Vw 1600 Fastback med Volvosnurra - Street legal!
Re: vw 1600 fastback med volvosnurra
Nepp ingen oljesil, den verkade inte sila nått vidare ändå? Eller har den någon annan funktion?
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: vw 1600 fastback med volvosnurra
ok det var lite intressant ..
Re: vw 1600 fastback med volvosnurra
Alla frågar hur det går och om något verkligen händer i garaget? Känns ju meningslöst att ha en tråd i indexet "Vad händer i garagen" om det enda man kan skriva är nej, det händer ingenting.
Kanske borde finnas ett index med rubriken "Vad tänker ni att ni borde gjort i garaget när ni istället satte er i soffan och tog en öl"
Hur som helst så har något hänt, om än väldigt lite i jämförelse med grusbusen som i princip bygger 7 fullskaliga rejsbilar på samma tid som jag funderat ut hur man ritar kopplingsscheman i paint?
Mycket snack, så här kommer lite verkstad...
Rutlister lackade mattsvarta och monterade tillsammans med alla gummilister. Utförde arbetet metodiskt enligt principen nedan:
1. Börja montera.
2. Upptäck att del A måste monteras före del B.
3. Plocka bort allt som är i vägen för att montera del A.
4. Montera del A.
5. Fortsätt montera.
6. Upptäck att del C måste monteras före del B.
... osv.
Sammanfattningsvis tog det 3h för första dörren och 25min för andra dörren.
Kopplingsschema för lassekort MS v2.2 utan tändning. SÄG TILL OM NÅGOT ÄR HELT ÅT SKOGEN!!
Planen är att få bilen att funka med vanlig Bosch -139 modul utan styrning från MS.
Sedan blir steg 2 att få tändningen att lira med MS.
Börjat löda kabelhärva till MS.
Fick hjälp av en mycket vänlig arbetskamrat att plana toppen.
Börjat kartlägga elen i bilen.
Det var det för denna gången.
Kanske borde finnas ett index med rubriken "Vad tänker ni att ni borde gjort i garaget när ni istället satte er i soffan och tog en öl"
Hur som helst så har något hänt, om än väldigt lite i jämförelse med grusbusen som i princip bygger 7 fullskaliga rejsbilar på samma tid som jag funderat ut hur man ritar kopplingsscheman i paint?
Mycket snack, så här kommer lite verkstad...
Rutlister lackade mattsvarta och monterade tillsammans med alla gummilister. Utförde arbetet metodiskt enligt principen nedan:
1. Börja montera.
2. Upptäck att del A måste monteras före del B.
3. Plocka bort allt som är i vägen för att montera del A.
4. Montera del A.
5. Fortsätt montera.
6. Upptäck att del C måste monteras före del B.
... osv.
Sammanfattningsvis tog det 3h för första dörren och 25min för andra dörren.
Kopplingsschema för lassekort MS v2.2 utan tändning. SÄG TILL OM NÅGOT ÄR HELT ÅT SKOGEN!!
Planen är att få bilen att funka med vanlig Bosch -139 modul utan styrning från MS.
Sedan blir steg 2 att få tändningen att lira med MS.
Börjat löda kabelhärva till MS.
Fick hjälp av en mycket vänlig arbetskamrat att plana toppen.
Börjat kartlägga elen i bilen.
Det var det för denna gången.
Senast redigerad av mekluuba den lör jul 08, 2017 1:07 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: vw 1600 fastback med volvosnurra
Tack för alla kommentarer!
Förstår att ni tänker att det är som att prata med en sverigedemokrat, man vet inte vilken ände man ska börja förklara så man bara håller käft.
Efter ytterligare många timmar på olika megasquirtforum och byggtrådar så är nog min MS-kabelhärva redo för en 2-stegs konvertering framöver.
1. MS sprut och separat tändning med bosch -139 modul. (schemat jag postade var rätt förutom att tändningssignalen skulle till - på spolen)
2. MS sprut och tändning med hall som är matad från 139-modul med signal till MS och trigger från MS.
Tadaa!
Mycket krympslang, kabelstrumpa (http://www.stylingwebben.se/) och sladd (elproman och elfa). ¨
Vad gör nippeln? Ska jag plugga hålet?
Hittade ett bra hål att ta oljetryck till turbon från.
Meckade om skruven. Pelarborr är bra att låna om man ska borra rakt. Konisk gänga. Så att man kan se om oljetrycket faller på min fina, nya biltema-mätare.
Några ventiler läckte lite när jag testade toppen med tryckluft under och vatten i förbränningsrummen. Körde biltemas pasta grov och fin med så att en neandertalare som försöker göra upp eld skulle känna sig utklassad i pinnsnurrning.
Tätt som en grodas arsle!
Satte gummin på ventilerna efter injustering av ventilspel. NVH-åtgärder som kommer få en ny xc60 att låta som en traktor.
Toppen monterad.
Det var de glada nyheterna. Nu kommer vi till elen. Inte för att jag ogillar el. Men sladdar som jag inte vet vart de ska är ett jävla helvete. Är bra sugen på att bara riva isär allt och börja om på 0.
Har 6st reläer.
Tänkte såhär.
1. helljus
2. halvljus
3. Kylfläkt
4. Soppapump
5. Intrumentbelysning, spolarvätska, vindrutetorkare
6. Megasquirt
Säkringar sitter efter reläer? eller har man säkring både före och efter relä? Någon har klippt i kabelhärvan så jag fattar mycket lite av hur det egentligen skall vara..
Ha de gött!
Förstår att ni tänker att det är som att prata med en sverigedemokrat, man vet inte vilken ände man ska börja förklara så man bara håller käft.
Efter ytterligare många timmar på olika megasquirtforum och byggtrådar så är nog min MS-kabelhärva redo för en 2-stegs konvertering framöver.
1. MS sprut och separat tändning med bosch -139 modul. (schemat jag postade var rätt förutom att tändningssignalen skulle till - på spolen)
2. MS sprut och tändning med hall som är matad från 139-modul med signal till MS och trigger från MS.
Tadaa!
Mycket krympslang, kabelstrumpa (http://www.stylingwebben.se/) och sladd (elproman och elfa). ¨
Vad gör nippeln? Ska jag plugga hålet?
Hittade ett bra hål att ta oljetryck till turbon från.
Meckade om skruven. Pelarborr är bra att låna om man ska borra rakt. Konisk gänga. Så att man kan se om oljetrycket faller på min fina, nya biltema-mätare.
Några ventiler läckte lite när jag testade toppen med tryckluft under och vatten i förbränningsrummen. Körde biltemas pasta grov och fin med så att en neandertalare som försöker göra upp eld skulle känna sig utklassad i pinnsnurrning.
Tätt som en grodas arsle!
Satte gummin på ventilerna efter injustering av ventilspel. NVH-åtgärder som kommer få en ny xc60 att låta som en traktor.
Toppen monterad.
Det var de glada nyheterna. Nu kommer vi till elen. Inte för att jag ogillar el. Men sladdar som jag inte vet vart de ska är ett jävla helvete. Är bra sugen på att bara riva isär allt och börja om på 0.
Har 6st reläer.
Tänkte såhär.
1. helljus
2. halvljus
3. Kylfläkt
4. Soppapump
5. Intrumentbelysning, spolarvätska, vindrutetorkare
6. Megasquirt
Säkringar sitter efter reläer? eller har man säkring både före och efter relä? Någon har klippt i kabelhärvan så jag fattar mycket lite av hur det egentligen skall vara..
Ha de gött!
Senast redigerad av mekluuba den lör jul 08, 2017 1:13 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: vw 1600 fastback med volvosnurra
nippeln i bakkant behöver du inte plugga, gängar du ut yttersta delen tappar man ur glykolen ur maskin
Jesper Andersson
Re: vw 1600 fastback med volvosnurra
Då har det hänt nått igen. Pillat med elen. Rev isär allt och började om från början. Nu fungerar all belysning, soppapumpar, fläkt och instrument kvar.
Packning på ingående axel till växellådan rycktes ur med verktyget "vinkelslipad skruvmejsel"
Ny packning.
Olja fylldes på utan att det läckte
Sen smackades lådan ihop med motorn.
Bil utan motor:
Bil med motor och parkeringsljus för att ni ska se att det verkligen funkar..
Packning på ingående axel till växellådan rycktes ur med verktyget "vinkelslipad skruvmejsel"
Ny packning.
Olja fylldes på utan att det läckte
Sen smackades lådan ihop med motorn.
Bil utan motor:
Bil med motor och parkeringsljus för att ni ska se att det verkligen funkar..
Senast redigerad av mekluuba den sön jul 09, 2017 4:54 am, redigerad totalt 1 gånger.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: vw 1600 fastback med volvosnurra
Det ser ju lovande ut . Vet hur jävligt det är med gamla bilar och en massa sladdar och skit folk har skarvat med sockerbitar och annat skit . Dock så verkar det som att det bara finns en färg på kablarna när man ska koppla om något eller göra något extra. antingen finns det bara svarta kablar eller bara röda kablar. och man har inte en aning om vart eller hur dom går. jag själv funderar på att skrota hela mitt elsystem och börja om från början. Ta ett komplett system från lite nyare bil och montera. Vi får se. Alltid något annat i vägen så man kommer ju aldrig till garaget.
Re: vw 1600 fastback med volvosnurra
Yes, alla sladdar är samma färg. Svart. Men tur att någon satt siffror på dem
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... C3%B6lflex
Har en 18-ledad mellan säkringsbox med reläer fram till i-bräda sen en 6-ledad till varje hörn i bilen (lampor, blinkers, tuta, m.m.)
Samt en 6-ledad bak till motor för strömmatning till fördelare och signal till givare.
MS har egen kabelhärva.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... C3%B6lflex
Har en 18-ledad mellan säkringsbox med reläer fram till i-bräda sen en 6-ledad till varje hörn i bilen (lampor, blinkers, tuta, m.m.)
Samt en 6-ledad bak till motor för strömmatning till fördelare och signal till givare.
MS har egen kabelhärva.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
Re: vw 1600 fastback med volvosnurra
Då var sommarlovet slut
Bilen står på ny plats i garaget och lite har hänt men som vanligt mycket mindre än planerat.
Behövde plats för lite fler givare så jag kapade 2st 3-platsers mätarhållare från biltema och svetsade ihop. Kapade hål i instrumentpanelen och svetsade dit och spacklade skiten efter bilderna är tagna. Fortfarande massa spackel kvar men det ska mitt framtida jag slipa bort...
Dags att ta tag i soppasystemet. Tanken tryggt placerad i deformationszonen fram så att man säkert blir sprayad av bensin vid frontalkrock.
Svetsade på ett rör med nipplar på tanken. Inte vackert men lättare och smidigare än att bygga en separat catchtank. Matning till motorn från nedre nippeln och retur i övre. (uppochned på bilden)
Tanken på plats och nipplarna avtäckta. Den sticker ned bakom framvagnen och går fritt från styrleder och bromsslangar.
Svetsade även fast ett fäste för pump och filter på framsidan av framvagnen. Nästa projekt blir att sätta dit grejerna och mecka dit slangar.
Det var allt för denna gången. Hoppas uppdatera med kortare intervall framöver
Bilen står på ny plats i garaget och lite har hänt men som vanligt mycket mindre än planerat.
Behövde plats för lite fler givare så jag kapade 2st 3-platsers mätarhållare från biltema och svetsade ihop. Kapade hål i instrumentpanelen och svetsade dit och spacklade skiten efter bilderna är tagna. Fortfarande massa spackel kvar men det ska mitt framtida jag slipa bort...
Dags att ta tag i soppasystemet. Tanken tryggt placerad i deformationszonen fram så att man säkert blir sprayad av bensin vid frontalkrock.
Svetsade på ett rör med nipplar på tanken. Inte vackert men lättare och smidigare än att bygga en separat catchtank. Matning till motorn från nedre nippeln och retur i övre. (uppochned på bilden)
Tanken på plats och nipplarna avtäckta. Den sticker ned bakom framvagnen och går fritt från styrleder och bromsslangar.
Svetsade även fast ett fäste för pump och filter på framsidan av framvagnen. Nästa projekt blir att sätta dit grejerna och mecka dit slangar.
Det var allt för denna gången. Hoppas uppdatera med kortare intervall framöver
Senast redigerad av mekluuba den sön jul 09, 2017 5:00 am, redigerad totalt 1 gånger.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: vw 1600 fastback med volvosnurra
bra jobbat kommer bli en fin bil. fina detalj jobb!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 986
- Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
- Ort: Stockholm, Haninge
Re: vw 1600 fastback med volvosnurra
Angående växellådsdiskusionen...
Ett tips är att köpa en gammal Subaru och ta motor och låda ifrån och sen göra en beställning från http://subarugears.com för att få delarna för att få allt att passa samt att få växellådan att gå åt rätt håll.
Sen har du en drivlina som håller för mycket stryk.
Ett tips är att köpa en gammal Subaru och ta motor och låda ifrån och sen göra en beställning från http://subarugears.com för att få delarna för att få allt att passa samt att få växellådan att gå åt rätt håll.
Sen har du en drivlina som håller för mycket stryk.
Re: vw 1600 fastback med volvosnurra
kostar inte subarugears prylar typ minst 10 000?
Lite dyrt så att säga. Skulle gärna ha en hållbar femväxlad svansmotorlåda till min Skoda. Och subarugears är ett ställe jag kollat.
Lite dyrt så att säga. Skulle gärna ha en hållbar femväxlad svansmotorlåda till min Skoda. Och subarugears är ett ställe jag kollat.
Re: vw 1600 fastback med volvosnurra
Blir ju bra det där. Riktiga mästerverk byggdes inte på en dag. Smart med catchtanken.
Re: vw 1600 fastback med volvosnurra
Tack Jens, vet inte om du är ironisk men jag är glad ändå. Tack för alla positiva kommentarer..
Jovars, visst hade man gärna satt i en subarulåda eller tom. en boxer i bilen men dom pengarna lägger jag nog på ett bättre utgångsobjekt. Finns lådor till vw buss som håller bättre också. Dessutom är det ju ett under om jag lyckas rasa lådan när jag rullar bilen fram och tillbaka på garageplatsen. Så att starta motorn och få den att gå bra känns som en bättre investering just nu.. Dessutom är det lättmekat under bilen om jag skulle får för mig att byta växellåda framöver.
Har iaf satt dit pump och filter samt alla bränsleledningar i fram.
Jovars, visst hade man gärna satt i en subarulåda eller tom. en boxer i bilen men dom pengarna lägger jag nog på ett bättre utgångsobjekt. Finns lådor till vw buss som håller bättre också. Dessutom är det ju ett under om jag lyckas rasa lådan när jag rullar bilen fram och tillbaka på garageplatsen. Så att starta motorn och få den att gå bra känns som en bättre investering just nu.. Dessutom är det lättmekat under bilen om jag skulle får för mig att byta växellåda framöver.
Har iaf satt dit pump och filter samt alla bränsleledningar i fram.
Senast redigerad av mekluuba den sön jul 09, 2017 5:01 am, redigerad totalt 1 gånger.
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra