Sida 1 av 13

BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Postat: mån feb 10, 2014 7:10 pm
av _TH_
Hej.

Slänger upp en tråd här om mitt pågående e30-projekt.

Spec, i dagsläget.

Motor:
m20b25 botten med svarvade katkolvar.
m20b20 topp
Holset HX 35
60mm WG
Pulssplittat grenrör
Nuke fuelrail
Nuke BTR
VEMS
535 Kylare
Sugande el-fläkt
65graders termostat
2st Bosch 984 bränslepumpar
990cc precison spridare

Chassi:
Gula Koni Dämpare
Fjädrar 2,5" 6"lång 550lbs fram
Fjädrar 2,25" 5"lång 850lbs bak.
Coilovers fram
justerbara topplagringar fram
Millway topplagringar bak
HR krängningshämmare fram o bak

Interiör:
Sparco sprint stolar
Sparco 3 bälten
mocka ratt
Bur


Det är en 325 - 87 som in förkaffades 2009 för att köra bankörningar med.


Bild

Bild

2011 såg den ut såhär:

Bild

Bild

2012 blev den med turbo och såg ut såhär:

Bild

Bild

Sen....

Bild

Bild

Bild

Rätade ut den och körde den i sommras:

Bild

Sålde snik-turbokittet som satt på och köpte:

Bild

Bild

Bild

Bild

Och i skrivande stund så är det kvar innan uppstart:
*dra bränsleslang
*reda ut vilka reläer och säkringar som är vad
*tanka
*vrida på nyckeln ,gasa o köra :D


Bild

Bild

Bild

Enjoy !

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Postat: mån feb 24, 2014 12:25 am
av _TH_
Dam ta da tatt tada!

Ja nu har en helg till averkats i garaget.

Nu när jag sitter här och försöker summera vad jag gjorde i lördags så kan jag inte riktigt svara på vart timmarna tog vägen.
Kopplade in elhärvan, gjorde klart oljan in o ut ur turbon, fipplade ner fuelrail
Inte mycket att ta bilder på men såhär ser iaf Biltemas krymplack ut

Bild


Idag har jag dragit alla soppaslangar underbilen och i bagaget

Bild

Inte lika snyggt som i Rippers, med det funkar.
Nu när jag tittar på bilen undrar jag varför det är så olika längd på slangarna.
Troligtvis för att jag var så invig på att vrida på nyckeln


Bild

Yeah! Vi får alla vänta på en startfilm tills nästa helg :)
Jag hade kunnat bjussa på en film när jag drar runt startmotorn men...

Får ingen signal till soppan, vevaxelgivarn strular.
Jag och en kompis höll på i ett par timmar att felsöka osv, men varken han eller jag är så bra på Vems.
Så nästa helg har jag bokat dejt med en Vemskunnig kompis. Hallelulja !

Tappa inte hoppet.

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Postat: ons feb 26, 2014 9:39 pm
av _TH_
Jag behöver tips på vad jag kan trigga sprutet med på andra läget när jag vrider på nyckeln och som inte stängs av när jag drar runt startmotorn.

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Postat: ons feb 26, 2014 10:49 pm
av mattias
Sök på "bmw e30 c101 connector" så hittar du info om motor-kontakten, den runda vid säkringslådan bakom vänster fjädertorn.
Den du borde använda är den gröna pin 7 som ger spänning till original-tändspolen.

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Postat: tor feb 27, 2014 12:20 am
av _TH_
Tack, det var precis vad jag behövde !

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Postat: mån mar 03, 2014 6:46 pm
av _TH_
Ja då var det dax att summera helgen.

Jag hade ett china-bränslefiler monterat som jag fick med när jag köpte catchtanken av en kille,
tänkte byta ut de inom en snar framtid, men tänkte att det ändå skulle hålla under uppstart.

Så fel man han ha. Det stod jue som en fontän i resevhjulsbaljan


Bild
Skäms sa jag!

Letade upp mitt gamla soppafilter och klämde dit de. Tätt o fint.

Då började det droppa om ena soppapumpen.
Drog lite, läckte fortfarande, lite till o lite till

Fail Då gick anslutningen av.

Bild

Så jag fick fulplugga osv, köra med en pump (vilket räcker gått o väl för mitt ändamål) soppatrycket låg stabilt och bra.

Efter ett samtal till Vems-Jörgen (tack för rådgivning)
Och nerladdning av ny mapp (tack Mattias Sävar-turbo)


Världens (just nu) bästa ljud

FILM-->>http://vimeo.com/88019447

Back on track. Vilken jävla lättnad!

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Postat: mån mar 03, 2014 7:33 pm
av Liljenkvist
Haha, är de ja som säger fuck yes i slutet? Tack för visandet och grattis till uppstarten!

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Postat: mån mar 03, 2014 8:54 pm
av _TH_
Haha.. tjena.
Jo jag tror det är du :D
Tack för du komförbi o bevittnade denna väldigt spännande upplevelsen.

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Postat: ons mar 05, 2014 9:50 pm
av Granlund
Hittade din tråd på rejsa för cirkus en vecka sedan och läsa igenom stora delar av den då.

Jäkligt kul bygge.
Hur många banträffar kör du per år?

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Postat: tor mar 06, 2014 11:51 am
av _TH_
Tjena.
Kul att du gillart!

När jag körde med motorn orörd så körde jag ca 10 körningar om året.
Och då mest på Sviestad med LMS och Mantorp med 5100.

Men nu har det blivigt ca 4-5 de senaste åren. Pga att ett amkoräcke o packningar o soppapumar osv.

I år så vill jag vara ute i god tid, och försöka få så många körningar som möjligt.

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Postat: lör mar 15, 2014 11:37 pm
av _TH_
Idag har jag gjort färdigt downpipen.

Bild

Bild

Bild

Hade med mig kameran för en gång skull.

Det kommer mer imorn :D

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Postat: sön mar 16, 2014 10:38 pm
av _TH_
Fixat o trixat med massa småpill som inte fastnar på bild.

Ställde ner den nu jag jag hade kameran med mig och tog ett par motivationsbilder.


Vad tycker ni om henne ?

Bild

Bild

Bild

Bild

Nu har jag nästa helg på mig att provköra och kolla så allt fungerar innan mappning nästa måndag :D

Full fart

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Postat: ons mar 19, 2014 9:54 pm
av 02holma
Kul bygge, hoppas på att få sen den mycket i sommar!
Man kan tro att du åker bräda med tanke på dina val av dekaler :wink: :thumbright:

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Postat: tor mar 20, 2014 2:26 am
av _TH_
Tack, kul att du gillart! jag hoppas att det blir mycket köra av i sommar :)

Och ja, jag åker bräda oxå :) hoppas det blir tort ute snart!

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Postat: lör mar 22, 2014 11:02 pm
av _TH_
Idag har jag pillat o donat för att få det fungerande iför mappning på måndag.

Åket ut på första provturen, Känns Jävligt skönt, dock går den kass.
Men det är ju därför den ska mappas :)

Efter de gick vi lös med diverse spayflaskor o vinkelslipen.
Henka kirra biffen med att pimpa mina njurar :D


Resultatet

Bild

Har nu lackat den vita frontplåten i typ bilens färg, och lagt på ny mattsvart på grill o njurar, Nu ska jag bara på med MER klibbor.