Sida 2 av 3

Re: 1959 Peugeot 403 med 3,7 liter Mercruiser båtmotor

Postat: mån jan 13, 2014 8:00 pm
av viggo
Skitball projekt! Och underbar bil. Jag har en sönderbruksad diesel som bara går och går och går. 0-100 på 100 sekunder. Då tog den dock tjuvluft i handpumpen så nu kanske den är nere på hiskeliga 80 sek om jag orkar mäta någon gång

Re: 1959 Peugeot 403 med 3,7 liter Mercruiser båtmotor

Postat: mån jan 27, 2014 10:53 pm
av maghen
David V skrev:maghen: Kul att du tycker det! Den röd-gröna turbodustern väckte tydlig inspiration där nån gång för ett ett ganska bra tag sen nu.
..

/David
Jaså? Det är ju roligt om man har lyckats inspirera någon! Var det höga ljud och däcksrök inblandat? :-)

Re: 1959 Peugeot 403 med 3,7 liter Mercruiser båtmotor

Postat: tis jan 28, 2014 7:31 pm
av David V
Tack för alla kommentarer!

Viggo: Jag klockade min 0-100 och det landade på ca 45 sekunder men det kan ha varit i lite motlut. Men fin väghållning, väldigt stabil och trygg på vägen, kompisens Volvo duett är som ett asplöv på vägen i jämförelse.

maghen: Haha, jo nog var det däckrök. Men bara i bilder, tror det var teknikbiten som jag gillade bäst. Hade inte du saabsprut med fyra extra utgångar, byxrör till luftmassemätaren och ett spjäll i det tomma röret för att ställa blandningen?

Bygget på Peugeoten står still för tillfället. Jag är på tjänsteresa i Arvidsjaur i två veckor och kan inte skruva eller mäta på motorn just nu tyvärr. Jag åkte i alla fall förbi Sävar-skylten på vägen hit... :thumbright:

/David

Re: 1959 Peugeot 403 med 3,7 liter Mercruiser båtmotor

Postat: tis jan 28, 2014 11:56 pm
av maghen
Just det! LH-jetronic-insprutningen, och justeringen med hjälp av ett fast spjäll fungerade faktiskt mycket bra!

:thumbright:

Re: 1959 Peugeot 403 med 3,7 liter Mercruiser båtmotor

Postat: fre feb 07, 2014 2:27 pm
av David V
Fika och vinkelslipning i garaget har gett lite resultat:

Motorn och lådan gick inte riktigt dit som ni ser, ventilhuset tar i på passagerarsidan och hela lådan behöver komma upp mer i bakkant. Ett större hål behövs, men det är rätt skönt att det är åt det hållet ändå, jag har varit rätt orolig för pedalutrymmet med den stora växellådan.

Bild Bild

I karossen ligger en balk på var sida om växellådan som begränsar utrymmet. Balken på passagerarsidan kapade jag bort och vinklade ut.

Bild Bild Bild Bild Bild

Även startmotorörat på växellådan fick smaka på sågen, startmotorn sitter ändå på andra sidan motorn och detta örat sticker ut och sabbar frigången. Nu passar allt i hålet i bilen! =)

Bild Bild Bild Bild Bild

Växellådan sitter på ganska rätt höjd nu, jag siktar på att underkant på oljetråget inte ska ligga under höjden på framvagnsbalken. Motorn ska sen lutas ner en aning, träplankan som den ligger på är lite onödigt hög. Men det finns ett krux här... oljepumpen och framvagnsbalken krockar om jag sänker motorn för mycket. Kanske går det att ha pumpen kvar och ha en liten bulle på tråget framför framvagnsbalken. Hoppas hoppas.

Bild BildBild Bild

Går det inte att få till pumpen vettigt så får det bli extern oljepump eller torrsump. Hur som helst var det skönt att lämna bilen med motorn i när jag stängde garagedörrarna igår kväll :thumbright:

Bild

Måtten på motorn är uppskrivna på en lapp... Där gör de ingen direkt nytta :doh:

/David

Re: 1959 Peugeot 403 med 3,7 liter Mercruiser båtmotor

Postat: fre feb 07, 2014 11:09 pm
av David V
Mått på motorn:

Längd från växellådans anliggningsyta till framkant på remskivan: 740 mm
Bredd över bakkant vid växellådan: 430 mm
Bredd på blocket där motorfästena ska sitta: 340 mm
Höjd från botten på tråg till högsta punkt ventilkåpa: 650 mm

Nån skrev att motorblocket måste fräsas av mot växellådan, flexplattan/svänghjulet sitter för långt in för att en standard växellåda ska passa rakt på. Jag ska kontrollmäta för att se om det vekligen behövs. De 740 mm kanske kan minska något i så fall. Och höjden går definitivt att kapa ca 1 dm om man har ett slimmat tråg + slimmad ventilkåpa.

/David

Re: 1959 Peugeot 403 med 3,7 liter Mercruiser båtmotor

Postat: lör feb 08, 2014 12:03 am
av Karl V
Kul att det händer grejer i garaget! Ska bli riktigt kul när du kan montera motor och låda skarpt.

/Karl

Re: 1959 Peugeot 403 med 3,7 liter Mercruiser båtmotor

Postat: sön feb 23, 2014 9:35 pm
av viggo
Känner igen den där peugeotbruna golvfärgen! Men du verka ju i alla fall ha något svetsen kunde fästa i

Re: 1959 Peugeot 403 med 3,7 liter Mercruiser båtmotor

Postat: mån feb 24, 2014 1:04 pm
av David V
Det är en himla massa ytrost, inga hål som jag hittat men plåten är tunn... Väldigt tunn.
Sen är det rejälare hål runt domkraftsfästena och längs trösklarna framför domkraftsfästena upptäckte jag när jag skulle hissa upp bilen här om dagen. :roll:

Motorn är nersänkt en bit till nu och det verkar som att oljepumpen faktiskt går fritt framför balken! Bara sugröret som behöver göra en sväng uppåt för att gå fri från balken. Antingen böjer jag till röret eller så kapar jag och riktar om anslutningen redan på oljepumpen, då skulle jag få ett par cm frigång till.

/David

Re: 1959 Peugeot 403 med 3,7 liter Mercruiser båtmotor

Postat: tor feb 27, 2014 12:00 pm
av viggo
Det vanliga med dessa underbara åk är ju att det räcker att smeka plåten lätt med nageln så är man igenom...

Gött att motorbytet verkar gå förhållandevis smidigt

Re: 1959 Peugeot 403 med 3,7 liter Mercruiser båtmotor

Postat: tor feb 27, 2014 9:23 pm
av Mattias Hahlin
Blir väldigt ballt! :thumbright:
Kör hårt

Re: 1959 Peugeot 403 med 3,7 liter Mercruiser båtmotor

Postat: lör apr 19, 2014 4:04 am
av iadr
:thumbright:

Re: 1959 Peugeot 403 med 3,7 liter Mercruiser båtmotor

Postat: tor dec 18, 2014 10:59 am
av viggo
Vad händer och fötter?

:)

Re: 1959 Peugeot 403 med 3,7 liter Mercruiser båtmotor

Postat: lör jan 03, 2015 1:51 pm
av David V
:wink:

Bild

Lovis föddes den 9 juli och blir alltså 6 månader nästa vecka! Väldigt trevlig liten tjej.

Sen har vi köpt ett hus också och renoverar både det och garaget som hör till. Sen så kör jag, min bror och en jobbarkompis långlopp med vår gamla 245:a som nog behövde trimmas lite till tänkte vi, så det filas 530-toppar och körs i flödesbänk en hel del. Min garagegranne vill ha hjälp att bygga Megasquirt på sin 60-tals Ford Transit med 4.0 V6... Det finns massa kul att göra! Tyvärr händer inget med Peugeoten, det är lite synd. Men jag skulle tro att inspirationen återvänder i sinom tid.

God fortsättning!

/David

Re: 1959 Peugeot 403 med 3,7 liter Mercruiser båtmotor

Postat: lör jan 03, 2015 4:34 pm
av Perka
Säg åt grannen att skapa tråd här om den Transiten!! Den skulle man vilja veta och se mer av :)