Volvo 242 VeemerTurbo (bänkad)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
TurboTeamSyd
Forumsberoende
Inlägg: 1052
Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
Ort: Karlskrona

Re: Sv: Volvo 242 Sleeper

Inlägg av TurboTeamSyd »

Det blev LITE gjort idag, rensade motorrummet från saker. Kapade bort original batterihylla och tog bort bromsservon:

Bild

Slipade av fjädertornen lite till och samlade ihop alla kablarna i en påse. Får rulla ut bilen när jag ska blästra och troligtvis köpa lite mer sand :hihi:

Kommer vara tidsödande:

Bild
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
TurboTeamSyd
Forumsberoende
Inlägg: 1052
Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
Ort: Karlskrona

Re: Volvo 242 Sleeper

Inlägg av TurboTeamSyd »

Var och hämtade en gammal front idag och sen konstaterade jag att jag bara kommer blästra rosten som är i motorrummet och sen blåsa på färg!

Jag är lite kluven på vad jag ska lägga tid på vid detta stadiet, tanken är ju att det ska bli en rolig busbil men ändå är det en del rätt dyra saker kvar att köpa och fixa :P. Vad hade ni gjort?

Mvh Jens
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
aliwin
Forumsberoende
Inlägg: 1504
Blev medlem: tor dec 27, 2007 2:27 pm
Ort: Halmstad

Re: Volvo 242 Sleeper

Inlägg av aliwin »

Hade satsat allt på motor/väghållning och bromsar men behållt resten standard :) hojta te om du behöver 242 delar, slaktar en 76a :)
Volvo turbo projekt!
TurboTeamSyd
Forumsberoende
Inlägg: 1052
Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
Ort: Karlskrona

Re: Volvo 242 Sleeper

Inlägg av TurboTeamSyd »

Jo fast jag tänker hur man ska lägga upp inköpen, har ju dom största inköpen som är: Sprut, koppling, turbo, bur, spridare och sen inte glömma alla småsaker som man får köpa lite då och då :hihi: En lottovinst hade ju inte suttit fel :thumbright:

Tackar ska se om jag kommer på något så hör jag av mig, har sätt din annons ;).
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
aliwin
Forumsberoende
Inlägg: 1504
Blev medlem: tor dec 27, 2007 2:27 pm
Ort: Halmstad

Re: Volvo 242 Sleeper

Inlägg av aliwin »

Hade kört motorn först med sprut och allt sen kört på bur och sånt sist :) ja jag hade med velat vinna några Miller så man har råd att göra klart bilen :) fast vill man åka fint får man lida pin :)
Volvo turbo projekt!
TurboTeamSyd
Forumsberoende
Inlägg: 1052
Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
Ort: Karlskrona

Re: Volvo 242 Sleeper

Inlägg av TurboTeamSyd »

Ja fast jag känner ändå att det är bättre att få i buren och får en enhetlig färg på bilen så man kan börja montera ihop den igen och sen då koppla in sprut sist, eller jag vet inte :hihi:
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
740Bodo
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis apr 26, 2011 12:17 pm
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Volvo 242 Sleeper

Inlägg av 740Bodo »

tjena,

det är intressant dedär med vad man hadde börjat med och likande, har du nån tidsplan när bilen skall vara klar eller liknande? nått krav att du skall ha turbo och sånt på innan den tars ut och körs? vad skall bilen användas till? åka gata eller bana? kanske båda :D

det jag vet om jag själv hadde lagt enerigi på om jag skull byggt en ny bil är att få klart chassit, bygga med rätt uphängningar, coilovers och allt där till, i med bur stolar och säten, kört en standard maskin till att börja med om budgeten är sådär, kört nån sesong och sen till vintern efter byggt motor med den önskade effekten, vet själv hur många gånger man trötnat för att man väntar på lönen för att kunna bygga/köpa nästa grejj som behövts, viktigt att få kör lite i mellan :thumbright: brukar göra listor i vilken ordning man skall ta det i, det som behövs och kostnader,

fortsätt jobba på kommer bli fett när den är klar :thumbright:
TurboTeamSyd
Forumsberoende
Inlägg: 1052
Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
Ort: Karlskrona

Re: Volvo 242 Sleeper

Inlägg av TurboTeamSyd »

Tackar! Ja det är alltid en balansgång det där :P. Men jag tror jag har en vision nu i hur jag ska göra, jag tror jag väntar med buren och fokuserar på att få ut bilen till nästa sommar. För när den är reggad med motorn och besiktad så kan jag åka 2 år och fixa uppdateringar under tiden. :thumbright: Det blir lättare att motivera sig när man får åka lite!
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
Användarvisningsbild
Grooverhound
För mycket laddtryck
Inlägg: 312
Blev medlem: ons jun 28, 2006 9:02 pm
Ort: 360 10 Ryd

Re: Volvo 242 Sleeper

Inlägg av Grooverhound »

ja hade lackat den sen monterat ihop den som sugis å utan bur. å försöka få köra lite nästa år. så märker du under tiden vad som behövs förbättras.
min funkar som sugis sen fixade ja allt i chassiet å reggning. så nu blir de lite roligare att fixa den lilla rosten som finns. koppla sprut å montera dit turbon=)
Rasmus Olofsson||
070-2829 607
TurboTeamSyd
Forumsberoende
Inlägg: 1052
Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
Ort: Karlskrona

Re: Volvo 242 Sleeper

Inlägg av TurboTeamSyd »

Ja fast med turbo måste jag ha ihop den, sen får jag ta bur och väghållning lite efter vart annat när man märker att fan detta funkar ju inte :hihi: Man kommer ju ändå köra som en kärring i början men lite eftersom så lär hornen växa ut igen och då kan det vara läge att montera bur så man inte förolyckas och en väghållning så man inte blir sjösjuk :P
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Re: Volvo 242 Sleeper

Inlägg av Johan »

Jag följer såklart detta fräcka bygge. Jag har ju inga erfarenheter av att bygga stöddiga busbilar. Men jag hade satsat på att bara få bilen körbar. Och väntat med väghållning och bur och det kosmetiska.
TurboTeamSyd
Forumsberoende
Inlägg: 1052
Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
Ort: Karlskrona

Re: Volvo 242 Sleeper

Inlägg av TurboTeamSyd »

Det har inte jag heller om du frågar mig :P. Men jag är inne på det spåret jag med :thumbright: besikta och regga den med turbomotor och sen köra och fixa under tiden! Jag har ju 2 år på mog bara den är besiktad :P.
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
TurboTeamSyd
Forumsberoende
Inlägg: 1052
Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
Ort: Karlskrona

Re: Volvo 242 Sleeper

Inlägg av TurboTeamSyd »

Börjar redan bli nojig som fan angående ramnummersutbytet, någon som följer här som har några erfarenheter av det? I samband med reggning :thumbright:

Mvh
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Re: Volvo 242 Sleeper

Inlägg av Johan »

Hallå i stugan! Hur går bygget så här i höstmörkret?
TurboTeamSyd
Forumsberoende
Inlägg: 1052
Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
Ort: Karlskrona

Re: Volvo 242 Sleeper

Inlägg av TurboTeamSyd »

Tjabba!

Just nu går det i glaciärfart för jag har blivit uppsagd pga arbetsbrist på företaget jag jobbar nu
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
Skriv svar