Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör jul 21, 2018 10:28 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 184 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån jun 12, 2017 8:04 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Inlägg: 333
Ort: Tibro
Det är nära nu , väntar på ett besök till sommaren ;)

_________________
viewtopic.php?f=3&t=65038


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 02, 2017 10:41 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Inlägg: 221
Ort: Göteborg
Lidenfors, Tveksam till att det blir i år men vi får se...

Photobucket har fuckat upp för mig som för så många andra. Prishöjningen från 0kr/år till 3000kr/år känns sådär.. Håller på att flytta över till google photos från början av tråden, sakta men säkert.

Har varit lite slött med uppdateringar men jag har tagit banracinglicens och meckat en del med den andra bilen samtidigt som vi fick en liten tjej i slutet av april som jag lägger en del tid på :)

Bild
Har iaf printat fästen till varningstriangeln. 3D-printer är så sjukt kul. Notera den infällda sexkanten i hålet för att låsa rotationen på M8-skruven. Sen är det en kanal för spännbandet innanför och profilen följer exakt varningstriangelns form.

Bild
Slipade och lackade fästena innan jag monterade på plats. Volvo varningstriangel såklart!

Bild
Byggt ett fäste och en laptop-hållare för att göra mappningen lite enklare. 3D-printade utsidor som datorn slidas ned i. Fräst fäste som sätts i passagerarstolens underrede med en fjädersprint för att smidigt kunna plocka i och ur bilen.

Bild
På plats i bilen. Jag missar höger backspegel men det gör inte så mycket för det syns inte mycket i den iaf.

Glasrutan har fått vinkelslipssprut på sig på insidan, går den att rädda? Tips?

Bild
Tankning på macken. Är lite kul att öppna i fram för att tanka :) Varit ute och mappat en del. Tempen höll sig stabilt mellan 80-90 grader. Verkar som att kylsystemet fungerar. Inte pressat den så hårt än men den kokar inte iaf.

Bild
Avslutar med en motsolsbild.

_________________
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 05, 2017 10:30 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Inlägg: 221
Ort: Göteborg
Håller på med lite diverse.
Spolarvätskan - Ska testa pumpen. Hittade ett hål i behållaren så måste fixa ny/beg. Munstycket sprack när jag skruvade bort det...
Tankmätaren - flottören hade ärgat (Stavning?) fast. Fick loss den. Drog av resistanstråden. Lödde fast den igen. Drog av den igen. Tänkte jag fixar en ny mätare så jag klippte sönder den gamla så att jag fick ett lock så tanken blev tät. Skulle jag inte gjort. Hittar igen begagnad och en ny kostar 600-1000kr :(
Vattentemp - Ja, man behöver jorda givaren, den jordar inte genom kylvattnet.

Sen har jag uppdaterat hela min tråd så nu ligger alla bilder kopplade mot ett delat album på google photos istället för photobucket som gjorde den fina prishöjningen från 0kr/år till 399 dollar/år... insane!

_________________
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 06, 2017 10:56 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 07, 2009 11:37 pm
Inlägg: 927
Ort: Nora
"
Sen har jag uppdaterat hela min tråd så nu ligger alla bilder kopplade mot ett delat album på google photos istället för photobucket som gjorde den fina prishöjningen från 0kr/år till 399 dollar/år... insane!"




Det förklarar ju en del varför massa bilder i olika trådar försvinner :thumbdown: :roll:

_________________
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.

Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 06, 2017 11:06 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20531
Ort: Tomterna/sävar
bra jobbat !

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 03, 2017 11:26 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Inlägg: 221
Ort: Göteborg
Fått tummen ur... lite iaf.

Svetsat dit en gänga på vattentempgivaren för att jorda.
Bild

Bockat lite plattjärn och borrat i väggen mot kupén.
Bild

... med spolarvätskepump på plats.
Bild

Jobbar på med bakluckan... Snart ska jag nog ha passat in skiten mot karossen.

_________________
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 13, 2017 3:48 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Inlägg: 221
Ort: Göteborg
Fått fast fästen till bakluckan på en höft. Allt utom en distans är klart till de övre låsningarna också. Känns bra faktiskt, trots hemsnickrad konstruktion.
Bild

Och luckan på bilen. Har vattenskurna ramar till fläkthålen, även galler. Lite spackel och färg så kanske det kommer se vettigt ut.
Bild

_________________
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra


Senast redigerad av mekluuba ons dec 13, 2017 10:24 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 13, 2017 6:31 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1415
Ort: Vällingby
Dom där bilderna... är inga bilder... eller så måste man va inloggad eller nåt?

Funkade det bättre med jordningen av givaren?

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 13, 2017 10:27 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Inlägg: 221
Ort: Göteborg
Ah, hade länkat till fel album tror jag, funkar det nu?

Jag har faktiskt inte kört den varm och provat i bil sen dess men provade att stoppa jordad givare i kokande vatten och då visade den 100 grader och jordade jag i kastrullen så visade den bara 40 om inte jag minns fel. Så jag tror jordningen löser problemet.

_________________
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 14, 2017 2:43 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1415
Ort: Vällingby
Yep! Nu funkar dom!

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 02, 2018 10:43 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 18, 2009 12:05 am
Inlägg: 88
Ort: K-na & Kallinge..
Coolt med en fasty med lite mos, jag har bara en låg!

_________________
Blinka med dom blå om du vill bli frånkörd..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 16, 2018 10:59 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Inlägg: 221
Ort: Göteborg
Några små framsteg... För det första så har jag och polaren som jag har banbilen tillsammans med pimpat vår nya garageplats. (Hoppas lite off-topic är okej)

Bild
Tobz slipade betonggolvet....

Bild
Sen CADade jag upp regelverket med ett litet extra loft.

Bild
Reglat klart.

Bild
Gipsat och målat.

Bild
Med belysning, hyllor och massa skräp sorterat. (Man samlar mer skit än man tror...)

Bild
Och en arbetsbänk av våra gamla köksskivor. Nu blev det plötsligt mycket roligare att åka till garaget och meka :)

Bild
Ett litet meningslöst sidoprojekt... Mall för hålen i fronten där VW märket sitter. Nån tattare snodde märket när vi hade inbrott i gamla garaget back in the days. Nytt kostar 200 kr men det är för enkelt...

Bild
VOLVSWAGEN-märke redo för 3D-printern.

Bild
Printat och klart, skall provmonteras innan jag putsar till och målar det.

Bild
Printade även distanser och bankade till de övre huvfästena eftersom version 1 inte passade alls..

Bild
Tyvärr ingen bild på version 2 men de ser ut som version 1 fast med lite andra vinklar... Provmonterade och luckan grovt inpassad. Behövs några små justeringar men det verkar funka som det ska.

Ska montera fläktar med galler i hålen (tidigare i tråden). Har även dragit fram el till dem.
Bild
Hade ute bilen och varmkörde. Den nya jordningen av temperaturgivaren verkar funka för nu får jag temperatur. Även monterat en ny tankgivare som fungerar.

Bild
Håller på att tjuvkoppla volvos "Bosch 139" tändning så jag får in tändningen i megasquirt-sprutet också. Här har jag parallellkopplat hall-givaren i fördelaren så jag tar varvtalssignalen därifrån istället för på minus på tändspolen. Kopplade bara över och vred på nyckeln så startade den. Ibland ska det vara lätt.

Bild
Lött in ett extra pull-up-motstånd i kabelhärvan till tändningen. MS behöver troligtvis det, Boschburken har det inbyggt men eftersom jag tar signalen direkt efter hallgivaren så blir den bortkopplad. Har nu kopplat in MS emellan hall och tändbox.

Nästa garagebesök ska jag testa med strob-lampa att jag kan ändra tändpunkterna innan jag tar ur fördelaren för att svetsa slungvikterna och ta bort vacumklockan.

Om inte nån har en fördelare liggandes med hallgivare men utan vacumklocka, satt på volvomotorer mellan 87-88?

Över och ut!

_________________
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 20, 2018 8:52 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Inlägg: 221
Ort: Göteborg
Lite inställningar i MS och vips så var tändningen igång...

https://www.youtube.com/watch?v=-FjJ5PeJYtk

Bara jag tag på en stum fördelare och bygga en breather för vevhusventen sen är det dags för bromsning.

_________________
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 24, 2018 7:43 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Inlägg: 221
Ort: Göteborg
Bild
VOLVKSWAGENmärket testat. Håller på att måla det nu.

Bild
Äntligen fått tummen ur i planerna att byta ut den gamla colaburken som agerar vevhusventilation nu.
Troligtvis inget problem på min motor som sugmaskin men om en turbo ramlar ned en vacker dag så kommer den nog behövas.

Orginal oljefälla och vevhusvent från toppen går in där uppe. Anslutningarna går in på sådan för att det ska bli snurr i behållaren så att ev. olja i gaserna fastnar på väggarna och rinner ned till dräneringen i botten som går till ett hål i blocket som en gång i tiden var avsett för mekanisk bränslepump.
I toppen skall det sitta ett vanligt biltema moppefilter 30mm diameter.

Bild Ritning och delar tillklippta.

Bild
TIG-övning. Ser fortfarande ut som skit men det tar sig. Nu ser det i alla fall bättre ut än MAGen...

Bild
Burken målad uppochned.

Bild
Passade på att "stumma" slungvikterna i fördelaren när ändå TIGen var framme. Knäckte även av armen till vacumklockan samt satte in en längre skruv på ena sidan som gör att hallgivaren sitter fast. (Orginal så flyttar vacumklockan hallgivaren och slungvikterna vrider rotorarmen.)
Så nu är allt stumt och MS får göra jobbet istället.

_________________
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra


Senast redigerad av mekluuba fre jan 26, 2018 5:10 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 25, 2018 7:29 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Inlägg: 1298
Ort: Kristianstad
Alla bilderna i sista inlägget funkar inte, iaf inte för mig.

_________________
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 184 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010