Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis dec 11, 2018 6:11 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 115 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån mar 24, 2014 6:50 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån mar 24, 2014 6:07 am
Inlägg: 62
Har en annan projekttråd men ville även dela med mig med er på Sävar turbo.
Börjar med vad som har hänt hitintills och fortsätter eftersom med vad som händer.
Bilen i fråga är en Audi S2 Coupe -91 som har använt som 4wd drifting bil under sommaren 2013 och olyckligtvis fick vara med om en rullning, därav denna tillsnyggning och ombyggnation i vinter... Kommer bli mycket bilder nu till en början för att hinna ifatt dit bygget är nu. Hoppas detta inte gör något :wink:

Börjar med några bilder som visar hur både förare och bil trivs bäst.

Bild

Bild

Bild

Såhär såg bilen ut när den rullade in i garaget.

Bild

Börjat riva lite invändigt, bla takluckan fick offras.
Bild

Bild

Bild

Ställbara krängarknivar från Sellholm färdigt och ditmonterade.

Bild

Byggde om främre delen av buren då var så låg iom att jag hade kvar takluckan.

Gäller att måtta och tänka sig för, inte lätt alla gånger.

Bild

Punktat å klart, dags att släppa ner buren så man kommer åt att svetsa runt rutstaget.

Bild

Helsvetsat runt om, tillbaka på boxarna.

Bild


Bild


Bild

Bild


Bild


Bild

Bild

Så gott som färdig för lack, lite småjobb med att passa in fronten osv.

Bild

Påväg till lack.
Bild

Inne i lackboxen hos RG Engineering.
Bild

Grundad :-)
Bild

Insidan färdig.
Bild

Färdig lackad :)
Bild

Nya plastrutor.
Bild

Nu är vi inne på delen där de börjar se ut som en bil igen :)
Bild

2014 års design på plats.
Bild

Donat på med lite småsaker invändigt :)
Bild


Här ser de nästan färdigt ut, men de är helt fel ;) Blocket är tomt och sitter enbart där för att kunna måtta in allting nytt. Ny bottendel byggs vid sidan av. :)
Bild

Kolla här då! Volvo grejer i en audi? Jajemen, liten specialare, Volvo 440 Turbo Högerstyrd elservopump. :)
Bild


Bild


Soppasystemet är på plats, färdigdraget och klamrat.

Bild

Här är bilen ute för första gången för lite fotografering. :)

Bild



Bild



Bild




Bild





Bild





Bild


Det är där jag står idag. Nu har jag inte tagit med allt som hänt utan bara det viktigaste/roligaste.
Är de något ni undrar över så är de bara fråga. Hoppas det inte blev för mycket bilder och för lite text nu ;)

/ William Jespersson


Senast redigerad av Mr-WJ lör okt 07, 2017 1:48 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 25, 2014 1:56 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 29, 2013 5:47 pm
Inlägg: 261
Ort: Gimo
En bil jag gärna skulle vilja se live på en barna......4wd drift 8)
tack för att du delar med dig av bygget
mvh Erik


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 25, 2014 6:59 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån mar 24, 2014 6:07 am
Inlägg: 62
Idag har jag börjat fundera och klura lite på blocket, de är ju lite som ska byggas om och moddas innan de ska iväg på bearbetning :)

Bild


Gördeln måste fräsas av och oljepumpsdrivningen måste bort då jag ska åka med Torrsump i år :roll:

Bild


Hade veven från gamla motorn kvar så tänkte prova på den innan jag ger mig på den riktiga veven. :) Fick knacka ner en Mora kniv för att få en glipa så jag fick in 2st skruvmejslar och bända ut den.

Bild

Tog även och kortade silikonslangarna/runners till insuget då dessa var så pass långa att de sögs ihop vid avsläpp och nästan ströp motorn :)

Bild


/ William

_________________
// W
--------------------------------------------------------------------------------
Audi A4 VR6T quattro

Tack till:
Jämtlands Bildemontering
Berners
Birgerssons Bensin Offerdal
Scherls Gräv & Schakt
Cederberg Custom Parts
H2M Racing
RE Åkeri AB
L-M-R.SE
Åre Produktion
EG Motorsport
JNJ IndustriMontage AB
Yamaha Center Östersund


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 25, 2014 11:13 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
Inlägg: 248
Ort: västerbotten.Norsjö
Trevlig tråd!
Hur ser drivlinan ut på en Quattro drifter?
Lamelldiff Fram?
Svetsad mellan och bakdiff eller åker du med lamell bak?
Vilka krängare?
Justeringar på hjulen?
Dämpare,hårdhet
mm?

Blev trevligare att titta på bilen/bilderna efter nya lacken än mot original grön. :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 25, 2014 11:35 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm
Inlägg: 276
Kul att se att det tar sig! Verkar som vi blir några stycken som ska åka brett med quattro, starta cup kanske?

_________________
0708960667


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 25, 2014 11:39 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm
Inlägg: 276
Vart kommer du dra oljeslangar och kylrör? Genom kupén eller under? Kliar mig i huvudet över det just nu, 1 tum slang till kylaren blir det iaf och an16 till torrsumpstanken.

_________________
0708960667


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 26, 2014 2:23 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån mar 24, 2014 6:07 am
Inlägg: 62
Fransson skrev:
Trevlig tråd!
Hur ser drivlinan ut på en Quattro drifter?
Lamelldiff Fram?
Svetsad mellan och bakdiff eller åker du med lamell bak?
Vilka krängare?
Justeringar på hjulen?
Dämpare,hårdhet
mm?

Blev trevligare att titta på bilen/bilderna efter nya lacken än mot original grön. :thumbright:


Tackar!
Jag åker svetsad mellan och bakdiff, och en Quaife diff fram, drev typ. :)
Originalkrängare fram, och egenbyggd med Sellholm knivar bak. Hjuljusteringen är helt fel, ska göra en riktig fyrhjulsinställning när de blir dags. Nu är den riktigt läskig rakt fram när man kommer upp i lite hastighet.
Kw v3 coils runt om, hårdast justerat bak och rätt mjuka fram så den "niger" och blir lätt i röven vid förställ.

Annars är de inte så jätte mycket omgjort i drivninan. Funderar starkt dock på att dreva ner styrväxeln, de är himla massa rattande :)

/ William

_________________
// W
--------------------------------------------------------------------------------
Audi A4 VR6T quattro

Tack till:
Jämtlands Bildemontering
Berners
Birgerssons Bensin Offerdal
Scherls Gräv & Schakt
Cederberg Custom Parts
H2M Racing
RE Åkeri AB
L-M-R.SE
Åre Produktion
EG Motorsport
JNJ IndustriMontage AB
Yamaha Center Östersund


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 26, 2014 2:27 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån mar 24, 2014 6:07 am
Inlägg: 62
x6rs skrev:
Vart kommer du dra oljeslangar och kylrör? Genom kupén eller under? Kliar mig i huvudet över det just nu, 1 tum slang till kylaren blir det iaf och an16 till torrsumpstanken.


Jag har funderat lite på att eventuellt ha torrsumpstanken under huven, men känns som de kommer bli så trångt så den lär hamna i skuffen. Och då kommer An16 slang att dras genom coupen.

Angående kylaren så kommer jag köra alu rör genom bilen för att sen ha AN kopplingar vid torpedväggen till motorn. :)

/ William

_________________
// W
--------------------------------------------------------------------------------
Audi A4 VR6T quattro

Tack till:
Jämtlands Bildemontering
Berners
Birgerssons Bensin Offerdal
Scherls Gräv & Schakt
Cederberg Custom Parts
H2M Racing
RE Åkeri AB
L-M-R.SE
Åre Produktion
EG Motorsport
JNJ IndustriMontage AB
Yamaha Center Östersund


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 26, 2014 9:12 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis jul 10, 2012 12:18 am
Inlägg: 30
x6rs skrev:
Kul att se att det tar sig! Verkar som vi blir några stycken som ska åka brett med quattro, starta cup kanske?



Klart vi ska ha egen cup! Smoke and crash cup! For fuckheads bör den heta! ;) bra med tråd Wille puss!


//Stiggen
https://m.facebook.com/Trustitsideways


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 26, 2014 10:39 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån mar 24, 2014 6:07 am
Inlägg: 62
Ja de blir kul att de blir ett par stycken som åker Quattro. Dags att kriga sig in i serierna. ;)

Stiggen, kände de var dags med en vettig tråd :) Men frågan är ju, vart är din tråd? ;)


/ William

_________________
// W
--------------------------------------------------------------------------------
Audi A4 VR6T quattro

Tack till:
Jämtlands Bildemontering
Berners
Birgerssons Bensin Offerdal
Scherls Gräv & Schakt
Cederberg Custom Parts
H2M Racing
RE Åkeri AB
L-M-R.SE
Åre Produktion
EG Motorsport
JNJ IndustriMontage AB
Yamaha Center Östersund


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 26, 2014 12:40 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis jul 10, 2012 12:18 am
Inlägg: 30
Äh har fan inte tid med det med;) måste ju få klart skiten nu;)


//Stiggen
https://m.facebook.com/Trustitsideways


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 01, 2014 10:13 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån mar 24, 2014 6:07 am
Inlägg: 62
Händer inte mycket alls nu, står mitt uppe i garagebyte och flytt.
Blir bra tomt i garaget och mycket "bra att ha" saker har man tyvärr fått kastat. Menmen, snart är de nog full fart igen, i ett nytt garage och i en ny stad ;)

Bild



Lämnar de bästa till sist. :)
Bild


Var förbi Alfa Reklam och skrev ut lite klisterlappar, mest för skoj skull :)
Bild

Nästa uppdatering blir nog när man är installerad i det nya garaget.
Varberg Håll i hatten.

_________________
// W
--------------------------------------------------------------------------------
Audi A4 VR6T quattro

Tack till:
Jämtlands Bildemontering
Berners
Birgerssons Bensin Offerdal
Scherls Gräv & Schakt
Cederberg Custom Parts
H2M Racing
RE Åkeri AB
L-M-R.SE
Åre Produktion
EG Motorsport
JNJ IndustriMontage AB
Yamaha Center Östersund


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 02, 2014 7:28 am 
Offline
Skärgårds-trimmare

Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Inlägg: 791
Ort: sundsvall
Så du flyttar till varberg? Synd isf för då lär du inte synas så ofta på Onsdagsbuset på mitsverige?

//Freddan.

_________________
Freddan
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 02, 2014 9:08 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån mar 24, 2014 6:07 am
Inlägg: 62
Yes de blir en liten flytt. Kommer försöka åka Onsdagsbus så ofta jag kan, men blir nog inte lika ofta som ifjol då jag enbart missade 1 körning tror jag. :)

_________________
// W
--------------------------------------------------------------------------------
Audi A4 VR6T quattro

Tack till:
Jämtlands Bildemontering
Berners
Birgerssons Bensin Offerdal
Scherls Gräv & Schakt
Cederberg Custom Parts
H2M Racing
RE Åkeri AB
L-M-R.SE
Åre Produktion
EG Motorsport
JNJ IndustriMontage AB
Yamaha Center Östersund


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 02, 2014 10:00 am 
Offline
Skärgårds-trimmare

Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Inlägg: 791
Ort: sundsvall
Härligt! Du ( ni ) är en extra krydda på banan så det glädjer att du inte lämnar oss för gott! :-)

Ser fram emot att se bilen i dess nya skepnad! tycker det blev riktigt hård i camo 8)

_________________
Freddan
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 115 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010