242 turbo "sleeper"
242 turbo "sleeper"
Hej,
Tänkte jag skulle lägga upp en tråd om mitt bygge.
Lite kort info om bilen:
Motor 1
Bilen köptes av mig 2006 hade då rullat ca 17500 mil, satt en trimmad b230 8v med ca 150+ hästar.
Riktigt kul motor, var dock av med mitt körkort när jag köpte den så det blev inte så mycket körning .
Motor 2
Kort därefter så köptes en b23et motor som fick ett nytt hem i bilen, var dock mycket klödd med denna motor.
Motorn lät illa..
Plockade ut motorn och det visade sig att där satt 4st M-stakar var av 2st var krökta...
Kolvarna var i uselt skick med...
Fick för mig att jag skulle behålla motorn "bara" att skaffa nya kolvar och stakar, fixade nya stakar som jag högglas polerade för att bli av med brott anvisningar.
Men la ner den motorn ganska snabbt efter att jag hade mätt upp den med en ovalitetsmätare.
Visade sig att den var oval i loppen, lite mer än 0,1 mm som värst.
En kompis köpte den och sålde sedan vidare den till en annan kompis, som borrade den och byggde en sugare av den.
Motorn hade tidigare gått som rallycross med andra ord, slutkörd, den hade dock en 531 topp som fortfarande var en bra stomme att bygga på så den sparades.
Motor 3
Åkte inhandlade en bättre beg motor i GBG en B23et till, denna motorn var "jätte" bra skick enligt säljaren så jag gick på det.
Hade tyvärr inte utrustning med mig för att mäta ovalitet, hade ju vatt bra om man säger så...
Målade upp motorn och gjorde den fin
Dum som man är/var så mätte jag aldrig upp den motorn innan jag la ner jobb på den. Visade sig att den var lite oval med, inte fullt så dålig men inte bra.
Var mest kolvara som var sliten på den, minns inte helt men har för mig att det var 0,15mm kolvspel. Vilket säkert hade fungerat att köra med, men man vill ju sova gott om nätterna om man säger så...
Motorn står nere i källaren "färdig" i motorstativet idag, motorn har inte varit nära bilen .
Bilen hade mer eller mindre bara varit en "Garage Räser" fram tills:
Motor 4
En "Turn key" motor köptes vintern 09/10 som var utrustad med ett 18t aggregat och ett ms.
Denna motor sänktes ner i bilen utan något "jobb" eller mätning, ibland är det bättre att inte tänka så mycket på skick och allt runtomkring.
Har haft skit kul med denna motor, och framförallt kunnat köra med bilen...
Under tiden så blev det lite ny upp hängning, blev Bilstein Clubsport runt om och kapade husvagnsfjädrar.
Dubbla krängare bak och nya PowerFlex bussningar, svetsad diff.
Denna motorn sitter i bilen även idag.
Han med att prova på lite drifting i Hässleholm, det kändes som någonting man skulle fortsätta med så why not .
Men efter som att det är ganska kul med att bygga nya motorer så varför inte bygga fler .
Motor 5
Denna motor köptes på skroten för renovering och trimning en B230fk, efter som att man har lärt sig att alltid mäta upp motorerna innan renovering så gjordes detta såklart först .
Hann dock inte börja mäta på motorn innan jag bestämde mig för att skicka tillbaka den var den kom ifrån.
Lyfte på toppen och den var full med vatten och en sönder frätt vatten kanal.
Bläää
Motor 6
Såå tillbaka från skroten med en motor som hade gått 10k mil en b230fk den med, öppnade den och allt såg ut som det borde .
Började mäta upp den och den var som ny, lagerna såg även ut som nya.
Målet med denna motor är ca 500hk.
Till en stark motor behövs en bra låda och koppling?
Blev en 328/m3 låda
Förstärkt Bmw m5 tryckplatta även känd som Sachs 765
Monterat på ett modifierat pottsvänghjul från 740/940 med m46/m47
Sitter för tillfället en 4:10 i bakaxlen men kommer att bytas ut mot en 3:15
Kaplhenke Racing "Roolsteer corection"
För att korrigera vinklarna på bärarmarna när man sänker plus att man kan ändra utväxlingen till styrningen så att den blir 40% snabbare tror steget innan är 20%.
531 toppen från motor 2 dock lite filad.
Är utrustad med bronsstyrningar och brons sleeves 46 38 ventilen med dubbla fjädrar och en Enem C2 kam
Insug
Avgas
Kam Enem C2 292/112/13,9/2
Motorn kommer att ha orginal kolvar med Motornord stakar.
Oljereturen, tänkte sätta en slangstolpe istället för orginal skit som bara läcker...
Är en hylsa som är 3 hundringar större än hålet med ½" gänga, enbart pressad i.
Bjuder på några video klipp med
http://www.youtube.com/watch?v=gynEqx0R-2M
http://www.youtube.com/watch?v=RtLl0oYrgg0
http://www.youtube.com/watch?v=95Y2aDdGMuE
Det var väl det mesta fram tills nu, dock inte i så korta drag som jag tänkte mig
Är säker en massa jag glömt men får väl fylla på efterhand.
Mvh Arvid
Tänkte jag skulle lägga upp en tråd om mitt bygge.
Lite kort info om bilen:
Motor 1
Bilen köptes av mig 2006 hade då rullat ca 17500 mil, satt en trimmad b230 8v med ca 150+ hästar.
Riktigt kul motor, var dock av med mitt körkort när jag köpte den så det blev inte så mycket körning .
Motor 2
Kort därefter så köptes en b23et motor som fick ett nytt hem i bilen, var dock mycket klödd med denna motor.
Motorn lät illa..
Plockade ut motorn och det visade sig att där satt 4st M-stakar var av 2st var krökta...
Kolvarna var i uselt skick med...
Fick för mig att jag skulle behålla motorn "bara" att skaffa nya kolvar och stakar, fixade nya stakar som jag högglas polerade för att bli av med brott anvisningar.
Men la ner den motorn ganska snabbt efter att jag hade mätt upp den med en ovalitetsmätare.
Visade sig att den var oval i loppen, lite mer än 0,1 mm som värst.
En kompis köpte den och sålde sedan vidare den till en annan kompis, som borrade den och byggde en sugare av den.
Motorn hade tidigare gått som rallycross med andra ord, slutkörd, den hade dock en 531 topp som fortfarande var en bra stomme att bygga på så den sparades.
Motor 3
Åkte inhandlade en bättre beg motor i GBG en B23et till, denna motorn var "jätte" bra skick enligt säljaren så jag gick på det.
Hade tyvärr inte utrustning med mig för att mäta ovalitet, hade ju vatt bra om man säger så...
Målade upp motorn och gjorde den fin
Dum som man är/var så mätte jag aldrig upp den motorn innan jag la ner jobb på den. Visade sig att den var lite oval med, inte fullt så dålig men inte bra.
Var mest kolvara som var sliten på den, minns inte helt men har för mig att det var 0,15mm kolvspel. Vilket säkert hade fungerat att köra med, men man vill ju sova gott om nätterna om man säger så...
Motorn står nere i källaren "färdig" i motorstativet idag, motorn har inte varit nära bilen .
Bilen hade mer eller mindre bara varit en "Garage Räser" fram tills:
Motor 4
En "Turn key" motor köptes vintern 09/10 som var utrustad med ett 18t aggregat och ett ms.
Denna motor sänktes ner i bilen utan något "jobb" eller mätning, ibland är det bättre att inte tänka så mycket på skick och allt runtomkring.
Har haft skit kul med denna motor, och framförallt kunnat köra med bilen...
Under tiden så blev det lite ny upp hängning, blev Bilstein Clubsport runt om och kapade husvagnsfjädrar.
Dubbla krängare bak och nya PowerFlex bussningar, svetsad diff.
Denna motorn sitter i bilen även idag.
Han med att prova på lite drifting i Hässleholm, det kändes som någonting man skulle fortsätta med så why not .
Men efter som att det är ganska kul med att bygga nya motorer så varför inte bygga fler .
Motor 5
Denna motor köptes på skroten för renovering och trimning en B230fk, efter som att man har lärt sig att alltid mäta upp motorerna innan renovering så gjordes detta såklart först .
Hann dock inte börja mäta på motorn innan jag bestämde mig för att skicka tillbaka den var den kom ifrån.
Lyfte på toppen och den var full med vatten och en sönder frätt vatten kanal.
Bläää
Motor 6
Såå tillbaka från skroten med en motor som hade gått 10k mil en b230fk den med, öppnade den och allt såg ut som det borde .
Började mäta upp den och den var som ny, lagerna såg även ut som nya.
Målet med denna motor är ca 500hk.
Till en stark motor behövs en bra låda och koppling?
Blev en 328/m3 låda
Förstärkt Bmw m5 tryckplatta även känd som Sachs 765
Monterat på ett modifierat pottsvänghjul från 740/940 med m46/m47
Sitter för tillfället en 4:10 i bakaxlen men kommer att bytas ut mot en 3:15
Kaplhenke Racing "Roolsteer corection"
För att korrigera vinklarna på bärarmarna när man sänker plus att man kan ändra utväxlingen till styrningen så att den blir 40% snabbare tror steget innan är 20%.
531 toppen från motor 2 dock lite filad.
Är utrustad med bronsstyrningar och brons sleeves 46 38 ventilen med dubbla fjädrar och en Enem C2 kam
Insug
Avgas
Kam Enem C2 292/112/13,9/2
Motorn kommer att ha orginal kolvar med Motornord stakar.
Oljereturen, tänkte sätta en slangstolpe istället för orginal skit som bara läcker...
Är en hylsa som är 3 hundringar större än hålet med ½" gänga, enbart pressad i.
Bjuder på några video klipp med
http://www.youtube.com/watch?v=gynEqx0R-2M
http://www.youtube.com/watch?v=RtLl0oYrgg0
http://www.youtube.com/watch?v=95Y2aDdGMuE
Det var väl det mesta fram tills nu, dock inte i så korta drag som jag tänkte mig
Är säker en massa jag glömt men får väl fylla på efterhand.
Mvh Arvid
Projekt 242 Turbo "Sleeper"
Re: 242 turbo "sleeper"
cool bil! otur med alla motorer utom den sista då provat domdär från kaplhenke? mycke skillnad?
M.Brag svets & konstruktion
Volvo Pv 600hk
242 M50B25 Turbo
Volvo Pv 600hk
242 M50B25 Turbo
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1104
- Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm
Re: 242 turbo "sleeper"
er ju normalt at loppen er lite ovala innan man monterar på toppen och vattenpumpen
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
TheBlackWidow
Re: 242 turbo "sleeper"
Nää har inte monterat dom än, blir när vädret blir lite bättre
Jo lite ovala blir dom, men inte sååå mycket.
Har för mig att den nye motorn låg på ungefär 0,01 ovalitet som max
Jo lite ovala blir dom, men inte sååå mycket.
Har för mig att den nye motorn låg på ungefär 0,01 ovalitet som max
Projekt 242 Turbo "Sleeper"
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Re: 242 turbo "sleeper"
Frän bil ser riktigt fräsh ut!
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 201
- Blev medlem: mån mar 23, 2009 7:49 pm
Re: 242 turbo "sleeper"
Liten bild updatering:
Insug blir ett orginal till en början, får väl se längre fram om man kan bygga sig ett..
Grenrör med pulssplit även splittad wg
Turbo Holset Hx40 #16
Oljepåfyllnings lock i alu.
Insug blir ett orginal till en början, får väl se längre fram om man kan bygga sig ett..
Grenrör med pulssplit även splittad wg
Turbo Holset Hx40 #16
Oljepåfyllnings lock i alu.
Projekt 242 Turbo "Sleeper"
- Grooverhound
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 312
- Blev medlem: ons jun 28, 2006 9:02 pm
- Ort: 360 10 Ryd
Re: 242 turbo "sleeper"
E de nånting du fick komplettera med när du köpte dom grejerna till styrningen av Kaplhenke?
Rasmus Olofsson||
070-2829 607
070-2829 607
Re: 242 turbo "sleeper"
Dom är inte monterade än, men jag ska säga hur det gick och om det var något lurt .
Men som jag har förstått det så ska dom vara "bolt on", men "bolt on" är ju sådär ibland.....
Mvh
Men som jag har förstått det så ska dom vara "bolt on", men "bolt on" är ju sådär ibland.....
Mvh
Projekt 242 Turbo "Sleeper"
- Grooverhound
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 312
- Blev medlem: ons jun 28, 2006 9:02 pm
- Ort: 360 10 Ryd
Re: 242 turbo "sleeper"
Ja "bolt on" kan ju vara att man behöver bara köpa lite av den å slipa lite där osv hehe=P
Rasmus Olofsson||
070-2829 607
070-2829 607
Re: 242 turbo "sleeper"
Inhandlade en ny film kamera, ett litet smakprov
http://www.youtube.com/watch?v=S1LMwuv5 ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=S1LMwuv5 ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Projekt 242 Turbo "Sleeper"
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 986
- Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
- Ort: Stockholm, Haninge
Re: 242 turbo "sleeper"
Grym bil, lite oflyt med maskiner verkar det som, skall följas
Tommy Landholm
Re: 242 turbo "sleeper"
Fy fan va frän bil, gillar stuket starkt på den å en mysig motor gör ju inte saken värre