BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
_TH_
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
Ort: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Inlägg av _TH_ »

Bild

Är det slutåkt med den här turbon nu?

Råkade ha av vingarna när jag tog isär turbon igår. Klantigt!!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Mathias Gustafsson
BMW E30 325
_TH_
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
Ort: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Inlägg av _TH_ »

Nu har jag precis kommit hem efter en dag i garaget. Yes asså ! ! !

Fick i gång Bluetooth till suftplatta från Vems.
Nu ska jag bara hitta en bra hållare till plattan.

Bild



Äntligen dragit nya vacuumslangar från wastegaten som Tont på AG:s as åt mig för 2år sedan :)

Bild



Och sist men inte minst släng bort platsflaskan som agerat vevhusventilation.


Bild

Bild



Kvar att göra:

*fixa nya fästen för krängningshämmaren fram.
*byta bränslefilter
*snygga till elen till bränslepumparna
*dekor ??
Mathias Gustafsson
BMW E30 325
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Inlägg av Steve »

Ställ in Vems-appen på v3 istället för aim i settings om du inte har sett det redan
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
_TH_
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
Ort: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Inlägg av _TH_ »

Steve skrev:Ställ in Vems-appen på v3 istället för aim i settings om du inte har sett det redan
Ok, undrade lite va det var.
Tack för de.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Mathias Gustafsson
BMW E30 325
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Inlägg av Steve »

Man får ungefär en miljon mer mätare att välja på :P samt att GPS-hastighetsmätaren börjar funka
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
_TH_
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
Ort: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Inlägg av _TH_ »

Steve skrev:Man får ungefär en miljon mer mätare att välja på :P samt att GPS-hastighetsmätaren börjar funka
Ojoj, det låter ju fantastikt roligt.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Mathias Gustafsson
BMW E30 325
_TH_
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
Ort: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Inlägg av _TH_ »

Nytt kompressorhjul.

Bild
Mathias Gustafsson
BMW E30 325
_TH_
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
Ort: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Inlägg av _TH_ »

Vad tror ni om den här lösningen på mitt problem med konstig vinkel på staget till krängningshämmaren fram. ( den är inte monterad än, tänkte bulta fast plattan på varera sida)

Bild



Så här ser det ut nu.

Bild

Så här blir det om jag vänder på det. Bättre vinkel men kanske kommer att ta i karossen.

Bild


Mitt favvo verktyg just nu.

Bild



Passade även på att torrgasa lite :D

Bild


GOD JUL!!



Skickas från min iPhone via Tapatalk
Mathias Gustafsson
BMW E30 325
_TH_
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
Ort: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Inlägg av _TH_ »

Turbomek,

Nya lager, nytt kompressorhjul inget glapp.

I love Ebay :D



Bild


Bild


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Mathias Gustafsson
BMW E30 325
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Inlägg av mattias »

Är det lufttemp-givaren man ser mitt på insuget? (på plattan man kan ta ut tryck/vakuum från) ?
Den kan med fördel placeras i tryckrör mellan spjäll och intercooler. När motorn varit avslagen lär den visa kylvattentemperatur i stort sett när du startar upp - men motorn får egentligen kallare luft. Till viss del går det kompensera men den går säkert magert innan du kört en stund.

Vilken turbo körs det med? Läste HX35 i början på tråden men kanske missat om du bytt.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
_TH_
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
Ort: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Inlägg av _TH_ »

mattias skrev:Är det lufttemp-givaren man ser mitt på insuget? (på plattan man kan ta ut tryck/vakuum från) ?
Den kan med fördel placeras i tryckrör mellan spjäll och intercooler. När motorn varit avslagen lär den visa kylvattentemperatur i stort sett när du startar upp - men motorn får egentligen kallare luft. Till viss del går det kompensera men den går säkert magert innan du kört en stund.

Vilken turbo körs det med? Läste HX35 i början på tråden men kanske missat om du bytt.

Exakt det en lufttrmp-givare som sitter där.
Jo jag kanske borde flytta på den.
Dock klagade inte mapparen över det. Men då justerade vi inte kallstart, vi han inte vänta på att motorn skulle kallna.

Jo visst är det en hx35 med 12 avgashus.



Skickas från min iPhone via Tapatalk
Mathias Gustafsson
BMW E30 325
_TH_
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
Ort: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Inlägg av _TH_ »

Mappning bokad 4/4 hos Tony på AG,s i norrköping.

Nu gäller det att få lite tid i garaget :/


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Mathias Gustafsson
BMW E30 325
_TH_
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
Ort: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Inlägg av _TH_ »

Då har jag varit en dag i garaget.

Hann fixa allt som jag ville ha gjort innan mappning förutom att flytta insugstemp (MAT-sensorn)
Men hittade en bra plats och kabeln räcker, YES.

Bild


Här sitter den nu.
Någon som har ett sådant trekantigt lock som sitter på insuget utan hål i till salu ??

Bild


Vad tror ni om att leda in vevhusventilationen i luftfiltret för att få lite mer flöde.
Eller leder jag bara in varmluft i insuget ?

Bild

Bild


Fixade fästen till krängningshämmaren fram.

Bild



Bytte även till ett mycket större bränslefilter.

Bild
Mathias Gustafsson
BMW E30 325
_TH_
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
Ort: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Inlägg av _TH_ »

Nu kommer jag byta ut det här:

Bild

Mot det här:

Bild

och flytta insugstemp till innan gasspjället.
Mathias Gustafsson
BMW E30 325
_TH_
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: tor sep 12, 2013 9:00 pm
Ort: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Inlägg av _TH_ »

Hej,

Har lite trubbel med brukisen e46 330 med m54b30

Tror ni att topplockspackningen gått?! ser också ut som ventilkåpspackingen läcker.

tacksam för svar.

Bild

Bild

Bild

Bild
Mathias Gustafsson
BMW E30 325
Skriv svar