Vw 1600 Fastback med Volvosnurra - Street legal!
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra
Det är nära nu , väntar på ett besök till sommaren
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra
Lidenfors, Tveksam till att det blir i år men vi får se...
Photobucket har fuckat upp för mig som för så många andra. Prishöjningen från 0kr/år till 3000kr/år känns sådär.. Håller på att flytta över till google photos från början av tråden, sakta men säkert.
Har varit lite slött med uppdateringar men jag har tagit banracinglicens och meckat en del med den andra bilen samtidigt som vi fick en liten tjej i slutet av april som jag lägger en del tid på
Har iaf printat fästen till varningstriangeln. 3D-printer är så sjukt kul. Notera den infällda sexkanten i hålet för att låsa rotationen på M8-skruven. Sen är det en kanal för spännbandet innanför och profilen följer exakt varningstriangelns form.
Slipade och lackade fästena innan jag monterade på plats. Volvo varningstriangel såklart!
Byggt ett fäste och en laptop-hållare för att göra mappningen lite enklare. 3D-printade utsidor som datorn slidas ned i. Fräst fäste som sätts i passagerarstolens underrede med en fjädersprint för att smidigt kunna plocka i och ur bilen.
På plats i bilen. Jag missar höger backspegel men det gör inte så mycket för det syns inte mycket i den iaf.
Glasrutan har fått vinkelslipssprut på sig på insidan, går den att rädda? Tips?
Tankning på macken. Är lite kul att öppna i fram för att tanka Varit ute och mappat en del. Tempen höll sig stabilt mellan 80-90 grader. Verkar som att kylsystemet fungerar. Inte pressat den så hårt än men den kokar inte iaf.
Avslutar med en motsolsbild.
Photobucket har fuckat upp för mig som för så många andra. Prishöjningen från 0kr/år till 3000kr/år känns sådär.. Håller på att flytta över till google photos från början av tråden, sakta men säkert.
Har varit lite slött med uppdateringar men jag har tagit banracinglicens och meckat en del med den andra bilen samtidigt som vi fick en liten tjej i slutet av april som jag lägger en del tid på
Har iaf printat fästen till varningstriangeln. 3D-printer är så sjukt kul. Notera den infällda sexkanten i hålet för att låsa rotationen på M8-skruven. Sen är det en kanal för spännbandet innanför och profilen följer exakt varningstriangelns form.
Slipade och lackade fästena innan jag monterade på plats. Volvo varningstriangel såklart!
Byggt ett fäste och en laptop-hållare för att göra mappningen lite enklare. 3D-printade utsidor som datorn slidas ned i. Fräst fäste som sätts i passagerarstolens underrede med en fjädersprint för att smidigt kunna plocka i och ur bilen.
På plats i bilen. Jag missar höger backspegel men det gör inte så mycket för det syns inte mycket i den iaf.
Glasrutan har fått vinkelslipssprut på sig på insidan, går den att rädda? Tips?
Tankning på macken. Är lite kul att öppna i fram för att tanka Varit ute och mappat en del. Tempen höll sig stabilt mellan 80-90 grader. Verkar som att kylsystemet fungerar. Inte pressat den så hårt än men den kokar inte iaf.
Avslutar med en motsolsbild.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra
Håller på med lite diverse.
Spolarvätskan - Ska testa pumpen. Hittade ett hål i behållaren så måste fixa ny/beg. Munstycket sprack när jag skruvade bort det...
Tankmätaren - flottören hade ärgat (Stavning?) fast. Fick loss den. Drog av resistanstråden. Lödde fast den igen. Drog av den igen. Tänkte jag fixar en ny mätare så jag klippte sönder den gamla så att jag fick ett lock så tanken blev tät. Skulle jag inte gjort. Hittar igen begagnad och en ny kostar 600-1000kr
Vattentemp - Ja, man behöver jorda givaren, den jordar inte genom kylvattnet.
Sen har jag uppdaterat hela min tråd så nu ligger alla bilder kopplade mot ett delat album på google photos istället för photobucket som gjorde den fina prishöjningen från 0kr/år till 399 dollar/år... insane!
Spolarvätskan - Ska testa pumpen. Hittade ett hål i behållaren så måste fixa ny/beg. Munstycket sprack när jag skruvade bort det...
Tankmätaren - flottören hade ärgat (Stavning?) fast. Fick loss den. Drog av resistanstråden. Lödde fast den igen. Drog av den igen. Tänkte jag fixar en ny mätare så jag klippte sönder den gamla så att jag fick ett lock så tanken blev tät. Skulle jag inte gjort. Hittar igen begagnad och en ny kostar 600-1000kr
Vattentemp - Ja, man behöver jorda givaren, den jordar inte genom kylvattnet.
Sen har jag uppdaterat hela min tråd så nu ligger alla bilder kopplade mot ett delat album på google photos istället för photobucket som gjorde den fina prishöjningen från 0kr/år till 399 dollar/år... insane!
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra
"
Sen har jag uppdaterat hela min tråd så nu ligger alla bilder kopplade mot ett delat album på google photos istället för photobucket som gjorde den fina prishöjningen från 0kr/år till 399 dollar/år... insane!"
Det förklarar ju en del varför massa bilder i olika trådar försvinner
Sen har jag uppdaterat hela min tråd så nu ligger alla bilder kopplade mot ett delat album på google photos istället för photobucket som gjorde den fina prishöjningen från 0kr/år till 399 dollar/år... insane!"
Det förklarar ju en del varför massa bilder i olika trådar försvinner
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21680
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra
bra jobbat !
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra
Fått tummen ur... lite iaf.
Svetsat dit en gänga på vattentempgivaren för att jorda.
Bockat lite plattjärn och borrat i väggen mot kupén.
... med spolarvätskepump på plats.
Jobbar på med bakluckan... Snart ska jag nog ha passat in skiten mot karossen.
Svetsat dit en gänga på vattentempgivaren för att jorda.
Bockat lite plattjärn och borrat i väggen mot kupén.
... med spolarvätskepump på plats.
Jobbar på med bakluckan... Snart ska jag nog ha passat in skiten mot karossen.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra
Fått fast fästen till bakluckan på en höft. Allt utom en distans är klart till de övre låsningarna också. Känns bra faktiskt, trots hemsnickrad konstruktion.
Och luckan på bilen. Har vattenskurna ramar till fläkthålen, även galler. Lite spackel och färg så kanske det kommer se vettigt ut.
Och luckan på bilen. Har vattenskurna ramar till fläkthålen, även galler. Lite spackel och färg så kanske det kommer se vettigt ut.
Senast redigerad av mekluuba den ons dec 13, 2017 10:24 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra
Dom där bilderna... är inga bilder... eller så måste man va inloggad eller nåt?
Funkade det bättre med jordningen av givaren?
Funkade det bättre med jordningen av givaren?
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra
Ah, hade länkat till fel album tror jag, funkar det nu?
Jag har faktiskt inte kört den varm och provat i bil sen dess men provade att stoppa jordad givare i kokande vatten och då visade den 100 grader och jordade jag i kastrullen så visade den bara 40 om inte jag minns fel. Så jag tror jordningen löser problemet.
Jag har faktiskt inte kört den varm och provat i bil sen dess men provade att stoppa jordad givare i kokande vatten och då visade den 100 grader och jordade jag i kastrullen så visade den bara 40 om inte jag minns fel. Så jag tror jordningen löser problemet.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra
Yep! Nu funkar dom!
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 88
- Blev medlem: ons feb 18, 2009 12:05 am
- Ort: K-na & Kallinge..
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra
Coolt med en fasty med lite mos, jag har bara en låg!
Blinka med dom blå om du vill bli frånkörd..
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra
Några små framsteg... För det första så har jag och polaren som jag har banbilen tillsammans med pimpat vår nya garageplats. (Hoppas lite off-topic är okej)
Tobz slipade betonggolvet....
Sen CADade jag upp regelverket med ett litet extra loft.
Reglat klart.
Gipsat och målat.
Med belysning, hyllor och massa skräp sorterat. (Man samlar mer skit än man tror...)
Och en arbetsbänk av våra gamla köksskivor. Nu blev det plötsligt mycket roligare att åka till garaget och meka
Ett litet meningslöst sidoprojekt... Mall för hålen i fronten där VW märket sitter. Nån tattare snodde märket när vi hade inbrott i gamla garaget back in the days. Nytt kostar 200 kr men det är för enkelt...
VOLVSWAGEN-märke redo för 3D-printern.
Printat och klart, skall provmonteras innan jag putsar till och målar det.
Printade även distanser och bankade till de övre huvfästena eftersom version 1 inte passade alls..
Tyvärr ingen bild på version 2 men de ser ut som version 1 fast med lite andra vinklar... Provmonterade och luckan grovt inpassad. Behövs några små justeringar men det verkar funka som det ska.
Ska montera fläktar med galler i hålen (tidigare i tråden). Har även dragit fram el till dem.
Hade ute bilen och varmkörde. Den nya jordningen av temperaturgivaren verkar funka för nu får jag temperatur. Även monterat en ny tankgivare som fungerar.
Håller på att tjuvkoppla volvos "Bosch 139" tändning så jag får in tändningen i megasquirt-sprutet också. Här har jag parallellkopplat hall-givaren i fördelaren så jag tar varvtalssignalen därifrån istället för på minus på tändspolen. Kopplade bara över och vred på nyckeln så startade den. Ibland ska det vara lätt.
Lött in ett extra pull-up-motstånd i kabelhärvan till tändningen. MS behöver troligtvis det, Boschburken har det inbyggt men eftersom jag tar signalen direkt efter hallgivaren så blir den bortkopplad. Har nu kopplat in MS emellan hall och tändbox.
Nästa garagebesök ska jag testa med strob-lampa att jag kan ändra tändpunkterna innan jag tar ur fördelaren för att svetsa slungvikterna och ta bort vacumklockan.
Om inte nån har en fördelare liggandes med hallgivare men utan vacumklocka, satt på volvomotorer mellan 87-88?
Över och ut!
Tobz slipade betonggolvet....
Sen CADade jag upp regelverket med ett litet extra loft.
Reglat klart.
Gipsat och målat.
Med belysning, hyllor och massa skräp sorterat. (Man samlar mer skit än man tror...)
Och en arbetsbänk av våra gamla köksskivor. Nu blev det plötsligt mycket roligare att åka till garaget och meka
Ett litet meningslöst sidoprojekt... Mall för hålen i fronten där VW märket sitter. Nån tattare snodde märket när vi hade inbrott i gamla garaget back in the days. Nytt kostar 200 kr men det är för enkelt...
VOLVSWAGEN-märke redo för 3D-printern.
Printat och klart, skall provmonteras innan jag putsar till och målar det.
Printade även distanser och bankade till de övre huvfästena eftersom version 1 inte passade alls..
Tyvärr ingen bild på version 2 men de ser ut som version 1 fast med lite andra vinklar... Provmonterade och luckan grovt inpassad. Behövs några små justeringar men det verkar funka som det ska.
Ska montera fläktar med galler i hålen (tidigare i tråden). Har även dragit fram el till dem.
Hade ute bilen och varmkörde. Den nya jordningen av temperaturgivaren verkar funka för nu får jag temperatur. Även monterat en ny tankgivare som fungerar.
Håller på att tjuvkoppla volvos "Bosch 139" tändning så jag får in tändningen i megasquirt-sprutet också. Här har jag parallellkopplat hall-givaren i fördelaren så jag tar varvtalssignalen därifrån istället för på minus på tändspolen. Kopplade bara över och vred på nyckeln så startade den. Ibland ska det vara lätt.
Lött in ett extra pull-up-motstånd i kabelhärvan till tändningen. MS behöver troligtvis det, Boschburken har det inbyggt men eftersom jag tar signalen direkt efter hallgivaren så blir den bortkopplad. Har nu kopplat in MS emellan hall och tändbox.
Nästa garagebesök ska jag testa med strob-lampa att jag kan ändra tändpunkterna innan jag tar ur fördelaren för att svetsa slungvikterna och ta bort vacumklockan.
Om inte nån har en fördelare liggandes med hallgivare men utan vacumklocka, satt på volvomotorer mellan 87-88?
Över och ut!
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra
Lite inställningar i MS och vips så var tändningen igång...
https://www.youtube.com/watch?v=-FjJ5PeJYtk
Bara jag tag på en stum fördelare och bygga en breather för vevhusventen sen är det dags för bromsning.
https://www.youtube.com/watch?v=-FjJ5PeJYtk
Bara jag tag på en stum fördelare och bygga en breather för vevhusventen sen är det dags för bromsning.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra
VOLVKSWAGENmärket testat. Håller på att måla det nu.
Äntligen fått tummen ur i planerna att byta ut den gamla colaburken som agerar vevhusventilation nu.
Troligtvis inget problem på min motor som sugmaskin men om en turbo ramlar ned en vacker dag så kommer den nog behövas.
Orginal oljefälla och vevhusvent från toppen går in där uppe. Anslutningarna går in på sådan för att det ska bli snurr i behållaren så att ev. olja i gaserna fastnar på väggarna och rinner ned till dräneringen i botten som går till ett hål i blocket som en gång i tiden var avsett för mekanisk bränslepump.
I toppen skall det sitta ett vanligt biltema moppefilter 30mm diameter.
Ritning och delar tillklippta.
TIG-övning. Ser fortfarande ut som skit men det tar sig. Nu ser det i alla fall bättre ut än MAGen...
Burken målad uppochned.
Passade på att "stumma" slungvikterna i fördelaren när ändå TIGen var framme. Knäckte även av armen till vacumklockan samt satte in en längre skruv på ena sidan som gör att hallgivaren sitter fast. (Orginal så flyttar vacumklockan hallgivaren och slungvikterna vrider rotorarmen.)
Så nu är allt stumt och MS får göra jobbet istället.
Senast redigerad av mekluuba den fre jan 26, 2018 5:10 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1312
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra
Alla bilderna i sista inlägget funkar inte, iaf inte för mig.