Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön jun 25, 2017 9:50 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 180 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån feb 10, 2014 7:10 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
Inlägg: 161
Ort: Stockholm/Linköping
Hej.

Slänger upp en tråd här om mitt pågående e30-projekt.

Spec, i dagsläget.

Motor:
m20b25 botten med svarvade katkolvar.
m20b20 topp
Holset HX 35
60mm WG
Pulssplittat grenrör
Nuke fuelrail
Nuke BTR
VEMS
535 Kylare
Sugande el-fläkt
65graders termostat
2st Bosch 984 bränslepumpar
990cc precison spridare

Chassi:
Gula Koni Dämpare
Fjädrar 2,5" 6"lång 550lbs fram
Fjädrar 2,25" 5"lång 850lbs bak.
Coilovers fram
justerbara topplagringar fram
Millway topplagringar bak
HR krängningshämmare fram o bak

Interiör:
Sparco sprint stolar
Sparco 3 bälten
mocka ratt
Bur


Det är en 325 - 87 som in förkaffades 2009 för att köra bankörningar med.


Bild

Bild

2011 såg den ut såhär:

Bild

Bild

2012 blev den med turbo och såg ut såhär:

Bild

Bild

Sen....

Bild

Bild

Bild

Rätade ut den och körde den i sommras:

Bild

Sålde snik-turbokittet som satt på och köpte:

Bild

Bild

Bild

Bild

Och i skrivande stund så är det kvar innan uppstart:
*dra bränsleslang
*reda ut vilka reläer och säkringar som är vad
*tanka
*vrida på nyckeln ,gasa o köra :D


Bild

Bild

Bild

Enjoy !

_________________
Mathias Gustafsson
BMW E30 325


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 24, 2014 12:25 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
Inlägg: 161
Ort: Stockholm/Linköping
Dam ta da tatt tada!

Ja nu har en helg till averkats i garaget.

Nu när jag sitter här och försöker summera vad jag gjorde i lördags så kan jag inte riktigt svara på vart timmarna tog vägen.
Kopplade in elhärvan, gjorde klart oljan in o ut ur turbon, fipplade ner fuelrail
Inte mycket att ta bilder på men såhär ser iaf Biltemas krymplack ut

Bild


Idag har jag dragit alla soppaslangar underbilen och i bagaget

Bild

Inte lika snyggt som i Rippers, med det funkar.
Nu när jag tittar på bilen undrar jag varför det är så olika längd på slangarna.
Troligtvis för att jag var så invig på att vrida på nyckeln


Bild

Yeah! Vi får alla vänta på en startfilm tills nästa helg :)
Jag hade kunnat bjussa på en film när jag drar runt startmotorn men...

Får ingen signal till soppan, vevaxelgivarn strular.
Jag och en kompis höll på i ett par timmar att felsöka osv, men varken han eller jag är så bra på Vems.
Så nästa helg har jag bokat dejt med en Vemskunnig kompis. Hallelulja !

Tappa inte hoppet.

_________________
Mathias Gustafsson
BMW E30 325


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 26, 2014 9:39 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
Inlägg: 161
Ort: Stockholm/Linköping
Jag behöver tips på vad jag kan trigga sprutet med på andra läget när jag vrider på nyckeln och som inte stängs av när jag drar runt startmotorn.

_________________
Mathias Gustafsson
BMW E30 325


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 26, 2014 10:49 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9588
Ort: Sävar
Sök på "bmw e30 c101 connector" så hittar du info om motor-kontakten, den runda vid säkringslådan bakom vänster fjädertorn.
Den du borde använda är den gröna pin 7 som ger spänning till original-tändspolen.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 27, 2014 12:20 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
Inlägg: 161
Ort: Stockholm/Linköping
Tack, det var precis vad jag behövde !

_________________
Mathias Gustafsson
BMW E30 325


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 03, 2014 6:46 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
Inlägg: 161
Ort: Stockholm/Linköping
Ja då var det dax att summera helgen.

Jag hade ett china-bränslefiler monterat som jag fick med när jag köpte catchtanken av en kille,
tänkte byta ut de inom en snar framtid, men tänkte att det ändå skulle hålla under uppstart.

Så fel man han ha. Det stod jue som en fontän i resevhjulsbaljan


Bild
Skäms sa jag!

Letade upp mitt gamla soppafilter och klämde dit de. Tätt o fint.

Då började det droppa om ena soppapumpen.
Drog lite, läckte fortfarande, lite till o lite till

Fail Då gick anslutningen av.

Bild

Så jag fick fulplugga osv, köra med en pump (vilket räcker gått o väl för mitt ändamål) soppatrycket låg stabilt och bra.

Efter ett samtal till Vems-Jörgen (tack för rådgivning)
Och nerladdning av ny mapp (tack Mattias Sävar-turbo)


Världens (just nu) bästa ljud

FILM-->>http://vimeo.com/88019447

Back on track. Vilken jävla lättnad!

_________________
Mathias Gustafsson
BMW E30 325


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 03, 2014 7:33 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons maj 15, 2013 10:58 pm
Inlägg: 12
Haha, är de ja som säger fuck yes i slutet? Tack för visandet och grattis till uppstarten!

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 03, 2014 8:54 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
Inlägg: 161
Ort: Stockholm/Linköping
Haha.. tjena.
Jo jag tror det är du :D
Tack för du komförbi o bevittnade denna väldigt spännande upplevelsen.

_________________
Mathias Gustafsson
BMW E30 325


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 05, 2014 9:50 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jul 13, 2010 7:15 pm
Inlägg: 179
Ort: Trollhättan
Hittade din tråd på rejsa för cirkus en vecka sedan och läsa igenom stora delar av den då.

Jäkligt kul bygge.
Hur många banträffar kör du per år?

_________________
Erik Granlund


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 06, 2014 11:51 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
Inlägg: 161
Ort: Stockholm/Linköping
Tjena.
Kul att du gillart!

När jag körde med motorn orörd så körde jag ca 10 körningar om året.
Och då mest på Sviestad med LMS och Mantorp med 5100.

Men nu har det blivigt ca 4-5 de senaste åren. Pga att ett amkoräcke o packningar o soppapumar osv.

I år så vill jag vara ute i god tid, och försöka få så många körningar som möjligt.

_________________
Mathias Gustafsson
BMW E30 325


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 15, 2014 11:37 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
Inlägg: 161
Ort: Stockholm/Linköping
Idag har jag gjort färdigt downpipen.

Bild

Bild

Bild

Hade med mig kameran för en gång skull.

Det kommer mer imorn :D

_________________
Mathias Gustafsson
BMW E30 325


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 16, 2014 10:38 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
Inlägg: 161
Ort: Stockholm/Linköping
Fixat o trixat med massa småpill som inte fastnar på bild.

Ställde ner den nu jag jag hade kameran med mig och tog ett par motivationsbilder.


Vad tycker ni om henne ?

Bild

Bild

Bild

Bild

Nu har jag nästa helg på mig att provköra och kolla så allt fungerar innan mappning nästa måndag :D

Full fart

_________________
Mathias Gustafsson
BMW E30 325


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 19, 2014 9:54 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis sep 06, 2011 9:58 am
Inlägg: 13
Kul bygge, hoppas på att få sen den mycket i sommar!
Man kan tro att du åker bräda med tanke på dina val av dekaler :wink: :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 20, 2014 2:26 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
Inlägg: 161
Ort: Stockholm/Linköping
Tack, kul att du gillart! jag hoppas att det blir mycket köra av i sommar :)

Och ja, jag åker bräda oxå :) hoppas det blir tort ute snart!

_________________
Mathias Gustafsson
BMW E30 325


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 22, 2014 11:02 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
Inlägg: 161
Ort: Stockholm/Linköping
Idag har jag pillat o donat för att få det fungerande iför mappning på måndag.

Åket ut på första provturen, Känns Jävligt skönt, dock går den kass.
Men det är ju därför den ska mappas :)

Efter de gick vi lös med diverse spayflaskor o vinkelslipen.
Henka kirra biffen med att pimpa mina njurar :D


Resultatet

Bild

Har nu lackat den vita frontplåten i typ bilens färg, och lagt på ny mattsvart på grill o njurar, Nu ska jag bara på med MER klibbor.

_________________
Mathias Gustafsson
BMW E30 325


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 180 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010