Mickes 940 8v Turbo. Äntligen tillbaka. 577hk 708nm

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
mickehr
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: fre jan 25, 2008 11:16 pm
Ort: Billeberga
Kontakt:

Re: Mickes 940 8v Turbo. siktet mot 500hk, eller?

Inlägg av mickehr »

Nu är bilen testad på 201m, närmare bestämt på Malmö Raceway. Dock var banan inte preppad så värst då de var Night race för gatbilar/familjebilar. Men körde som bäst 8.14@143km/h och en 60fot på 1.9sek.
Hade hjulspinn större delar av biten (100-150m) så får vara nöjd med tiden.

Körde med 26x9-15 Hoosier slicks (några år på nacken och rejält slitna)
Så nu ska de köpas nya slicks. Vad har ni att rekommendera?
Bilen är olättad så bör vid startplatta väga runt 1500kg,
Ge tips på fabrikat, modell och gärna var man kan köpa dom. Helst sverige men kan funka utomlands också.

Bjuder på en bild också på fanskapet :)
Bild
En motor utan Turbo den Suger :P

Mikael Holmkvist Reschke
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Re: Mickes 940 8v Turbo. slicks funderingar...

Inlägg av Se88e_K »

Såg när du körde i Malmö. Satt på läktaren men där lät de som kopplingen slirade rätt bra men så kanske inte var fallet?
Startade du i 2:an?
När jag jag körde där förra året så provade jag en start i 2:an men då brände jag min koppling , 618 med 4p sinter.

Jag köpte mina slicks på Löven.
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
mickehr
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: fre jan 25, 2008 11:16 pm
Ort: Billeberga
Kontakt:

Re: Mickes 940 8v Turbo. slicks funderingar...

Inlägg av mickehr »

Ja när man kollar filmerna så låter de också skumt, som om kopplingen slira, men lukta inte brännt och kopplingen betta fint i 3an. Enligt folk som stod bakom så blev de två spår efter bilen. Och inne i bilen så kändes de som den släppte. Men kanske har varit 50/50? Men tycker den borde lukta bränt om kopplingen skulle få slira 150 på ca 7000varv :P
Ja jag startar på 2an.
Kopplingen jag kör med är Sachs 765 o sinter.
En motor utan Turbo den Suger :P

Mikael Holmkvist Reschke
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Re: Mickes 940 8v Turbo. slicks funderingar...

Inlägg av Se88e_K »

Ok. När min slirade i tvåan så greppade den med när jag la i trean. Tro de e bäst att starta i ettan.
Som sagt jag köpte mina slicks ifrån löven. Snabb frakt o ok pris tycker jag
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
mickehr
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: fre jan 25, 2008 11:16 pm
Ort: Billeberga
Kontakt:

Re: Mickes 940 8v Turbo. slicks funderingar...

Inlägg av mickehr »

Aha okey, jo de kan vara så, får riva lådan och kolla läget :)
Tack för tipset.
En motor utan Turbo den Suger :P

Mikael Holmkvist Reschke
lindggren
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: sön nov 14, 2010 6:48 pm
Ort: örnsköldsvik

Re: Mickes 940 8v Turbo "Kurmit"

Inlägg av lindggren »

mickehr skrev:Hittade felet på vibrationer. Var kardanen.. efter jag moddat stödlagert.

Var ute o mappade idag, slutade med 2.25bar och släpp på 3an utan problem :D varvar 7500rpm. Går faktiskt riktigt fint.

Spridarna (1700cc) ligger på 88-90 dutcy @ 2.25bar o 6000-7500rpm.
Tändningen där uppe står på 16-17 grader om jag minns rätt :$

Vågar man gå högre eller man ska vänta tills den står i rullarna och dom kan lyssna efter spikning?

Vad kan man gissa på för effekt?


På tors blir de prova slick, o lördag blir de night race på Malmö raceway :) om den håller dvsa :p
Jag skulle säga runt 500whp :wink:


Mvh/Lindggren
mickehr
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: fre jan 25, 2008 11:16 pm
Ort: Billeberga
Kontakt:

Re: Mickes 940 8v Turbo. slicks funderingar...

Inlägg av mickehr »

Kommer en liten "race" rapport :)

Här nere i skåne så körs de 201m på malmö raceway varje onsdag och igår var man ju tvungen att testa bilen med nya slicksen och lite preppad bana :)

Första repa med nya slicksen och inte riktigt hittat rätt teknik med växling och laddet men repan sluta med:
60fot:1.64
201m: 7.74@148.8km/h

Helt okey med tanke på första testet.
Andra repan gav de ifrån sig ett klonkande ljud sen drev den bara på höger hjul så knäckt en drivaxel mest troligen.

Körde med Hoosier 26x9-15 och 1.1bar kalla :) greppa otroligt bra tyckte jag som är van vid gamla vinterdäck haha :D

Någon som lyckats göra nått hemma meck med org drivaxlar så dom håller eller de är bara köpa värre som gäller? :)
En motor utan Turbo den Suger :P

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: fre jan 25, 2008 11:16 pm
Ort: Billeberga
Kontakt:

Re: Mickes 940 8v Turbo. 7.7@148km/h 201m

Inlägg av mickehr »

Bild
Bild på skapelsen med räserskor
En motor utan Turbo den Suger :P

Mikael Holmkvist Reschke
ahberg
Forumsberoende
Inlägg: 1100
Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm

Re: Mickes 940 8v Turbo. 7.7@148km/h 201m

Inlägg av ahberg »

finns inte så möt att göra åt org drivaxlar, jag kollar mina i mellanåt o byter i förebyggande syfte ofta

dock så har dom sitter på nu hållt sjukt bra, EDPS emmaboda, gatebil, 201m körning o div lek.
skall nog kolla dom snart, jäkla drygt när dom går av.

annars e de jänke axel som gäller. skall monteras på min i vinter.

bra tid du fick.

körde själv 7,791 155km/h med en 60fot på 1,9 med gamla slicks ihelgen på bivaröd oklistrad bana.

:thumbright:
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
mickehr
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: fre jan 25, 2008 11:16 pm
Ort: Billeberga
Kontakt:

Re: Mickes 940 8v Turbo. 7.7@148km/h 201m

Inlägg av mickehr »

Okey ja man får väl bunkra upp m3d några stycken inför sommarens bus då :P hehe

Ja jänkeaxel finns med i funderingar men känns så jobbigt med att bygga om upphängning m.m pga orginal placering av tanken. Men man kanske kan mecka dit en jänkeaxel med upphängning likt org :)

Afan ja din tid var också jäkligt bra :) oklistrat dessutom :)
En motor utan Turbo den Suger :P

Mikael Holmkvist Reschke
ahberg
Forumsberoende
Inlägg: 1100
Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm

Re: Mickes 940 8v Turbo. 7.7@148km/h 201m

Inlägg av ahberg »

jag skall bygga jänkeaxel i org upphängning vart tanken iaf :)

får åka ner till malmö en dag o prova på klistradbana me :)
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
mickehr
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: fre jan 25, 2008 11:16 pm
Ort: Billeberga
Kontakt:

Re: Mickes 940 8v Turbo. 7.7@148km/h 201m

Inlägg av mickehr »

Ja absolut tycker jag du ska göra de :P körning varje onsdag fram till sept :)
En motor utan Turbo den Suger :P

Mikael Holmkvist Reschke
MickeK
Forumsberoende
Inlägg: 608
Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Ort: Påarp/Helsingborg

Re: Mickes 940 8v Turbo. 7.7@148km/h 201m

Inlägg av MickeK »

Hejsan.
Vi gör gärna reklam för Malmös onsdags körningar.
Hoppas fler kommer dit.
Mycket bättre bana är svår att hitta, dock bara 201m.

Kan säga eftersom jag kör många repor per år i malmö att i onsdags var greppet GRYMT!
Greppet skiljer sig från onsdag till onsdag, det är aldrig dåligt MEN VARIERAR.

Kom hem med en snurrad drivaxel och hade svårt att få iväg bilen utan suck under 6000rpm i starten.
Blev 7,16 som bäst denna vecka, men svårt att få bra 60ft.
Drivaxlarna måste demonteras och kontrolleras efter varje runda i malmö
Kör volvo 1031.

http://www.garaget.org/?car=341184

MVH Micke
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
mickehr
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: fre jan 25, 2008 11:16 pm
Ort: Billeberga
Kontakt:

Re: Mickes 940 8v Turbo. 7.7@148km/h 201m

Inlägg av mickehr »

MickeK: jadå den banan förtjänar reklam :)

Din bil har man kollat många gånger och den är sjukt häftig. En stor insperations ökare för min del :)

Ja greppet på malmö raceway är mycket bra :)

Kör du launch på din? Eller du startar rent av på "tom varv"
En motor utan Turbo den Suger :P

Mikael Holmkvist Reschke
MickeK
Forumsberoende
Inlägg: 608
Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Ort: Påarp/Helsingborg

Re: Mickes 940 8v Turbo. 7.7@148km/h 201m

Inlägg av MickeK »

Hejsan.
Kul att du gillar min bil.
Din är inte så dålig den heller, tyvärr missade jag att se dej köra.
Jag kör helt "manuellt" utan launch kontroll.
Kör med ett org sprut utan de möjligheterna.

Det som jag tycker är kul är att bara få köra så många snabba repor som möjligt.
Kör i genomsnitt 6repor per onsdags kväll i malmö för att växellåda och koppling inte skall sura. Person bästa i Malmö är 6,95.

Lovar att komma fram och snacka nästa gång.

Om man skall göra reklam för andra bra event/körningar så är Brinkarnas motorfestival på Emmaboda i slutet på aug en höjdare. :-)

MVH Micke
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Skriv svar