Mickes 940 8v Turbo. Äntligen tillbaka. 577hk 708nm

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
mickehr
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: fre jan 25, 2008 11:16 pm
Ort: Billeberga
Kontakt:

Re: Mickes 940 8v Turbo. 7.7@148km/h 201m

Inlägg av mickehr »

Hejsan igen, nu har de varit tyst här.
Har mappat en del och fixat diverse småfel. Även varit inne och besiktigat bilen med blanka papper :hey:

Glad som en speleman tänkte äntligen inget som klabbar innan vallåkra. Körde en bra runda 20mil ungefär och allt verka bra. Men ca 1mil kvar till verkstan snytter jag ur 1.2.3 och ska stanna vid ett stopp, då kommer ett otrevligt ljud, nämliggen donk donk bank bank från motorn, stänger av den direkt.
Var bombsäker på vevlager som skurit me hade oljetryck hela tiden. Tänkte om de bara är vevlager så går de ju att fixa så vi kan visa epa-pojkarna till helgen men efter att delat motorn så visar de sig vara ännu tråkigare.
Kolvbult på cyl 3 som delats på mitten, samma kolv så har oljering delat sig och de är rejäla repor i blocket :evil: färdig för detta året kände jag direkt.
Övan på allt så kolla jag kopplingen och den har tydligen slirat precis lika mycket som bakdäcken gjort :doh: en 765 tryckplatta med 6puckad lamell helt slut och kört ner nitarna i svänghjulet. Sjukt... kunde rita i 4an utan problem (m90 o 3.73)

Någon som har ett svar på varför kolvbulten klövs?

Varva 7500rpm max 2.3-2.4laddtryck och e85
En motor utan Turbo den Suger :P

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: fre jan 25, 2008 11:16 pm
Ort: Billeberga
Kontakt:

Re: Mickes 940 8v Turbo. klöven kolvbult...

Inlägg av mickehr »

Fasiken lagt detta åt sidan lite men ja här kommer lite bilder. Någon som har funderingar eller ideer??

Bild
Bild
Varför ser spridarna ut såhär? Känns som tuggummi/tektyl... Mina bränsleslangar är köpte på hydroscand och ska tåla 100% E85 enligt säljaren. har kört med STP Alcohol. Sorry för dålig kvalite på bilderna, såg bättre ut i mobilen :P


Bild
Bild
Kolvbulten som gått av :doh:

Bild
Bild
Koppling... Tror jag schimsat fel med urtrampningslagert såg jag sist jag var i garaget... så den har legat och tryckt lite hela tiden, annars voore de ju oöjligt att elda upp en 765tryckis såhär snabbt...
En motor utan Turbo den Suger :P

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: fre jan 25, 2008 11:16 pm
Ort: Billeberga
Kontakt:

Re: Mickes 940 8v Turbo. klöven kolvbult...

Inlägg av mickehr »

Oj oj oj detta var länge sedan.
Ja var ska jag börja. Tappade lusten helt pga diverse problem med nya motorn etc. Kokningar och saknade effekt...
Men i vintras kom suget tillbaka. Rev toppen på nya motorn och skicka den till Bengans Racing för översyn och fixa ny kamaxel.
Mappade bilen i måndags (8/5) uppe hos PSI-MOTOR.
Låter bilderna tala för sig själv lite :thumbright:

Bild

Bild

Bild

Väldigt nöjd med effekten.
På 1.2bar lämna den 441hk och 529nm
På drygt 2bar lämnar den 577 och 708nm...
Jag valde att stanna där då jag kör med standard öd kolvar och vågade inte stressa dom mer :roll:

Nya motorkonceptet lyder:

Block:
*B230FT -98 block.
*H-profil
*2öd Kolvar, 96,60.
*Högflödes oljepump
*Uppgraderad vevhusventilation. Uttag i fördelarlocket framkant och vid ordinarie vevhusventilation.

Topp:
*531 Topp made by Grottis.
*46/38 ventiler
* Axelssons kamaxel med 13.5 i lyft.
* Dubbla ventilfjädrar

Insug/avgas:
*Insug byggt av ASS, alu insug med vägg för jämnt flöde till varje cylinder. 3" spjäll
*Egengjort grenrör 48mm. pulssplitt.
*Intercooler från Iveco lastbil som är moddad.
*Garrett GTX3582R turbo, dubbelkullagrad race turbo. God för 750hk.
*Hks GenII 60mm WG (kopia)
* 3" avgas

* ID 2000 spridare
Använder förfarande Megasquirt 1V3

Det var allt just nu. Inväntar på att bli frisk så man kan fixa lite bättre bussningar i framvagn etc :)
En motor utan Turbo den Suger :P

Mikael Holmkvist Reschke
Skriv svar