Vw 1600 Fastback med Volvosnurra - Street legal!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: vw 1600 fastback med volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Tack för kommentarerna. Jag är själv riktigt taggad på att få igång den.

Streetvw: Du råkar inte ha prylar liggandes eller vet nån som har?
Motorlucka, Lister till rutor i dörrar samt rutor och lister till rutor mellan b- och c-stolpe?

// Victor
Stefan P
För mycket laddtryck
Inlägg: 493
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
Ort: Ockelbo
Kontakt:

Re: vw 1600 fastback med volvosnurra

Inlägg av Stefan P »

motorlucka,dörrar och bakre sidorutor o lite annat smått o gott har jag liggandes om du behöver..var bor du någonstans ?

S
VÅGA VÄGRA OHC!!
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: vw 1600 fastback med volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Göteborg, en bra bit från Ockelbo :(

Du har inte vägarna förbi ;)
Eller kan skicka med bussgods så är jag väldigt intresserad.
Stefan P
För mycket laddtryck
Inlägg: 493
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
Ort: Ockelbo
Kontakt:

Re: vw 1600 fastback med volvosnurra

Inlägg av Stefan P »

jaa..det är några mil ..men nåt ska väl gå att ordna..jag ska inte till Götet på ett tag vad jag vet men vi kanske kan ordna det på annat vis ?..vi kan ta det på PM så slipper vi förstöra din tråd.. :wink:

S
VÅGA VÄGRA OHC!!
Streetvw
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: lör jun 29, 2013 9:47 pm
Ort: Luleå

Re: vw 1600 fastback med volvosnurra

Inlägg av Streetvw »

Med den effekten bör du nog fundera på att byta vxl-låda. 091 låda från en 2.0 l vw buss (76-79) är bra val och den kan man hitta för rätt pengar. Den är mycket kraftigare i sin konstruktion och har större drivknutar = klarar mer effekt. Byter du till en 091 låda så tycker jag att du även ska byta stubaxlarna (sitter i länkarmarna och där yttre drivknuten fäster in) så att du även får de större drivknutarna yttersidan. Stubaxlar från Porsche 924/944 passar rakt av och har rätt mått. Kolla in dessa länkar för mer info och bilder.

http://www.blindchickenracing.com/how_t ... ts_101.htm

http://www.blindchickenracing.com/how_t ... es_101.htm

http://www.blindchickenracing.com/how_t ... es_101.htm

och tyvärr inga karossdelar liggandes.

/M
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: vw 1600 fastback med volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Tack för tipset Streetvw. Ska rasa skiten som sitter i först bara ;)

Nu har jag äntligen kommit tillbaka till Gbg efter 2 veckors jobb i ett på tok för varmt Kiruna.

Nu är bottendelen ihopsatt och målad. Roterande stålborste tar gammal motorfärg riktigt bra. Fortsatte med att peta in en mellanaxel med kuggar så jag kan köra fördelaren fram då jag saknar plats i bakänden på blocket.
Bild

Samma artnr men olika beteckning. Någon som vet vad D21 och H11 står för?
Bild

Meckade dit oljepumpen för rakställd motor (B20-pump). I själv pumpen är det tydligen inga packningar. Öppnade den rakställda och hittade inga packningar, blev fundersam och öppnade den för snedställd och hittade inga packningar där heller.

Hittade inga packningar i packningssatsen som passade till röret mellan pumpen och blocket? Däremot satt det fräscha på gamla motorn som jag flyttade över. De var likadana som de som satt på den snedställda pumpen. Fast de på snedställda pumpen hade tappat all mjukhet och kändes som bakelit.
Bild

Nu är bottendelen målad och fin. Blev tyvärr ingen volvo-röd utan kör på biltemas hammarlack. Ska bli intressant att se om det sitter kvar efter att motorn blivit varm en gång :)
Bild
Bild
Senast redigerad av mekluuba den tis jul 04, 2017 9:00 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: vw 1600 fastback med volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Det är ju nån idiot som skitit i att borra hål för oljeretur från turbo. Skräp...
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: vw 1600 fastback med volvosnurra

Inlägg av lyyski »

Riktigt ball bil detta! Ser fram emot en film när detta är klart !:)
Streetvw
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: lör jun 29, 2013 9:47 pm
Ort: Luleå

Re: vw 1600 fastback med volvosnurra

Inlägg av Streetvw »

Med den motorn, rasar du original låda snabbt. Byt till en kraftigare och bygg rätt från början, annars riskerar du att stå utan bil i sommar. :thumbright:

/M
Stefan P
För mycket laddtryck
Inlägg: 493
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
Ort: Ockelbo
Kontakt:

Re: vw 1600 fastback med volvosnurra

Inlägg av Stefan P »

Jag har en 002 låda liggande som suttit i en tidig Baywindow ...inte lika stark som en 091 låda men säkert starkare än original-lådan iaf ?..om inte annat så går det visst att plocka delar från 002-lådan o montera i en IRS typ 1 låda..du får ta lådan för en 500-ing så blir jag av med den också..hör av dig på PM om du är intresserad så kan jag gräva fram även den ur mina gömmor till på måndag.. :thumbright:

S
VÅGA VÄGRA OHC!!
Användarvisningsbild
Swahn
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: ons aug 28, 2013 9:14 pm
Ort: Vårgårda

Re: vw 1600 fastback med volvosnurra

Inlägg av Swahn »

Ang, karossdelarna du sökte. skicka ett mail till Mats Alango på ma-motorsport, han kan ha något liggandes. :) riktigt ball annars, gillar dom flesta gamla vw modellerna :)
Tim Swahn.
anderssonboy
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: fre nov 24, 2006 2:20 pm
Ort: blekinge/kallinge
Kontakt:

Re: vw 1600 fastback med volvosnurra

Inlägg av anderssonboy »

köp nya pakningar till oljepumps röret kostar nån 10 st på volvo o sätt 2 i varje ände.
jag hade problem med dåligt oljetryck o då var det där det läckte
http://www.D-Anderssondrift.se
/// Dennis Andersson

Nr 0708633927
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: vw 1600 fastback med volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Tack Stefan men jag får nog inte med den i bilen i alla fall.

Ska ta mig en funderare ang. växellådan.

Swahn: Tack för tipset. Tror jag fått tag i det jag behöver men återkommer till han om jag saknar fler saker.

Anderssonboy: Jag grävde fram andra och satte 2 i varje ände av röret. Dock insåg jag i samma stund att pumpen tog i veven så det blir till att bygga om b230-pumpens pickup och använda den istället. Det var dessutom större kugg i b230-pumpen vilket borde innebära högre flöde...
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: vw 1600 fastback med volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Åfan, nu har det hänt nått igen.

Var och hämtade 2 dörrar och en baklucka i Ockelbo "på vägen" till halvvasan, bara 15 mil extra!
(som för övrigt gick ok, spurtade starkt mellan 3 km kvar och 2 km kvar)

Bild
Dörrarna slaktades på lister, bilder kommer när skiten sitter på bilen.

Bild
Slaktad dörr. De är rostiga i underkant och åker till tippen om ingen hojtar och hämtar innan.

När jag vred runt motorn efter oljepumpsmonteringen så tog veven i pumpen... hade nog inte vridit hela varvet förra gången.
Bara öppna botten och göra om och göra rätt...

Behövde få ned oljeretur från turbo också. Tänkte borra men har ingen pelarborr och orkar inte släpa motorn så jag beslutade att svetsa ned den i tråget.

Bild
Version 1.0 funkade bra som durkslag.

Bild
Kapade bort hela skiten och gjorde om med lite högre värme på svetsen. #licenssvetsare

Bild
Svetsade dit en skvalpplåt om bilen emot förmodan någon gång skulle utsättas för skvalp förutom när man rullar den in och ut ur garaget....
Fick kapa lite för B230-pumpen också.

Bild
Kapad pickup på B230-pumpen som inte tar i veven... och efter kapning förhoppningsvis inte heller tråget.

Bild
Tuggummitestet del 7.

Bild
Viola! nu kan man dra runt den utan att saker tar i.

Köpte kamrem och lite annat skit på reservdelar24. Snabb leverans och märken som NGK, Bosch, Elring till riktigt schysst pris.

Nästa gång tar vi en titt på något annat som förfallit på bilen.

Över och ut!
Senast redigerad av mekluuba den tis jul 04, 2017 9:07 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

Re: vw 1600 fastback med volvosnurra

Inlägg av Lidenfors »

oljesil på pumpen?
Skriv svar