pv-mannens pv evolution

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
pvmannen karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
Ort: laholm

pv-mannens pv evolution

Inlägg av pvmannen karlsson »

tänkte lägga upp mitt långtidsprojekt som nån typ av dagbok.
i grunden är det min första bil en pv -62 som har sparats som testbänk, i början vart det r-kam dubbla solex45:or portad standard topp och extraktor. han jag köpte toppen av hade planat den rejält och portat bort knölen vid avgasstyrningen och slipat upp toppen i början av kanalen till 42mm.
detta resulterade i att o-ringarna till insugen flög iväg varje gång den närmade sig tomgång :doh:
efter en rasad kardan och dåligt oljetryck så gick motorn bara sämre och blev tröttare, som nybörjare insåg man ju inte att det var ett nytt vevlager som hade snurrat, nya lager kan ju aldrig krångla, dem är ju nya!!! och absolut inte felmonterade.........

till slut flög sista biten av std kopplingen av lamellen och den stod på tomgång obesvärat med växel i......poff där gick den 1000:e o-ringen, ställde av möget å bestämde mig bygga ny motor.

lägger upp lite bilder samt motorrecept framöver
pv -62 testbänk för "evolution" motorn
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: pv-mannens pv evolution

Inlägg av * * * NXJ * * * »

pvmannen skrev: lägger upp lite bilder samt motorrecept framöver
Det ser jag fram emot :!:

:arrow: /NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
pvmannen karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
Ort: laholm

Inlägg av pvmannen karlsson »

motor recept vart utlovat.

b20 motor borrat till 2.1L
8bult vev -74
b21e flata kolvar
b23 stakar viktade och aningen lättade
2kg lättare svänghjul
egen lättade ståldrev

b18 topp 37mm avgas 44 el 46mm insug rest insug 30grader 39mm/diameter
flyttade styrningar och stålsäte på avgas
avstånd mellan avgas och insug (46mm in) 1mm
avstånd mellan insugs ventil å borr 12%
flöde på insug 46mm ventil 14mm lyft 210cfm
flöde utan 46mm ventil 250cfm???

kamaxel har jag lite å välja på, inte bestämt än
1282R dur 192 1.27spel 7,4mm lyft 0spel
volvo R (sliten) dur in 190 ut 196 1.27spel 7,2lyft 0spel (8mm ny)
smr19 (sliten?) dur 210 in 190 ut 1.27spel 8,5mm lyft 0spel
kg6 dur 210 1.27spel 8,3mm lyft 0spel (8,65 ny)

klurar på om man kan använda Rkammen och 1.9 rullvippor som det pratades om i en annan länk, Rkammen har ju en väldigt rund å snäll kamlob sista mm kamlyft är på 17gr på kammen medans kg6 kammen bara är 12gr och smr19 9gr........
får återkomma till det senare
pv -62 testbänk för "evolution" motorn
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
pvmannen karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
Ort: laholm

Inlägg av pvmannen karlsson »

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
pv -62 testbänk för "evolution" motorn
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
pvmannen karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
Ort: laholm

Inlägg av pvmannen karlsson »

jag å kameran e inte riktigt kompisar än som ni kanske märkt...
kanalen i toppen flödar som sagt 250cfm men med ventil endast 210cfm oavsett vilken storlek på ventil (46 ventilens säte) testade storlekar
42 44 46 48.
så problemet borde vara för liten minsta area under ventilen.
testade å sätta i en 48mm ventil och tog upp minsta arean under ventilen.
hände inget......
dock är kanalen som minst i svängen 22mm från ventilen å där e den 36mm, kan det störa flödet? kanalen flödar ju bra i övrigt.
nån som har nån teori om detta?
ska fixa lite snyggare bilder i veckan :D
pvmannen karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
Ort: laholm

Inlägg av pvmannen karlsson »

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
pvmannen karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
Ort: laholm

Inlägg av pvmannen karlsson »

jodå 224cfm blev det på 16mm lyft och klart bättre på dem lägre lyften oxå å bara gröpt ur under ventilen och i lilla svängen.

fick en liten tanke,,, om man minskar arean vid portens början så man får maxflöde vid ventillyftet man ska andvända så får man bättre flöde vid dem lägre lyften men det slutar flöda där det ska,,, läste det i en artikel på gofastnews att det inte skulle flöda vid högre lyft än det man andvänder.
funkar det i verkligheten oxå eller är det en ren tankevurpa från min sida?
nån med erfarenhet om det?

isåfall skulle man ha fördel av jätteventil som annars hade blivit en nackdel
pvmannen karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
Ort: laholm

Inlägg av pvmannen karlsson »

då går man i tankar om kamaxelval
har en kg6 å en smr19 verkar ganska lik kg kammen å båda är ganska vassa, smr är dock härdad verkar det som.
men vill man ha mycke effekt till högt varv ska man ha mycke duration men då kommer nackdelen att kammen inte klarar både och rent praktiskt.
hittade en kam på tg en tg987 312 duration (0spel?) 13,6mm lyft vid 1,5spel
som är en stålkam men svarar inte på mejl så pris vet ja inte :(

min tanke är att få så mycke duration som möjligt och ganska "snäll" nock för å slippa rullyftare å sen utväxla lyftet med vipporna till det jag vill ha,,, högre.. :hihi:

nån som kan rekomendera nån kamtillverkare som gör stålkammar?
spm verkar ju inte ha kammar enligt sidan.
agap gör ju en fin rullkam men kostar bra med klöver.
kg har ju men inte stålkammar
tg verkar man få ringa om man vill nåt.
pv -62 testbänk för "evolution" motorn
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Detta var ju en kul tråd.. :)

Ska lägga in lite bilder på blocket i min tråd när ja får tid... /Roger't
pvmannen karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
Ort: laholm

Inlägg av pvmannen karlsson »

roger: ja lägg upp lite bilder hade varit kul å se ditt hemslöjdande :lol:

hittade ett b18 block idag i fyndladan, tänkte försöka mig på att borra till 2 liter å flytta borret ur centrum för att få mer plats för insugsventilen.
om jag borrar från 84mm till 89 och flyttar 1mm så blir det ändå 6.5mm gods kvar :thumbright:
ska leta upp lite fina kolvar till detta men är det nån mer än kg som har?
dalhems specialbeställer bara från ross.
ska mecka ihop en stressplatta oxå bara sen ska det borras :hihi:
pv -62 testbänk för "evolution" motorn
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
pvmannen karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
Ort: laholm

Inlägg av pvmannen karlsson »

tjosan
tänkte på det här med ventiler, vad finns det för för och nackdelar med rostfria ventiler?
tänkte köra utan säte till å börja med i b18 topp.
är väl ingen direkt skillnad i vikt men avgasventilen kan man ju få till tätningsytan bättre på, rostfria ventiler har ju ingen känslig ytbeläggning som man inte ska skava bort väl?
fördel med rostfri insugsventil?
pv -62 testbänk för "evolution" motorn
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Ja köpte rostfria ventiler till min resta topp...
Nackdelar:

Dom finns i 2mm steg, ja fick svarva om mina 40mm till 38.5 själv
och slipa sätet i svarven... Dom är ganska sega så så man fick riva
hela tiden... Ja skulle även viljat haft med "tulpi" på avgas...

Kostar kanske mer än det smakar, ca 2000 för 8 st...

Köper man tex nya 46mm ventiler och gör om 44mm org till
38.5 så får man jätte fin "tulpi" på dom om man slipar dom med hjälp av borrmaskin mot band slip...
Insug blir aldrig lika möra som avgas så dom är fina i
härdningen även om dom är gamla orginal volvo...

Nertagen 44 till 38.5 och 44mm ventil:

Bild

Gämfört med rostfria 40mm nertagen till 38.5 och 46mm ventile:

Bild

Avgas är väldigt platt på rostfria... På insug vill man ha platt men inte på avgas... (Köpta från kg)
Man skulle köpt 44mm istället och svarvat bort lite mer för att få
bättre "tulpi" på avgas... Ett litet tipps bara...
Det hade det varit värt... Dockl är det inte lika trevligt svarva och slipa...
Man måste köra med dubb och lagom tung kulls mot talriken för att "döda" vibrationerna... Det räcker inte att bara spänna i skaftet...
Sen är centreringen noga på hundradelen när det ska slipas...
Körde med klämmhyls chuck som ja klockade in i svarven...

/Roger
pvmannen karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
Ort: laholm

Inlägg av pvmannen karlsson »

jo jag tänkte om original avgasventil går ner sig lättare så kunde man ju haft rostfritt, men det beror nog på original motorerna som har anläggningsyta på flera millimeter å då går det över mer värme till sätet å sätet deformeras å blir ännu större.
såg att nissan kingcab har 37mm avgas ska se hur dem ser ut, borde ju ha bättre "tulip"
pv -62 testbänk för "evolution" motorn
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Tulip, inte tulpi. Det betyder tulpan på engelska och syftar på formen som ventilen har. Anses vara viktigt när man går upp i över 90% av ventilens diameter under sätet.

Erland.
pvmannen karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
Ort: laholm

Inlägg av pvmannen karlsson »

då har man varit på jobbet å borrat ett block.
först tog jag i med hårdhandskarna
Bild

sedan ett finskär på det
Bild

nu har man en stressplatta oxå om det skulle behövas i framtiden
Bild
pv -62 testbänk för "evolution" motorn
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
Skriv svar