1959 Peugeot 403 med 3,7 liter Mercruiser båtmotor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

1959 Peugeot 403 med 3,7 liter Mercruiser båtmotor

Inlägg av David V »

På dagen när jag fyllde trettio slog jag till på det som jag länge gått och funderat på: En Peugeot 403!
Lagom stor och bakhjulsdriven bil med trevliga former, rätt lik amazonerna men klart mer ovanlig på de svenska vägarna nu för tiden.
Nån biltidning gjorde för övrigt ett test där just 403:an vann mot Amazonen rätt nyligen. Glamourpoängen var det väl som avgjorde då Peggan introducerades under våren i Paris och så nått om Skövde för Volvon... :roll:

Nu i mars blir det fyra år sen och det är hög tid att komma nån vart med denna!

Så här såg den -59:an ut som jag fick tag på efter att den hade stått många år i en lada. Bilen hade hämtats från ladan, fått renoverade bromsar och startats av en verkstad och var i stort sett klar för besiktning när de råkade ställa den utomhus när det var smällkallt och motorblocket frös sönder. När jag hämtade den gick den inte att starta och vi puttade upp den på släpet. Bilden är tagen framåt vårkanten 2010.

Bild

Blocket var nödreparerat med kemisk metall men höll kvar vattnet skapligt. Efter att jag hade satt dit en ny bensinslang och rengjort silen i förgasaren så tuffade den 1,5 liter stora fyran med sin aluminiumtopp igång på tre cylindrar. Ett kompprov avslöjade noll och intet tryck i ettans cylinder...

Så här ser de ut i pannrummet
Bild Bild Bild Bild

Orsaken till felet var inte svår att hitta när jag lyfte på ventilkåpan. En krökt stötstång på grund av att en ventil hade fastnat. Av med toppen och knacka ur ventilen som hade nypt i styrningen, ventilskaftet gick att rädda med smärgelduk. Lika så styrningen fick sig en omgång med putsning av smärgelduk, denna lindad runt en pinne och satt i borrmaskinen. Nödreparation som fungerade finfint jämfört med insatsen. Stötstången blev rak med hjälp av gassvets och försiktig riktning.

Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild

Lite flax ska man ju ha när jag hittade ny topplockspackning liggandes på hatthyllan. Tjugo kronor hade visst nån fått punga upp för den nån gång förr i tiden. Med den på plats så gick bilen snällt och fint, på väg till besiktningen så stannade den dock på grund av skräp i tanken, löstes kvickt med en gräsklippartank i motorrummet och jag hann i tid till bilprovningen. Ett läckage i en skarv på en bromsledning var det enda de kunde hitta och bilen var sen fullt körbar i två års tid. Bilderna är tagna på vägen hem från bilprovningen.

Bild Bild Bild Bild Bild Bild

Jag använde bilen då och då, vattenläckaget blev dock värre och sen gick vattenpumpen sönder efter ett tag. Men jag hann med att åka till jobbet med den när bruksbilen strejkade och lite runt i närheten. Till slut blev det dags att baxa in den i garaget och sätta igång med det som jag egentligen hade tänkt ha den till... :hihi:

Väl inne åkte inredning, motor, framvagn och bakvagn ur. Framtill ska det bli en Volvo 140 framvagn och bak en 1031-axel från 240. Original framvagn hade tvärställd bladfjäder och riktigt skön gång på vägen, men tyvärr ganska klen (ser den ut att vara i alla fall) och har trumbromsar.

Bild Bild Bild Bild Bild Bild

En krånglig del med att montera 140-framvagnen i peggan är att "ramen" på 140 går upp ca 15 cm där framvagnsbalken sitter fäst. 403:an är nästan rak och bilen skulle fått värsta gasserstuket ifall jag hade skruvat dit den som den var. Därför sänkte jag fästena på framvagnsbalken så mycket jag tordes, ca 50 mm och satte sen dit den temporärt. Något måste nog göras åt rambalkarna ändå men jag vill kapa minimalt i karossen då det är tänkt att bli ombyggt fordon av detta. I ärlighetens namn så var det väl här nånstans som sisådär tre år gick till att inte göra något med (denna) bilen. Så har den alltså stått till nu i mellandagarna då jag beslutade att sätta lite bättre fart. Första bilden visar alltså hur en (mycket rostig) 140 ser ut vid framvagnens infästning, andra samma bild på peggan och de två sista visar originalfäste för framvagnen mot karossen. Sänkte ca 5 cm på detta vis.

Bild Bild Bild Bild

Strax efter nyår hade jag fått dit bakaxeln med temporära bärarmar så jag nu kan rulla runt bilen och spana och känna på hur stuket blir med placering av axeln. Jag hade sedan tidigare insett att de luftkanaler i motorrummet som går från fronten och upp mot torpedväggen måste tas bort om den nya motorn ska få rum. Jag får ersätta dem med andra förstärkningar. Det kommer till slut bli bur i bilen och det går säkert att hitta på något. Bilen är nu rullbar! Kul! Även om allt endast sitter fast temporärt för att kunna mäta in placeringarna av axlarna.

Bild Bild Bild Bild Bild

Dagen efter kom min bror tillsammans med en kompis upp och hjälpte till att få extra fart på bygget, prova hur väl den nya motorn går ner i bilen.
Motorvalet styrdes mest av känslan, udda bil behöver rolig motor! Det som ska ner är en fyrcylindrig innombords Mercruiser båtmotor på 3,7 liter. Motorn är baserad på en halv Ford bigblock (429 / 460) V8, har 111 mm borr och 95 i slag och effekten är 180-190 hk med fyrportsförgasaren. Blocket är i aluminium, vevaxeln och kammen är specifik för båtmotorn men kolvar, stakar och topplock är Fordgrejer rakt igenom. Några känner säkert till motormodellen då det var en till salu här på Sävar för nått år sedan och det är precis den motorn som jag köpte. Det är den blåa på bilderna, med följde även ett tomt block som lämpar sig väl för inpassning i bilen. Växellåda blir en "4L60E" 4-växlad jänkeautomat eftersom de passar rakt på bultmönstret på motorn (nåja, nästan i alla fall).

Bild Bild Bild

Det tar i lite här och där... Startmotorörat på växellådssvepet måste tas bort, starten kommer ändå sitta på andra sidan motorn.

Bild Bild Bild

En växellådstunnel av lite större mått måste till, detta räcker inte hela vägen men motorn slank ner betydligt bättre och om jag tar några cm här och där så ska det nog gå hoppas jag.

Bild Bild Bild

Då så! Då är vi ikapp med nutiden. Bilen är förvånansvärt rostfri, bara vid domkraftsfästena är det hål igenom golvet. Vid passagerarens fötter är det kraftig ytrost men inte hål. I bagaget är det också ganska tunt på sina ställen men inte så farligt. Tanken är att bevara den i detta patinerade stuk, lite som om jag hade hittat en gammal räserbil som stått avställd i en lada... Drömma får man ju :wink:

/David
Senast redigerad av David V den tor nov 19, 2015 2:12 pm, redigerad totalt 5 gång.
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Re: 1959 Peugeot 403 med 3,7 liter Mercruiser båtmotor

Inlägg av maghen »

Fränt projekt! Och ett intressant och roligt motorval! Jag har sneglat på motortypen, men då främst för att ha i en båt...
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6032
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: 1959 Peugeot 403 med 3,7 liter Mercruiser båtmotor

Inlägg av Steve »

Visst satt det turbo på motorn förut? Ska du köra med turbo?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Christofer
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Ort: En annan del av Nyköping

Re: 1959 Peugeot 403 med 3,7 liter Mercruiser båtmotor

Inlägg av Christofer »

Kul att du la upp en tråd!
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
Ort: Karlshamn

Re: 1959 Peugeot 403 med 3,7 liter Mercruiser båtmotor

Inlägg av Henrik Braun »

Trevligt projekt =)

En riktig kam i den där å en sportig topp så blir den ju ett monster =)
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 1959 Peugeot 403 med 3,7 liter Mercruiser båtmotor

Inlägg av therealpinto »

Kul projekt!

Att "svänga upp" rambalkarna fram för att få dit 140-framvagnen ska inte behöva vara ett problem för att kunna behålla bilen som ombyggt fordon. Det kan nog vara en bättre lösning än att kapa ur för mycket i framvagnsbalken. Nu har du rätt mycket material kvar där men behöver framvagnen komma upp mera tror jag det är bättre att ge sig på rambenen.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: 1959 Peugeot 403 med 3,7 liter Mercruiser båtmotor

Inlägg av David V »

maghen: Kul att du tycker det! Den röd-gröna turbodustern väckte tydlig inspiration där nån gång för ett ett ganska bra tag sen nu.

Steve: Jo precis, det satt turbo på den och motorn ska ha ett turbovänligt komp på 9:1. Jag kommer köra den som den är nu fast som sugmotor, det får bli en bra start. Behåller jag 1100 kg tjänstevikt så skulle jag få ha 224 hk i den med 15 kW/100 kg tjänstevikt.
Toppen är portad en del och det tillsammans med ett vettigt grenrör (som inte är en vattenkyld limpa) så ska väl de 180 originalhästarna hoppa upp en aning men fortfarande vara besiktningsvänligt.
Men lite friare sugmotortrim så ska det väl ganska enkelt gå att nå 75 hk/liter och med 3,7 liter så landar det ändå på ca 275 hk.
Ifall det skulle hända att effekten inte känns tillräcklig så finns det en M90 kompressor på hyllan. :hihi:

Här provkör den förra ägaren motorn, då med dubbla tvåportsförgasare. http://www.youtube.com/watch?v=UgZLKEToBuo

Christofer: :)

Henrik Braun: Jag har en till komplett motor som har vevlagerras på en stake, där finns en extra kam att lämna till omslipning. :wink:
Toppen som sitter original på dessa motorer är en gjutjärnstopp och sägs ha rätt dåliga kanaler. Den som sitter på min blåa motor är visserligen även det en gjutjärnstopp men från nån bilmotor och den ser klart vettigare ut flödesmässigt. Sen till nästa steg finns det massor med alutoppar att handla, då kan man kanske välja nån som inte har kanaler som man kan stoppa in hela knytnäven i :shock: Det är stort som attan... Jag ska se till att testa originaltoppen från vevlagerrasmotorn och den blåa motorns topp i brorsans flödesbänk så får vi se hur det ser ut.

Gustaf: Bra med SFRO-input, det är precis så jag tänker göra, svänga upp rambalkarna en aning. Höjer jag balken 25 mm till så hamnar hjulet mitt i fjädringsrörelsen när den står i ride hight. Är det så man vill ha det om det ska vara optimalt? Jag har 140 mm fjädringsrörelse ute vid hjulet från att den nuddar det undre till det övre genomslagsgummit. Som den står nu finns det 45 mm infjädring och nästan 95 mm utfjädring.

/David
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: 1959 Peugeot 403 med 3,7 liter Mercruiser båtmotor

Inlägg av T Landholm »

Coolt projekt, detta skall garanterat följas! :mrgreen:
Tommy Landholm
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 1959 Peugeot 403 med 3,7 liter Mercruiser båtmotor

Inlägg av therealpinto »

Fram kan brukar vi säga minst 60 mm utfjädring och 30 mm infjädring men det är väldigt lite infjädring. Har du 140 mm totalt kan det vara lagom att hamna i mitten men det beror också på vilken geometri du har där.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: 1959 Peugeot 403 med 3,7 liter Mercruiser båtmotor

Inlägg av Husse1 »

Kul bygge, sen ett mycket intressant motorval.
Blev väldigt nyfiken på motorn, skulle kunna bli skoj i Sierran som väntar på nån ny rolig maskin.
Du har inga ungefärliga mått på motorn?
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Modlendingen
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: lör jan 28, 2012 12:30 pm

Re: 1959 Peugeot 403 med 3,7 liter Mercruiser båtmotor

Inlägg av Modlendingen »

Kult motorvalg!!!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 1959 Peugeot 403 med 3,7 liter Mercruiser båtmotor

Inlägg av Jens Gustavsson »

david om du pm din mail adress så ska jag skicka ett mail med en sån trimmad motor på 500+hk från en tidning.

mvh jens
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: 1959 Peugeot 403 med 3,7 liter Mercruiser båtmotor

Inlägg av Toni »

Skitkul projekt, lycka till!
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: 1959 Peugeot 403 med 3,7 liter Mercruiser båtmotor

Inlägg av David V »

Tack tack! Kul att få glada tillrop och att ni gillar idén. :thumbright:

Som det ser ut nu så är det sågat upp ett större hål för motorn än på bilderna ovan och jag har även förskjutit motorn 2 cm åt passageraren till för att få till lite pedalplats... Växellådan är bred! Tur att det bara blir två pedaler.

Mått på motorn och fler bilder kommer, det enda jag har i huvudet är att bredden på växellådssvepet är 430 mm.

/David
W108
För mycket laddtryck
Inlägg: 474
Blev medlem: mån sep 24, 2012 7:18 pm

Re: 1959 Peugeot 403 med 3,7 liter Mercruiser båtmotor

Inlägg av W108 »

Själve Columbo skulle älska denna bilen, klart fräckt och ovanligt bygge :thumbright:
Skriv svar