Tanken från början var att inte göra någonting alls åt karossen, men det bara blev så

Denna tråd gör jag mest för att kunna ställa frågor samt det är kul med dokumentation och åsikter!
Motorn är en replica, eller replica och replica i stort sett likadan som Sävar drift king motorn Jens å gänget byggde. (http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=76279)
Skriver ändå specs på motorn:
Blocket är från en B230FD -93 som gått 19000 med oljesprut på kolvarna.
Den helrenoveras med allt vad det innebär.
H-profil från motornnord
SPM kolvar/8.5:1 kompf.
96.28mm borr samt toppdeckad.
Har köpt en 531 topp som modifierats enligt följande:
Lätt portad samt riktplanad av Jens Gustavsson.
Dubbla ventil fjädrar och alu retainers, även dessa från Jens.
Sts247 kam.
Inslipade orginalventiler.
Nya ventiltätningar och injusterat ventilspel enligt rekommendationer från Jens.
Elring toppackning och nya orginalbultar till toppen.
Utöver detta använder jag:
Ajden grenrör 42mm
Kl Racings snik insug.
1200cc bosch högohm spridare
Holset SuperHX35 med avgashus #12
Kör på E85
Styrs med VEMS
I kopplingsväg kör jag med bakaxeldelars CNC svänghjul med 765 tryckplatta samt 6puck sinter.
Har inte tagit så mycket bilder, men lägger upp dem få som finns så ska jag försöka bli bättre på att knäppa kort!
Ny plåt där det var rosthål, enda ställena med rosthål på bilen bakom bakre hjulhus båda sidor.


Redo för lackering

Nybakad!


Förhoppningsvis har Jens klar toppen i veckan så det roliga kan börja

Efter motorbygget kommer väghållning, blir förmodligen coils eller sportfjädrar + bilstein. Mer om det då det är dags!