat läge, nån som vet hur man får ut dem igen?
Bild


Dessutom har jag kopplat in min BB-lambda till sprutet, plockat hem mina gamla momo-stolar från päronen, köpt en elektrisk "kupévärmare", dammsugit och bytt garageplats. Här står den och skäms.
Bild
Senast redigerad av mekluuba den tor aug 24, 2017 9:51 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av Steve »

Håller du rullarna i det läge dom sitter när dom är fastskruvade original när du försöker dra ut bältena?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av Toni »

Viktigt att bältesrullarna är exakt lodräta (på de flesta bilar). Både i sidled och djupled.
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar