Mästerverkstans Volvo 945 Polar (Budget bygge)
Mästerverkstans Volvo 945 Polar (Budget bygge)
Tjenare alla på forat!
Efter 10års paus ifrån mitt senaste turbobygge så tänkte jag göra ett nytt försök.
Insåg att det exploderat av tillbehör på eftermarknaden under denna tiden, och tillgången till en bra verkstad fick mig att dra igång ett vanligt rödblocks projekt.
När jag började planera och tänka vad jag skulle göra, och vilken bil jag skulle bygga på, så insåg jag också att ribban har höjts ganska mycket.
Så i detta projekt så är det mera av ett "standard trimm" bygge numera vad jag förstår på andra projekttrådar.
Men jag gillar och läsa andras projekttrådar så jag bidrar med mitt bygge här!
Sprang på en 945 Polar (Italien Import 8V turbo) med B200FT motor. bilen kommer ifrån ett dödsbo och hade stått still en längre tid.
Gjorde en vanlig service på den och ställde sedan upp laddtrycket en aning. Detta resulterade i att det börja läcka olja lite överallt.
Efter att ha tröttnat på att byta och insåg att detta inte hjälpte så lyfte jag ur motorn och börja inspektera.
Ganska kännbara vändkanter i loppen. Så köpte mig ett vanligt 230FK block. Det nya blocket fick nya ringar, lager och packningar.
När jag tvättade lite delar ifrån den gamla b200 blocket så upptänkte jag att det inte var något flöde alls igenom oljefiltersförflyttaren (vattenkylningsgrejjen).
Jag försökte bada den i olika vätskor och blåsa med tryckluft med fick inte skiten att släppa. Detta var troligtvis orsaken till att den gamla motorn läkte olja lite överallt, och sköt nya packningar.
Hittade en eftermarknads "sandwitch" som skulle ersätta denna. När jag väl kom till killen som sålde den, så visade det sig att han hade även en original sådan. Sen råkade jag även se en 740 filterförflyttare med tillhörande oljekyl och rör. Så dom fick åka med hem.
Monterade en 531 topp med VX3kan som jag hittat på skroten. Med 12:9 bultar och elring packning
Sedan började jag skissa på grenrör, vilket skulle bli mitt första. Med för mycket verktyg och maskiner, men väldigt lite kunskap så gjorde jag ett försök som sedan visade sig duga ganska bra.
Grenrörsfläns skars ut grovt med plasman, som sedan frästes och slipades.
T3 flänsen frästes ut
Därefter var det dags för kollektorn. mycket funderade.
Efter svetsning så riktplande jag den i chiphyvelen
Sedan var det dags för ormboet att ta form.
Byggde en fixtur på svetsbordet och och gjorde mitt bästa med svetsen. Självklart riktplanades även grenrörsflänsen.
Sedan lindades det färdiga grenröret
T3/T4 turbo och en guldbox inhandlades
Nu börjar motorn bli komplett för att läggas i
Spridare och chip
Byggde 3" LMM
Pressad BTR
Motorn i, och bygge av nerpipe. 3" som ansluter till original avgasrör och katt. 2.5"
Alu intercooler
Uppstarten gick nästan smärtfritt. När bilen blivit varmkörd så tappar den tomgången när man släpper av efter lite laddtryck. läste någonstans att röret mellan lmm och turbo skall göras längre om man får detta problem. testade och det fungerade. detta har nog något med dumpventilen och större turbo att göra. Kör med återcirkulerande.
Testbild:
Fick bygga om lite med gick att få plats med denna längd och rör under huven.
En billig sittastill stol monterades
Nu skulle bakvagnen få sig en omgång. Projektet är somsagt ett budget projekt, så där åkte svetsen fram igen. Lusläst om slungdiffar, och körde Assuielocker på min Tic för 10 år sedan utan att varit helt nöjd. Någon som kan bekräfta om det går att få en slungdiff att hålla ?
Kempii modifierade 1031. Tog ur diffklumpen och svetsades vid sidan av, för att inte påvärka härdningen på drivaxlarna.
Köpte nya biltema dämpare bak och byte olja i dom. Blev även förstärkta 240 fjädrar.
Slängde på lite skrot i bakaxelbyggan med. Jag hade inte orken att lossa handbromswiren så jag förstärkte så gott jag kunde på plats.
Fyllde upp stödlagret med flexilim
och svetsade 3an i m90 lådan. som även fick ny original lamell och en stenhård tryckplatta! fick byta slangen till den hydrauliska kopplingen till stålsomsbunden för att den flexade för mycket.
Verka funka fint
Sprang på ett gäng bakaxlar. Kan vara bra och ha. 2 vanlija och 2st 1041. men när jag inspekterade 1041orna så ser dom lite annorlunda ut. Den med långa "tungan" (vikten) känns bekant, men den andra modellen har jag aldrig sett förut. Någon som har koll på dessa?
Nu är det hydraulisk handbroms och styrvinkel kitt som är på G. Mer om det senare
Efter 10års paus ifrån mitt senaste turbobygge så tänkte jag göra ett nytt försök.
Insåg att det exploderat av tillbehör på eftermarknaden under denna tiden, och tillgången till en bra verkstad fick mig att dra igång ett vanligt rödblocks projekt.
När jag började planera och tänka vad jag skulle göra, och vilken bil jag skulle bygga på, så insåg jag också att ribban har höjts ganska mycket.
Så i detta projekt så är det mera av ett "standard trimm" bygge numera vad jag förstår på andra projekttrådar.
Men jag gillar och läsa andras projekttrådar så jag bidrar med mitt bygge här!
Sprang på en 945 Polar (Italien Import 8V turbo) med B200FT motor. bilen kommer ifrån ett dödsbo och hade stått still en längre tid.
Gjorde en vanlig service på den och ställde sedan upp laddtrycket en aning. Detta resulterade i att det börja läcka olja lite överallt.
Efter att ha tröttnat på att byta och insåg att detta inte hjälpte så lyfte jag ur motorn och börja inspektera.
Ganska kännbara vändkanter i loppen. Så köpte mig ett vanligt 230FK block. Det nya blocket fick nya ringar, lager och packningar.
När jag tvättade lite delar ifrån den gamla b200 blocket så upptänkte jag att det inte var något flöde alls igenom oljefiltersförflyttaren (vattenkylningsgrejjen).
Jag försökte bada den i olika vätskor och blåsa med tryckluft med fick inte skiten att släppa. Detta var troligtvis orsaken till att den gamla motorn läkte olja lite överallt, och sköt nya packningar.
Hittade en eftermarknads "sandwitch" som skulle ersätta denna. När jag väl kom till killen som sålde den, så visade det sig att han hade även en original sådan. Sen råkade jag även se en 740 filterförflyttare med tillhörande oljekyl och rör. Så dom fick åka med hem.
Monterade en 531 topp med VX3kan som jag hittat på skroten. Med 12:9 bultar och elring packning
Sedan började jag skissa på grenrör, vilket skulle bli mitt första. Med för mycket verktyg och maskiner, men väldigt lite kunskap så gjorde jag ett försök som sedan visade sig duga ganska bra.
Grenrörsfläns skars ut grovt med plasman, som sedan frästes och slipades.
T3 flänsen frästes ut
Därefter var det dags för kollektorn. mycket funderade.
Efter svetsning så riktplande jag den i chiphyvelen
Sedan var det dags för ormboet att ta form.
Byggde en fixtur på svetsbordet och och gjorde mitt bästa med svetsen. Självklart riktplanades även grenrörsflänsen.
Sedan lindades det färdiga grenröret
T3/T4 turbo och en guldbox inhandlades
Nu börjar motorn bli komplett för att läggas i
Spridare och chip
Byggde 3" LMM
Pressad BTR
Motorn i, och bygge av nerpipe. 3" som ansluter till original avgasrör och katt. 2.5"
Alu intercooler
Uppstarten gick nästan smärtfritt. När bilen blivit varmkörd så tappar den tomgången när man släpper av efter lite laddtryck. läste någonstans att röret mellan lmm och turbo skall göras längre om man får detta problem. testade och det fungerade. detta har nog något med dumpventilen och större turbo att göra. Kör med återcirkulerande.
Testbild:
Fick bygga om lite med gick att få plats med denna längd och rör under huven.
En billig sittastill stol monterades
Nu skulle bakvagnen få sig en omgång. Projektet är somsagt ett budget projekt, så där åkte svetsen fram igen. Lusläst om slungdiffar, och körde Assuielocker på min Tic för 10 år sedan utan att varit helt nöjd. Någon som kan bekräfta om det går att få en slungdiff att hålla ?
Kempii modifierade 1031. Tog ur diffklumpen och svetsades vid sidan av, för att inte påvärka härdningen på drivaxlarna.
Köpte nya biltema dämpare bak och byte olja i dom. Blev även förstärkta 240 fjädrar.
Slängde på lite skrot i bakaxelbyggan med. Jag hade inte orken att lossa handbromswiren så jag förstärkte så gott jag kunde på plats.
Fyllde upp stödlagret med flexilim
och svetsade 3an i m90 lådan. som även fick ny original lamell och en stenhård tryckplatta! fick byta slangen till den hydrauliska kopplingen till stålsomsbunden för att den flexade för mycket.
Verka funka fint
Sprang på ett gäng bakaxlar. Kan vara bra och ha. 2 vanlija och 2st 1041. men när jag inspekterade 1041orna så ser dom lite annorlunda ut. Den med långa "tungan" (vikten) känns bekant, men den andra modellen har jag aldrig sett förut. Någon som har koll på dessa?
Nu är det hydraulisk handbroms och styrvinkel kitt som är på G. Mer om det senare
Johan Stockberg
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: Mästerverkstans Volvo 945 Polar (Budget bygge)
Mycket intressant projekt för mig som är 940 frälst!
En sak jag undrar över är varför wastegateklockan har två anslutningar?
Ett tips om du vill ha "stummare" stödlagerhållare är att köpa en "Proffesional parts"
(Säljs av bl.a LMR)
men fortfarande inte FÖR stum som många nya stödlagerhållare, vilka ger vibrationer
i karossen.
En sak jag undrar över är varför wastegateklockan har två anslutningar?
Ett tips om du vill ha "stummare" stödlagerhållare är att köpa en "Proffesional parts"
(Säljs av bl.a LMR)
men fortfarande inte FÖR stum som många nya stödlagerhållare, vilka ger vibrationer
i karossen.
Re: Mästerverkstans Volvo 945 Polar (Budget bygge)
Kul att du tycker det är intressant!
Det andra uttaget på klockan är till elektronisk laddstyrning.
Jag har fått lite småviberationer i karossen, men inte tillräckligt för att jag skall byta ut lagerhållaren än. Men om det blir dags så tackar jag för tipset!
Det andra uttaget på klockan är till elektronisk laddstyrning.
Jag har fått lite småviberationer i karossen, men inte tillräckligt för att jag skall byta ut lagerhållaren än. Men om det blir dags så tackar jag för tipset!
Johan Stockberg
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: Mästerverkstans Volvo 945 Polar (Budget bygge)
Aha! Så du tänker köra elektroniskt.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: Mästerverkstans Volvo 945 Polar (Budget bygge)
Förresten, hur många bar pressade du BTR:en till?
Re: Mästerverkstans Volvo 945 Polar (Budget bygge)
Nej. Men möjligheten finns. Btr pressade jag till 3.8barTruls_Nordahl skrev:Aha! Så du tänker köra elektroniskt.
Johan Stockberg
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: Mästerverkstans Volvo 945 Polar (Budget bygge)
Aha, okej. Då är jag med.
Re: Mästerverkstans Volvo 945 Polar (Budget bygge)
Handbroms och styrvinkel monterat!
Styrvinkelkittet gick smidigt och montera, och även handbromsen. lite pul och bygga fästet till handbromsen.
Handbromsen jag köpt insåg jag var åt "fel håll" (dragande istället för tryckande) när jag börja måtta in vart den skulle sitta. Men det var bara och bygga om den lite!
Styrvinkelkittet gick smidigt och montera, och även handbromsen. lite pul och bygga fästet till handbromsen.
Handbromsen jag köpt insåg jag var åt "fel håll" (dragande istället för tryckande) när jag börja måtta in vart den skulle sitta. Men det var bara och bygga om den lite!
Johan Stockberg
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: Mästerverkstans Volvo 945 Polar (Budget bygge)
Alltid trevligt med egenkonstruerade grejer till bilen!
Re: Mästerverkstans Volvo 945 Polar (Budget bygge)
Då har jag meckat lite igen!
Fixade till en 1041 slungdiff axel, som jag modifierade vikten på.
Och monterade denna på bilen.
Blev även dubbla krängare bak
Fick även dit en längre hemmagjord spak till handbromsen. Det känns lite epa och ha så lång spak, men det behövs verkligen. Och då kan man lika gärna ha en poppy med!
Nu väntar jag bara på lite snö...
Fixade till en 1041 slungdiff axel, som jag modifierade vikten på.
Och monterade denna på bilen.
Blev även dubbla krängare bak
Fick även dit en längre hemmagjord spak till handbromsen. Det känns lite epa och ha så lång spak, men det behövs verkligen. Och då kan man lika gärna ha en poppy med!
Nu väntar jag bara på lite snö...
Johan Stockberg
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Mästerverkstans Volvo 945 Polar (Budget bygge)
Andra anslutningen på wg klockan är inte specifikt för elektronisk laddtrycks styrning man kan koppla tryck dit via alla möjliga mockajänger. Min favorit är en vanlig tryckregulator med mjukare fjäder i
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: Mästerverkstans Volvo 945 Polar (Budget bygge)
Okej ! Kanonbra, kanske kan dra nytta av det i framtiden
Johan Stockberg
Re: Mästerverkstans Volvo 945 Polar (Budget bygge)
Intressant att följa byggtråden.
Re: Mästerverkstans Volvo 945 Polar (Budget bygge)
Har du kört mer svetsad vikt på slungdiff? Hur beter sig bilen då?
Re: Mästerverkstans Volvo 945 Polar (Budget bygge)
De beter sig som en öppen så länge det inte spinner. Då låser den upp. Med klacken svetsad låser den i alla hastigheter. utan svets bara på 1an om man har tur 2an.
Skickat från min D6503 via Tapatalk
Skickat från min D6503 via Tapatalk
Joakim berglund