Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre nov 16, 2018 9:58 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 190 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor jan 25, 2018 9:04 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Inlägg: 295
Ort: Ulricehamn
Samma här, ser bara bilden med slungvikterna


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 26, 2018 5:13 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Inlägg: 229
Ort: Göteborg
Kanske rättat till nu?

Verkar vara nått om man flyttar över bilderna till publikt album samtidigt som gör inlägget här. Om jag väntar nån dag mellan att lägga in bilderna i delat album och skriva inlägget så verkar det funka...

_________________
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 16, 2018 3:43 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Inlägg: 229
Ort: Göteborg
Har fått in tändningen i megasquirtet nu. Kan ställa mellan ca 5-40 grader så det känns lovande. Hade missat "ignition inverted" i tuner studio först men efter lite googlande så blev allt rätt.
Vevhusburken har landat i bilen. Ska leta mig förbi biltema och köpa ett moppe-filter att sätta på toppen sen. Blir förhoppningsvis lite häng i garaget i helgen och mecka dit ventilkåpan, byta olja och filter, sätta fast alla slangar, efter-dra toppen osv. Sen är den redo att mappas på riktigt hoppas jag.

Bild
Lite skitigt är det men burken sitter i alla fall på plats. Sitter som berget!

Bild
Svarvade en övergång mellan ventilkåpans 25 mm-anslutning och vevhusventilationens 15 mm slang.

Bild
Ventilkåpa blästrad, målad och klarlackad. Slang och slangövergång monterad. Även klickat hem rätt packning på 2a försöket :)

_________________
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra


Senast redigerad av mekluuba lör mar 17, 2018 9:16 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 17, 2018 9:03 am 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5271
Ort: Lykksällä
Kan inte se sista bilden

Kom ihåg att du inte får ha vevhusventilationen sådär på besiktningen

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 17, 2018 9:17 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Inlägg: 229
Ort: Göteborg
Steve: Gäller det även på bilar före -75? Trodde inte att det fanns några krav då?

_________________
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 17, 2018 9:20 am 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5271
Ort: Lykksällä
Sluten vevhusventilation gäller fr.o.m. 1970 om jag inte minns fel

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 17, 2018 9:50 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Inlägg: 229
Ort: Göteborg
Ok, tack för info :) Får dra en provisorisk slang bort till luftfiltret då...

_________________
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 18, 2018 2:58 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Inlägg: 229
Ort: Göteborg
Vevhusventilationen på plats.
Bild

_________________
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 21, 2018 11:54 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Inlägg: 334
Ort: Tibro
bra jobbat ;) kul att följa din egna lösningar ...

_________________
viewtopic.php?f=3&t=65038


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 24, 2018 2:26 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1167
Ort: BjörnL Uddevalla
Nu går det gött i rört!

Bild

Bild

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 24, 2018 10:42 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Inlägg: 229
Ort: Göteborg
Som ni kanske förstår så har jag varit på besök hos Dundersmurfen och Rolling Butt Dyno.

Stort tack till Björn och co. för massa hjälp, tips och tricks. Allt funkade superbra förutom lite tändmissar ibland runt 3500 rpm. Får gräva vidare i vad det kan bero på. Ska flytta matningen av hallgivaren från tändmodulen till megasquirtet och se om det hjälper? Den gamle sugmotorhäcken lämnade i alla fall ifrån sig 124 hk och 198 Nm vilket känns helt okej, det rör på sig bra i en bil under 1000 kg. Vi konstaterade att A-kammen tröttanade vid ca 5300 rpm då lambda och tändning fortsatte med schyssta siffror över detta varvtal. Kanske får bli en K-kam eller en turbo i framtiden, beroende på om jag orkar byta växellåda eller inte? Den lär ge upp om man sätter dit en turbo...

Bild
Bilen uppe på rullarna.

Bild
In action!

Bild
Effektkurvan.

Bild
Nu vilar bilen hemma i garaget igen. Jag är fantastiskt nöjd att kunnat ställa upp den i dynon och kört några timmar utan att något gått sönder, läckt ut eller brunnit upp. (Nummerskylten kröktes när jag lastade men det räknas inte) Bromspappren i rutan så att garagegrannarna ser vad dom har att slå :)

Här är en film från ett av pullen mot slutet av dagen.
https://www.youtube.com/watch?v=TyNSGmafaGA

_________________
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 25, 2018 1:41 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån sep 07, 2015 6:07 pm
Inlägg: 164
Har följt den här tråden länge nu utan kommentar.
Kul att se att det börjar närma sig en 'färdig' bil :thumbright:

Du tror inte att du skulle få ut ett par extra ponnysar med ett extractorrör?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 26, 2018 2:49 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1167
Ort: BjörnL Uddevalla
Tack för besöket! Hoppas du kommer igen när du trimmar vidare. För att få lite mer gruff utan att direkt skrota lådan så kanske sugtrim är melodin. Du vet holka å vass kan separata spjäll brumm brumm brumm 9000 rpm :hihi:

Ursäkta att jag somnade en stund, men du verkade ju ha koll :thumbright: och ölen var fin

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 26, 2018 10:08 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Inlägg: 229
Ort: Göteborg
Bop: Roligt att du följer. Jodå, extraktorgrenrör skulle säkert hjälpa massor. Ska lägga fokus på besiktning nu men sen är det dags för trimning :)

Lidenfors: Tack för hejar-ropen! Lyckas jag besiktiga i år så har du besök att vänta ;)

Dundersmurfen: Du kan räkna med att jag kikar förbi fler gånger. Jo, jag har ställt frågan i "Allmän motorteknik" :) Får bli sugåka i sommar i alla fall. Ny kam kastar man ju i på en kvart :)

Nu är det fullt fokus på att få ut banbilen. Sen blir det att göra klart bakluckan och byta den skabbiga framrutan innan jag åker och gör ett försök hos besiktningen.

_________________
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 27, 2018 10:42 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön sep 03, 2006 10:45 am
Inlägg: 288
Ort: Gävle
Kul med typ3, även om jag hade önskat en annan motor där bak. ;)

Apropå låda, i med en Super diff och staga upp lådan rejält så du får bort hjulstuds så kommer det hålla bra.

_________________
SkogenRacing Gävle


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 190 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010