Sida 12 av 13

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Postat: tor jan 25, 2018 9:04 am
av MVA-Productions
Samma här, ser bara bilden med slungvikterna

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Postat: fre jan 26, 2018 5:13 pm
av mekluuba
Kanske rättat till nu?

Verkar vara nått om man flyttar över bilderna till publikt album samtidigt som gör inlägget här. Om jag väntar nån dag mellan att lägga in bilderna i delat album och skriva inlägget så verkar det funka...

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Postat: fre mar 16, 2018 3:43 pm
av mekluuba
Har fått in tändningen i megasquirtet nu. Kan ställa mellan ca 5-40 grader så det känns lovande. Hade missat "ignition inverted" i tuner studio först men efter lite googlande så blev allt rätt.
Vevhusburken har landat i bilen. Ska leta mig förbi biltema och köpa ett moppe-filter att sätta på toppen sen. Blir förhoppningsvis lite häng i garaget i helgen och mecka dit ventilkåpan, byta olja och filter, sätta fast alla slangar, efter-dra toppen osv. Sen är den redo att mappas på riktigt hoppas jag.

Bild
Lite skitigt är det men burken sitter i alla fall på plats. Sitter som berget!

Bild
Svarvade en övergång mellan ventilkåpans 25 mm-anslutning och vevhusventilationens 15 mm slang.

Bild
Ventilkåpa blästrad, målad och klarlackad. Slang och slangövergång monterad. Även klickat hem rätt packning på 2a försöket :)

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Postat: lör mar 17, 2018 9:03 am
av Steve
Kan inte se sista bilden

Kom ihåg att du inte får ha vevhusventilationen sådär på besiktningen

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Postat: lör mar 17, 2018 9:17 am
av mekluuba
Steve: Gäller det även på bilar före -75? Trodde inte att det fanns några krav då?

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Postat: lör mar 17, 2018 9:20 am
av Steve
Sluten vevhusventilation gäller fr.o.m. 1970 om jag inte minns fel

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Postat: lör mar 17, 2018 9:50 am
av mekluuba
Ok, tack för info :) Får dra en provisorisk slang bort till luftfiltret då...

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Postat: sön mar 18, 2018 2:58 pm
av mekluuba
Vevhusventilationen på plats.
Bild

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Postat: ons mar 21, 2018 11:54 am
av Lidenfors
bra jobbat ;) kul att följa din egna lösningar ...

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Postat: lör mar 24, 2018 2:26 pm
av dundersmurfen
Nu går det gött i rört!

Bild

Bild

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra

Postat: lör mar 24, 2018 10:42 pm
av mekluuba
Som ni kanske förstår så har jag varit på besök hos Dundersmurfen och Rolling Butt Dyno.

Stort tack till Björn och co. för massa hjälp, tips och tricks. Allt funkade superbra förutom lite tändmissar ibland runt 3500 rpm. Får gräva vidare i vad det kan bero på. Ska flytta matningen av hallgivaren från tändmodulen till megasquirtet och se om det hjälper? Den gamle sugmotorhäcken lämnade i alla fall ifrån sig 124 hk och 198 Nm vilket känns helt okej, det rör på sig bra i en bil under 1000 kg. Vi konstaterade att A-kammen tröttanade vid ca 5300 rpm då lambda och tändning fortsatte med schyssta siffror över detta varvtal. Kanske får bli en K-kam eller en turbo i framtiden, beroende på om jag orkar byta växellåda eller inte? Den lär ge upp om man sätter dit en turbo...

Bild
Bilen uppe på rullarna.

Bild
In action!

Bild
Effektkurvan.

Bild
Nu vilar bilen hemma i garaget igen. Jag är fantastiskt nöjd att kunnat ställa upp den i dynon och kört några timmar utan att något gått sönder, läckt ut eller brunnit upp. (Nummerskylten kröktes när jag lastade men det räknas inte) Bromspappren i rutan så att garagegrannarna ser vad dom har att slå :)

Här är en film från ett av pullen mot slutet av dagen.
https://www.youtube.com/watch?v=TyNSGmafaGA

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra - Dyno-film på sidan 12

Postat: sön mar 25, 2018 1:41 pm
av bop
Har följt den här tråden länge nu utan kommentar.
Kul att se att det börjar närma sig en 'färdig' bil :thumbright:

Du tror inte att du skulle få ut ett par extra ponnysar med ett extractorrör?

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra - Dyno-film på sidan 12

Postat: mån mar 26, 2018 2:49 pm
av dundersmurfen
Tack för besöket! Hoppas du kommer igen när du trimmar vidare. För att få lite mer gruff utan att direkt skrota lådan så kanske sugtrim är melodin. Du vet holka å vass kan separata spjäll brumm brumm brumm 9000 rpm :hihi:

Ursäkta att jag somnade en stund, men du verkade ju ha koll :thumbright: och ölen var fin

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra - Dyno-film på sidan 12

Postat: mån mar 26, 2018 10:08 pm
av mekluuba
Bop: Roligt att du följer. Jodå, extraktorgrenrör skulle säkert hjälpa massor. Ska lägga fokus på besiktning nu men sen är det dags för trimning :)

Lidenfors: Tack för hejar-ropen! Lyckas jag besiktiga i år så har du besök att vänta ;)

Dundersmurfen: Du kan räkna med att jag kikar förbi fler gånger. Jo, jag har ställt frågan i "Allmän motorteknik" :) Får bli sugåka i sommar i alla fall. Ny kam kastar man ju i på en kvart :)

Nu är det fullt fokus på att få ut banbilen. Sen blir det att göra klart bakluckan och byta den skabbiga framrutan innan jag åker och gör ett försök hos besiktningen.

Re: Vw 1600 Fastback med Volvosnurra - Dyno-film på sidan 12

Postat: tis mar 27, 2018 10:42 am
av JBlom
Kul med typ3, även om jag hade önskat en annan motor där bak. ;)

Apropå låda, i med en Super diff och staga upp lådan rejält så du får bort hjulstuds så kommer det hålla bra.