Legend Ford 34 sedan - GSXR1000+TURBO
Legend Ford 34 sedan - GSXR1000+TURBO
Hej igen!
Ny bil och nya idéer...
Fick hem en Legend bil från USA här för några veckor sedan. Rolig pryl!
Hämtade den och tog den till Arboga där jag hade sett till att få vara på flygfältet några timmar för lite provkörning.
Bilen var komplett så lite oljebyte bara sen gick den att köra.
Hjulvinklarna var däremot helt mysko, bilen har gått rundbana i USA typ nascar så var helt snedställd för bara vänstersväng... satt även vikter på innersidan.
Ögonmåttade till lite bättre hjulvinklar och tog bort vikter sedan var den redo för provkörning.
FILM FRÅN PROVKÖRNING: http://youtu.be/naprMeZnsmc
Var ju lite småskojig att köra, kändes pigg i början, ska vara ca150hp och bilen väger bara 450kg, 0-100 ska gå på 4sek.
Men efter nån timmes körning så blev jag lite sömnig... i vanlig ordning så fattas det ju massa effekt Sedan att det är en luftkyld motor med förgasar känns lite 80-tal. Helrätt bil men kasst motorpaket.
Tog bilen hem till Östersund och började skruva isär.
Surmotor ur.
Bygge motorfästen. Nya maskin blir en GSXR1000 från 2002 och så turbo då såklart
Fästen.
Köpte turbogrenrör på Ebay, sitter neråt i en cykel men jag ville ha uppåt. Vände man på det så blev dom yttre flänsarna upp och ner...
Kapade loss och svetsade det blev rätt.
Turboflänsen var också fel så kapade bort T3 och satte dit TD04, turbo blir en litenliten 14T, siktar på 250hp och bra spool.
Avgasbygge.
Riktigt tajt då dessa bilar inte har något avgassystem orginal utan bara rakt ner under motorn. Finns dåligt med plats att dra rör...
Färdigt nu till bakre hjulhus.
Så är läget just nu, jag har mycket delar på ingång och vill ha fart på detta så fort som möjligt.
Gärna till Gatebil... men det kan bli tajt.
Ny bil och nya idéer...
Fick hem en Legend bil från USA här för några veckor sedan. Rolig pryl!
Hämtade den och tog den till Arboga där jag hade sett till att få vara på flygfältet några timmar för lite provkörning.
Bilen var komplett så lite oljebyte bara sen gick den att köra.
Hjulvinklarna var däremot helt mysko, bilen har gått rundbana i USA typ nascar så var helt snedställd för bara vänstersväng... satt även vikter på innersidan.
Ögonmåttade till lite bättre hjulvinklar och tog bort vikter sedan var den redo för provkörning.
FILM FRÅN PROVKÖRNING: http://youtu.be/naprMeZnsmc
Var ju lite småskojig att köra, kändes pigg i början, ska vara ca150hp och bilen väger bara 450kg, 0-100 ska gå på 4sek.
Men efter nån timmes körning så blev jag lite sömnig... i vanlig ordning så fattas det ju massa effekt Sedan att det är en luftkyld motor med förgasar känns lite 80-tal. Helrätt bil men kasst motorpaket.
Tog bilen hem till Östersund och började skruva isär.
Surmotor ur.
Bygge motorfästen. Nya maskin blir en GSXR1000 från 2002 och så turbo då såklart
Fästen.
Köpte turbogrenrör på Ebay, sitter neråt i en cykel men jag ville ha uppåt. Vände man på det så blev dom yttre flänsarna upp och ner...
Kapade loss och svetsade det blev rätt.
Turboflänsen var också fel så kapade bort T3 och satte dit TD04, turbo blir en litenliten 14T, siktar på 250hp och bra spool.
Avgasbygge.
Riktigt tajt då dessa bilar inte har något avgassystem orginal utan bara rakt ner under motorn. Finns dåligt med plats att dra rör...
Färdigt nu till bakre hjulhus.
Så är läget just nu, jag har mycket delar på ingång och vill ha fart på detta så fort som möjligt.
Gärna till Gatebil... men det kan bli tajt.
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Re: Legend Ford 34 sedan - GSXR1000+TURBO
Ska denna bli gatlegal?
Riktigt fräna dessa;)
Riktigt fräna dessa;)
Re: Legend Ford 34 sedan - GSXR1000+TURBO
Nej det är inte tanken nu, ska ha den att köra bana med.lyyski skrev:Ska denna bli gatlegal?
Riktigt fräna dessa;)
Vore iofs. skoj att testa att regga som amatörbyggt fordon... Men ska man göra det så lär man ha en mindre motor eller vikta bilen massor.
500kg bil = bara 75kw.
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Re: Legend Ford 34 sedan - GSXR1000+TURBO
GATEBIL MANTORP
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Re: Legend Ford 34 sedan - GSXR1000+TURBO
Fasen vad fränt!!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Legend Ford 34 sedan - GSXR1000+TURBO
Den va riktigt ball!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: Legend Ford 34 sedan - GSXR1000+TURBO
I swear i saw this car last summer at las vegas motorspeedway!!! What a small world we live in! I also watched a show earlier this week, i think this car was in a tv show called "Counting Cars" on History channel, when the guys go to the racetrack to watch these race and this car was in that race i could be wrong but it looked exactly like one!
And cant wait to see the results
And cant wait to see the results
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 986
- Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
- Ort: Stockholm, Haninge
Re: Legend Ford 34 sedan - GSXR1000+TURBO
Fränt utgångsobjekt och grymt motorval, detta skall följas
Tommy Landholm
Re: Legend Ford 34 sedan - GSXR1000+TURBO
Interesting!EKR skrev:I swear i saw this car last summer at las vegas motorspeedway!!! What a small world we live in! I also watched a show earlier this week, i think this car was in a tv show called "Counting Cars" on History channel, when the guys go to the racetrack to watch these race and this car was in that race i could be wrong but it looked exactly like one!
And cant wait to see the results
I know that this car has been driven at Langley speedway. I have to download that episode off "Counting cars" and check if it´s the same car
I am removing all the stickers from the car now to make it more of my own.
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
- S_Osterdahl
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 144
- Blev medlem: sön dec 02, 2012 11:06 pm
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Legend Ford 34 sedan - GSXR1000+TURBO
Riktigt ballt!
Mvh Sebastian J Österdahl
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Legend Ford 34 sedan - GSXR1000+TURBO
Kul att ni tycker detta är fränt!
Någon som har koll på byte av ECU på dessa MC motorer?
Jag ska köra Link Atom på denna men har ingen aning än så länge om triggers osv. och har svårt att googla fram bra information.
Vad jag förstått så skiljer det på triggers mellan 01-02 och 03-08 modellerna av GSXR1000. Min motor är en 02.
Guld vore såklart om det fanns nån Link, Vipec, Autronic osv. inkopplingsguide till GSXR1000 motor....
Ny härva och tändning blir det så är egentligen bara triggers och grundinställningar för dessa som jag är ute efter, lär köra 2st triggers och sekvensiellt då den varvar 13000rpm så kan bli lite kort Dwell då vid wastespark
Tips mottages med glädje!
Någon som har koll på byte av ECU på dessa MC motorer?
Jag ska köra Link Atom på denna men har ingen aning än så länge om triggers osv. och har svårt att googla fram bra information.
Vad jag förstått så skiljer det på triggers mellan 01-02 och 03-08 modellerna av GSXR1000. Min motor är en 02.
Guld vore såklart om det fanns nån Link, Vipec, Autronic osv. inkopplingsguide till GSXR1000 motor....
Ny härva och tändning blir det så är egentligen bara triggers och grundinställningar för dessa som jag är ute efter, lär köra 2st triggers och sekvensiellt då den varvar 13000rpm så kan bli lite kort Dwell då vid wastespark
Tips mottages med glädje!
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Re: Legend Ford 34 sedan - GSXR1000+TURBO
Hur funkar själva kraftöverföringen mellan motor å bakhjulen på en såndär ?
Är det kedja ner till en kardan eller är det nåt annat listigt ?
Är det kedja ner till en kardan eller är det nåt annat listigt ?
Re: Legend Ford 34 sedan - GSXR1000+TURBO
Det är en adapter som sitter direkt på splinsade axeln ut där drevet sitter i vanliga fall. Sedan sitter en kardan kopplad på adaptern.Richard skrev:Hur funkar själva kraftöverföringen mellan motor å bakhjulen på en såndär ?
Är det kedja ner till en kardan eller är det nåt annat listigt ?
Jag ska tillverka ny sån då orginal inte passar, Suzuki och Yamaha har inte samma splines tyvärr.
Bilder kommer på det!
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Re: Legend Ford 34 sedan - GSXR1000+TURBO
Fick justera framskärmen lite för att ge plats åt turbon. Tycker det ser lite fränt ut att visa turbon me
Fick hem nya spridare. Siemens deka 600cc som är anpassade för att sitta i GSXR1000.
Lite plastig rail orginal men den får duga...
Så ser hålen i spjällen ut.
Passa fint.
Var ut till skroten och letade efter lämpliga kylare... slutade med att jag valde dessa.
A4 1.8T IC och vattenkyl från en liten Citroen av nyare modell.
Nu ska dom bara monteras lite smart...
Fick hem nya spridare. Siemens deka 600cc som är anpassade för att sitta i GSXR1000.
Lite plastig rail orginal men den får duga...
Så ser hålen i spjällen ut.
Passa fint.
Var ut till skroten och letade efter lämpliga kylare... slutade med att jag valde dessa.
A4 1.8T IC och vattenkyl från en liten Citroen av nyare modell.
Nu ska dom bara monteras lite smart...
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742
8.97 @ 249km/h med 200sx