Erik´s 535 turbo numer 635csi

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Erik N
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: fre okt 21, 2005 1:12 pm
Ort: Piteå

Re: Erik´s 535 turbo

Inlägg av Erik N »

2 bilder som visar att det händer nånting iaf

Wg placeringen kanske inte optimalast i service vänlighet men det får funka.
Bild

Sen hamnade ic så tajt det gick mot kylaren, fick kapa och hamra endel men den gick dit till slut.
Bild
Svetsar och skruvar i det mesta

Erik Norrman Piteå
Användarvisningsbild
Erik N
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: fre okt 21, 2005 1:12 pm
Ort: Piteå

Re: Erik´s 535 turbo

Inlägg av Erik N »

I helgen var det vems koppling som stod på agendan, har gått in på originalhärvan så blev bara lite extra signaljordar att dra.
Så igår eftermiddag vred vi på nyckeln bara för att se att den hoppade igång och det gjorde den.

Nu är det bara till att färdigställa allt och montera saker där dom är tänkt att sitta permanent.
Dra tryckrör, downpipe och lite slangar.
Jo montera in kopplingen också, det hade jag glömt bort.

Så räknar med att börja mappa och lägga på tryck i mitten/slutet av nästa vecka.
Svetsar och skruvar i det mesta

Erik Norrman Piteå
Användarvisningsbild
Erik N
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: fre okt 21, 2005 1:12 pm
Ort: Piteå

Re: Erik´s 535 turbo

Inlägg av Erik N »

Efter väldigt sena kvällar så är bilen nu nästan färdig, uppstartad med turbo ikväll och allt fungerar riktigt bra.
Nu är det kopplingsbyte imorgon och kanske lite positivt tryck !
Svetsar och skruvar i det mesta

Erik Norrman Piteå
Användarvisningsbild
Erik N
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: fre okt 21, 2005 1:12 pm
Ort: Piteå

Re: Erik´s 535 turbo

Inlägg av Erik N »

Ja söndagen blev det kopplingsbyte med allt vad det innebär, mappade den lite till 0.5 söndag kväll med feg tändning.
Tyckte den flyttade på sig riktigt bra !
Idag så började vi med mappning av tändning och sen kranades laddet upp 1bar laddas det nu 88% dc på spridarna, kan ju bara säga att detta är sjukt roligt, ska försöka få upp nån bild imorgon.
Svetsar och skruvar i det mesta

Erik Norrman Piteå
Användarvisningsbild
Erik N
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: fre okt 21, 2005 1:12 pm
Ort: Piteå

Re: Erik´s 535 turbo

Inlägg av Erik N »

Svetsar och skruvar i det mesta

Erik Norrman Piteå
Användarvisningsbild
7aan
Forumsberoende
Inlägg: 1116
Blev medlem: tor dec 18, 2008 9:24 pm
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: Erik´s 535 turbo

Inlägg av 7aan »

Länken funka inte :(
Micke Grönlund
Användarvisningsbild
Erik N
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: fre okt 21, 2005 1:12 pm
Ort: Piteå

Re: Erik´s 535 turbo

Inlägg av Erik N »

Mina datakunskaper stäcker sig tydligen inte till att lyckas länka från trynet.
Svetsar och skruvar i det mesta

Erik Norrman Piteå
Användarvisningsbild
Erik N
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: fre okt 21, 2005 1:12 pm
Ort: Piteå

Re: Erik´s 535 turbo

Inlägg av Erik N »

Fredag kvällens slut
Bild
Lördag kväll direkt efter uppstart
Bild
Liten översikt på söndag innan kopplingen revs. Bild

Nu är tryckröret lackat och en dump är insvetsad.
2.5 vecka tog detta snikbygge att göra, skönt att kanske vara lite ledig nu på kvällarna tills den rasar.
Svetsar och skruvar i det mesta

Erik Norrman Piteå
Användarvisningsbild
Erik N
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: fre okt 21, 2005 1:12 pm
Ort: Piteå

Re: Erik´s 535 turbo

Inlägg av Erik N »

Måste säga att m30 turbo är roligt, inga monstereffekter nu på 1bar men skjuter på det gör det.
Sen sista uppdateringen har det hunnits med att skjuta en blockpackning tror på att antingen har sträckbultarna gett sig, eller så har nån före mig slarvdragit toppen.
Bultarna satt alldeles för löst iaf.
Blev en ny goetze packning och 12.9 bult istället och det verkar fungera riktigt bra.

Annars verkar den funger riktigt bra, bakdäcken får då svettas ordentligt och getrag 260/6 lådan har det inte lätt heller, har börjat vina litegrann.
Svetsar och skruvar i det mesta

Erik Norrman Piteå
Användarvisningsbild
Erik N
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: fre okt 21, 2005 1:12 pm
Ort: Piteå

Re: Erik´s 535 turbo

Inlägg av Erik N »

Lite bilder från en buskväll härom veckan.
Bild
Bild
Bild
Bild
Svetsar och skruvar i det mesta

Erik Norrman Piteå
Användarvisningsbild
Erik N
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: fre okt 21, 2005 1:12 pm
Ort: Piteå

Re: Erik´s 535 turbo

Inlägg av Erik N »

Jani nu är det längesen jag uppdaterade här.

Men sommaren tog slut i ras givetvis. Blev arbetslös i samma veva så bilen ställdes bort.
Fixade nytt jobb och planerna tog fart igen.

Kan visa lite bilder kanske ?

Rasade en diff öppen givetvis :P

Bild

Skaffade en ny till rätt pris.

Bild

Körde vidare ett tag, sen blev tanken att jag skulle bromsa och se hur mycket den gav i effekt. Lite mycket skruvande på motrycksstyrningen resulterade i lite haveri ( OOOPS ) Bromsningen uteblev hehe.
Blockpackningen tyckte den skulle flytta ut och andas lite friskare luft, hittade en bit vid sidan av motorn :P

Bild

Då föddes lite ideer om att bygga nytt givetvis m30 i fortsättningen.
Ny turbo införskaffades från andra sidan pölen hos http://www.smedingturbo.com BorgWarner s366 blev det.

Bild

Sen sprang jag på en annons med lite grejer till rätt kurs här på forumet som jag inte kunde låta bli, annnosbilderna kommer upp har inte fotat grejerna än.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Så specen blir till nästa år.
BW s366
coopering och arp
1300cc spridare
Blocket är nyplanat, honat och linehonat för ramgång
Skrapa för vevaxeln
Uppmätta och polerade originalstakar
Notchade kolvar för att kunna köra med Kamaxeln ifrån AGAP
Nya Kamaxel från AGAP sepc enligt bild ovanför
Vevaxeln lättad 1kg,stiftat samt ballanserad med remskiva och svänghjul,Nypolerad
Lättat svänghjul (nu 7125g)
Nya Kolvringar,kedjor kamaxel & Oljepump,Släpor,vev & Ramlager,Vattenpump,Kedjesträckare kamaxeln,Packningar & Packpoxar hela motorn

Sen ska det i lite plastbussningar i bakvagnen för att få bort lite hjulstuds och en häftigare v-låda.
Svetsar och skruvar i det mesta

Erik Norrman Piteå
Användarvisningsbild
Erik N
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: fre okt 21, 2005 1:12 pm
Ort: Piteå

Re: Erik´s 535 turbo

Inlägg av Erik N »

Här var det inte skrivet mycket på länge, nya motorn har blivit uppstartad sen länge och hunnits med att rasa också.
Note to self kontrolldra bultar och sätt nytt oljerör till kammen. Raset blev en krokig ventil och nergången kam och vippor suck.
Toppen lämnades in hos piteå motorslip fixade till alla ventiler och gick igenom allt grundligt medans gick jag genom oljepumpen som jag faktiskt slarvat med så "halvorna" hade börjat gå isär.

En bromsning har hunnits med men det var då bilen pajade, då gav den 543whp 723wnm på 1.2 i ladd.
Nu är bilen ihop som sagt dock med en originalkam, nytt avgas 3.5 tum från turbon och lite annat.
Ska bromsas igen nu på tisdag och plocka det som skiten kan leverera, sen vill jag börja spränga lådor haha !

lite klipp omappat första klippet är med arg kammen andra med originalkam .

https://www.youtube.com/watch?v=7H_UkaYS8Q0

https://www.youtube.com/watch?v=2VDIuuJoQhY
Svetsar och skruvar i det mesta

Erik Norrman Piteå
nuckan
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: ons jan 28, 2009 9:46 am
Ort: uppsala

Re: Erik´s 535 turbo

Inlägg av nuckan »

vad blev det för siffror då? och när böra turbon spoola ungefär, är lite sugen på en sån till min 745:a =)
Nicklas Eriksson
Användarvisningsbild
Erik N
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: fre okt 21, 2005 1:12 pm
Ort: Piteå

Re: Erik´s 535 turbo

Inlägg av Erik N »

Blev 544 whp och 750+ wnm, sen orkade inte maskinen mer gissar på att adapter röret blev för trångt för att det ska orka pumpa mer. har fullt ladd vid 3800 ungefär. Den är ju makalöst stark maskinen men mycket vill ha mer. Blir riktigt grenrör i vinter och ett nytt insug och vass kam igen.
Svetsar och skruvar i det mesta

Erik Norrman Piteå
nuckan
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: ons jan 28, 2009 9:46 am
Ort: uppsala

Re: Erik´s 535 turbo

Inlägg av nuckan »

inte dåligt! okej då kanske man skulle satsa på en s360 eller s363 då, va siffrorna på bensin eller etanol?
Nicklas Eriksson
Skriv svar