Vw 1600 Fastback med Volvosnurra - Street legal!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Vw 1600 Fastback med Volvosnurra - Street legal!

Inlägg av mekluuba »

Hej på er,

Tänkte att det var dags att lägga upp en tråd på mitt bygge. Främst för att jag jämfört med de flesta här på forumet är sämst på att meka och dels för att någon förhoppningsvis hojtar till när jag gör helt åt skogen för fel.

Köpte bilen när jag var 17år, mekade några år med den och startade den faktiskt 1 gång innan det var dags för studier. Bilen åkte in i ett gammalt garage fram tills dess att jag blev 26 och kände att det var dags att ta tag i skiten.

När jag hämtade den insåg jag att jag som 17åring inte hade några större talanger för bilmek. Allt är ihop-knepat och klåpat. Hade dessutom haft inbrott i garaget med uppbänd huv, klippta kablar och stulen ratt som resultat.
Bara riva isär och göra om och förhoppningsvis göra lite mer rätt än förra gången.

Bilen var renoverad av ägaren före ägaren före mig. Då besiktigad med B20. Det står alltså utbytt motor i pappren.
Bilen väger 940kg i pappren. Den har glasfiberskärmar runt om och saknar inredning.
Har satt ett blygsamt mål att få motorn att snurra i bilen innan sommaren. Får se hur det går...

Bild
Här står den, i samma odugliga skick som jag lämnade den för 9 år sedan.


Bild
Förvånansvärt lite rost på skivorna, förvånansvärt hårt satt de trots förvånansvärt lite rost.


Bild
Solljus, här i lackkulören "9års damm".


Bild
I röven sitter en B21 med turbo. Snett monterad intercooler för äkta bonnmekskänsla. Antagligen lättaste sättet att montera skiten enligt 17åriga jag.
Motorstyrningen är ett MS 2.2 sk. lassesprut. Vilket innebär ca 0 dokumentation. Har någon lyckats lista ut vad som behöver lödas om eller ändras för att även styra tändning med detta så hojta gärna till.

Bild
Började med att banka till huvlåset. så att huven gick att stänga.

Bild
Motorn utan snedmonterad IC. Det finns en Matias här på forumet som saknat en bränsletrycksmätare några år. Nu vet du vart den varit...


Bild
Bosch 0 280 155 830 - 391cc/min @ 3,8 bar. Borde utan problem räcka till de runt 200hk som jag tänkt i bilen till att börja med.

Bild
Hade aldrig sett dessa innan. Torx med extra pinnar?


Bild
ca 10s googlande ledde till nedstående inköp och 2st demonterade drivaxlar.

Bild
Turbon. Ser ut som att vingarna ätit något. Bör impellern bytas eller räcker det med att slipa till dem?


Bild
Bonnalyftet-2000!


Bild
Gula dämpare är rejs!


Bild
Kabelhärvan är nog det jag skäms mest över att tvingas erkänna att jag gjort själv. Inte en enda lödning. Allt är klämt ihop med blåa klämgrejer och kablar i olika dimensioner, färger och former. Kan mycket väl vara anledningen till att bilen endast startade en gång.

Bild
Aset ur bilen.

Bild
Tändspole till 740 turbo.

Bild
Renoverade bromsarna. Damaskerna var trasiga vilket gjorde att kolvarna hade rostat fast lite.


Bild
Tryckluft-skruvstäd-tryckluft-skruvstäd....

Bild
Motorn i motorbock.

Bild
A-kam... Enligt jobbarkompisen sämsta skiten på en sugmotor men han kunde inte säga hur den beter sig på en turbo?
Med mitt blygsamma mål på 200hk borde den inte sätta begränsningar?


Bild
Fördelare till volvo 240. Denna skall bytas om jag lyckas lista om man kan styra tändning med mitt sprut. I så fall blir det en med Hall-givar i. Annars har jag inte undersökt vad som krävs.


Bild
Tog med två jobbarkompisar till garaget som hjälpte till att döma ut blocket.


Bild
Topp 531 med rejält urtagna förbränningsrum.


Bild
Hemlig slang som går ned i tråget... sitter den fel? vad har den annars för funktion?


Bild
Mycket klegg i oljan. Inga metalldelar som tur är.

Ska troligtvis hämta ett block i helgen så att jag kan börja sätta ihop saker igen.
Senast redigerad av mekluuba den tis okt 23, 2018 12:42 pm, redigerad totalt 11 gång.
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: vw 1600 fastback med volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Bild
Tog en tvätt häromdagen i det härliga januarivädret.

Bild
Skönt raggarstuk utan motor och växellåda som väger ner i bak.

Bild
Och profilbilden. Riktig motivationshöjare att få bort allt gammalt damm.
Senast redigerad av mekluuba den tis jul 04, 2017 8:48 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Gregerr
För mycket laddtryck
Inlägg: 155
Blev medlem: tis mar 17, 2009 4:59 pm
Ort: Sälen

Re: vw 1600 fastback med volvosnurra

Inlägg av Gregerr »

Kul :thumbright:
Skoj modell. Blir nog frän med den motorn.
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: vw 1600 fastback med volvosnurra

Inlägg av Husse1 »

Fränt objekt! Thumbs up!
Ang. skruvarna på drivaxlarna så heter dessa XZN och är rätt vanliga på äldre VW och Opel.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: vw 1600 fastback med volvosnurra

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej häftig bil!
men ett tipps är att slänga den toppen den kan ju inte ha nån koma alls nästan? kanske därför den inte startade?

vi kör över 500hk med stdandard 531 och vi har kört rätt mycket effekt med små portade 530. med b21et kolvarna (om du nu ska ha en sån motor) så måste man plana topparna för att få användbar kompa.

ett tipps köp en B230 motor från en -90 tals 740-940 (sug eller turbo) de är oftast i väldigt bra skick om de inte har varit skruvade i, ca 2000kr kan man hitta en fin för på skroten.

obs turbon är nog billigast att ersätta med en bättre begad som inte ätit skräp och som inte glappar så mycket. helst en 940 fulltryckare td15 tror jag de heter? låg tryckarns heter 13 men är extremt liten med allt negativt som det innebär.......

mvh jens
Joakim Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Ort: Smedjebacken

Re: vw 1600 fastback med volvosnurra

Inlägg av Joakim Borg »

Jens, 13c i både fulltryck och lättryck
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: vw 1600 fastback med volvosnurra

Inlägg av T Landholm »

Fränt projekt! Lite i stil med Deztallica's 940 tråd på din text tycker jag, det gillas :mrgreen:

Slangen ner i tråget går från botten på vevhusventialtionsburken och ned under oljenivån, så den sitter rätt. Dock ser den lite vissen ut, nya mjuka finns på volvo :thumbright:
Tommy Landholm
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: vw 1600 fastback med volvosnurra

Inlägg av Jens Gustavsson »

Joakim Borg skrev:Jens, 13c i både fulltryck och lättryck
ok jag är dålig på standard turbo grejor men vist fans det en 15-16 på vissa fulltryckare? eller blandar jag ihop det med 850 vit motorn? jag som tycker en mitzu 19 ser grymt liten ser väll ingen skilnad :lol:
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: vw 1600 fastback med volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

T Landholm skrev: Slangen ner i tråget går från botten på vevhusventialtionsburken och ned under oljenivån, så den sitter rätt. Dock ser den lite vissen ut, nya mjuka finns på volvo :thumbright:
Tack, då får jag skaffa en ny om inte nya motorn har en hel.

Jens: Turbon glappar inte. Jag Mailade en turbosnubbe på jobbet med bild och fick svaret att det är en "Det finns några olika möjligheter…den kan antingen suttit på en 23HT (TD04HL-16T) motor T5R 300hk eller 24LT(TDO4HL-12T) S/V40 2.0T 230hk ….dom såg identiska ut."
Mätte inloppet till ca 41mm, googlade snabbt men hittade inget vettigt, väntar på svar ang. exakt modell.
Det låter på dina investeringsplaner för mig som att jag skall sätta effektribban betydligt högre än jag gjort... :roll:

Tack för alla kommentarer, det ger motivation till kvällens garagebesök.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: vw 1600 fastback med volvosnurra

Inlägg av Jens Gustavsson »

td04 15T ska ha 42/56mm kompressor in
td04 16T/43.4/56mm
td04 13t 38.3/51mm

men är kompressorn skadad så flödar den nog inte så bra.

jag ha nya TD04 19T på lager annas med 46/58mm kompressor men du kanske spränger budgeten då? den räcker till 300 riktiga hk! pm om du vill veta vad ett bra pris är.

du kan kapa av den slangen och sen porta bort mellan väggarna i plast burken då slänger den inte ut oljan på höga varv men du ska ju inte varav så mycket så det kanse inte är nödvändigt? läs mer om den slangen i dyno tråden med min test B230 på 673hk.
mvh jens
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

Re: vw 1600 fastback med volvosnurra

Inlägg av Lidenfors »

Välkommen Viktor ;)
det var trevligt att se den gamle besten igen.....
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: vw 1600 fastback med volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Här kommer en liten update. Jadu Lidenfors, denna gången kanske den får se solljus, vem vet..

Vart å fixat ny motor. Räknar med monstereffekt så jag köpte på mig en B200K.
Bild


Skämt å sido, en B230E är det. Gått 11 000 och gick som en klocka innan den revs ur enligt förra ägaren. Den har bra komp och går runt utan missljud.
Bild


Satte ner den i motorstativet och rev av allt krimskrams!
Bild


Nått stolpskott har flyttat fördelaren och satt en frostplugg i hålet. Får titta på det. Är det samma balansaxel på B21an? I så fall kan man flytta över den... eller är det så bra att det är kuggar under frostpluggen? Nästa steg är att tvätta motorn och riva av toppen och se vad för nått gött jag hittar!
Bild


Fick slakta belysningen för att mäta upp volymen på förbränningsrummen. Hade inget fett men autosol funkar bra som tätning. Mätte upp 2st och de hamnade på 65 resp. 68cc. Ska mäta upp alla 4 lite mer exakt.
Bild

Om jag räknat rätt.... Så borde någon mm planing samt alla förbränningsrum upptagna till 68cc ge mig bra komp. ca 8,64.
B230FT har 8,7 och någon på volvo har antagligen tänkt mer än de 10min jag lade på komptänk innan hen beslutade 8,7.
Bild

Över och ut.
Senast redigerad av mekluuba den tis jul 04, 2017 8:54 pm, redigerad totalt 1 gånger.
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: vw 1600 fastback med volvosnurra

Inlägg av MVA-Productions »

Detta kan bli intressant att följa! Lycka till med byggandet och hoppas att du får allt att lira så du får åka lite i den nu snart! :)

Mvh
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: vw 1600 fastback med volvosnurra

Inlägg av dsimila »

Lyssna inte för mycket på dina jobbarkompisar. A-kammen är fin till 200 hästar. Mellanaxeln passar ur b21:an.
Senast redigerad av dsimila den ons jan 15, 2014 10:06 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Streetvw
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: lör jun 29, 2013 9:47 pm
Ort: Luleå

Re: vw 1600 fastback med volvosnurra

Inlägg av Streetvw »

Kul att någon fler bygger på 1600:an. Tycker att de är helfräna modeller. Har själv en, dock en -68. Lycka till med bygget!
Bild
Skriv svar