Vw 1600 Fastback med Volvosnurra - Street legal!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Turbo-Fredde
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: mån nov 11, 2013 8:45 pm

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av Turbo-Fredde »

Tackar har en bunke gamla volvo "originalmätare" från VDO med samma utseende.
Fredrik Sunnemalm
Volvo åkare.
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

En sak som jag faktiskt gjort riktigt bra som 17-åring är fläktkåpan. Här med ett förhoppningsvis tätt kyl monterat.
Bild

Det gamla talesättet "se men inte röra" gäller även när man ska kolla att man satt kontakterna rätt så att fläkten snurrar åt rätt håll.... idiot! Tur att man hade ett första-hjälpen nära till hands.
Bild
Senast redigerad av mekluuba den fre sep 01, 2017 8:34 pm, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Nu är all instrumentering klar :) ... och därmed är ALL el på bilen dragen. Det är en milstolpe som nästan känns bättre än första provstarten.

Såhär ser cockpit ut från förarstolen.
Bild

Här har vi kupéfläkten med wiremakapären monterad tillsammans med mina nya mätare.
Bild

Och så bjuder jag på en översiktsbild. Har en ny mattsats liggande som ska in så småningom för att täcka det röda... men det får bli när bilen provkörts och besiktigats så jag vet att jag inte behöver riva ur den igen...
Bild
Senast redigerad av mekluuba den fre sep 01, 2017 8:35 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av Steve »

Vad är kvar innan besiktning?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Steve skrev:Vad är kvar innan besiktning?
Mest montering, stolar, rutor, drivaxlar m.m.
Sen har jag en gammal motorlucka liggandes som behöver fixas fästen till. Den behöver ses över också.
Behöver kolla över frambromsarna igen, märkte att den ena satte sig lite efter att jag knåpat med elen och provat bromsljuset.
Ska sätta dit en klenare ljuddämpare inför besiktning.

Sen såklart provköra, mappa och allt som det kan dra med sig. ..
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av Lidenfors »

bra jobbat viktor , ser fram emot när du svänger förbi på en kopp i sommar ;) crusingen i tibro? tror det är 5 maj
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Lidenfors: Ja, jag kommer gärna förbi på en kaffe. Då kan jag passa på att kolla på turbosarna i Camaron ;)
Crusingen blir nog tight, ska flytta till radhus om 2 veckor, misstänker att det kommer stjäla en del tid från garaget...
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av Lidenfors »

ser ut att bara bli en turbos ;) men kaffet står på ...
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Har tvättat rutorna och mjukat upp gummilisterna inför montering.

Bakrutan är av plast och har legat massa år med skyddsplasten på så den har fastnat. Provade att få bort med spolarvätska utan framgång, nån som har tips på medel som tar bort skyddsplasten och limmet utan att förstöra rutan? (rutan syns dåligt på bild eftersom den är genomskinlig :) men det är alltså det vita med streck mellan som skall bort.)
Bild

Sen har jag lekt lite i CAD för att se hur ett gångjärn till motorluckan skulle kunna se ut.

https://www.youtube.com/watch?v=Gm2w-zZerfc
Senast redigerad av mekluuba den fre sep 01, 2017 8:37 pm, redigerad totalt 1 gånger.
pillee
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: fre mar 30, 2007 7:55 pm

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av pillee »

Hej,följer med intresse :D prova wd.40

mvh pillee
Användarvisningsbild
Erikwdt
För mycket laddtryck
Inlägg: 172
Blev medlem: sön dec 13, 2009 1:22 pm
Ort: Fornåsa/Motala

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av Erikwdt »

Tja, 3M har en produkt som heter "citrus cleaner" som löser limmer efter dekaler mm.
Har använt det på flertalet olika dekaler o dekorlister vid borttagning av limmet. Skonsam mot lacken så det ska väl funka.
Även kört med den efter borttagning av solfilm och alla vet vi ju hur det brukar se ut... :roll:
NU KÖR VI!!
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av fugazi »

Bromsvätska...
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Det gick inte alls med varken bromsvätska, WD40 eller T-röd. Satt helt sjukt fast, kanske inte så konstigt med tanke på att det säkert suttit över 10 år. När alla andra rutor ändå är glas så kanske man inte vill ha en repig i plast i bak. Så jag fick tag i en ruta som en snäll jobbarkompis hämtade när han var ute på jobb.
Bild
Rutan hemma, satt lite gammal solfilm kvar, tog bara 2 timmar att få bort allt...

Bild
Som ny!
Senast redigerad av mekluuba den fre sep 01, 2017 8:38 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Var under bilen och såg att en av bränsleslangarna böjt sig lite för mycket.
Bild

Bockade ett rör över en remskiva för kilrem i lagom storlek som jag hittade på jobbet. Blev riktigt snygg böj för att vara handsläggat.
På plats med ett litet skavskydd mot framvagnen, var ca 10mm frigång men vill inte att det ska slamra när man kör.
https://lh3.googleusercontent.com/Gy83T ... 24-h576-no

Och en bakruta på plats, nu börjar det likna bil. Hittade ett youtubeklipp på hur man monterar gamla rutor. Siliconspray i hörnen och elkabel för att lura över listen fungerade riktigt bra. Listen sprack lite på två ställen invändigt men inget allvarligt om man ser till alla andra skavanker invändigt.
Bild
Senast redigerad av mekluuba den fre sep 01, 2017 8:40 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Inlägg av mekluuba »

Satt i bakrutan och den andra sidorutan idag. Tack Fredrik för hjälpen. Nu börjar det likna bil :)

Använde 1,5-kvadratsladd och en solfilmsgrej (nere i högra hörnet på rutan) för att få listen på plats. Sprayade med siliconspray även i spåret där jag lade elsladden, det gjorde att den gick lättare att få över så man kunde ha lite högre tempo.
Bild


Översiktsbild!
Bild

Lista på att göra innan den kan få se gatan...
Skruva i drivaxlar
Tvätta kupén invändigt
Skruva i stolar och brandsläckare (Som jag gjort fäste till men glömt fota)
Renovera bromsok fram
Bygga insats till dämparen för besiktning
Fixa gasreglaget

Slaget på wiren på gaspedalen är mindre än slaget på spjället. Får fixa nytt fäste på gasspjället. Tror det blir nån progressiv grej för bättre känsla i gasen.
Senast redigerad av mekluuba den fre sep 01, 2017 8:42 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar