Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre nov 16, 2018 9:53 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
InläggPostat: ons nov 18, 2015 12:24 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Inlägg: 256
Ort: Stigtomta
Skapade mig inspiration genom att städa garageplatsen och sätta upp en Peugeotflagga på väggen. Inte för att det är välstädat nu men ni skulle sett innan...

Bild

När jag städat klart började jag kika på motorfästena. Själva gummit i fästet är Saab 9000 övre motorkudde, kanske är de för mjuka men det får bli en senare uppgradering i så fall.

Förarsidan:
Bild Bild

Passagerarsidan:
Bild Bild

Det blir lite tight mot oljefiltret men det går =)
Avslutade kvällen med att lyfta ut det tomma motorblocket, slipa rent och punkta förstärkningsplåtarna.
Bild Bild Bild Bild

Skönt att det är lite på rull igen!

/David


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 18, 2015 12:27 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Inlägg: 256
Ort: Stigtomta
Hm, vad knasigt... Nån som vet varför två av bilderna är vridna? När jag kollar på dem i datorn är de rätt. Laddar jag hem bilden med högerklick - spara som så är den rätt på datorn. Men inte på forumet på min dator??

Edit: Nu fixade det till sig på egen hand. Kanon ;)

/David


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 20, 2015 2:18 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Inlägg: 256
Ort: Stigtomta
Fortsatte på motorfästena, pressade först ur gummit och helsvetsade dem sedan. Helsvetsade även förstärkningsplåtarna på rambalkarna och stoppade sen tillbaka det tomma motorblocket. Brände sen fast själva "öronen" i förstärkningsplåtarna, allt gick inte att komma åt så resten tar jag när blocket åker ur igen. Det blir grymt stabilt detta :hihi:

Bild Bild Bild

Äntligen kom stunden när jag kunde lägga på ett topplock, ventilkåpa, insug plus förgasare och se hur det ser ut. Ledigt med utrymme! Växellådan tar sin beskärda plats i kupén... Motorn har jag faktiskt förskjutit i sidled nån cm mot passagerarplatsen så det ska bli mer rum för pedaler.
Angående motorkuddarnas hårdhet så känns det väldigt stumt, motorn sitter som berget.

Bild Bild Bild Bild

Dags att ge mig på oljetråget. Jag utgår från ett originaltråg som jag kapat rent och bygger upp en egen slimmad variant. Oljepumpen sitter i framkant på dessa motorer så det måste bli en bula framför framvagnsbalken för att rymma den. Började med wellpapp men började snart med plåt så slipper man gråa hår när det vill rasa som ett korthus.

Bild Bild Bild Bild

Där får det vara slut för ikväll, fortsätter i helgen ;)

/David


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 21, 2015 8:00 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Inlägg: 744
Ort: Mariestad
http://www.jalopyjournal.com/forum/thre ... er.256713/

Hej, du har kanske redan sett denna men det var intressant då motorn i princip är en halv ford 460.
Gillar att du bygger på en udda bil med udda motor.

_________________
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 26, 2015 11:34 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Inlägg: 256
Ort: Stigtomta
Jag har läst lite i den tråden men jag tröttnade eftersom det är så mycket prat och så lite bilder på något riktigt bygge. Men läser man så finns det en del nyttig information, jag ska se om jag tar mig igenom den nån gång.

Dags för liten uppdatering, jag byter även bildformat så det ska bli mindre krångel att klicka på miniatyrer med länkar, hoppas att det blir lite bättre så.

Jag har jobbat vidare med oljetråget som alltså kräver en bula både framför och bakom framvagnsbalken. Oljepumpen sticker ner i framkant och bak blir den stora oljevolymen. Jag har byggt tråget så slimmat det går men ändå är det uppenbart att det kommer bli svårt att få dit en styrsnäcka med alla stag och prylar framför balken. Bilen är även ganska hög. Det finns en lösning på båda problemen: Mercedes Kompakt hjulspindlar (W115 1968 till 1976) :thumbright:

Hittade ett par på en skrot:
Bild

Styrarmarna pekar bakåt istället på dessa spindlar, så tanken är nu att byta till kuggstång och sätta den bakom framvagnsbalken. Styrarmarna är dessutom skruvade vilket öppnar för att byta armar eller fräsa egna för att ändra styrgeometrin om det inte funkar med originalen. Dessutom sitter axeltappen mitt på spindeln i höjdled och inte nere vid botten som på Volvons, automatisk sänkning utan att påverka upphängningens geometri alltså :thumbright:

Det man behöver göra om man vill köra med 140 hjulnav är att svarva in det yttre lagrets yta lite längre in på axeln. På den undre bilden kan man se att det är ca 5 mm svarvat in längre på axeln. Spindelleder och lager passar rakt på = kanon!

Bild

Bild

Före:
Bild

Efter:
Bild

Mätt från centrumkåpan och upp till skärmkanten så halkade bilen ner ca 4,5 cm, perfekt. Nu är det bara att färdigställa tråget och se till att hitta en Saab 9-3 styrväxel och fortsätta bygget :wink:

/David

PS: Är det nån som kan förklara varför bilden visas vriden 90 grader?? Öppnar jag bilden direkt i ett eget webbläsarfönster så är den ju rätt. Den var liggande förut men jag ändrade till stående och sparade om, bara på forumet blir det fel, WHY?! DS.
Edit: Märkligt på min jobbdator är bilden felvriden hur jag än öppnar den, konsekvent och bra. Bara att vrida rätt och ladda upp så funkar det, hemma har jag Win 8 och där blir blir det helskumt!

/David


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 12, 2015 8:40 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20585
Ort: Tomterna/sävar
hitta lite motor läsning om trimning av motorn http://www.dragzine.com/news/homegrown- ... -dragster/






The initial reaction when opening the email EngineLabs received from Chris Nichols was one of wonderment, and as the details came forth it was determined that this was a build definitely worth of the Homegrown Horsepower segment.

“This engine is actually half of a 460 Ford big-block. Stock, it displaces 224 cubic inches, and with the 4-barrel option it makes about 195 horsepower at the prop. The stock engine uses a stock police car 429/460 head, a hydraulic flat tappet cam and an aluminum block that is similar to the Vega or LS engines in that the deck is open. It uses a stock 460 bore of 4.360-inch and a slightly shorter stroke of 3.750-inch,” Nichols explains.

Of course, no piece of Homegrown Horsepower would be complete without major modifications, and to that end Nichols and his father completely modified the engine from top to bottom with a number of unique, one-off components. After boring the stock sleeves completely out of the engine, a set of custom Darton sleeves were installed to finish off the bore at 4.600-inch, while the crankshaft was offset-ground, nitrided and lightened by Crankshaft Specialists to come in at 4.125-inch for a final displacement of 274ci. The engine uses a set of 6.800-inch Groden aluminum connecting rods.


It uses a C-460 Ford Motorsport cylinder head that has been fitted with Stealth titanium valves, COMP Cams valvesprings, Trick Titanium retainers, titanium spring seats and a set of rocker arms from WW Engineering. The camshaft itself is a true custom billet, machined from 8620 bar stock, then sent to COMP Cams to be ground, heat treated, and finished to .880-inch intake lift and .840-inch exhaust lift, with 274/272 duration figures.




Custom fab work

The block has been fitted with custom made 7075 billet main caps that have been dowel-pinned inboard of the bolts as there isn’t room to use a four-bolt main design. Also, with the exception of one bolt hole, the block uses a Chevrolet bolt pattern for the transmission. To that end, the pair selected a Powerglide that uses an ATI 1.82 gearset and Neal Chance 5,800 stall 9-inch bolt-together torque converter. The car has a Strange Engineering 12 bolt drop out center section with a Neil and Parks aluminum spool and lightened ring gear with titanium bolts from Ti-64.

“When the first incarnation of this engine was built, my dad was working for a Mercruiser factory rebuilder/dealer here in town. He thought it was a neat design in that it was in part a 460 Ford, so he bought a block, crank, timing gear cover and oil pump,” he says. “At the time it was just something to build in the future, as we were running a 292 Chevrolet 6-cylinder that I had installed a NOS fogger system on. The wrist pin broke in that engine and destroyed everything when it broke.

“We were broke and now engineless, but a local speed shop owner that we knew very well was a huge Ford fan and knew we had the Mercruiser engine. He had tons of big-block Ford stuff laying around, so he donated an SCJ head with valves, springs, a set of Venolia pistons and Howards rods,” adds Nichols.

They set about building the engine, fabricated an oil pan and intake manifold and got it running with the donated parts. The speed shop owner offered up a bet – if they could run 1,000 feet in the 8-second range, he would donate an aluminum A-460 cylinder head. On the first pass out it ran an 8.88, and after that the team never raced another Chevrolet stovebolt.


Fighting the vibes

“The main issue we have had and continue to have is vibration. The engine shakes everything loose; flywheel bolts, torque converter nuts, valve cover bolts, everything! The reason Dad started racing inline engines to start with is that at the time there was no such thing as bracket racing , you class raced or you street raced. Dad had been looking though the rule book and studying class indexes and found a ‘soft index’ that happened to be for a 230ci 6-cylinder. After building that and seeing Glen Self dominate in H/MP, he got very interested in just what could be done outside the norm of small block Chevys, Fords, Hemis and the like,” he says.



So far, the engine has run a best elapsed time of 5.36 at 130 mph in the 1,024-pound rear-engine dragster. On the Stuska dyno at Self Racing, the engine made over 470 horsepower and 7,500 rpm on methanol. It currently runs a set of coated Venolia pistons that have been lightened by Patterson Racing, Trend pushrods, and Total Seal Gapless piston rings. A custom-built mechanical fuel injection system using 3.150-inch butterflies was constructed by Kinsler Fuel Injection.

“I built the car to get my dad more active as he had been pretty much housebound after he retired,” sums up Nichols. “Dad never got to see the new car run as we finished it three days after his passing. It is a state of the art car from its carbon on carbon brakes to its aluminum spindles, no expense was spared. Dad deserved the best car and now I race it with him in its every component. I think he really enjoyed the idea that no matter win or lose we always ‘won.’After all, what are you going to tell your buddies – I just outran that four-cylinder car?”

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 15, 2018 10:46 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Inlägg: 256
Ort: Stigtomta
Det var väldans vad tiden går :wink:
Men nu är det grejer på gång!

Tanken var först att köra automatlåda till Mercruisermotorn, Cheva 4L60E, mest för att den "ska passa rakt på motorn" och det vore hyggligt enkelt. Nu visade det sig inte vara riktigt så enkelt, flexplattan måste vara special, ingående axeln till lådan når heller inte in tillräckligt mot motorn utan att fräsa av blocket eller lådan, flera skruvar måste flyttas eller borras och gängas på nytt, samt samt att växellådan behöver ett styrsystem. Nu blir det manuell låda istället.

Original svänghjul är platt, stort och tungt. Jag vill hellre ha ett lättare svänghjul som också är tjockare = lamellen kommer närmare växellådan vilket är bra i detta fall. Jag utgick från ett Ford Sierra DOHC svänghjul som jag borrade om bultmönstret mot veven på, planfräste baksidan och gjorde en kant att skruva en slaktad Ford 289 flexplatta i.

Sierrasvänghjulet med startkransen borttagen:
Bild

Bultmönstret upptaget från 70 mm diameter till 76,2. Även styrhålet i mitten är större nu.
Bild

Planar av baksidan på svänghjulet. Här ska startkransen skruvas fast.
Bild

En avsats är fräst och jag borrar och gängar för sex st M6or som ska hålla startkransen.
Bild

Fräser bort centrumet på flexplattan som är Ford 289 V8. Ford 289 svänghjul passar rakt på denna motor.
Bild

Sådär! Baksidan klar.
Bild

Framsidan, här sitter nu en BMW E30 tryckplatta för 228 mm lamell. Fordsvänghjulet är original för 215 mm koppling, större tryckplatta än så här går inte att få dit... Det hänger till och med över lite på kanterna :thumbright: Jag har mätt så gott jag kunde med centreringen och stiftade sedan tre 6 mm styrstift.
Bild

Original svänghjul till höger, för platt och för tungt: 14,7 kg. Mitt nya väger 11,1 men diametern är mindre, så tröghetsmomentet borde vara klart mindre.
Bild

Och här har vi anledningen till allt detta jobb: 6 växlad BMW-låda. GS6-37BZ
Bild

Det var allt för nu, men i garaget pågår upplinjering för att kunna kapa ett cheva smallblock svep, kapa växellådan och svetsa det rakt och prydligt. Bilder kommer!

/David


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010