Sida 11 av 13

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Postat: sön maj 01, 2016 9:08 pm
av _TH_
Då har jag varit och kört på Driftbash på Malmby.
Superbra dag med mycket körning och inga missöden :D

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild




Sträcker på benen mellan körpassen :D

Bild

Bild

Bild

Bild

BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Postat: mån maj 02, 2016 9:18 pm
av _TH_
Ser det här ok ut.
Mappades på 1bar (med läckande WG) för en månad sen. Den har jag fixat.
Nu laddar den visst 2bar.

https://vimeo.com/165051662

https://vimeo.com/165051793

https://vimeo.com/165051934


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Postat: mån maj 02, 2016 9:42 pm
av Steve
200 kpa på filmerna? = 1 bar

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Postat: mån maj 02, 2016 9:57 pm
av _TH_
Steve skrev:200 kpa på filmerna? = 1 bar

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
Bild

Är det inte samma kilo pascal?

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Postat: mån maj 02, 2016 10:12 pm
av Steve
Tänk lite logiskt. Tror du den laddar typ 0,5 bar på tomgång?

Atmosfärstryck är 100 kpa

Googla lite om absolut tryck, atmosfärstryck, laddtryck, övertryck, m.m.

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Postat: mån maj 02, 2016 10:28 pm
av _TH_
Steve skrev:Tänk lite logiskt. Tror du den laddar typ 0,5 bar på tomgång?

Atmosfärstryck är 100 kpa

Googla lite om absolut tryck, atmosfärstryck, laddtryck, övertryck, m.m.
Tack, jag ber om ursäkt för min okunskap.

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Postat: tis maj 03, 2016 1:15 pm
av fugazi
Steve skrev:...Atmosfärstryck är 100 kpa...
Jaa.... ibland! :hihi:
_TH_ skrev:Tack, jag ber om ursäkt för min okunskap.
Jag tycker absolut inte du behöver be om ursäkt.
Jag jobbar med MAP-maskiner (överkurs i det här fallet!) inom livsmedelsindustrin och det kan vara väldigt svårt att få en del kunder att "tänka rätt".
Feltänket kommer från grundskolan där man lär sig att atmosfärtryck är "normalt" tryck, det är det inte, bara "ett" tryck av många möjliga!

Den enklaste förklaringen till det tryck vi har vid 20°C och havsnivå=1000mbar är:
"Den luftpelare du har stående på ditt huvud (ända upp till rymden) väger 1kg/cm² vilket anges till 1000mbar"

Då funderar dom flesta en stund... och sen kommer det ofta ett "jahaaaaaa"....

På Mount Everest topp är pelaren inte lika hög, och således inte heller "lufttrycket/atmosfärtrycket"... men man väger liksförbannat lika mkt!

Edit: La till /cm²

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Postat: tis maj 03, 2016 5:19 pm
av _TH_
fugazi skrev:
Steve skrev:...Atmosfärstryck är 100 kpa...
Jaa.... ibland! :hihi:
_TH_ skrev:Tack, jag ber om ursäkt för min okunskap.
Jag tycker absolut inte du behöver be om ursäkt.
Jag jobbar med MAP-maskiner (överkurs i det här fallet!) inom livsmedelsindustrin och det kan vara väldigt svårt att få en del kunder att "tänka rätt".
Feltänket kommer från grundskolan där man lär sig att atmosfärtryck är "normalt" tryck, det är det inte, bara "ett" tryck av många möjliga!

Den enklaste förklaringen till det tryck vi har vid 20°C och havsnivå=1000mbar är:
"Den luftpelare du har stående på ditt huvud (ända upp till rymden) väger 1kg/cm² vilket anges till 1000mbar"

Då funderar dom flesta en stund... och sen kommer det ofta ett "jahaaaaaa"....

På Mount Everest topp är pelaren inte lika hög, och således inte heller "lufttrycket/atmosfärtrycket"... men man väger liksförbannat lika mkt!

Edit: La till /cm²
Jahaaaaa.. :)

Jag älskar bra förklaringar!
Tusen tack.

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Postat: mån maj 09, 2016 9:46 pm
av _TH_
Älskar den här bilden.
Det ser ut som att "vingen" fungerar 8)

Bild

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Postat: ons jul 13, 2016 7:32 pm
av _TH_
Lite fix i garaget.

Gjorde en skyddsplåt framför påfyllningsröret

Bild

Bild


Sen tog jag en sväng och rastade den!!
Blev några bilder.

Bild

Bild

Bild



Hoppas att jag kan köra på Gröndal den 22:a





Skickas från min iPhone via Tapatalk

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Postat: ons jul 27, 2016 2:17 pm
av _TH_
Skulle byta hardyskiva idag men hittade ingen som hade på lager i Linköping.
Blir att beställa.

Men jag fixade mitt handbromsfärste som börjat ge med sig.

Bild


Bild


Bild


Och så monterat i bilen igen.


Bild






Lyckades kränga av ett däck vid lite testkörning

Bild

Men fick tillbaka det igen efter att ha hoppat lite på det :D

Bild

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Postat: mån aug 08, 2016 8:25 pm
av _TH_
TIPS.

Köp delar hos L_M_R så får du godis :D

Bild

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Postat: tor aug 11, 2016 5:36 pm
av _TH_
Skaffade mig ett par bättre beg, topplagringingar (Groundcontrol)
Lägre en de jag har nu. De gamla kan man använda med original fjäderbenstallrik och glappar inte i lagrena.


Bild


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Postat: tor nov 10, 2016 10:30 pm
av _TH_
Här har det ju inte hänt skitmycket.
Men planer smids inför meksäsongen.

*fixa buren så att den kan vara godkänd för någon form av tävlande.

sen kanske jag ska fixa lite färg på den oxå.

Vad tycks?

Tur att jag inte jobbat med photoshop:
Bild


Hittade ett par roliga stobe-lampor som kan blinka i olika mönster.
Rolig fjärrkontroll iaf, älskar den.

Bild

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--

Postat: mån jan 30, 2017 3:40 pm
av _TH_
Tjena godag.

Ja här händer ju inte skit mycket.
Men jag har fixat läckaget på trycksidan genom att slipa till utgången på turbinhuset till turbon, beställt hem nya tryckslangar o bättre klämmor.
Så nu håller det 1bar. hoppas på lite tidigare laddtryck än förut.
Inga bilder o visa på de.

Har installerat mina blinkande lampor.
Har inte film på de men nu kan ju föreställa er.

Bild

Bild

Har satt på en lite mjuk läpp.
Och satt på en par 205 40 17 toyo R888 fram.

Bild