244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
F-Son
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön mar 02, 2014 10:44 am
Ort: Piteå

244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm

Inlägg av F-Son »

Bygget har kommit en bit på vägen, karossarbetet är färdigt. Rostlagat samt lackerat i en lite ljusare version av mustang bullits "Dark highland green".
Tanken från början var att inte göra någonting alls åt karossen, men det bara blev så :whistle: Inga kjolpaket eller annat krimskrams, orginal karossmässigt, lite lägre samt några snygga 17"/18" fälgar är tanken.

Denna tråd gör jag mest för att kunna ställa frågor samt det är kul med dokumentation och åsikter!

Motorn är en replica, eller replica och replica i stort sett likadan som Sävar drift king motorn Jens å gänget byggde. (http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=76279)
Skriver ändå specs på motorn:

Blocket är från en B230FD -93 som gått 19000 med oljesprut på kolvarna.
Den helrenoveras med allt vad det innebär.
H-profil från motornnord
SPM kolvar/8.5:1 kompf.
96.28mm borr samt toppdeckad.

Har köpt en 531 topp som modifierats enligt följande:
Lätt portad samt riktplanad av Jens Gustavsson.
Dubbla ventil fjädrar och alu retainers, även dessa från Jens.
Sts247 kam.
Inslipade orginalventiler.
Nya ventiltätningar och injusterat ventilspel enligt rekommendationer från Jens.
Elring toppackning och nya orginalbultar till toppen.


Utöver detta använder jag:
Ajden grenrör 42mm
Kl Racings snik insug.
1200cc bosch högohm spridare
Holset SuperHX35 med avgashus #12

Kör på E85
Styrs med VEMS

I kopplingsväg kör jag med bakaxeldelars CNC svänghjul med 765 tryckplatta samt 6puck sinter.

Har inte tagit så mycket bilder, men lägger upp dem få som finns så ska jag försöka bli bättre på att knäppa kort!

Ny plåt där det var rosthål, enda ställena med rosthål på bilen bakom bakre hjulhus båda sidor.

Bild

Bild

Redo för lackering
Bild

Nybakad!
Bild

Bild

Förhoppningsvis har Jens klar toppen i veckan så det roliga kan börja :twisted:

Efter motorbygget kommer väghållning, blir förmodligen coils eller sportfjädrar + bilstein. Mer om det då det är dags!
Senast redigerad av F-Son den mån sep 07, 2015 7:30 pm, redigerad totalt 16 gång.
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.

Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183

509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Fransson
För mycket laddtryck
Inlägg: 257
Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
Ort: västerbotten.Norsjö

Re: 244 turbo -75 JG's Drift king motor "Grönen"

Inlägg av Fransson »

Blir säkert en trevlig bil men jag skulle nog leta reda på någon bättre lösning än M45an som växellåda.
Tex omsvetsad ZF eller Getrag. När du lix ska bygga.
För M45 kommer att gå sönder när du börjar att få lite trevlig effekt. Oftast 3an som vill tappa lite tänder :(
De är bara drygt att börja med låd byte innan man har tex fått mappa bilen klart, eller slippa vara orolig
när man är å kör på andra ställen än 100m från garaget :whistle:
F-Son
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön mar 02, 2014 10:44 am
Ort: Piteå

Re: 244 turbo -75 JG's Drift king motor "Grönen"

Inlägg av F-Son »

Enda anledningen till att jag tänkt köra med m45 är för att spara tid och att jag fick en m45 av en polare ink. sprängkåpa, och jag vill ha klar denna bil i sommar.
Förväntar mig inte att den ska hålla utan bekymmer, men håller den så pass dåligt att blir lönlöst?

Fått för mig att det är fruktansvärt tjorvigt att bygga om till hydralisk koppling, vilket det kanske inte är...??
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.

Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183

509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Användarvisningsbild
DanielW
Forumsberoende
Inlägg: 954
Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Ort: Piteå

Re: 244 turbo -75 JG's Drift king motor "Grönen"

Inlägg av DanielW »

Kolla länken nedanför, om du nu inte sett den redan!

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=13&t=39851

Mvh/Danne
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
Fransson
För mycket laddtryck
Inlägg: 257
Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
Ort: västerbotten.Norsjö

Re: 244 turbo -75 JG's Drift king motor "Grönen"

Inlägg av Fransson »

Förstår hur du tänker, har gjort likadant själv.
Men jag tyckte att de blev förmycket skrivning å bilen stog varje gång man
Ville köra..

Körde sönder 4st m46 samt 2st m45.
Lite tråkigt när den gick sönder under mappningen
När Mattias hade kört hit för att hjälpa till med det.

Eller när man skulle ut gasa lite så gick det sönder för eller senare.
Så det blev aldrig roligt att va ut å köra.

Men visst lådan kan hålla för dej, vissa körde ganska länge med en m45.
Med betydligt mer effekt än vad jag hade.
Blir det m45 kör vanligt plant svänghjul, Saab 900T tryckplatta215mm med sinterlamell.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 244 turbo -75 JG's Drift king motor "Grönen"

Inlägg av Jens Gustavsson »

beror på hur man kör och hur aggressiv koppling man har vi har kört rätt mycket effekt på dem i dragrace liknade bilar (låga elvor).

men ska man drifta och slå lös däcken med koppligen kommer det inte att hålla. men kan va ett bra sätt att få igång bilen snabbt sen kan man ju byta under sesong.

blir kul att följa :thumbright:

mvh jens
Fransson
För mycket laddtryck
Inlägg: 257
Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
Ort: västerbotten.Norsjö

Re: 244 turbo -75 JG's Drift king motor "Grönen"

Inlägg av Fransson »

Många av lådorna jag körde sönder var segdragning på 3an.
Kanske håller bättre vid dragrace där man växlar på höga varv å
Kanske "missar" max vridet.

För din motor drift King ska väl vara byggd så den ska ge mycket
Vrid tidigt på låga varv å då håller inte m45,46 länge.
F-Son
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön mar 02, 2014 10:44 am
Ort: Piteå

Re: 244 turbo -75 JG's Drift king motor "Grönen"

Inlägg av F-Son »

Kommer inte att tävla i drifting, anledningen till att jag valde denna motor var för att jag inte vill ha en ketchupmotor och det är enkelt när man kan köpa alla delar av jens och få lite tips och hjälp med finjustering. Renodlad gatbil är tanken och ev någon konbane körning.

Dem plana svänghjulen saknar väl 60-2 triggerhålen? Finns det några nackdelar med att trigga fram på veven?

Hade tänkt köpa KL's förstärkta tryckplatta+sinter, men 900 turbo tryckplattan var ju 1000kr billigare ifall det räcker gott med den. Hur många nm pallar 900t plattan + sinter?
Ett plant svänghjul från äldre b23/b21 med 900t tryckplatta å sinter passar alltså som en hand i handsken?
Har ju kvar orginal komplett b21 motorn som satt i 75an, där sitter väl plant svänghjul.

Blir förmodligen att köra med m4* lådor i sommar så man får klart den och sedan bygga hållbar drivlina till vintern.
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.

Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183

509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Fransson
För mycket laddtryck
Inlägg: 257
Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
Ort: västerbotten.Norsjö

Re: 244 turbo -75 "Grönen" - JG's Drift king motor

Inlägg av Fransson »

Sök här på forumet så får du svar på dina frågor.
Har varit upp flera ggr.gällande koppling.

Prata med Mattias hur han vill ha det gällande triggern.
Men det går bra att ta signalerna på framsida veva.
De plana är ju några kg lättare, jo allt passar rakt av.
Du kommer att behöva justera tryckplattan med brickor/chims.
Finns trådar på detta forum om det, kolla under drivlina.
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Re: 244 turbo -75 "Grönen" - JG's Drift king motor

Inlägg av philleee »

Du kan även svarva av ett djupt svänghjul (inte dubbelmasse) som bör sitta på din FD motor. Det har 60-2 kransen också och den förblir intakt.

Svarva av, stifta om och gänga nya hål.

Finns färdiga kitt för de som inte har tid eller möjlighet att göra det.
Jag köpte mitt kitt på DanneJ drift. Mycket fint!
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
F-Son
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön mar 02, 2014 10:44 am
Ort: Piteå

244 turbo -75 "Grönen" - JG's Drift king motor

Inlägg av F-Son »

Återstår att se hur det blir med kopplingen.

Har iallafall hunnit montera tillbaks lite karosseridelar:

Bild

Och motorn har fått lämna hemmet för gott!

Bild

Bild


Sen plockade en kompis hem lite grejer från jens då han likaså skulle hem från umeå! :thumbright:

Bild

Bild

I helgen ska bottendelen monteras ihop och motorutrymme rengöras och målas svart.
Senast redigerad av F-Son den mån aug 11, 2014 1:09 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.

Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183

509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
F-Son
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön mar 02, 2014 10:44 am
Ort: Piteå

244 turbo -75 "Grönen" - JG's Drift king motor

Inlägg av F-Son »

Har svarvat kolvarna plana, viktmatchat dem och satt ihop bottendelen med nya lager samt H profil stakarna. Givetvis honat också.
15nm krävdes för att dra runt den när allt var momentdraget och klart :thumbright:


Bild

Bild

Bild

Bild

Nästan helt färdig bottendel :)

Bild

Var en tripp till Umeå för att hälsa på brorsan och svängde förbi Jens och hämtade toppen som han riktplanat och tagit ur lite förbränningsrum & avgaskanal :thumbright: Ingen bild på den men det kommer så fort den är ihopsatt!

Just innan jag skulle fara knackade posten på dörren och kom med Vemset Bild

Lite finjustering kvar på passformen till dörrarna kvar men dem har blivit monterade iallafall.
Bild

Dålig kvalite på bilderna, ska fixa en bättre kamera.
Senast redigerad av F-Son den mån aug 11, 2014 10:32 am, redigerad totalt 2 gång.
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.

Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183

509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
F-Son
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön mar 02, 2014 10:44 am
Ort: Piteå

244 turbo -75 "Grönen" - JG's Drift king motor

Inlägg av F-Son »

Justja, jag gjorde ju en byggtråd! 8)

Kopplingen består av KL's förstärkta tryckplatta samt 6puckad fjädrad sinter, hittade inget allt skrivet om denna tryckplatta så ska bli spännande att se hur den fungerar, är ju helt rätt kurs på den tycker jag.

Svetsade returen på tråget Bild

Motorn redo att stoppas i Bild

På plats :) Bild

Downpipe blev klockren passform med en 90 graders 3" böj direkt från turbon, svetsade bara en vbandsklämma på en
2,5" --> 3" converter och drog ihop med röret då det bara var 2,5" utblås från turbon.

Bild

Bild

Nu med fixade bilder
Senast redigerad av F-Son den mån aug 11, 2014 10:26 am, redigerad totalt 3 gång.
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.

Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183

509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
F-Son
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön mar 02, 2014 10:44 am
Ort: Piteå

Re: 244 turbo -75 "Grönen" - JG's Drift king motor

Inlägg av F-Son »

Är det någon som har koll på vilken pinne som är signal/+5v samt jord på en volvo orginal TPS?

Givaren som följde med vemset har märkningarna 1-2-3, och dessa ska enligt en annan tråd jag hittat vara
1 jord.
2 +5v. Samt
3 signal

Dock skiljer sig märkningen på orginal TPS'en som är märkt med (3-18-2) men hittar ingenstans vilken siffra som är vad.

Givaren som följde med vemset passar ej på spjällhuset.
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.

Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183

509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6087
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: 244 turbo -75 "Grönen" - JG's Drift king motor

Inlägg av Steve »

Du kan inte använda original B230 tps
Så antingen får du modda dit den du har från Vems eller en från typ en 850(dom passar inte heller rakt på så man måste göra en adapterplåt)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Skriv svar