Bilen en volvo 960 1995 reggad med b6284t som skall genomgå en mindre förändring genom ny lack och uppdaterad motor
reggad som ombyggt fordon 2008
länk till garaget där bilder ligger
http://www.garaget.org/?car=100532
efter närkontakt med en santa fe så börjades återställning från detta
http://smct.se/960t6/krock/
började rikta balk och innerskärm så det såg ut så här
men var inte nöjd så bytte den trasiga delen och passade på att byta batterihylla samtidigt
resultatet
efter lite mer jobb så blev det så här
samtidigt tog det form med ny motorlayout här är då gamla
dels så började dom små aggregaten bottna samt spridare börjar ta slut dom var ju bara på 337cc
men som sagt bilen är då reggad som ombyggt fordon med dåvarande regelverk och då gällde reggning i avgascertifierat utförande
nya grenrör snickrades och downpipe börjades byggas på bil
då gamla rörsetupen visserligen funkade och såg "original" ut
så var den något rörig och en modernare setup skapades
här passas nya aggen och nya rören börjar ta form
efter lite mer finslipning och nytt insug samt lite alu delar så ser motorkonceptet nu ut så här dock mallat på en 960motor
rörsidan har även den fått sig en rejäl uppdatering och ser numera ut så här
sedermera har projektet mer eller mindre stått stilla dels pga tillskott i familjen dels hus
men även då jag startade egen firma hösten 2013
om någon vill flika in något så är det bara att skriva
om någon här är duktig på lack å slip så tar jag gärna emot en hjälpande hand så bygget kan ta fart igen
pågående projekt Volvo 960 T6
Re: pågående projekt Volvo 960 T6
Blev att bygga ett grenrör för en kund å då man ändå har en bil att malla med så funkar det bra
här är första singelgrenröret jag byggt
här är första singelgrenröret jag byggt
Senast redigerad av Moon_Walk den lör apr 27, 2019 7:58 pm, redigerad totalt 2 gång.
Re: pågående projekt Volvo 960 T6
hi moon_walk. Jerry from UK. I am starting t6 project based on b6294s engine with intake vvt only. exhaust is non vvt. i am planning to use cams from 960 b6304s engine for the intake so to delete vvt, and I will machine the pistons to lower compression ratio. can you tell me what cam to use? the intake vvt cam on the b6294s is smaller so I dont want to unplug the vvt system as it will give poor high rev torque.
which cam can i use?
Thanks
which cam can i use?
Thanks
Re: pågående projekt Volvo 960 T6
Efter lite funderande så får sig nu bilen en rejäl makeover
det blir då ny inredning med bräda och säten från s80 t6 00
även hela elsystemet samt klimatanläggning och instrumentbräda
här är 960 original vid sidan om en från s80
här är värmepaketet inpassat i bilen och tunnel samt fönsterbalk justerad för att få plats med nya enheten
kommer läggas förstärkning på rutbalken efter urtaget innan färdigställande
även balken för instrumentbrädan är inpassad
här är även den nya rattstången från s80 dithängd och verkar hamna rätt bra viss jutering av balk kommer göras för att få bättre längs placering i bilen
även instrumentbrädan är inpassad
här är brädan nästan på sin slutliga placering viss justering av sidostyckena kommer göras för att passa bättre i karossen . även främre delen av brädan kommer anpassas
även en första testa av stolsskena är konstruerad och använder befintlig infästning som sitter i s80 tillsammans med ett påsvetsat plattjärn 60mm x6mm
som senare är gängad och bultad med 4 st m8 i 10.9 klass här är dock bara en test än så länge
här testmonterad i bilen
det blir då ny inredning med bräda och säten från s80 t6 00
även hela elsystemet samt klimatanläggning och instrumentbräda
här är 960 original vid sidan om en från s80
här är värmepaketet inpassat i bilen och tunnel samt fönsterbalk justerad för att få plats med nya enheten
kommer läggas förstärkning på rutbalken efter urtaget innan färdigställande
även balken för instrumentbrädan är inpassad
här är även den nya rattstången från s80 dithängd och verkar hamna rätt bra viss jutering av balk kommer göras för att få bättre längs placering i bilen
även instrumentbrädan är inpassad
här är brädan nästan på sin slutliga placering viss justering av sidostyckena kommer göras för att passa bättre i karossen . även främre delen av brädan kommer anpassas
även en första testa av stolsskena är konstruerad och använder befintlig infästning som sitter i s80 tillsammans med ett påsvetsat plattjärn 60mm x6mm
som senare är gängad och bultad med 4 st m8 i 10.9 klass här är dock bara en test än så länge
här testmonterad i bilen