Mickes 940 8v Turbo. Äntligen tillbaka. 577hk 708nm

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
mickehr
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: fre jan 25, 2008 11:16 pm
Ort: Billeberga
Kontakt:

Mickes 940 8v Turbo. Äntligen tillbaka. 577hk 708nm

Inlägg av mickehr »

Hejsan

Har smygt runder på forumet ett par år och tycker de är dags att visa min hirk :) inpulsköp för att kunna leka av sig som man la ner för mycket tid och pengar på... :doh: får väl skylla på mannen som bor 1xxmil bort, Jens G och många andra på forumet som man fått ideer ifrån :hihi:

Grunden är en Volvo 940 Ltt från 1996.

Nog pratat, info om bilen:

*Block/botten:
-B230FK med Oljesprutt under kolvar.
-H-profil stakar.
-Smidda kolvar. Första ÖD
-Balanserad och lättad/polerad vev.

*Topp/övandel:
-531 topp som fått massage av Bengans Racing. 
44/38ventiler, Portad in/ut, mira fräst, 
Hårdare ventilfjädrar 108kg inpressning.
-Svanhalsinsuget med omsvetsat svep
-Ställbart kamdrev
-STS 247 kam från Jens Gustavsson Sävar turbo

*Bränsle/tändning:
-Nuke fuelrail med klocka
-1700CC spridare högohmiga (Bosch)
-Linjär 1:1 Malpassi bränsletrycksregulator
-deutchwerk(stavning) i original armaturen som pumpar till catch.
-Extern 2st "044" som pumpar från catch
-Megasquirt 1 v3 med EDIS 4 tändsystem
-Innovate bredbandslambda (MTX-L)

*Turbo system/avgas:
-extractor grenrör ala Jens G/kl extreme.
-Holset HX40 Super 
- 3,5" rostfri DP
-Hemmabyggt rostfritt 3” avgassystem med en Jap-crap...
- 50mm WG HKS
-Hemmabyggda tryckrör till och från IC
-IVECO IC med hemmabyggda gavlar

Bränsle: E85

*Drivlina:
-Lättat samt stiftat enkelmasse svänghjul
-765 tryckplatta och 6puckad lamell
-M90 låda
-Aussi locker diff. (3,73 utväxling)

*Chassi:
Jemex 40/40sänkning
Bilstein Dämpare (för hårda bak)
Polybussningar i bakvagn dock original stora hundbenen pga krossa polybussning...

Låter bilderna tala för sig själv då de sägs att bilder säger mer än 1000ord, blir de ju en jäkla massa läsande om jag ska berätta allt om bilen :thumbright:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Mvh Micke
Senast redigerad av mickehr den tor maj 11, 2017 9:02 pm, redigerad totalt 7 gång.
En motor utan Turbo den Suger :P

Mikael Holmkvist Reschke
mog1
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: ons jan 26, 2011 8:59 pm

Re: Sv: Mickes 940 8v Turbo

Inlägg av mog1 »

Ser fint ut :-) har du bromsat den? Setupen liknar min lite nyfiken på kurvan och effekt :-)

Skickat från min D6503 via Tapatalk 2
Vet ni varför gud kom på underlivssvamp på kvinnor?
Bara för kvinnor ska veta hur det är att leva men en irriterande f**ta!
mickehr
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: fre jan 25, 2008 11:16 pm
Ort: Billeberga
Kontakt:

Re: Mickes 940 8v Turbo

Inlägg av mickehr »

Tack, nej inte bromsad med denna setup tyvärr då jag nyligen fått ihop den. Bromsning kommer såfort jag fixat lite smågrejor som jäklas :P
En motor utan Turbo den Suger :P

Mikael Holmkvist Reschke
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Re: Mickes 940 8v Turbo

Inlägg av philleee »

10 räkmackor för den stilrena stylingen, snyggt!

Ska bli kul att se vad den lämnar på rullarna!
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
mickehr
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: fre jan 25, 2008 11:16 pm
Ort: Billeberga
Kontakt:

Re: Mickes 940 8v Turbo

Inlägg av mickehr »

Hehe tack philleee :)
Om jag inte är ute och cyklar så köpte jag grenrör o wg av dig förra året :)
En motor utan Turbo den Suger :P

Mikael Holmkvist Reschke
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Re: Mickes 940 8v Turbo

Inlägg av philleee »

Stämmer bra det :thumbright:
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: Mickes 940 8v Turbo

Inlägg av NTCRS1 »

Kul med fler 8v!

Väldigt sugen på att härma dig lite med bränslesystemet.

Satt och räknade lite slangar bara, du kör från originaltanken upp till catchen, sen 044:orna fram till railen?
Kör du med en returslang så får jag det till en slang för mkt? Jag tänker säkert helt konstigt, men du får gärna förklara lite om du vill :)
mickehr
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: fre jan 25, 2008 11:16 pm
Ort: Billeberga
Kontakt:

Re: Mickes 940 8v Turbo

Inlägg av mickehr »

NTCRS1:
Absolut de är roligt med 8v

Jag har totalt 6st slangar ut från catchen.
1st går från org tank till catch
1st från catch till org tank (retur vid full catch)
2st går till mina 044 pumpar
1st från rail (returen) till catch,
Sedan har jag 1st som jag använder som avluftning, man behöver inte den om man använder en grövre retur till org tank :)

Hoppas du förstår min beskrivning :P
En motor utan Turbo den Suger :P

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: fre jan 25, 2008 11:16 pm
Ort: Billeberga
Kontakt:

Re: Mickes 940 8v Turbo

Inlägg av mickehr »

Jahapp uppstart gick bra efter mycket om och men... diverse relä och säkrings problem men men nu går den att starta :D woho haha
Dock är de nog lite tufft för mitt ms1 v3 att driva mina 1700cc spridare vid tomgång och låglast, men de förväntade jag mig nästan :)

Dock läcker mina fina alu catchtank i en av svetsarna :( har mailat företaget som sålde den och väntar svar :)

Dock har jag en fundering, min oljetrycks mätare visar att jag har 0,3-0,8bars oljetryck kall tomgång, tycker de känns väldigt lite, men när jag öppnar oljelocket så ser man att de stänker olja :S
Kör med en volvo org oljepump med "144" slutnummer.
En motor utan Turbo den Suger :P

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: fre jan 25, 2008 11:16 pm
Ort: Billeberga
Kontakt:

Re: Mickes 940 8v Turbo

Inlägg av mickehr »

Hej igen, lite meningslösa uppdateringar men...
Jag provade en annan oljetrycksmätare (mekanisk) och då hade jag nästan 4kilo på kall motor tomgång och 3.4kilo på varm, de är ju betydligt bättre :D

Nu har jag en fråga, ska man ha elektronisk eller mekanisk oljetrycksmätare? Samt undrar jag om man ska satsa på STACK eller Autometer?
En motor utan Turbo den Suger :P

Mikael Holmkvist Reschke
ahberg
Forumsberoende
Inlägg: 1100
Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm

Re: Mickes 940 8v Turbo, oljetrycks frågor och mätar råd

Inlägg av ahberg »

har man ordentligt pressade slangar kan man ha en mätare inne i bilen.

jag har en billigt elektrisk ifrån klracing o den gör sitt jobb :thumbright:
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Mickes 940 8v Turbo, oljetrycks frågor och mätar råd

Inlägg av Jens Gustavsson »

en mekanisk som är gjord för oljetrycks mätning (kan fladra rätt mycket) är alltid mer att lita på men ha den helst inte inne i bilen om den skulle gå sönder och börja läcka.
mickehr
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: fre jan 25, 2008 11:16 pm
Ort: Billeberga
Kontakt:

Re: Mickes 940 8v Turbo, oljetrycks frågor och mätar råd

Inlägg av mickehr »

Ahberg: afan jo vissa av hans mätare verkar funka men de har en tendens att vara litet lotterispel med de tyvärr, men o andra sidan är de ju en pisse summa man betalar för hans mätare. Man får vad man betalar för helt enkelt :)

Jens: Jo de lutar starkt åt en mekanisk, har tänkt på de där med att ha 3bar+ med olja på 60-80* inne i bilen känns ju lite si sådär men sen o andra sidan så köper man en kvalitets mätare så ska den ju klara de då den är byggd för de liksom. Kör man med pressad slang eller kopparör så ska de ju klara trycket och man är noga med att kolla så de inte skaver mot kaross o dyligt.
Har kollat på dessa två:
http://www.dalhems.se/p/179847f0cac045e ... p-mekanisk

http://www.trendab.se/mekanisk-oljetryc ... c-188.aspx

autometer körs ju mycket i dragrace medan Stack används i rally och racing, båda ska ju hålla hög kvalite.
En motor utan Turbo den Suger :P

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: fre jan 25, 2008 11:16 pm
Ort: Billeberga
Kontakt:

Re: Mickes 940 8v Turbo "Kurmit"

Inlägg av mickehr »

Lite onödig update kanske men bara för att visa att de inte står still.
Köpte mätare hos trendab då jag fick bäst svar utav dom när man fråga en massa.

Har dock sjuhelsikes vibrationer i bilen, börjar smått i 55, 70km/h så skakar allt och i 100km/h är de okontrollerbart. Kvittar om jag har gasen i botten eller jag motorbromsar eller har den i friläge.
I vintras stumma jag stödlagret på kardanen med Sika flex efter att fått de tipset från forumet men är rädd att de blivit något knas där. :doh: Blir att prova byta kardan i helgen.
Vill ut o :lakrits:
En motor utan Turbo den Suger :P

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: fre jan 25, 2008 11:16 pm
Ort: Billeberga
Kontakt:

Re: Mickes 940 8v Turbo "Kurmit"

Inlägg av mickehr »

Hittade felet på vibrationer. Var kardanen.. efter jag moddat stödlagert.

Var ute o mappade idag, slutade med 2.25bar och släpp på 3an utan problem :D varvar 7500rpm. Går faktiskt riktigt fint.

Spridarna (1700cc) ligger på 88-90 dutcy @ 2.25bar o 6000-7500rpm.
Tändningen där uppe står på 16-17 grader om jag minns rätt :$

Vågar man gå högre eller man ska vänta tills den står i rullarna och dom kan lyssna efter spikning?

Vad kan man gissa på för effekt?


På tors blir de prova slick, o lördag blir de night race på Malmö raceway :) om den håller dvsa :p
En motor utan Turbo den Suger :P

Mikael Holmkvist Reschke
Skriv svar