Vw 1600 Fastback med Volvosnurra - Street legal!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Jo, jag provade det först Husse1. Men det blev väldigt konstigt över tunneln.

Så jag flyttade bak fästet och satte det i golvet. Blev mycket bättre.
Bild

Gjorde en platta i 5mm som jag satte under att skruva bältena i. Ett tips när man skruvar saker genom golvet är att vara fler än en person. Blev en jävla massa upp och ned innan sakerna sitter på plats. Blir en runda till eftersom jag skruvade loss den igen för att måla färdigt....
Bild
Senast redigerad av mekluuba den fre sep 01, 2017 8:45 am, redigerad totalt 1 gånger.
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av fugazi »

Vagnsbult å gaffatejp?
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av Toni »

Fugazi, japp, funkade för mig med!!!
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Ah, smart. Tänkte inte så långt. När man håller på sådär borde man stanna upp och tänka men istället fortsätter man bara för att man är så inne i det.

Nu har jag köpt en ny fläkt. Så om någon vill ha en BMW 3-serie bakrutefläkt med el-värme i så hojta till. Denna gången blev det vw-orginal.
Bild

Provmonterad under i-brädan. Såklart hade jag satt massa bra kablar där fläkten skulle sitta. Den var dessutom helt omöjlig att montera, 4st skruvar som satt långt upp under panelen så jag skulle hålla fläkten rätt, sikta dit en m6 och sedan dra åt den med en hand samtidigt som man ligger uppochned.
Men vis av erfarenhet från säkerhetsbältena så stannade jag upp och tänkte till. Gick till skruvlådan och letade upp några M6 pinnbult och drog dit under panelen och vips så gick det jättelätt att trycka fläkten på plats och bara peta på några muttrar.

Skiten på plats.
Bild

Sen är man ju lite alltid lite nyfiken på hur saker ser ut inuti. Får bli lite tvätt osv framöver när man ändå har rivit isär.
Bild
Senast redigerad av mekluuba den fre sep 01, 2017 8:48 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Fick hem 2st effektmotstånd som ska hjälpa blinkersen att hålla takten. Hittade några små på jobbet som jag provade ut resistansen med. 3,3ohm blev lagom. Sen beställde jag från Elfa som skall klara 50W. Monterat på bracket. Ska bara hitta nån bra plåt på bilen att skruva fast den i.
Bild
Senast redigerad av mekluuba den fre sep 01, 2017 8:49 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Wohoo, något har hänt igen.

Lekt lite i CAD och byggt en hållare till batteriet. Går ju helt sjukt fort att tillverka när man har ritning på det man skall göra. Mer sånt får det bli. (Fick även justera ritningen lite efter jag måttat andra gången i bilen...)
Bild

Monterad på plats.
Bild

Har även lackat ramen på hatthyllan. Kanske inte så intressant men det har iaf hänt något. Har även svetsat igen hålen i golvet från de gamla stolsfästena så att jag kan borra nya hål för de nya stolsfästena. Kanske kan man få upp förhoppningarna att bilen faktiskt kommer att rulla i sommar...?
Bild
Senast redigerad av mekluuba den fre sep 01, 2017 8:51 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Fick lite mersmak för caddandet, ibland är det goare att sitta i ett rent kök än att ligga på ett smutsigt garagegolv...
Nu är en makapär är under uppbyggnad.... (Ja, den ska sitta på bilen)
Bild

Och så långt som jag kommit IRL.
Bild
Senast redigerad av mekluuba den fre sep 01, 2017 8:54 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Har kortat kablar och knutit upp under instrumentpanelen, ska fixa en plåt som håller sakerna på plats...
Bild


Har även handlat på mig lite VDO-mätare från en kille på rejsa och kompletterat med en beställning från autoexperten. Tänkte byta ut de biltemamätare jag köpte... en lampa har redan gått sönder och dessutom så är det olika lampor i dem, två LED och två vanliga trots att de är i samma serie....
Senast redigerad av mekluuba den fre sep 01, 2017 8:26 pm, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Följer upp det olidliga intresset genom att posta funktionen för grejen som nu är så gott som klar, sen ska ni slippa se mer bilder.

Båda spjällen stängda. De små blå pinnarna på kupefläkten.
Bild

Endast förarens spjäll öppet.
Bild

Båda spjällen öppna.
Bild


Har även torrvarvat lite idag. Riktigt go känsla... Röken beror troligtvis på den inte så nya bensinen som användes... den rök i alla fall mindre när vi hällde på något nyare soppa.

https://www.youtube.com/watch?v=rAdJc_rIcdE
Senast redigerad av mekluuba den fre sep 01, 2017 8:28 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra - Torrvarvsfilm på sida

Inlägg av Toni »

Ha ha, smart lösning!
Hellre wirar än kablar!
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra - Torrvarvsfilm på sida

Inlägg av David Herbertsson »

Fin lösning med spjällen :thumbright: Kul att det går framåt för dig, det är inte så himla mycket kvar tills det går att bruka den va?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra - Torrvarvsfilm på sida

Inlägg av mekluuba »

Absolut Toni, det är dessutom mycket mer tidsenligt i denna bilen. Hittade inspiration från nån som flippade upp en varvräknare ur huven med wire här på forumet ;)

Jadu, David, i med rutor, drivaxlar, skruva i stolar och lufta (ev, renovera) bromsar är det som står på listan tillsammans med lite småsaker som vi hittade vid varmkörningen. Bl.a. ett läckande kyl som jag trodde var tätt.
Ingen tidsplan finns eller vågar gissas på men om byggarlusten håller i sig och motorn låter bli att rasa så kanske den får se solljus i sommar... kanske till och med får äran att bli utdömd av någon besiktningsman, hehe.
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Hej igen allihop!

I veckan petade jag ihop en plåt som ska hålla sladdarna under instrumentpanelen så jag slipper ha dem bland pedalerna. Satte på en gummilist så det förhoppningsvis inte skallrar för mycket. Det är ju ändå en komfortbil....?
Bild

Och såhär ser den ut monterad.
Bild

Sen bakishandlade jag lite mätare från en kille på rejsa och kompletterade med några till från autoexperten. Såhär såg biltema-skräpet ut innan jag monterade de nya. 1st med glödlampa, 2st med LED och 1st trasig. De är olika LED/Glöd trots att de är i samma serie och jag köpte dem samtidigt... urk.
Bild

Såhär ser det ut med VDO-mätare monterade. Mycket trevligare. (Kan hända att de visar mer rätt också...)
Bild
Senast redigerad av mekluuba den fre sep 01, 2017 8:32 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Turbo-Fredde
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: mån nov 11, 2013 8:45 pm

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av Turbo-Fredde »

VArt köpte du mätarna?
Fredrik Sunnemalm
Volvo åkare.
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Turbo-Fredde skrev:VArt köpte du mätarna?
autoexperten.se - Serien heter VDO Vision :thumbright:
Skriv svar